Iller iFokus

Iller

Etiketter: fodergodis
Läst 543 ggr
oscarf
0

Vad ger ni era illrar.......

jag har funderat lite, och läst rätt mycket och undrar om ni som är vegitarianer och veganer ger för iller mat, med tanke på att allt torrfoder innehåller kött.

har ni samma värderingar för era illrar som ni har för er själva?

Robinsnel
0

Jag är vegan. En iller har inte samma anatomi som en människa, och kan inte leva på vegetarisk kost. De är ju strikta karnivorer. Vi människor däremot kan ju leva gott på vegetabilisk kost, och därav tycker jag det är ett bättre val både etiskt och hälsomässigt. Jag vill ge mina illrar ett så bra liv jag kan.

Här hemma får de Vitalin ferret, ANF ferret och ett märke som heter sluis. Jag blandar dessa foder.

JossanH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äter inte själv kött och jag kan tänka mig att kött och köttbiprodukterna som är i torrfodret förmodligen är från djur som ej levt efter mina mått mätt, ett bra djurliv.

För att försäkra sig om att ge illrarna så bra foder som möjligt som även levt ett så bra liv innan slakt som möjligt så är ju det bästa att hitta någon gård i närheten som har höns/kycklingar som lever ett bra liv (enligt ens egna värderingar förstås) och som slaktas på gården. Då kan man möjligen köpa och föda sina illrar på en sådan kost där i stort sett hela hönan/kycklingen ingår i illerns kost. på så vis kan man undvika dessa massproducerade djur som hålls på vedervärdiga sätt innan slakt. Men… det är krävande att hålla en iller på enbart naturlig diet (även om det förmodligen skulle vara det optimala) och jag är en sån där lat människa som ger lite rå kyckling emellanåt men ger mina illrar i största del vanligt torrfoder. jag erkänner min dubbelmoral! samtidigt som jag faktiskt inte skulle föda upp ett barn helt på vegetariskt kost utan låta barnet göra ett ställningstagande själv när det blivit tillräckligt gammalt. jag har även en pojkvän som äter kött så valet att inte göra det är helt och hållet mitt och ingen annans.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
0

Hear hear Robin. Jag vegan.

Madde
0

Tänkte höra med er som är veganer. Vad är det man inte äter för något när man är vegan??

Vore intressant och veta. har för mig att man inte äter ägg och mjölk och sånt oxå. kan ha fel.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

inget från djurriket, alltså inte honung eller något sådant heller. inget som är producerat av djur helt enkelt… Sen brukar väl inga veganer typ köpa några produkter från djurriket heller så som läder, skinn, dun, ull eller så.. hoppas du förstod madde

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

shit hoppas jag har sagt rätt nu! hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus

smurfb
0

Vegan och vegetarian är egentligen samma sak. Fast i folkmun så är en vegetarian en lakto-ovo-vegetarian, dvs en som äter ägg och mjölkprodukter.

NosFeratu
0

Vegetarianer äter väl ofta fisk också? eller så är det fuskisar dom jag träffat :p

smurfb
0

Jag vet inte varför folk som inte äter rött kött eller fågel men äter fisk kallar sig vegetarianer. Ett sätt att försöka placera sig kanske.

Jag är vegetarian sen många år och ger illrarna torrfoder och ibland rå kyckling. Om det fanns vegetarisk mat för illrar som var lika bra som vanlig så skulle jag säkert kunna tänka mig köpa det, men det finns inte, inte just nu iaf.

NosFeratu
0

Mja, jag skulle väl definera dom mer åt vegetarian-hållet iaf..

JossanH
0

#9 alla kallar MIG för vegetarian fast själv säger jag att jag inte äter kött, för jag är fuskis o äter fisk och gillar därför inte att kalla mig vegetarian. Den "titeln" kan jag ge mig själv när jag förtjänat den!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

Ok, jag tror att jag har blivit lite mer klokare. tack jossanh och smurfb. =) och om jag glömt någon annan oxå. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

smurfb
0

#11, jo, folk placerar personer i fack. Det känns lättast så. Jag äter faktistk en räka då och då utan dåligt samvete.

gwen
0

Är det inte fånigt och dubbelmoral att vara vegan och ha rovdjur till husdjur. Vad är det som säger att era instängda lägenhetsillrar har det så mycket bättre än en kossa som springer ute på ängarna?

Själv är jag uppvuxen på bondgård med köttdjur och mjölkkor och tycker kött är det bästa som finns. Det är en naturlig del av människans livsstil att äta kött efter som vi vart "rovdjur" i flera tusen år. Och JA jag vet, att vi från början var veggon, men bara för att vi inte visste bättre. Bättre visste vi och smartare blev vi och evulusionen gick vidare då vi började äta fisk och skaldjur och så småningom kött. Så att äta kött är inget problem för mig, moraliskt sätt. Dock tycker jag såklart att djur ska ha ett bra liv och få beta utomhus, som svenska kor får. Köp svenskt kött helt enkelt!

Och åter till tråden - personen som frågade första frågan om veganer ger vegomat till sin iller: Urbota fråga. Man kan inte föda upp ett rovdjur på fel kost. Det om något är väl djurplågeri som strider mot allt vett om djurhållning. Då ska man inte ha djur om ens personliga ställningstagande ska påverka livet på ett stackars djur.

Sen råkar det vara så att mina illrar älskar vissa grönsaker bättre än kött, och därför får de även smaka det. Men bara som godis.

Sen har jag absolut inget emot veganer eller vegon. Jag äter själv en stor del veggomat, tillsammans med min blodiga biff.  Glöm dock inte att inte Alla djur köttdjur lider!  Oskyldig

Robinsnel
0

Är det inte fånigt och dubbelmoral att vara vegan och ha rovdjur till husdjur. Vad är det som säger att era instängda lägenhetsillrar har det så mycket bättre än en kossa som springer ute på ängarna?

Fånigt och dubbelmoral.. vet inte riktigt hur du menar, men jag ska förklara mina ideal lite. det varierar ju även bland veganer hur man ser på tamdjurshållning.

Jag var tillsammans med en tjej som tyckte vi skulle skaffa en illervalp för längesen, så blev det och vi blev kära i illrar.. //

Sedan, när jag kommit på bättre tankar osv, så skulle jag föredra ett samhälle som inte förtrycker djur av ngt slag (t ex människor som också är djur). Men, som det ser ut nu far många "tamdjur" väldigt illa av våra "omsorger". Jag Kan och Vill ge illrar som behöver ett bra hem, ett sådant. Därav har jag tagit omplaceringsillrar. Jag ger dem sedan ett så bra liv de kan få, tamiller är ju lite problematiskt att ha på ngt annat sätt än som "instängd lgh-iller" men jag tycker de verkar ha det bra hos oss iaf. Man kan säkert ge en ko ett så bra liv som möjligt också, det vore ju önskvärt…
Jag vill inte stödja tamdjursuppfödningen, därav var jag också ganska tveksam och kritisk när min nuvarande flickvän ville ha en illerbebis.. Det blev ju till slut två omplaceringsflickor och det känns mkt bättre för oss alla tror jag. Men jag förstår din åsikt om dubbelmoral och kan hålla med, men man får akta sig för att döma människor. det leder snabbt till en mkt svart syn.. Jag försöker se gott i alla människor, även om de handlar "fel" i mina ögon.

Sen till våra svenska kor.. Hur "bra de har det kan man ju diskutera, det har kanske fler sidor än de du framhåller….?

T ex: Hård avel på max mjölkproduktion - enorma juver m tillhörande värk och problem. Bortrövade barn..? Kon måste ju ha kalv ibland för att producera mjölk… Kalven tar man ju bort rätt tidigt så vi människor kan sno mjölken. Kan detta kännas bra för kon? Vad skulle du själv tycka om att ngn tar ditt barn? Sen varierar det ju hur mkt de faktiskt får vara ute.. Men i regel får de inte alls vara ute så mkt som de skulle kunna få vara ute. Oftast en mkt begränsad period under sommarhalvåret. Jag kan fortsätta…

Ja, utan tvekan lider köttdjuren…

Sarah
0

Som alla sagt… självklart ska djur äta det de är skapade för och de inte mår bra av en annan kost. Vi å andra sidan klarar oss väldigt bra utan att äta kött och vi gör en enorm samhällsnytta genom att undvika det. Vi har ett val och möjlighten till att ta ett moraliskt ställningstagande.

Alla gör så gott man kan och tyvärr blir man ofta påhoppad om man gör lite. Själv anser jag att om man blir vegan och annamar den livsstilen så gör man väldigt väldigt mycket. Det är mycket tråkigt att då hela tiden få komentarer som "Varför gör du inte mer?" De komentarerna kommer nästan alltid från människor som inte har funderat över sin egen roll i samhället. Få saker man kan göra, utan att behöva lägga om sitt liv allt för radikalt, är så positivt för samhällsutvecklingen som att bli vegan.

Hur påverkar veganers livsstil samhället då?

Det minskar uppenbarligen djurs lidande. Även om sverige har världens "strängaste"djurskyddslag så ser vi hela tiden stressrelaterade sjukdomar och annat lidande hos våra matdjur. Få djur lider som exempelvis kycklingar, som är det värsta du kjan äta ur ett djuretiskt perspektiv.

Det minskar miljöovänliga utsläpp. Det med nästan 90% i själva produktionen av livsmedeln. Inte transporterna dock. Nästan alla veganer jag känner köper dessutom ekologiskt och närproducerat i så stor utsräckning som möjligt. Här kommer mejeriprodukter in om man inte tycker att kor lider (vilket jag är säker på att de gör). De är miljöbovar.

Resurssparande då det krävs ca 10 % av resurserna för att producera fullvärdig vegansk mat. Med den demografiska utveckligen vi har i världen kan inte alla äta kött som vi gör i västvärlden. Idag kan man se det som en politisk fråga att människor svälter. Men inte om några år, då är det en resursfråga.

Veganer köper ofta rättvisemärkt då synen på människor går hand i hand med synen på djur. Människor ska ha drägliga liv och inte utnyttjas i vinstsyften. Precis som djur.

Och såklart, det är mer hälsosamt. Robin och jag kommer aldrig att få hjärt och kärlsjukdomar som är reltrade till livsstilen. Vi äter inget kolesterol som exempel. Vegankost sänker även blodtrycket och bidrar på många andra sätt till en bättre hälsa. Om den äts på rätt sätt såklart.

Vem är du att bestämma vem som ska leva och vem som ska dö?

Husdjur är ett väldiskuterat fenomen inom djurrättsrörelsen. Själv är jag positivt inställd till det. Framförallt då människor kommer närmare djuren och ser att de är individer som kan lida och tänka. det var min egen relation till husdjur som fick mig att sluta äta djur för länge sen. Men, jag har full förståelse för att många tycke att det är helt fel att ha. Och framförallt då att köpa från uppfödare istället för att ta hand om omplaceringar.

Sarah
0

Och… äter man djur så är man INTE vegetarian. Min ståndpunkt.

Robinsnel
0

putt åt sjuklingen.

JossanH
0

#16 mycket bra sammanfattat!Skrattande kan verkligen hålla med om att alla vi som åtminstone gör en liten insats (min insats är ju betydligt mindre än er men ändå) alltid måste sitta i någon form av försvarställning.. du får alltid försvara ditt sätt att leva ditt liv. har du valt att leva ditt liv genom att endast äta vegetarisk/vegansk mat så blir du ifrågasatt, har du därimot valt att utesluta grönsaker ur din kost (många äter faktiskt så för att dom inte "gillar" grönsaker) då blir det inga diskussioner har jag märkt..

#14 tycker det är lite komiskt faktiskt att du skriver att veganer som har rovdjur har dubbelmoral när du själv äter kött och har husdjur- är det inte lika mycket dubbelmoral att älska dina illrar (som jag kan tänka mig att du aldrig skulle sätta tänderna i) samtidigt som du med gott samvete kan äta ett annat dött djur!? dubbelmoral sitter vi nog alla på mer eller mindre….

Sajtvärd på Iller.ifokus

Nettan
0

Jag måste faktiskt säga att det är en tokig fråga.

Skulle du någonsin fråga en kaninägare om de ger sin kanin kött bara för att du själv äter kött? Det gör man inte, för det är självklart att kaninen inte äter sånt.

Man måste ju självklart se till sitt djurs bästa. Är det så att man inte kan klara av att veta att ens djur äter djurproteiner så ska man nog inte ha ett rovdjur hemma.

-eM-
0

Robin: Jag tycker du drar alla över en kamm, finns faktiskt köttdjur och mjölkdjur som har det bra.

Jag har i princip bott på en gård med köttdjur. På sommaren får dessa djur gå ute och beta i stora marker och vara helt ifred. Och på vintern flyttas dom till en mark där dom kan gå in i en ladugård och värma sig om dom vill plus att dom blir matade med helt ekologisk och naturlig mat. Så jag förstår inte vad som är så hemskt med dessa? Dom har ett toppenliv. Dom lever i flera år och kalvar och parar sig precis som dom skulle göra i vilt tillstånd och kalvarna får växa upp till stora kossor och tjurar.

Och gården bredvid som har mjölkdjur, deras kor får också gå in och ut som dom vill och vara på stora marker. Dom korna har det så bra att dom går in själva och ställer sig i en mjölkmaskin när dom vill bli mjölkade, hur ofta dom vill och när dom vill. Kor som får kalvar står inte i mjölkmaskins hagen utan får vara ifred i annan hage tills kalven slutat mjölka. Så vad är det för dåligt med det?

Jag förstår att folk äter vad dom vill och ingen behöver äta kött eller dricka mjölk om dom inte vill. Men man kan ändå inte dra alla producenter över en kamm, det tror jag inte ens att ni i Sverige kan göra, finns nog bra gårdar där med. Men det finns äkta bönder och oäkta bönder.

Fåörstår inte skillnaden på att ha en iller eller en hög kossor som har det lika bra..

-eM-
0

Glömde en sak..

Vad jag vet så har väl vi människor inte levt på så mycket annat än kött i flera 1000 år. Så då måste det ju vara naturligt att vi också äter kött på samma vis som en iller?

Jag själv hatar grönsaker och skulle aldrig kunna tänka mig att leva på endast grönsaker.

Jag vet ju inte alls hur ni veganer/vegeterianer tänker om det så kan ju vara intressant att höra..

sarae
0

ja..människan är ett rovdjur, det har vi varit sen urminnes tider. Men jag förstår att det är en himla skillnad på då och nu. Då jagade vi själva, och dödade bara det vi behövde. Hur det ser ut i dagsläget behöver jag ju knappast kommentera

Sarah
0

Em, även om djuren har det bra på många gårdar så har de det inte på andra och ekonomin vi har i samhället gör att de gårdar som låter djuren ha det på det sättet får svårare att klara sig utan bidrag.

Men, där kommer en annan aspekt in. Det har jag skrivit om ovan. Miljö och resursaspekten. Den dagen alla i Kina och Indien vill äta som vi i västvärlden gör kommer det inte gå. Eller den dagen vi är fler på planeten. Fattiga människor äter inte kött. Det är förunnat rika människor att göra det på daglig basis.

Det enda argument jag kan se som finns för att äta kött. Det enda som håller i en diskussion är: "Det är gott. Jag är medveten om de problem det medför men det är inte viktigt för mig." Mam måste sätta sig in i alla olika sidor för att kunna rättfärdiga det man gör.

Det är inte relevant om människan alltid ätit kött eller inte. Det är ett dåligt argument då vi vet att vi klarar oss utan det idag. Och, att vi faktiskt mår bättre. Människan har alltid tryckt ner och utnyttjat svagare. Jag tror inte att det är många här inna som fortfarande anser att svarta människor är lägre stående varelser och därför är det ok att utnyttja dem som slavar. Inte heller tror jag att någon försvarar våldtäkt som är ett fenomen människan alltid sysslat med. Att använda sig av historien för att försvara övergrepp blir helt fel.

-eM-
0

Okej, tack för dit svar Sarah! Nu förstår jag lite mer hur du ser på saken.

Sarah
0

Vad bra ;) veg nästa?

-eM-
0

Haha skulle vara det, men kan tyvärr inte avstå från kött. Som du säger.. Det är för gott. Men nu är det så att vi har hela frysen full med det ekologiska Highland Cattle köttet från min ex. sambo så jag vet att jag äter glada kossor och det känns ivf bättre än att äta nå utländskt pinat djur.

Sarah
0

En dag kommer den stackars kossan växa i munnen på dig och sen vill du aldrig mer äta dödade djur…

-eM-
0

Den dagen den sorgen :)

gwen
0

Pajkasning verkar det vara en del av här!

Angående kött som "växer" i munnen som #28 skriver så va väl det lite onödigt. Jag precis som #27 äter kött som är egenproducerat från en gård där vi vet att djuren lever bra liv. Jag har själv vuxit upp med Brunte, klappat honom mellan hornen och givit honom äpplen. Ett år senare har jag utan skuldkänslor ätit upp honom och vetat att han hade det bra när han levde!

#24 Fattiga männsikor hade nog velat äta kött om de kunde… om de inte är vegon vill säga!

Du skriver även att om folk på hela jorden åt som vi gjorde så skulle inte maten räcka till. Visst, den kalkylen håller jag med om. Men det kanske å andra sidan säger något om att vi inte BORDE vara så många på denna jord. Kanske är det något annat som är problemet… Vill du bidra till en bättre jord kan du ju låta bli att skaffa barn kanske?

Har svårt att tro att om all köttproduktion lades ner, att det på boskapens areal istället skulle odlas vete. Det tror jag inte skulle hända utan istället skulle marken läggas i träda. Precis som hänt runt om i Sverige. Och folket skulle fortfarande svälta. Varför? Jo de fattiga har inte råd att betala för sin mat ändå.

#14 Hör och häpna, men precis som jag skrev lite längre upp i detta inlägg så äter jag tjuren brunte som jag själv klappat mellan hornen när han var liten. Skulle iller vara en delikatess skulle jag kanske kunna tänka mig att smaka på det. Men de har ju inte så värst mycket kött på kroppen, varför jag inte äter smådjur. Jag är själv jägare och jagar storvilt, det är ett sätt att hålla nere stammen, eftersom vi i detta land inte har plats för för många älgar. Jagar även Nalle Puh och Bambi! De är söta, och har levt ett gott liv, och de smakar gott!

Min iller sitter ibland innanför min jacka när vi är ute och går. Runt halsen har jag ibland en liten kaninhalsduk. Jätteskön… min iller gillar den åxå! *väntar på påhoppen som säkert blir flera*

Hur jag bidrar till att göra denna värld bättre? Jag, precis som ni, lever i ett konumtionssamhälle. Jag köper saker som betalar någon annans mat på bordet. Självklart tänker jag efter varifrån dessa saker kommer och köper gärna lokalproducerade saker. Men tänk ett steg till, visst, transporter ger miljöförstöring, men å andra sidan skulle människorna i U-länderna dö om de inte hade sin exportnäring. Det finns alltid olika sätt att bidra med, även om "vissa" svartmålar dem!

Jag står dock för min livsstil som säkerligen är minst lika sund och miljövänlig som veganernas! Bara på olika sätt!

-eM-
0

gwen tror inte #28 var så allvarligt. Knubbs och jag är vänner..

Robinsnel
0

#30 Synen på livet är ju som sagt olika..

Sarah
0

# 30. Oj, där kom det första påhoppet i denna diskussion. Jag väljer dock att inte bemöta dig på samma sätt utan ska i saklig och vuxen ton bemöta dina argument. Det är förvisso inte förvånande att tonen är så hård då jag uppenbarligen ifrågasätter hela din livsstil. Det krävs mod för att ifrågasätta sig själv. Att inse att man kanske inte är en så bra människa man trodde sig vara (mig själv inräknat).

Det är inte att du har en halsduk av kanin som kommer att leda till diskussion, utan din syn på övriga världen, dess människor och djur.

Sjlvklart hade fattiga änniskor säkerligen velat äta kött. Speciellt eftersomn de ser oss i västvärlden göra det. Det är inte poäbgen. Poängen är att det går inte. De har inte råd. Kött är en lyxvara. Utan subventioner och bidrag hade många i Sverige inte heller haft råd att äta kött.

När det kommer till åkerarealen vill jag hänvisa till naturvårdsverkets hemsida. På den statliga myndighetens hemsida kan du hämta hem pdf-filer i vilka man kan läsa att man behöver ca 10-50% av dagens åkerareal, vatten och gödning för att få fram mat med samma värde som skulle föda lika många människor som idag fast på mindra areal. Det på grund av att näringen inte tar omvägen genom djuren.

Här förväntar jag mig en fråga om det inte ska få finnas kor. Därför svarar jag på det nu innan den kommer. Dagens kor är inte naturliga och jag anser att vi ska sluta föda upp dem. De enda kor som har möjlighet att leva ens nära ett naturligt sätt i Sverige är tidigare nämnda Scottish Highlandcattle. Min faster har sådana som husdjur som håller markerna öppna. Ett bra allternativ anser jag. Eftersom de inte är sönderavlade har de inte mer mjölk än vad kalven dricker och de behövs därför inte mjölkas.

Frågan om barn är så konstig att jag nästan inte vet hur jag ska bemöta den. Men ett försök. Jag kommer aldrig vilja frånta människor rätten att skaffa barn. En avgörande bidragande orsak till överbefolkning är att fattiga människor skaffar många barn. Det för att kunna säkerställa att det finns någon som tar hand om dem när de blir gamla. Med dagens mediciner överlever många fler av dessa barn till vuxen ålder, men tyvärr sitter de gamla traditionerna i. Det tillsmmans med att exempelvis katolska kyrkan förbjuder preventivmedel gör detta till ett stort problem. Men, nu när vi har fastställt att alla har rätt till barn kommer vi åter till problemet. Vad ska alla dessa barn äta? SKa vita barn äta kött kommer svarta barn att svälta. Och då är det inte en politisk fråga som idag (då vi bränner enorma mängder mat för att inte priserna ska rasa), utan det blir då en resursfråga.

Jag är väl medveten om att vi lever i ett konumtionssamhälle. Till råga på allt är jag utbildad Nationalekonom och Civilekonom.

Men, jag tror att du har missat en stor del av västvärldens politik. Och då framförallt jordbrukspolitiken. För ca tettio år sedan var många länder i Afrika självförsörjande. De länderna har ingenting idag. Etiopien som exempel. I öster svälter befolkningen på grund av krig och torka. Vi i väst dumpar vårat överskott där. Det ser bättre ut i hemmaopinionen att ge svältande barn mat istället för att bränna den. Men, den maten skapar ett enormt problem i Etiopien. Det på grund av att västra Etiopien är bördigt och vackert. Bönderna där kan inte sälja sina varor på grund av att vi dumpat priserna med vårat överskott. När dessa länder vill sätta upp tullar mot dumpningen (våra bönder får även exportstöd av ex EU så att de kan sälja mat i fattiga länder till en tiondel av priset här) så att de egna bönderna har en chans att sälja varor så drar väst in deras bistånd.

Helt ärligt tror jag inte att du insett hur cyniskt vårat konsumtionssamhälle fungerar. Acceptera inte bara utan ifrågasätt allt. Det finns allt för många förlorare idag. Det är djuren, fattiga människor, kvinnor m. fl. Kort sagt är alla som inte är vita medelålders män är förlorare redan från födseln. Bara i olika skala.

Sarah
0

Glömde ju det där med jakt… Jag tycker att jakt är en svår fråga. Det har inte samma direkt synliga miljöpåverkan som uppfödning och fiske har. Inte heller lider djuren på samma sätt under sin livstid. Dock tror jag att vi har skapat en obalans i naturen när vi skjutit av så mycket varg, björn, lo och järv. Rävskabben skapade också obalans i och med att rådjursstammen då kunde växa sig väldigt stark. Hur ska vi då skyddfa oss själva från att komma i kontakt med dessa köttätande håriga bestar? Att skjta dem andser jag vara att fortsätta att skapa problem. Först kommer dock den filosofiska frågan som vi tidigare diskuterat. Har vi rätt att ta andras liv? Kommer vi att förändra den synen vi har på djur så som vi gjort med ex svarta människor? Man ska inte ta för givet att vi alltid kommer att rättfärdiga övergrepp med "de är inte som oss". Men min åsikt är att det är fel att döda. det finns andra sätt vi kan lösa det på. Själv anser jag att vi bör lämna skogen ifred och låta den rätta till obalanserna själv. Jag är dock som sagt Nationalekonom och inte biolog. Men jag tror att det kan lösa sig. Vi kan skydda oss från direktkontakter med rovdjuren genom att se till att det finn smat åt dem, vi kan skydda oss från älgarna genom att nät längs med våra vägar. Vi ka skydda oss mot de fästingar som sprids med rådjuren genom vaccin eller att lägga ut hö med p-piller i till dem på vintern. Man behöver inte välja den brutalaste vägen.

Et vackert ordspråk "behanldla andra så som du själv vill bli behandlad". Tillämpa det påallt levande så blir jorden ett bättre ställe. Kärlek.