Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 882 ggr
Sofieen
0

Vad ger ni era illrar?

På torsdag hämtar jag min första iller, en liten tös.

Jag har sett att man gärna ska ge dom lite kött emellanåt. Kyckling till ex. Rått? Kan man ge dom vilket kött som helst? Är det något dom inte borde äta?
Vad ger ni era illrar, om ni gör det?

Loveferrets
0

Jag ger Vitalin och inget rått kött alls men här finns många som gör det och grattis i förskott till din lilla tjej.

Sofieen
0

Tack Skrattande Jag har velat ha en iller så länge så det blir jättekul =)

Okej, så om man ger dom bra foder behövs det inte?
Jag vet att hon äter Totally Ferret Baby nu. Tänkte fortsätta med det ett tag. Men har hört att man gärna får blanda foder.
Om man vill ge lite extra gott ibland kan man kanske ge kött då?

Loveferrets
0

#2, jätteroligt för dig, enligt mig behövs det inte om man ger dom ett bra foder men för att dom inte ska få tandsten så kan man ge dom rå kycklingvinge. Det är bra om du blandar med det hon får idag med det foder du sen ska ge, dom kan lätt bli lösa i magen annars så det är bättre att vänja dom sakta.

De här med kött vill jag inte uttala mig om för vet det finns folk här som har mycket bättre erfarenhet av det än jag haha.

Sofieen
0

# 3

Okej, då vet jag =) SKa börja blanda om ett tag då. Fick det tipset från uppfödaren också. Låter bra.

Först trodde jag det var typ ett måste med kött emellanåt =) Men det verkar som det finns tillräckligt med protein osv i fodret. Men jag ska höra mig för om det. Rå kycklig låter lite läskigt, men dom är ju rovdjur så.. Glad

Ceciliaolucifer
0

Vill du ge kött så är hela foderdjur det allra bästa, tex möss i alla strl, råttor likaså, dagsgamla kycklingar.

Du kan ge nästan vad som helst i köttväg förutom fläskkött (trikiner). Men illrar ska ha det som vi själva inte vill äta, typ brosk, fett, senor och hela baletten. Undvik att ge för stora ben då det kan bli risk för tandskador.

I matvaruaffärer finns ofta det här som är bra att ge: Kyklingvingar, hjärtan, lever & mage. Fisk i alla det former ( du kan ge tex hel strömming)

I djuraffärer som säljer Barf så har du ett brett sortiment men bra priser ( när man behöver större förpackningar). Vad dom har i sortimentet varierar men man brukar få tag på, kycklingskrov, kalkonskrov, kyklinghalsar, hjärta,lever, mage. Kaninmage, kycklingvingar, nötkross, kalkonfötter, nötblod mm.

Ska du ge som godis så behöver du inte tänka så mkt på tillskott. Men vill du börja helbarfa så blir det lite mer att lära.

Du kan även ge råäggula, laxolja som lite tillskott!

Ceciliaolucifer
0

Anledningen till att man ger barf är för variationen. Det främjar till god tandhälsa tack vare ben och brosk. Det är även mer stimulerande att äta när man får kämpa lite :)

Sara
0

Kött och skrov är väl det bästa att ge, torrfoder är det näst bästa.

Dock ger jag bara torrfoder pga lathet, djur som inte vill äta annat och lite äckelkänsla över köttsmaskandet överallt.

Sara

Saga85
0

Jag ger torrfoder (Vitalin) och en bit kycklingvinge ca 1 gång/vecka. Maja är dock lite sådär förtjust i det, tuggar lite och gömmer den. Funderar på att köpa hem en pinkie eller något och se vad hon tycker om det.

Någon som har något tips på hur man gör den så aptitlig som möjligt? Är det viktigt att den är torr och lagom varm? Lite olja kan man ju dutta på för att trigga igång aptiten dessutom.

Sofieen
0

När ni ger kycklingvingar, är det inte farligt att benen i den flisar sig? Min hund biter sönder det och jag har hört att det är farligt för magen, i alla fall för hundar.

Saga85
0

Ben blir hårt när det tillagas (kokas, t.ex.) och kan då flisa sig.

sarae
0

#9 rått ben är inte farligt ens för hundar. bara man anpassar storleken på benen efter hunden.

Musiken
0

Jag ger mina kycklingvingar, hela dagsgamla kycklingar och moss :)

Bogey
0

Här "halv barf'ar" vi. ½ kycklingvinge varje dag med tillskott av kycklinghjärta resp en bit mage 2ggr i veckan och lever 1 gång i veckan. Sen står alltid en skål med torrfoderblandning framme, normalt Vitalin och Totally ferret.

HannaM
0

Mestadels kycklingskrov, kompletterat med hjärta lever mage från kyckling, lite ankinälvor, och sen gris och nöt lite då och då när jag kommer över bra bitar.

Faxlin
0

Jag ger mina illrar möss. Hela upptinade möss med päls och allt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lycan
0

Kan man det då? Är det bra för dem att äta hela möss?

Saga85
0

Det är ju det de äter i det vilda, så det lär ju vara bra för dem Glad

Åsa, du får skicka över ett par illrar hit så de kan lära Maja uppskatta delikata möss.

Norrskenets
0

#5 Kan man ge illrar fisk?=) jag fiskar ganska så ofta men har aldrig vågat ge mina detSkämsjag brukar fiska allt från Aborre-öring så det skulle vara roligt att kunna dela med sig av fångsten.=) Tänkte att vildillrar inte lär hoppa i vattnet och fånga sig en fisk hihi

#16 Det är klart, vissa är tokiga i möss. Det är bara att lägga den frysta musen i ljummet vatten och låta den tina och sen ge illern/illrarna som den är.=) Vissa illrar som är lite skeptisk brukar det gå i dem om man "marinerar" musen i furotone olja eller någon liknande olja.

sarae
0

#18 ja det kan du… även vildillrar petar i sig fick titt som tätt. sötvattensfisk kan däremt vara bra att frysa in ett tag innan så man slipper ev. parasiter.

Faxlin
0

#16: Absolut det bästa du kan ge dem. Om de äter hela musen får de i sigdet de behöver. Ja under förutsättning att musen fått idig det som den behöver då :-)

#17: haha, du får komma hit med henne så får hon se hur glada illrar är i möss :-)

Audiatur et altera pars

Pirjo
0

Våra har torrfoder (en blandning av olika sorter) stående framme hela tiden och så får dom rå mat två gånger om dan.

Ceciliaolucifer
0

#18 Mmm, men det är ganska snuskigt Skrikandes luktar ganska illa och är väldigt slemmigt..

MartinaHn
0

Både gamlingen och 5månaders illern får iller mat (köpt hos veterinär i Uppsala, Djurdoktorn) eller kattungemat. Ibland blandad med köttfärs.

Sen är Majsvälling populärt. Det är skonsamt mot magen om illern får problem… fast mina får det lite då och då ändå.

Norrskenets
0

#19 Okej, bra att veta. Då ska mina tussar få smaka fisk nåndag framöver och se vad dom tycker om det=)

#22 Vad luktar illa?=S jag tycker fisk luktar gottTungan ute nja, det går att "tvätta" bort när man rensar fisken, iaf det värsta slemmiga skyddslagret fisken har=) Ska ta och prova ge dem nån gång =)

UlrikaD
0

#23 Vad för illermat kan man köpa hos veterinär?

Bayliz
0

#20 är det mössen du fick av mig :) bayliz har inte lärt sig det där äm :/ men kyckling vingar och hjärta går ner när hon får det :) men hon tycker det är lite läskigt med benen, dem lämnar hon eller så väntar hon på att husse eller matta tar veck dem :)

i övrigt äter hon vitalin för trådens skull :P

MartinaHn
0

#25 http://www.djurdoktorn.nu/ finns på deras hemsida… 95kr kostar det, men räcker länge.

Faxlin
0

#26: Just nu äter de en blandning av mössen jag fick av dig och de som jag själv fött upp. När vi kullar möss här tar jag inte fram från frysen utan ger dem istället på en gång. Men snart är alla mössen slut :-) Så det blir att köpa in nya. :-) Rått pinkisarna är fortfarande inte poppis här kan jag berätta.

Audiatur et altera pars

Lycan
0

#28 så du ger dem levande till din iller?

enbartmalin
0

Jag ger kattmat och en hel del möss :)

Hälsningar Malin

Faxlin
0

#29: Nej jag ger inte levande möss. De dödas först. Därför jag skrev att jag ger dem när vi kullar dom. Det betyder att man som uppfödare avlivar möss ur en kull med musungar. Dock tycker jag det är onödigt att frysa in dem då jag kan ge dem direkt efter att de kullas. Såvida det inte är många som kullas samtidigt då fryser jag in de som inte går åt direkt liksom.

Audiatur et altera pars

Bayliz
0

#28 ok, här har det inte heller varit någon framgång, betiz ska få testa om hennes vill ha dem jag har kvar :)

UlrikaD
0

#27 Jag fattar inte det fodret riktigt och har aldrig hört talas om. Det står dessutom att det är ett komplement och ska ges med köttfärs??

Läste just foder innehåll och rekommendationer för chinchilla och det var väldigt galet.

UlrikaD
0

Och de rekommenderar hö till guldhamster.Förvånad Vad är detta för någonting konstigt egentligen?

MartinaHn
0

Det innehåller 48 % råprotein och över 20% fett plus vitaminer…. bättre än som finns i djuraffäererna  här. Några synpunkter på innehållet i illerfodret? är intresserad isf.

Jag blandar det med köttfärs ibland… men har även torrfoder bredvid. Det är mest poppis här i hushållet.

Jag tror att de menar att man bör ge dem rått kött/kyckling/fisk. Men ja menar… vill man inte så vill man inte…

Analysgaranti: råprotein 48%, råfett 20%, kolhydrater 14%,växttråd 5,6%.

Fodertillsatser/kilo foder: vitaminA 10000IU, vitaminD3 510 IU, vitaminE 550mg/kg, natriunselenit, kopparsulfat, , lysinhydroklorid, kaliumklorid, kalciumsulfat, L-carnitin, taurin, salt, fler vitaminer och spårämnen, tocoferoler, citronsyra, rosmarinextrakt.

sarae
0

råprotein är inte samma sak som animaliskt protein (vilket är det illrar ska ha), rå protein räknar in animalikst protein PLUS vegetabiliskt protein. och det verkar inte alls stå angivet hur mycket som är animaliskt protein i det fodret. Samma sak med råfett. en iller ska ha animaliskt fett. råfett innefattar animaliskt och vegatabiliskt fett. så tills jag ser en bättre näringsdeklaration är jag skeptisk. texten däremot lät ju förövrigt rätt så bra.

5.6% växttråd är oerhört mycket. max 2% är rekommendationen