Hur man matar en overenergisk illervalp
Varken jag eller Nisse har fatt nagon lugn och ro sedan Lars flyttade in, han ar overallt hela tiden :P
Nisse far inte sova, ata eller dricka ifred utan att Lars hanger pa honom.
// Amanda

Sa idag bestamde jag mig for att kombinera mat och lek med Lars sa att jag och Lars far leka, Nisse far vila och Lars far branna av lite energi ocksa ;)
// Amanda

Klockrent, det skall genast prövas här hemma:)
Haha, alla lösningar är bra så länge dom funkar :)
Alla lösningar är bra men vad tycker Nisse om att han är som en igel på honom ? Blir han irriterad eller så, jag menar, han kanske gillar att ha en efterhängsen kompis i rumpan hela tiden hehe ?

Nisse ar glad - for det mesta
Ibland blir han trott pa honom, speciellt nar han forsoker sova, och Lars biter honom i rumpan for att fa fart pa honom
Men da gar Lars bara och terroriserar mig istallet.
// Amanda
#9, haha så härligt de låter 
Haha, coolt! Har flera gånger funderat på just den där lösningen, men motiverade illrar har jag ju knappast, men jag ska bannemig testa nästa gång möss serveras!
Hur fäster du köttet?
Paulina
#11 Nu missuppfattade tror jag, ska du fästa en levande mus i något? xD Tror inte du menade det men ifall så kan jag ju säga att det blir roligare för illern att ha en lös och mer rättvisst för djuret :)
#12 Nej, absolut inte! Skulle aldrig utfodra med levande djur, anser att det är ett lidande och en enorm stress för foderdjuret. Det jag menade var att fästa en helt vanlig, avlivad, fodermus i något på liknande sätt som visas i tråden, det är det enda mina illrar verkligen vill ha :)
Paulina
#12 Jaha okej, men de blir lika kul för illern så länge den får ut sin energi:)

#12 Man utfodrar inte illrar med levande djur.
#14 De får ut massor av energi på en död mus vill jag lova! Den skakas, springs med och äts på ett annat sätt än vanligt torrfoder. Om du sedan gör som #0 så blir det ju ännu mer aktivering i det hela, och det är ju inte dumt. Men för musen så är det extrems stressande att jagas, och dessutom dör den kanske inte ögonblickligen när den väl blir fångad utan plågas då. Det är inte okej i mina ögon.
Paulina
#15 Varför? Är det för djurets skull eller illern? Eller båda? :)
#16 Njaa det tycker inte jag heller men jag visste inte att illrar leker med maten, däremot tycker jag att det är okej att ge ormar levande mat eftersom dem ofta slukar dem snabbt. Skulle det inte hända tycker jag man ska avliva musen själv.

Det finns en lag som säger att ett djur inte ska utsättas för onödigt lidande. Det händer ifall man ger levande föda. Det är en gråzon men med tanke på att du aldrig någonsin kan garantera att ett djur dödar ett annat djur snabbt så blir det alltså olagligt.
Vet att det finns en gråzon när det gäller reptiler och att många gör ger sina ormar levande föda. Personligen tycker jag även det är avskyvärt. Inget djur som har fötts i fångenskap förtjänar att avsluta sina dagar som levande byte åt ett annat djur.
Okej, men onödigt lidande är ju olika för varje människa. Gillar inte heller det med ormar men många ormar äter inte dött och dem behöver ju också mat. Det är ju jättesynd men det är så i naturen bara ><
Men jag tror att man kan avliva djuret innan man ger dem till ormen och ge den direkt för då ser den maten som levande, har för mig att ormar ser värme ungefär.

"Okej, men onödigt lidande är ju olika för varje människa."
Det handlar kanske om att allt lidande är onödigt för djuren.
#20 Jag menade att alla ser olika på lidande :) En ormägare ex ser kanske inte att musen lider medans en musägare tycker att det är helt fruktansvärt.
Musiken Jag har också en valp med påtok för mycket energi så här kommer lite tips på fler aktiviteter ;).
Leta musen: Visa illern att du har en mus(annat gott), sätt sedan illern i transport bur eller håll den bakom ryggen med ena handen och dra musen längs golvet till lämpligt gömställe. Släpp sedan ner/ut illern och låt den leta. Första gången brukar iller vända sig till dig och säga "jag vet du har den, ge mig". Men med lite träning och några gånger lär dom sig att leta och måste använda hela sin koncentration på att leta vilket är jätte jobbigt ;)
Logic testet: Ta en toa/hushålls rulle, lägg musen/annat gott i, visa illern vad som finns i och tryck igen båda ändarna på rullen och kasta iväg. För hundar går det ganska snabbt att få ut innehållet, men det tar en stund för en iller ;)
Hälsningar Malin

#11 Jag faste kottbiten i en hake till en gammal hangmatta :)
Och tack Malin! Toarullen har jag gjort med Nisse forut, men han gav upp ratt snabbt ;) Lars ar forhoppningsvis mer motiverad! Och ska deifinitivt prova leta musen! :D
// Amanda
#23 Ah, det var en sådan, gissade rätt ;) Vill ju gärna ha något så de sitter fast, en klänypa håller ju knappast för drag ;)
Paulina
Haha, så underbart! Särskilt bild #3 
Jag har en iller som inte fattar det där med att jaga saker (förutom bollar). Försökte ge henne en död mus för ett tag sedan och satt och drog, lockade och försökte smyga in den när vi busade. Icke.
_No way! Yes way!
#25 Testa att värma upp den så den blir ljummen. Mina har inte ens petat på de döda rumstempererade mössen, men när de fick en ljummen mus så small det bara till med väs och fräs! :)
Paulina
#26 Det gjorde jag. Försökte med allt. Ge den direkt, stänga in henne på toa med musen, skrapade bort päls, gjorde hål i magen (för att reta aptiten) och lät musen ligga på terrarierampen för att värmas upp mellan försöken. Maja vägrade.
_No way! Yes way!