Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 705 ggr
MiniSku-
0

Mya har fått lurv men inte Rufus

Maya har blivit så gott som grå oh jätte lurvig, Rufus däremot, han har inte fått tjockare päls alls, vad beror detta på? Är han segare bara eller är något fel? =/

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Musiken
0

Han ar nog bara seg :) Nisse bor utomhus och ratar fleecefiltarna trots frost om mornarna, och det ar bara sista dagarna som han borjar fa fluff. Haret pa svansen vaxte tillbaka i samband med att Lars flyttade in, men resten av honom gar laaaaangsaaaaaamt att byta ut. Forra aret tror jag det tog honom nastan en manad till att fa pa sig hela vinterskruden :P

JossanH
0

Han kan bara vara seg :) Om du delar på pälsen ser du inte ens en tendens till byte då? Håller det i sig utan att något händer skulle jag kolla med veterinären. är han okastrerad? Hur gammal är han?
Pälsbyte, eller snarare bist på pälsbyte, kan ha med binjurarna att göra.
troligast är väl att det kommer komma igång vilken dag som helst :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

MiniSku-
0

Okej, nja, jag vet inte, hur ska det se ut om det är på väg?

Han är kastrerad och 3 år så, men då kanske jag ska lugna mig då? Om dom som tillomed är ute i frosten fortfarande segar ^^

JossanH
0

Ja, än är nog ingen panik :)
Man ser att den börjar komma om man särar på pälsen så man ser huden. Ser man små, små mörka strån längst ned mot huden är vinterpälsen på väg. Då är det toppen av täckhåren man ser, annars är ju botten av täckhåren ljusa precis som underullen (om du har en viltfärgad, silver eller en någorlunda mörk pastell vill säga ;))

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaN
0

Min ena sade bara "poff" över natten så vart hon yberfluffig! (halvangora dessutom så man missa ju inte att hon har vinterjackan på sig^^) Sedan så den andra hon har smugit mer med sin päls, den kommer litet pö om pö. började med fylligare svans och nu börjar man känna på henne att den är mer fluffig och mjukare.

Samt så har bägge två fettat på sig rejält, nu kan ju varken den ena eller den andra hoppa upp i soffan på första försöket då de dimper i golvet med en duns. litet baktunga ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaM
0

#5 Tihi fläskisar=p Syster har faktiskt gått ner till en mer normal vikt nu i höst, mycket nöjd matte. En hona på 1350 är tjock så det känns mer lagom med kilot hon väger nu.

Och här hemma är inte alla klara heller trots öppen balkongdörr så ta det ordnar sig nog med rufus.

mandariiin
0

ursäkta, lånar tråden lite!

Jag har samma funderingar över Lyssa. Hon är 4 år, kastrerad. och hennes vinterpäls har inte kommit. hon had etypisk sommarsvans, och den pälsen växte ut. för övrigt ser hon ut som hon gör på sommaren. i juni opererades hon för insulinom och binjuretumör.
kan det vara det som ligger och spökar fortfarande?

sarae
0

#7 vissa illrar är segare med att byta till vinterpäls än andra, här är vissa helt klara, andra har just börjat. Men har hon redan haft binjuretumörer, så är dessvärre chansen väldigt stor att de kommer tillbaka. Det är i princip omöjligt att helt bota en iller från cancer, även om man med medicin i kombination med operation kan hålla det i schack rätt länge.

mandariiin
0

hon fick operera bort hela vänster binjure. och vet. sa att det var helt borta efterd et. och det ser inte ut som om att vinterpälsen är på gång heller…..

jag får helt enkelt hålla ett öga på henne, och hoppaspå adet bästa :)

MiniSku-
0

Men så är det med Rufus också, man ser inte att tjockis pälsen är på gång ens, däremot så har han vräkt i sig mat och gått upp 300g på en och en halv vecka.

JossanH
0

Tror inte ni behöver oroa er över fällningenän så länge. Har pälsen på svansen kommit igång så kommer nog resten också så småningom. Fortfarande finns det många illrar som inte visat några tendenser till byte. ha lite is i magen och vänta. Syns det fortfarande inget om en månad kanske ni ska börja fundera lite.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mandariiin
0

#11 vilken tur! satt och granskade Lyssa grundligt inatt, och konstaterade att hon faktist börjar fälla en hel del päls. så bytet är nog på gång Skrattande