Paracetamol/Alvedon är giftigt
Paracetamol som är den verksamma ingrediensen i Alvedon mm är giftigt för illrar. I Nordamerika m fl länder går samma substans under namnet acetaminophen och Tylenol mm. Tips: googla på dessa namn och ferret så kommer det upp mer info.
(Även ibuprofen och acetylsalicylsyra ska undvikas.)
I studier har man påvisat att illrar liksom katt har en mycket långsam metabolism av paracetamol och andra dylika fenolsubstanser. Det beror bl a på att de saknar de enzymer som krävs för att effektivt bryta ner substansen i levern.
Ovantsående studie visade dessutom att honor är betydligt mer känsliga för paracetamol än hanar.
http://www.smallanimalchannel.com/media/ferrets/ferret-health/poison-prevention.aspx.pdf
"A main cause of ferret poisoning is the ingestion of human medications. Common pain relievers, such as acetaminophen(Tylenol) and Ibuprofen (Advil, Motrin, Nuprin) top the list. Many drugs are cleared (detoxified) by the liver by specialenzymes produced in the body. Research has shown that ferrets are very slow to clear phenolic compounds, such as acetaminophen, from the body.
The deadly effect of acetaminophen in ferrets is attributed to a combination of the type of enzymes involved, the ferret's prolonged metabolism with regard to clearing the drug from the body and the high dose of acetaminophen in a single capsule or tablet in relation to the animal's small size.
In addition, studies have shown that although the drug is highly toxic to both males (hobs) and females (jlls), females are the most sensitive."
Vad kan man ge illrar då om de är sjuka med hög feber, om nu Paracetamol, Ibuprofen och Salicylsyra skall undvikas?
Nån som vet om det finns det nån info om det?
metacam (tror det heter så) kan man ge som febernedsättande el. anti inflammatoriskt till iller bland annat. I övrigt är det ju antibiotika som gäller, vid bakteriorsakad sjukdom.
Personligen hade jag aldrig ens tänkt tanken att ge mina illrar vanliga febernedsättande för människor…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#3 säger det samma. Nu har jag (ta i trä) hittills aldrig haft en förkyld eller sjuk iller (förutom cancer + öronproppar), men jag skulle aldrig självmedicinera, inte annat än vätskeersättning, och veterinär tur vid behov.
Här är ett par veterinära inlägg i saken:
http://ferrethealth.org/archive/YG351
http://ferrethealth.org/archive/YG361
Visserligen från 2001 men mig veterligen har inte mycket ändrats sedan dess (doseringar varierar dock mellan olika källor).
Som tas upp i länken så är ju feber kroppens sätt att bekämpa bakterier och virus. Att sätta ned feber är något man sällan behöver eller ens bör göra, och inte något som man bör experimentera med hemma på sitt djur.
Är det fråga om farligt hög feber är det ju definitivt ett fall för veterinären som alltså under vissa omständigheter kan ordinera acetylsalicylsyrapreparat eller ibuprofen (men inte paracetamol). De överväger ju då nyttan mot de ev. negativa effekterna i det specifika fallet. Dessa två preparat används väl främst vid kortvarig smärtlindring snarare än som febernedsättande.
Och som nämnts i inlägget ovan så kan man använda Metacam (meloxikam) om indicerat. Är receptbelagt så vitt jag vet.
Vill man snabbt sänka kroppstemperaturen kan man även använda sig av externa metoder som att linda in med kalla, blöta handukar och liknande. Dropp eller subkutan injektion av vätska kan hjälpa till att sänka temperaturen, och i grunden handlar det förstås om att behandla den underliggande orsaken till febern ( tex med antibiotika vid bakteriell infektion).

Jag fick som sagt rekommendationer att ge "barnalvedon" i pyttedos just för att ta ner en ev febertopp då jag ringde djursjukhuset på min ort för rådgivning då jag misstänkte att dom kunde ha smittats av vår svininfluensa.
Antibiotika och veterinärbesök skulle bara vara aktuellt om illern lät illa när den andades eller såg ut att ha svårt att andas.
Vet att veterinärer inte alltid ger rätt råd när det gäller lite ovanligare djur men våra illrar piggnade till, fick bätrre matlust och har nu bara lite hosta kvar.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
#6:
Om 24 mg upp till tre gånger om dagen kan anses vara en pyttedos låter jag vara osagt. Men paracetamol som ingår i barnalvedon är som sagt inte lämpligt att ge till iller. Upplys gärna djursjukhuset om detta.