För lat för att gå på lådan
Min iller har blivit latare och latare med åren när det gäller att gå på lådan. Är det vanligt? Vi fick henne när hon var nästan ett år och då behövde vi bara två toalådor i en stor lägenhet. Successivt fick det utökas till två lådor i stora rum och en i små rum. Sedan efter något år fick det utökas igen. Snart har vi en låda i varje hörn i alla rum och ändå sätter hon sig ofta bredvid. Hon är 5 år gammal nu. Hon har inga problem att hoppa in och ut ur lådorna, så det är inte det som är fel. Hon är ovanligt pigg och frisk för sin ålder. Hoppar upp och ner från soffor, sängar, stolar mm.
Finns det något man kan göra? Att fya henne har aldrig hjälpt. Inte heller att berömma henne när hon gör rätt.
Oj vilket dilemma, kanske ska testa att byta materialet ni har i lådorna kanske ?
Hehe, jag har äntligen fått känna känslan av att ha iller på riktigt :)
Har haft Dexter i 6 år och han var perfekt i början och mitten av sitt liv. Dom andra 2 har också varit extremt duktiga och slarvat tillfälligt någon gång då och då, men över lag väldigt bra!
Men nu, med en 6 år gammal skrutt som har insulinom som själv har sänkt sina krav på rumsrenhet så har jag fått börja torka, torka, torka! och det har jag fått göra nu i ca 3 dagar ;)
Så nu ska det bytas till vanliga pelletsen i lådan de går mest på för matskålarna är redan utplacerade på alla ställen Dexter vill göra ifrån sig :P
Sajtvärd på Iller.ifokus

#1 Det där med att byta material kanske är värt att pröva igen. Första året hade vi kattsand, men det blev så dammigt. Strumpan ville ju gräva i sanden och gärna krafsa ut en del av det. Därför gick vi över till att bara ha tidningspapper i lådorna. Men den förändringen försämrade inte hennes benägenhet att sätta sig i lådorna. Det kom senare…
Vad finns det mer för material man kan ha i lådorna än kattsand och tidningspapper? Vad menas med pellets som man har i lådorna?

pellets är antingen trä eller pappa. Toa-Lätt finns på djur affärer/matbutiker och är papp. trä finsn att köpa på t.ex. granngården/odal

annars finns även kristaller. ser ut som små kristaller. samma lika som sand ungefär.
Ska förtydliga att träpelletsen är sådan som man eldar med. Då får du 16 kg för ca 50-60:-. När de kissar på det blir det sågspån som man bara tar bort.
Det luktar inte alls mycket om träpelletsen förutom trä då :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 Eller 43 kr (byggmax) 
_No way! Yes way!

Tack så hjärtligt för tipsen! Ska pröva med pellets och se om det kan locka henne till lådan.