Tågresa i 12 timmar
I jul ska jag, sambon och lillan åka ner till min familj i Kungsbacka. Vi tar tåget över natten, vilket tar 12 timmar och jag har lite frågor kring detta.
**
Är det något speciellt jag borde tänka på?**
Jag har en bur som man mycket väl kan få in en hängmatta i. Där får också plats en matskål och vatten.
Hur har ni gjort under långa resor? Det känns som ett ganska stort projekt ändå. Vi har möjlighet att kliva ur i Stockholm (5 timmar efter avgång från Östersund) för en liten promenix så hon får röra på sig.
Är lite smått nervös. Resan från Stockholm med mig när jag hämtade henne gick bra. Hon sov bara. Men nu är det ändå 12 timmar.
Några tips?
har aldrig åkt så långt me iller nån gång men ta me koppel så ni kan gå lite inne på tåget kanske? :) å så hoppas på att hon sover läänge :)

se till så du får in en bajslåda i buren!
Har gjort 4 långa resor mellan Sverige och norge. de tog mellan 15 och 19 timmar i bil.
Jag använde mig av en liten jula-bur de första 2 resorna och min Atlas 40 de sista 2 gångerna. Jag hade ju 3 illrar i denna. Mat, vatten, toalåda, 2hängmattor och filt på golvet fick plats i atlasburen som var snäppet mindre än jula-buren.
För att få en så lugn resa som möjligt brukar jag promenera en långpromenad så sent som möjligt kvällen innan avfärd. Har jag haft möjlighet har jag även gått en promenad innan avresa.
Det brukar vara lugnare att resa såhär över vintern då dom ofta är tröttare och bästa gången var när jag åkte mitt i natten och illrarna sov i 6 timmar, så vi vågade inte stanna för att vi var rädda för att väcka dom ;P Mina hatar att åka bil!
Kan du ta ut och hålla henne i selen om hon blir rastlös och stanna och promenera i Sthlm så är det nog inga problem :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Glömde tillägga att det kan vara smart att ha med ett bomullslakan att lägga över buren om det är så att hon blir orolig, för det kan lugna. Ett vanligt lakan till sängen funkar bra för det andas :) Det hjälpte mig mycket när jag åkte bil och gatlysena blinkade förbi fönstren hela tiden.
Sajtvärd på Iller.ifokus
När vi åker till Skövde på utställningar så har jag dom illrarna jag har med i antingen en stor kaninbur eller i 2 stora transporter (men nu kör vi bil). I dessa har jag mat, vatten, hängmatta och en toalåda+ antingen en fyrdubbel filt i buren eller ett mindre tygstycke som är vikt i transporterna. Toalådorna i transporterna är fastsatta med skruvar som går ut genom sidorna på transporten, i kaninburen står den på ena sidan av buren.
På fotot är det Eilert som lånar en av mina transporter när han bodde hos mig vid parningen med min Tilly. Som synes så står det en liten toalåda längst in, och en hängmatta som han kunde sova på om han ville. Men han föredrog oftast att ligga på det dubbelvikta barntäcket som på fotot
# 1
Ja, det kan jag ju göra. Hon älskar att sova i famnen på mig så jag får hoppas det går bra. Vi kommer åka på natten så jag får se till att busa loss med henne hemma innan dess =)
# 2
Yes, det ska jag ha. Eller det blir nog tidningspapper nertill med sand ovanpå och sedan en hängmatta som hon kan hoppa upp i så kan jag rengöra emellanåt också.
# 3
Åh, det låter ju bra. Det du säger om att dom sover mer på vintern är ju så sant. Men jag börjar funderda på om Lilly har fått något i fodret. Hennes energi tar aldrig slut! Haha! Idag har hon vart vaken 5 timmar i rad. Sovit 2 timmar och nu var hon på bushumör igen.
Mm, en promenix i Stockholn blir det. Kan vara skönt att sträcka på benen =) Sen åker vi som sagt på natten så på kvällen kommer jag busa så mycket så hon kommer vara jättetrött när vi ska åka.
Åh, det med lakanen var en jättebra idé! Det hade jag inte tänkt på. Då ska jag fixa det också. Det kan ju vara skönt för henne att kunna koppla av bättre.
#6 akta bara så att de inte sitter några stora hundar eller nåt i vagnen som kan slita sig när ni går bara :)
# 7
Ja, isch så hemskt. Jag ska ha uppsikt. Hon har blivit min lilla bebis så allt som ser skrämmande eller hotfullt ut har jag under kontroll =) Haha. Man är som en liten mamma 
#8 hehe jo :) tänkte bara att man sitter ju oftast i en vagn där andra djur sitter så ^^
å sitter man sålänge på ett tåg med tex hund kanske man inte har uppsikt hela tiden :)
# 5
Åh, vad fint. Bra med plats.
Jag ska se vad jag kan pyssla ihop själv. Hade tänkt mig något liknande faktiskt =) Jag ska nog kunna få in både toalåda, hängmatta och en alt. "säng". Min bur är dock inte så stor. Den är av den minsta storleken för katt. Men ändå rätt ok storlek för en iller.
#10 till 1 iller skulle jag verkligen rekomendera en atlas 30. Där får du gott plats med en riktig låda, hängmatta och lite golvplats plus att den inte är så ofantligt stor att den är jobbig att frakta. Är ändå ganska så stor skillnad mellan atlas 30 och 40 som känns enormt stor!
har själv mycket bättre erfarenhet av nattresor än dagsresor :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
# 8
Absolut. Det har du rätt i. Har åkt tåg med min hund och det är inte det lättaste. Om man då åker på natten kan man ju tänka sig att man slappnar av mer. Men jag ska vara försiktig =)
# 11
Önskar jag hade samma möjlighet som ni, det ser så mysigt ut för dom. När vi skaffar bil kommer jag ordna så tösen får åka i förstaklass. Nu blir det lite av en andraklass-tur. Men det ska nog gå bra. Hon kommer få med sig leksaker, potta, mat, vatten och allt nödvändigt.
# 12
Aha, vart får man tag på dom där Atlas-burarna?
Går dom att beställa hem eller finns dom i djurbutiker? Dom verkar vara kanonbra.
Dock planerar vi en till bebis till sommaren, wiii =)) Och då blir kanske en liten bur för en iller för liten sen. Vi kommer nog inte resa så mycket med Lilly innan nästa kommer.

Vi kan komma dit med Bumbi och Paolo innan..hon brukar bli trött när dom har varit där har jag för mig:D
Visst känns det som att man är mamma..jag och jens säger inte att vi är matte och husse..vi säger att vi är mamma och pappa:) min pappa sa att han hade blivit morfar..dom är verkligen som våra barn..när vi var på middag hos er och vi hade båda en varsin i famnen så kändes det verkligen som att vi var mammor:D nu blev det lite OT..
# 15
Jaaa, men du vilken idé! Kom hit, kom hit! Vi bjuder på middag =) haha!
Ja, du har så rätt så. Jag läste ett inlägg i din blogg och kände igen mig så i det du skrev om Bumbi. Man får såna mammakänslor. Jag kände senast ikväll när jag satt med Lilly i famnen på golvet för att "natta" henne hur det pirrade i magen =) Jag kände mig såå mammig. Det är nog något som man som kvinna känner sig när man tar hand om ett liv. Varesig det är ett barn, en hund eller katt.
Jag berättade om detta för en kompis som har en son som är ett år och trodde hon skulle tycka jag var jättekonstig, eftersom många inte tror att man kan känna så mycket för ett djur. Speciellt inte om man har barn. Men hon sa att hon förstod och att det inte alls är konstigt. Alla behov som ska fyllas. Mat, tömma låda, gosa och busa. Det är ju nästan som att ta hand om en bebis =)
När vi satt med varsin iller i famnen sist kände jag också det. Mammakänslan.
En atlasbur köper du på vanlig djuraffär och en atlas 30 har iaf rymt mina 3 illrar utan problem, men en 40 blir lite mer av ett lyxåk och speciellt om man åker långt :) Nu är det ju iof så att jag av lathet tar den bur som är inredd och det är min stora 40 bur. Veterinären fick ganska stora ögon när jag kom med en liten Triton skramlandes i den stora buren :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men en tanke, om ni ska åka tåg, har ni bokat plats i djurtillåtet då? Får man ha djur på nattåg överhuvudtaget? Sen får transportburen inte vara större än att den ryms i knäet?
Djurvagnarna har inte speciellt mkt plats åt djuren och är det fullbokat så kan man inte ställa buren på ett säte, vilket betyder att du måste ha buren i knäet eller på golvet om det finns utrymme.
Kanske värt att kolla upp? 
Aha, men så bra. Ska kolla efter en sån bur. Ska kolla på en sån i veckan.
Haha, det låter bra. Värsta lyxåket Triton fick till farbror doktorn =)
# 18
Jadå, sånt är klart. Jag bokade resan innan Lilly flyttade hit. Sen ringde jag och bad om djurtillåtet. Han ordnade upp allt och informerade oss om hur det skulle gå till.
Jag har en bur som får plats i knät och mellan benen :P där vi sitter. Jag tror vi fick plats med bord så det finns utrymme.
Tack för att alla är så uppmärksamma. Rätt som det är finns där något man inte tänkt på.. som det med lakanet. Jättebra tips!
#20 Najs! Men då är det bara att köra på!! 

Tyvärr får ju inte en Atlas 40 plats i en tågkupé. Åkte för några veckor sedan med min sådan och jag hade tur för tåget var nästan tomt. Jag fick ta ett sådant 4-säte alldeles själv och kila in transporten mellan de två yttersta sätena, för längre in kom den ju inte. Sen fick jag hoppa över och sätta mig vid fönsterplatsen.
Hade tåget varit fullt hade det inte funnits någonstans alls att ställa buren.

Har alltid funderat över det här med djurplatserna, man får ha med sig en hund eller två transportburar när man åker. vad händer om alla djurplatser bokas av ägare till grand danoias? Det är helt omöjligt att få plats då. Jag brukar få det trångt när jag åker med två atlas 10 och då har det ändå aldrig varit fullsatt.

kan oxå vara bra att ha med e tremos flaska med kallt vatten även om det är vinter ute nu i sverige så kan det vara väldigt varmt för en iller. och vattnet på tåget är inte så bra. det bästa är om du har med dig vetten hemmifrån.att köpa vatten blir ganska så dyrt
# 22
Oj, då är den stor! En sån bur får nog vänta tills vi har fler illrar och stor bil :D
# 24
Jag usch, vattnet som man får på tåget är äckligt. En flaska i bistorn kostar ju runt 20-25 kr. Jag tar med mig en termos. Sen har jag märkt att dom gärna skruvar på värmen på elementen ibland, och ibland är dom helt av. Sist jag åkte var det så varmt att jag fick huvudvärk.
Om det är till hjälp för någon hittade jag en länk här =)
Där verkar alla Atlasburar finnas
#23, det blir kaos`? ;=) jag brukar åka dom där dubbeldäckarna som går mellan linköping o gävle och den djurvagnen har 8 "människositser" o sen en liten liten golvyta. Skulle alla ha med sig djur blir det katastrof, jag åkte med illrarna en gång o då var det 3 personer som hade hundar med sig plus att vagnen var fullsatt! Hundstackarna låg i princip på varandra på golvet, såg hemskt ut..o gnabbandes o skällande blev det hela vägen också…
Det är helt sjukt hur djurvagnarna är gjorda och icke igenomtänkta.
Sist jag åkte, hade jag två transportburar.
Det var ett ungt par med Bernersenier (stavning?) som hade fått två vanliga säten med mkt beränsad benyta. Anmärkas bör att inget djur får ligga i gången!
Sen kom det på en alkis med en stor blandrashund som han inte hade koll på. Sen kom det på en setter. Dvs 3st stora hundar, ingen plats att ha dom på. och jag med mina transportburar.
Kaos.. .
# 27
Jag tror inte ens att dom är tänkta som djurvagnar alla gånger. Jag fick sitta i en liiten kupé med 6 platser med Lilly påväg hem från Sthlm. Ni vet såna inglasade rum. Skitkonstigt. Där satt jag med Lilly, helt ny liten tjej som var så osäker. Mitt emot mig sitter en stoor hund vars husse var så opförskämd. Omöjlig djurägare. Full var han också.
Så jag tror man får en plats beroede på hur många djur som är planerade att åka. Det kändes verkligen inte som en djurplats i all fall.
# 28
Berner Sennen =)