Min Iller resa till ungern
I Augusti tutade jag iväg till Ungern, för att främst vara me dpå en domar utbildning, men även för att få chansen att se lite mer illrar i Ungern än vad jag hann med senast jag var där.
Har just börjat gå igenom mina bilder, så de kommer att komma lite peu en peu från olika tillfällen allt eftersom.
Men här är lite bidler från en utav våra utflykter, till en jägare långt ute på Landet, även Aylens uppfödare. Det var som att komma till ett mini zoo… mäktigt att se, men samtidigt hemskt, då djurhållningen är helt annorlunda från våran.
Ännu en stor fågel… måste verkligen lära mig mer om pippibirdisar.. kan ju knappt skilja en falk från en gråsparv :S
Alla hans fåglar används till jakt, och det är främst dem som är hans stora passion.
En av de första syner som mötte oss var den här hägnet med en näsbjörn i. När mna kom inom 2 meter från buren blev han vansinnig, skrek högg och frustade. Man kände genast att det inte var något djur man ville klappa. Men då säger ägaren att om en liten stund ska han ta ut honom. Snacka om att det kändes lite små obehagligt…
Men fel av mig!. Näsbjörnen var oerhört revirhävdande när han var i buren, men så fort han kom ut var han världens goaste, som gick att klappa och gosa med utan problem.
Han till och med pussades, samtidigt som han gav i från sig halvt illerliknande ljud
Men jag var inte så sugen på att få smaka på hans tänder…
Den vandrande ryamattan… jordens coolaste hund helt klart!
2 vildiller systrar i bur :(
Fantatsiskt att få se dem, men ack så hjärtskärande!
En tredje vildiller syster, nu hemma ho en annan nissa på landet.
Ja, djurhållningen är ibland ett stort frågetecken här hemma i Sverige… men är rena guldparadiset om man jämför med många andra länder.. Jag förstår inte grejen med att ha en massa vilda djur i små burar..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#14 åh vilken snygging =)
#15 same here :( närbjörnen verkad etrivas rätt så bra med livet, men han hade ju bortt där sedan han var en liten unge. Vildillrarna var mycket jobbigare att se :(
#17 speciellt när man VET vad de egentligen behöver och inte kan få utlopp för. Det är lite som folk som förespråkar eller försvarar illrar som hålls i minkbur för att de får komma ut och jaga ibland. Hur kan "komma ut och jaga ibland" ge den stimuleringen de behöver flera gånger om dagen, varje dag i veckan??… Speciellt när personerna i fråga själv har illrar och vet vad dessa kräver för att må bra… Konstigt…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#18 couldnt agree more. Det är sorgligt. Men förståelsen för ett djurs behov verkar aldrig finnas där. och argumentet "men de sover ju bara när de är i buren" blir mer och mer vanligt. Konstigt att de sover.. det finns ju inget att göra :s

Roligt att se hur du haft det Sara.
Men usch så hemskt att se alla dessa burar med olika djur i. Är glad att vi i Sverige ändå faktiskt har en så pass bra djurhållning som vi har. När man ser dina bilder börjar man ju fundera lite smått över hur de tänker i dessa länder?!

Vad vackert feminim Aylens mamma ar! Och ja, synd ar det om djuren..
// Amanda
#29 inte alls är min gissning :( Med tanke på att de kan sälja en tigeriller i djuraffär. och att det finns en stor marknad där du i stort sett kan beställa hem vilket djur du vill från större delen av världen, så känns det som att det verkligen inte finns någon reglering alls på djurhållningen :(
Ser ut som att du hade en trevlig resa i alla fall. =) Som elin säger så ser det inte så bra ut med alla djur i bur. Men inte mycket man kan göra åt. =)
Glad för din skull att du fick åka iväg och se det hela.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.