Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 1322 ggr
ferretgirl
0

OT Min kommande hundras OT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!!!

Har nu bestämt mig att fom nästa vår/sommar kommer jag att ha en Chihuahua tik, färg vet jag inte än. Men hon kommer att vara av den långhårgia sorten, önksefärg är denna på fotot men det går lika bra med en cremefärgad, brun eller vilken annan färg hon nu blir i. Ev kommer hon att användas i avel, men det är inte bestämt än, allt beror på vad som kommer att stå i kontraktet jag får med henne. Namnen jag kan tänka mig på henne (om hon inte har ett lätt stamtavlenamn) är Gaia = Jordmodern, Galatea (Tea kort) = Nymf neirider som kommer från havet, Azna = som också är modergudinna, Candra = Indisk mångudinna, eller Izanami (Iza kort) var i japansk mytologi den första gudinnan.

Fotot är lånat, därför är det färglagt av mig..

Christel.

JossanH
0

Men om du ska avla- är det inte bättre att leta efter en lämplig avelstik som är tänkt till avel än att avla bara för att det inte står något i kontraktet om detta?

Sajtvärd på Iller.ifokus

ferretgirl
0

Jag kommer isåfall att prata med detta med uppfödaren om vad hon anser. Och sen är det inte 100 jag ska avla (skrev EV. i inlägget) vare sig på hundar eller på mina illrar mer. Den ev sista kullen med illervalpar föds här nästa vår, men bara om Agnez anses klara av en valpning till. Detta tar jag reda på när hon i mars nästa år ska på sin årliga veterinärsbesikning och vaccinering, anser då min veterinär att hon kan klara av en kull till, så kommer jag kanske att para henne en sista gång. Efter den kullen blir där sen inte fler illervalpar, men däremot kanske hundvalpar, men då får jag som sagt var först prata med uppfödaren om och sen se om jag har den ekonomin och tid som krävs till detta.

Satmaran
0

Fler med hundsug =)) Lycka till med att hitta rätt voffsing!

cannaydia
0

Går det en "hundvåg" på iller.ifokus :-) Lycka till med hundsökandet! (En renrasig hund säljs oftast endast med SKK avtal).

ferretgirl
0

Jag har pratat med en uppfödare av vavvor, men kommer under vintern och våren att prata med X-antal till. Allt för att ta reda på så mycket jag kan om rasen och vad dess förutsättningar är osv osv, Som när jag först köpte iller vill jag veta så mycket jag bara kan få reda om just denna rasen, vill veta hur man uppfostrar dom för att inte få en hund som man ibland kan se på TV där den hugger efter allt och alla. Jag har tidigare haft Collie, Schäfer, Pudel, Pudel/Schäfer och Shpwshow både hanar och tikar. Men jag får säga att jag föredrar tikar när det gäller hundar då dom löper 2 gånger/år medan hanen löper allttid. Jag vill också nu ha en mindre ras då jag har en dålig rygg och höft. Så jag kan inte ha dom större raserna då dessa oftast drar mer, iallafall om dom får upp en doft dom vill jaga efter. En Chihuahua har inte den styrkan så dom kan dra omkull mig, och jag behöver komma ut mer än jag gör med illrarna och då är en liten ras att föredra för min del.