Min iller misshandlar min flickvän!
Haha, okej. Min lilla Cinkajou är mer eller mindre än ängel mot mig, biter sällan, nästan bara i lek. MEN, alla andra testar han.
Problemet är min flickvän, hon kommer till mig ibland flera gånger i veckan, hon är van vid de flesta djur så ända sen första gången har hon sagt åt honom och tagit i nackskinnet. Men 5 månader senare så är han fortfarande ett litet monster mot henne. Igår bet han tag i vristen, så hon tog upp honom i nackskinnet och precis när vi trodde att han hade lugnat sig, han hade gäspat och allt, så skulle hon släppa ner honom så hugger han tag i hennes finger. Hon fick bända upp käkarna och det började blöda en hel del och det blev något svullet efter.
Det är så frustrerande, vi har testat de mesta, jag har alltid tagit i nackskinnet och det har funkat bra för mig, men inte alls för henne. Det vore synd om hon skulle bli sönderbiten varje gång hon kom hit, jag vill ju att hon ska komma hit oftare, inte tvärtom
…
Så är det någon som har tips? Tycker att han skulle visa fler än bara mig vilken ängel han kan vara ibland!
Å han är säkert svartis. Det var min första iller, gud nåde den som satte sig bredvid mig, då kom han upp i soffan och bet personen.
Sara
Hon får försöka fjäska för honom. Låt henne gulla, leka och ge honom gottor.
Sara
Jag har problem med min iller också. Hon har vart hos oss i en månad snart. För att hon ska känna sig säker med både mig och min sambo tog vi upp henne precis när hon vaknat och hade vart på pottan. Då var hon fortfarande lite trött och orkade inte bry sig om att bitas.
Så gjorde vi. Och om hon bet åkte hon in till sig igen. Fötter är fortfarande jätteroligt att bita i, men händerna smakar/nafsar hon bara i numera.
#1,2 Haha, det kanske han är, han bet ju sönder min ex-flickväns skor också, haha!
Det får vi testa!
#3 Åh, smart! Det får vi också testa :D
Min iller var så mot min tjejkompis. Vi försökte med allt men hon skärpte sig inte.
Sen fick jag en idé att om hon biter så biter vi tillbaka.(Eftersom hon även bitit mig rätt mycket) Och efter att vi bitit tillbaka så skärper hon sig. Nu är hon en ängel mot mig och min kompis.. :)
Hahaha de gör Simon här hemma oxå mot dom som kommer på besök, när syrran eller mamma är här t.e.x. så vågar dom ju inte kela eller ens ge han nått gott så har samma dilemma här, dom sätter typ bara upp fötterna i soffan men då tror ju han dom vill leka haha, dom vågar inte säg till han heller, mot mig är han ju jättegbo. Så jag kan hoppas det kommer fler tips…
Jag antar att det bästa är noll tolerans. Att dom inte ens får nafsa, vilket en del låter dom göra. Så om man fått pli på dom själv och inte ens låter dom nafsa kan jag tänka mig att det går bättre att få dom låta bli gäster.
Jag kommer köra noll tolerans på Lilly.

Tycker inte att man ska behöva ha nolltolerans för att en iller inte ska bitas. Den är smartare än så. En iller använder ju munnen i lek med andra illrar, varför ska den inte kunna göra det med sin husse/matte? Men på rätt sätt?
De är inte dummare än att de kan lära sig att det är ok att hålla med munnen men inte bita. Alla mina får använda tänderna vid lek, men det gör aldrig någonsin ont.
# 8
Jaså det är såpass?
Men är det inte svårt att lära det när den får använda tänderna och inte, och hur hårt dom faktiskt får bita?
#9 jag kör samma som ulrika. Faktum är att jag berömmer dem när de biter, om de biter löst, sen markerar jag så fort de börjar ta i för hårt. Likaväl som att jag måste ha rätt att komunicera med dem bör de få ha rätt att kommunicera med mig.
Jag kör också med nafs och lösa bett vid lek och har alltid gjort. Tycker det är kul att kunna ha den nära kontakt som faktiskt har med sitt djur när man låter de busa med händerna som om dom vore en annan iller.
Jag säger ifrån när det gör ont, men annars busar vi bara.
Har haft 2 av 3 illrar som blivit uppfostrade så som varit jättesnälla vid besöknade.. Sedan har jag då Triton… :) Men han är ett kapitel för sig.. Tror knappast att det har med handleken att göra ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Min ena hjälpte det att bita en gång rejält i nackskinnet, sen dess har hon tagit snällt med tänderna coh man kan leka utan problem, den andra däremot hon blir rikstokig om man biter tillbaka, tar henne i nackskinnet eller dylika. Och hon bet som besatt ett tag och bet fast. Så då hade vi badkaret uppfyllt med vatten om dagarna. Så bet hon så vart det in i badrummet och ned med handen och illern i vattnet.
Så fort hon släppte lyfte man upp henne men bet hon tag igen direkt hon kom upp så ner med hand och iller igen. Efter några dagar så räckte det med att man rusade med iller mot badrummet så släppte hon. Det var tough love, och man kände sig som världens sämsta matte. Men det var det enda som bet på henne. idag brukar det räcka att väsa åt henne så slutar hon med tänderna.
Men att använda vatten-tortyren skulle jag nog bara rekommendera som sista utväg och inte på en iller som inte biter sig fast.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min iller har aldrig gillat min far och är lite så dära aggressiv mot honom, men hon har aldrig riktigt bitit hål eller något. Hon brukar sticka ner i hans skor och bita honom där.
Nopan är riktigt ettrig mot vissa personer.
Ex min brors gamla flickvän som är djurälskare men var lite rädd. Henne förstår jag att Norpan nafsade men en annan vän är inte det minsta rädd och ändå så ska hon bita honom varje jäkla gång, hon är på och på och på. Han tycker illrarna är roliga och är van vid dem, vi har känt varandra väl under 10 år, så det finns liksom ingen anledning för henne att bita honom.
Sara
#14 som triton var mot både mitt Ex och min nuvarande sambo, även om betten nu för tiden är få så återkommer dom. Mig biter han aldrig någonsin förutom ett löst nafs i benet om han kommer under täcket, men det händer typ aldrig. Mitt Ex hade känt mina andra 2 illrar i ca 2 år och varit med från pegasus var valp, ändå funkade aldrig han och Triton. konstigt det där.
Tror att jag faktiskt är den enda som aldrig behöver vara rädd för att bli biten i vilken situation det än må vara..
Sajtvärd på Iller.ifokus