Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 7959 ggr
Stotte
0

Hjälp! Lukt i lägenhet!

Tjohej.

Har inte vart så aktiv här på ett tag men nu behöver jag eran hjälp. Jag och min sambo har flyttat och ioch med det så har min föredetta värd börjat gnälla på lukten i min gammla lägenhet. Har målat om. Använt urineoff "tar bort lukt från urin" och skurat till förbannelse. Och lukten ligger endå kvar, dock inte lika mycket. På detta så är det parkettgolv i lägenheten :(

Ringde även mitt försäkringsbolag idag och sa att mina husdjur gjort ifrån sig på parketten vilket resulterat i att det börjat lukta. Det täckte tydligen inte min försäkring. Ringde Anticimex som glatt pratade på om hur man behandlar problemet och som drog till med "i värsta fall får man slita upp golvet och byta det" och sa på slutet att en besiktning kostar 3000:- Jippie!

Så nu står jag med en lägenhet som luktar delvis. Samt att ett par ska flytta in nu den 1:a Oktober.

HÄLP!

Madde
0

Är du medlem i hyresgästföreningen?

Om du är det, kolla med dem vad de kan hjälpa dig med.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

JossanH
0

Vädra, vädra vädra! Har ni varit ute ur lägenheten länge? När luften står stilla brukar lukten bli värre.
Annars kan man:
Tvätta o skura lite till
hänga nytvättad tvätt i lägenheten
köpa "lukta gott" prylar till badrum

Sakne är ju den att när någon annan flyttar dit sina möbler kommer dom nog inte känna av lukten längre.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

Säger som Jossan, vädra o vädra igen, o lukta gott funkar fint .

becka89
0

om du inte bor där nu så kan du ha alla fönster öppna lagom så ingen inbrotts tjuv tar sig in då:P

Stotte
0

#1 Tyvärr så är jag inte det :/

#2 Vädra är inte problemet här desvärre. Har stått på vädring i 1½månad med fönstrena öppna. Lägenheten har även stått tom denna period.

Strumpan
0

Ställ ut skålar med ättiksprit. Det drar åt sig lukten. Har använt det själv och det funkar!

Mvh Jenny

sotlynx
0

Vanligt parkett-puts fungerar toppen! Har haft samma problem med rått-lukt och efter några hårda timmar av golvboning försvann lukten! Dessutom blir parketten spegelblank och skitsnygg!

Stotte
0

#6 Detta ska jag testa omgående.

#7 Vart kan man införskaffa detta?

sotlynx
0

Ica, överallt! Skrattande

JossanH
0

om lägenheten har stått tom så kan mycket väl det göra att det luktar mera. Det är iaf mina egna erfarenheter av illerlukt. Kör på lukta gott och försök att röra dig lite i lägenhetn när du är där :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
1

måla om lister och dörrkarmar… oljefärg löser det mesta i luktväg :P

Ceciliaolucifer
0

Köp doftagott påsar och göm bakom elementen, och i skåp.

Jag kan inte förstår hur det egentligen kan lukta iller på det sättet. När jag lämnade min etta där jag hade 4 st illrar pojkar ( som i perioder inte var rumsrena) så luktade det ingenting.  Enda hade jag bott där i 2 år.

Du skulle inte ha sagt ngt om att husdjuren orsakat skadan i lägenheten då praktiskt taget INGEN  hemförsäkring täcker skador som är pga djur.

hehe, glöm en panna pasta på  spisen så blir det rökskadat, då får försäkringsbolaget sanera hela lägenheten :P

Stotte
0

#11 Det kanske kan vara något. Får testa det om det inte blir någon lösning på detta.

#12 Tyvärr så kunde jag inget annat säga eftersom min kära granne som jag har god lust att täppa igen truten på gått och glappat till värden om mina illrar. Och då hakade värden på direkt och körde stenhårt på att det luktar!

Däremot så funderar jag starkt på det där med pastan. :)

emoflickan
0

#13, jag undrar hur många ggr det verkligen luktar och hur många ggr värden "utnyttjar vetenskapen" om att husdjur funnits. Hittills vet inte mina hyresvärdar om att jag har djur, tänker definitivt försöka hålla det så, tror att det tyvärr är så att många utnyttjar det och inte ens skulle kommentera om det om inte kunskapen om husdjur funnits sen innan..

Sara
1

OM du blir tvungen att fixa golvet så glöm inte att du ska ha åldersavdrag. Du ska alltså inte betala hela summan.

Sara

Stotte
0

#14 Har lovat mig själv att alldrig bo i en fastighet som är privat ägd mer. Bara haft problem med dom hitills. Precis bytt till en stor kedja. Fått 3 rum målade. Ny toalett. Super trevliga. Samt billigare hyra. Sen finns det ju bra privat värdar också men inte i min närvaro :)

#15 Kalas. Tack för tipset. Hur funkar det då? Räknar man per år eller är det en viss %?

Sara
0

Är inte säker. Var golvet nytt när det lades in hos dig så räknas det nog på år.

Var det redan skadat så ska det tas hänsyn till oxå.

Sara

Stotte
0

#17 Aha okej. Golvet va garanterat inte nytt när jag flyttade in. Golvet hade stora revor i sig samt att dom inte har haft något underhåll på det. Ett fint parkettgolv ska ju skina men detta är bara blekt och livlöst.

Sara
0

Om de inte har haft något underhåll på det så ska det tas med i beräkningen. Ett bra lackat trägolv ska hålla för en viss del urin.

Jag tror ett parkettgolv beräknas hålla i ca 20 år innan det ska slipas OM inte förra hyresgästen gjort skador.

En länk

En länk

Sara

HannaM
0

#19 Oj.. det låter ju bra, vårat parkettgolv var 22 eller nått när vi flyttade in, inte direkt i kalsskick och vi kommer behöva byta ut delar av det. Är det alltså så då att hyresföreningen bör stå för en del av det om man tänker på det naturliga slitage som fanns innan vi flyttade in?

Sara
0

# 20 Fastighetsägaren (för hyreslägenheter) ska stå för underhållet. Är ex golvet 22 år gammalt men ni har förstört det så ska 22 års slitage räknas bort, vilket på plastmattor ansers vara vad de kan tänkas hålla. Alltså ska ni inte behöva betala nått.

Men det är inte skrivet i sten att en plastmatta håller i 20 år utan om värden anser att den ska hålla längre så kan man låta fallet få till rätten.

Hyresgästföreningen betalar inget men de kan vara bra att ha bakom sig då de har jurister.

Sara

HannaM
0

Ah, bra att veta för vår parkett har som sagt legat sedan lägenheterna byggdes -84 utan renovering. Kanske vi inte behöver betala allt då. Puh!

FerretCrow
0

#22 o då ska ni nog inte behöva betala en krona

HannaM
0

#23 fast vi har ju skadat den, den var inte så illa när vi flyttade in men visst, gammal och påverkad var den så vi får nog betala lite ändå men varje krona jag slipper är bra=)

FerretCrow
0

#24 jo men ett parkett golv sls även fast det inte syns på ytan, det var så jag menade =)

hemmet
0

ett gott råd ha inte illrarna i rum med parkett golv för då uppstår dessa problem med att få bort fläckarna direkt har själv varit med om det så jag vet hur svårt det är , försök att ha illrarna där det finns ett mera anpassat underlag för städningar.

HannaM
0

#26… vi har bara parkett och laminat i hela lägenheten så det blir aningen svårt. Enda rummet med plastmatta är badrummet. Hellre betala för parketten än stänga in mina illrar=)

Qviq
0

Kan ge ett tips till alla som vill ha bort illerlukt men det kan va lite svårt att få tag på medlet. I vissa soprum så finns det ett medel som vaktmästare använder för att få bort soplukten och det luktar faktiskt väldigt gott i de soprum som de används. Detta medel tar verkligen bort all lukt! Men problemet är att jag inte vet vad det heter och vart man får tag i det, men den som letar kanske finner!

"Chaos is a friend of mine."

FerretCrow
0

det man kan göra är ju att köpa plast matta och lägga i det rummet bara över trä golvet som man sedan baar tar bort när man flyttar =) slipper men betala flera tusentals kronor vid flytt =)

HannaM
0

Det är min plan för nästa lägenhet.. här var det dock lite sent när jag väl kom på det=) Överväger att flytta till ett nerlagt slakteri eller något med helkaklat och klinkers.

Loveferrets
0

Jag har oxå parkett golv i vardagsrummet och när Mira ofta gjorde där så blev det aldrig problem med varken märke eller lukt. Inte alltid man var hemma och kunde ta bort det direkt heller men jag har aldrig fått klagomål.

#28, Enklast är väl att fråga bovärden vad dom använder, här har dom inget sånt.

Qviq
0

#31 Har sätt det när jag jobbar och jag vet inte vem som äger de soprummen där de finns, har själv inte det i mitt soprum. Tänkte om det kanske fanns någon annan som har det i sitt soprum.

"Chaos is a friend of mine."

Sara
0

Har mått pyton idag och inte orkat greja med illrarna och nu både luktar det och ser för jävligt ut. Men enda stället de inte har gjort utanför idag är faktiskt parketten. Glad

Jag editar mig själv och skriver så här istället. Om man spillt färg på parketten kommer man undan med självrisken.

Om djuren förstör något så tar försäkringsbolagen aldrig det.

Sara

Sara
0

# 31 Ett bra lackat golv ska tåla urin i mindre volum, så ditt golv var antagligen bra. Glad

Sara

JossanH
0

#29 det värsta är om illrarna går utmed kanten på mattan så det rinner ner under plastmattan på parketten…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#34, Då har det varit bra på flera stället då alltså hehe. Har flyttat ganska så många ggr .

sarae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#35 precis som hanna säger…. jag har jagt en tjockare (och snyggare :P) variant av plastmatta hos mig, och satt fast listerna ovanpå, därimellan har jag dragit silikon,påde "under" listen och "ovanpå" lika så på ställena där jag la klickgolv.

(Sen att man har monster illrar som lyckas få tag på mattkanten och slita sönder den på vissa ställen är en annan femma :P)

Vad gäller bra städprodukter så rekomenderar jag att man besöker en riktig städbutik (där företag köper sina saker), där har de mycket tuffare medel samt luktbortagare, både sånt som tar bort lukt i soprum och annat. Kan fö övrigt rekommendera speedball som rengöringsmedel!

Norrskenets
0

#38 Jag har faktiskt funderat på att lägga in plastmatta på mitt parkettgolv och fått klartecken från företaget jag hyr av att jag får göra det.

Men man vet ju inte hur länge man kommer bo där och då känns det lite jobbigt att behöva slänga ut massa tusenlappar.

Får man fråga hur mycket du betalade för plastgolvet?=) om man ska köpa plastgolv så vill man att det ska va rätt så snyggt också;)

Vet inte hur stort mitt vardagsrum/sovrum är men jag kan ta reda på det=) I hallen och köket är det som tur redan plastgolv och i köket är det liliconat mellan list och plastgolv.

sarae
0

#39… jag köpte ju mitt plast golv i samband med att jag renoverade badrummet, så hantverkarna la in det åt mig. Kostade ca 8000 kr… men sedan är detta egentligen inget plast golv, utan ett annat tjockare material, och det ser verkligen ut som mörk parkett. tror dte kostade ca 250 kr/kvm eller något

Stotte
0

Har inte hört ett ljud sen den nya hyresgästen flyttade in. Bara värden som va knäpp i kolan. Så jag e fri från mitt lägenhets problem :)

Tack för alla tips!

JossanH
0

#41 GRATTIS!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

Min dröm är att ha ett kök med samma gummimatta som i storköken, alternativt helkaklat, med golvbrunn. Tänk att sen bara behöva införskaffa en högtryckstvätt, spola rent och sen en rejäl golvraka för att dra ner vatten och snusk i golvbrunnen =))

Om jag vinner storkovan någon gång, ska jag absolut fixa till ett illeranpassat hem :)

HannaM
0

#43 jag har varit inne på att flytta in i en tom charkbutik eller lågot, helkaklat=p och sen högtryckstvätten.

JossanH
0

#43 en golvbrunn med illrar!!! :O Nä, nu får du nog tänka om ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

#45  Nja, så klart med fastskruvat galler =))

#44 Perfekt tanke :) Charkbutik, bageri, livsmedel över huvud taget. De brukar ha kelkaklat och golvbrunn. Läste nyligen om någon som fått göra om en liten hörnbutik till bostad. De hade så klart kakelgolv :) Men även om man skulle hitta en dylik lokal och få tillstånd att bo där, så skulle det kännas lite otryggt med stora skyltfönster i markplan ;) Jag vill nog upp till 2:a våningen i alla fall.

HannaM
0

Sen skulle det ju underlätta om alla möbler var upphissbara så dom kunde hängas upp i taket när man spolade av=)

Sara
0

# 47 Eller iaf sitter 10 cm upp på väggen. Flört

Sara

Satmaran
0

#47 Visst! alla soffor hänger i tjocka kedjor från taket och blir därmed härligt gungvänliga ;)  (typ hammock)

Soffbord kan man säkert göra i betong med snygg mosaik eller nåt, bara att spola av det också efter festerna ;)

Ge mig en butik, och jag flyttar in bums!!!

#48 tror att högtryggstvätten skvätter lite mer än 10 cm upp ;)

HannaM
0

Sedär nu börjar det ordna upp sig. Har ju tillcoh med en hängande stol.. typ sitthängmatta.

Satmaran
0

Plötsligt springer en massa illerägare ut och försöker hyra gamla charkbutiker =)) Skyltar byts ut från slaktare med kniv, till glada, gulliga illerfejs, och texten: Här bor xxxxx med familjen Svansson =))

Sen blir det att köpa aktier i högtryckstvättbranchen!  Kanske man ska satsa lite i betong och kakel också!? ;)

sarae
0

I'm in!!! Gamla McDonalds lokaler fungerar också bra, de har ett suveränt bra städsystem, och ser misstänkt illersäkra ut, om man bara kan byta ut de automatiska dörrarna :s

fridaas
0

#52 Menar du att du inte vill att dina illrar ska komma och gå som de vill?! Fy va taskigt ;)

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

sarae
0

#53 jag vet… visst är jag taskig? Men den riktiga anledningen är att jga vill undvika at de släpar ut hela mitt bohag och säljer det på svarta marknaden…