Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1684 ggr
strawberry09
0

Lymfom eller magsjuka?

Hej! min iller blev sjuk igår och jag undrar vad det kan vara om det är magsjuka eller om det är lymfom han äter som vanligt och dricker lite grann han orkar att busa lite men han bajsar lite grönt gult vatten men ändå bajs.

någon som kan veta vad det är? Byte foder för en vecka sen då han åt kattmat så äter han illermat nu kan de vara det som spökar?

Aviendha
0

Hur gammal är den? Blev han dålig när du bytte fodret eller kom det först nu?

Diarre behöver inte vara magsjuka i den bemörkelsen. Har han problem när han bajsar? Uttorkad?

strawberry09
0

Han är väldigt ung bara ett år! Först nu blev han dålig. Han har inga problem att bajsa.. Jag försöker att ge han vatten och så dricker han lite själv så jag tror inte att han är uttorkad..

Aviendha
0

Har du någon gång tidigare nypt honom i nackskinnet så du vet hur det ser ut i normala fall så kan du ju testa det nu. Dock ser man ju inte så precist hur uttorkad illern är på det sättet.

Eftersom han har diarré så förlorar han vätska på det sättet, vätskan hinner inte tas upp i tarmen innan den kommer ut igen, därför är det extra viktigt att få i honom vätska. Att dricka från händer/fingertoppar eller glas är det få illrar som nekar till.

Såhär "långt" efter foderbytet känns underligt men inget är omöjligt. Visst, lymfom kan ha diarré som symptom, visar han några andra symptom, vilka som hellst?

Misstänker du att han fått i sig något olämpligt som halvt om halvt kan blockera tarmen på honom? Hur är han i övrigt? Pigg och alert som vanligt eller slöare? Har det hänt något speciellt nu när det började, vad som hellst, oväntat besök, stress för något ni gjort, nya saker hemma eller så?

strawberry09
0

Jag ger vatten genom en spruta som inte har en nål och det brukar funka. Han sover ganska mycket på sista tiden men det kan hända för att det är höst? . tror inte han har fått i sig nåt olämligt. Det har blivit en stor förändring där han finns.

JossanH
0

Det kan vara massor som ger dessa symptom. Han kan ha varit stressa, blivit smittad av något eller ätit något olämpligt. lymfom är en extremt svår sjukdom att sätta en diagnos på. Det är inte vanligt att illrar dör i det i ung ålder och gör de det blir de oftast akut jättesjuka och dör kort där efter. En äldre iller kan leva med lymfom ganska länge.
Tycker inte att du ska oroa dig för just lymfom.

Kolla istället så han inte har ätit något olämpligt. Det är inte ovanligt bland illrar.

Och många illrar blir tröttare och sover mer nu till hösten/vintern.

Sajtvärd på Iller.ifokus

strawberry09
0

#5 okej så nu behöver man inte vara orolig för att det är lymfom. Undrar bara vad det kan vara för han luktar verkligen magsjuka och då kanske de kan vara magsjuka..

JossanH
0

#6 Det känns som att för en vecka sedan skulle ingen ha sagt lymfom om dessa symptom utan att han ätit något eller blivit magsjuk :) Oftast märker man att något är fel på en lymfomiller innan den får diarré etc.

Håll honom instängd på en mindre yta så du kan ha uppsikt på hur han bajsar och så han inte kräks någonstans utan att du märker det.

Ge mycket vatten.

Avföringen kan blir grönaktig om maten passerar fort genom tarmen. Är det mycket slem i avföringen? är den gul/grön/orange och kornig? Har du träffat andra illrar nyligen?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Du säger att det har skett en stor sak i hans omgivning? Ibland kan stressade illrar få diarré, kan detta vara så?

Sara
0

# 7 Ja det där är nog mitt fel. Men som någon sagt, magsjukesymtomen är inte = lymfom utan helt enkelt att mag/tampaketet blir stört av att lymfcellerna runt dem svullnar upp.

Sara

JossanH
0

#9 Vi har nog skapat det här tillsammans :) Man förstår ju att människor blir oroliga när nu du har haft en sån fruktansvärd otur… Och att det tas upp och diskuteras är väldigt viktigt tycker jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Ja, jag tycker själv det är viktigt att informera. Det är så man lär sig innan man själv råkar ut för det.

Men sen får det inte bli nån masshysteri, en del magsjukor är långt ifrån dödliga eller har cancer i botten.

Sara

JossanH
0

#11 nej, nej absolut inte. Masshysteri är inte det vi vill åt. Och om folk bara läser om vad de flesta illrar här inne har avlivats för så är det inte lymfom, även om jag tror att många fler illrar har det än vad som kommer fram utan obduktion.. Men då är inte lymfomen ensam den avgörande faktorn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Håller med om att lymfom säkert är vanligare än man tror. Även insulinom och binjuretumörer. Cancern märks ju inte innan det blir så gravt att de visar symptom men sjukdomen finns ju där ändå.

Så dör iller av något annat så upptäckts lymfomet inte om man inte obducerar.

Sara