Iller iFokus

Iller

Etiketter: säljesköpesomplaceras
Läst 1445 ggr
Goseiller
0

Måste hitta ett nytt hem snabbt!

Det är verkligen med stor sorg som skriver denna annons. Detta är absolut inget jag vill men jag har inget val.

För cirka två månader sen så tog jag hem en liten illertjej (Tigra) från illernastet som jag ville ta hand om efter hon har råkat illa ut i sitt första hem (misshandel). Det har gått relativt bra, men nu så säger min hyresvärd att jag måste göra mig av med minst ett djur. Jag har en katt och två illrar. Min katt har jag haft i sju år så henne skulle jag aldrig kunna göra mig av med, Silke har jag nu haft sen han var åtta veckor och han är verkligen min lilla bebis, så Tigra är tyvärr den som måste flytta. Det är verkligen inget jag vill och jag är verkligen jätteledsen för detta. Hade jag kunnat flytta så hade jag gjort det men av personliga skäl så finns det ingen möjlighet att byta lägenhet/hyresvärd.

Denna lilla tjej tror jag verkligen kan bli en toppentjej om man lägger ner mycket arbete med henne, för ja hon är något av en problemiller pga misshandlen i sitt första hem. Hon är väldigt osäker och rädd och hugger gärna först och frågar sen. Men som sagt med mycket arbete så tror jag verkligen att hon kan bli en riktig guldklimp. Om det finns någon som vill ta hand om denna lille tjej så måste det vara en person med stort tålamod och som inte är rädd för att bli biten, som inte har några barn. Jag rekomenderar INTE denna tös till nybörjare.

Tyvärr så har jag ingen aning om hennes bakgrund eller familjeträd, har ingen aning om vartifrån hon kommer från början. Vet inte om hon är från jakt eller tamilleruppfödning.

Denna tjej är i alla fall runt året, är kastrerad men inte vaccinerad eller chippad. Hennes färger skulle vara pastell men hon har tydligen skiftat till viltfärgad (vet att det låter helknäppt), och hon är också tomte.

Tigra finns i Karlskrona/Blekinge och om ni vill ge henne ett hem så skulle jag vara tacksam för om jag fick 1000 kr för henne, men dock så är hemmet mycket viktigare än priset. Då medföljer en liten filt, hennes favoritgosedjur, matskål/vattenskål och ett koppel (tyvärr hann jag aldrig skaffa sele).

Vill ni ge denna tös ett kärleksfullt hem så hör av er till mig genom att skicka ett pm.

MVH Angelica

Aviendha
0

Usch för idiotiska hyresvärdar! Har de egentligen rätt att ställa sådana krav?

Lycka till!

Ceciliaolucifer
0

Lycka till med att hitta ett fint hem åt henne. Man kan tyvärr inte alltid bestämma över vad som händer och sker :(

/Cecilia

becka89
0

Hade gärna tagit henne, Hur gammal är hon, och hur fungerar hon med illrar?

ferretgirl
0

Enligt lagen har han inte rätt att säga så, detta tog jag noga reda på när jag flyttade hit för 2½ år sedan. Frågade även hyresvärden om dom hade något emot iller, svaret jag fick var att jag fick ha vad jag ville så länge det inte är en sanitär olägenhet som han sa. Så om jag sen har fiskar, katt/er, hund/ar, iller/rar eller något annat djur som får plats i en lägenhet, så det OK för deras del. Och då illern kan räknas som husdjur, så ska det vara OK att ha dom, iallafall i dom flesta fallen. Jag rekomenderar henne att kontakta sin kommun och hör där hur det ligger just där hon bor. Och står det inte specifikt i hennes hyreskontrakt (så kolla upp detta då vissa privata husägare har olika vad som ingår i hyreskontraktet) att hon bara får ha ett vist antal djur i sin lägenhet, så kan hon ha allt från 1 till hur många hon själv har råd att utfodra med mat och omsorg.

UlrikaD
0

Om det är en privat hyresvärd och man tex inte har något skrivet kontrakt så kan den ju bestämma hur den vill.

LinaN
0

#5 är det inte på skrivet på papper kan man inte komma och hitta på hur som helst som det behagar. eller?

Jag hade 4 katter i en lägenhet, och hyresvärden sa inget om det trots att han ofta var på besök för att jag var en sån hyresgäst som ville få saker åtgärdat.

Ring till kommunen o hör efter om de inte har någon som kan hjälpa dig med sådana frågor.

Dit vi ska flytta nu så står det följande i kontraktet (privat hyresvärd)

"Hyresgästen gförbinder sig att ej inneha eller hysa aggressiv hund eller så kallad kamphund eller annat agressivt djur."

Dvs att hundar med lynnesfel som blir aggressiva, hundar som används till kamp (alltså inte bullterriers osv överlag) får hållas. Aggressiva katter är ju inte så vanligt och katter går ju sällan till attack mot folk eller fä såsom hundar kan göra.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

UlrikaD
0

Becka89 ville ju ha denna tjejen första gången hon var till salu (för 500kr) Hon kanske fortfarande är intresserad? Hon har svarat på de flesta till salu trådar här inne det senaste så hon letar nog iallafall.

Blev hon kollad ordentligt hos veterinären osv så hon är friskförklarad nu?

Goseiller
0

Hej på er alla och tack för snabba svar. Detta är en privathyresvärd och tyvärr så är mitt kontrakt provkontrakt och han har rätt att vräka mig för minsta lilla han tycker är fel, plus att det står i kontraktet att jag bara får ha max två djur (läste aldrig det finstilta).

Tigra är friskförklarad, kastrerad men inte vaccinerad eller chippad.

Becka89: Tigra går jättebra ihop med andra illrar och katter och hundar. Det är bara människor hon är väldigt rädd för. Tigra är cirka ett år gammal, kan höra med Illernastet om hon kanske vet hennes exakta ålder.

Om du är villig att ta henne så skriv ett pm till mig och så kan vi pratas vid med detaljer som telefonnummer mm.

Kram Angelica

UlrikaD
0

#8 Det stod 2 år i illernestets första annons.

Hoppsan, hade missat att Becka89 redan skrivit i tråden.Skrattande

Goseiller
0

#9 Ok, till mig sa illernastet att hon var runt ett år gammal. Men ska föröska få tag i illernastet och prata med henne och föröska få fram hennes exakta ålder.

UlrikaD
0

Gör det. Det är ju mycket möjligt att den första åldern de fick var fel och 1-år är den riktiga. Men det är ju alltid bra att veta vilket som.

LinaN
0

#8 uscha en sån hyresvärd…. :/

Bara en fånig tanke, så om du inte hade haft dina illrar och din katt så hade han kunnat vräka dig för att du har 4 akvariefiskar? :S

rent hypotetiskt är varje fisk ett husdjur…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sara
0

Min erfarenhet av privata hyresvärdar är att de är maktmissbrukare och gärna undviker att följa hyreslagen.

Sara

Goseiller
0

Håller med er fullständigt, men tyvärr kan jag inget göra pga att jag har hyresskulder och inte får lägenhet någon annanstans så är jag så illa tvungen att acceptera läget :( Hur illa det än känns

Sara
0

Den dagen du får ett tillsvidare hyreskontrakt av din värd så kan denne inte reglera antal djur du får ha. Det gäller oavsätt om det står nått i kontraktet eller inte.

Saker som är reglerade i kontraktet är inte giltiga om de går emot hyreslagen. Ex en hyresvärd kan inte reglera djur och om du får röka i lägenheten (så länge det inte är ett allergihus).

Skulle råda dig till att bli medlem i hyresgästföreningen (de har hjälpt mig flera gånger och sparat i minst 20 000:- för mig).

Sara

Loveferrets
0

Vet när jag skulle flytta hit så fanns det ett antal hyresvärdar som inte accepterade iller som husdjur, deras argument var inte av dess like, hade dock skickat fakta om iller som husdjur men de godtogs ändå inte så tyvärr e vissa värdar helt körda. Jag beklagar att det blir så här o förstår att du är ledsen, synd du inte kan flytta nån annnstans eller till nån annan hyresvärd.

Men egentligen kan dom väl inte kräva de i efterhand när man flyttat in om de inte står bokstavligen "iller accepteras ej" på kontraktet ?

Hoppas det ordnar sig för Tigra.

Sara
0

De kan inte ens kräva det om det står att illrar inte accepteras i kontraktet. Det är hyreslagen som gäller vad som än står i kontraktet.

Sara

Loveferrets
0

¤17, aha oki, så om de står på kontraktet kan man vända sig till hyreslagen alltså ?

becka89
0

#7 Jo jag är fortfarande intresserad av tigra=)

har vart det från först början men eftersom vi skaffade oss en hane då så vart det ju inte att ta henne, men nu när jag bor hemma så är det bara honor jag får ha.

Vi bodde hos en privat hyresvärd och han sa att vi egentligen inte får ha iller eller råttor i huset men eftersom vi tjatade som fan på honom så gav han med sig, vi hade iallafall tur.

Goseiller
0

Det handlar inte om att jag inte får ha iller, men jag får inte ha så MYCKET djur däremot som två illrar och en katt i en etta på 24kvm. Men jag håller verkligen med er att detta känns verkligen helt skruvat, men jag har varken ork eller lust att bråka med en hyresvärd när jag bara har ett provkontrakt. Hur kul är det att bo kvar om man är ovän med sin hyresvärd.

becka89 hör gärna av dig till mig på min mobil eller så så kan vi försöka lösa att Tigra får komma hem till dig. Tyvärr kan jag inte vara här så ofta för jag har inget internet. Men jag har skickat dig ett personligt meddelande här inne=pm och där står mitt mobilnummer.

Kram

UlrikaD
0

#19 Men ni fick väl inte ha kvar råttorna? De är ju till salu.

becka89
0

#21 jo från början var vi tvungna att sälja dom men sen löste det sig, men nu är dom till salu igen då vi bor hos mina föräldrar som värgrar ha råttor hos sig, mamma har värsta råttforbin så nu är det därför vi säljer dom, Fick bestäma om vi skulle ha kvar mercedez eller råttorna, vi bor i ett rum på nedervånngen som är 20kvm och 4råttor och 1 eller 2 illrar hade inte fungerat i det lilla, så därför så har vi pratat med mina föräldrar om att få skaffa en till iller och det har hon gått med på

becka89
0

#20 jo jag såg det, men har tyvärr inga pengar på mobilen just nu så kan inte ringa dig=(

Goseiller
0

Ok vännen men nu har det i alla fall ordnat sig med internet för mig här så vi kan ta det över pm om du vill.

becka89
0

#24 ja precis, det kan vi ju göra=) Pm:ar dig

Illernastet
0

Ser här att ni undrar om Tigras ålder. Att ni fått olika uppgifter, 2 år i första annonsen, av mig och ett år nu. Det är bara till att fråga i stället för att spekulera! Jag finns här för att hjälpa till.

Själv kan jag inte ta emot Tigra igen, även om jag skulle vilja. Har flyttat och är numera student. Två illrar + akutillrar då och då är vad jag klarar av.

Första gången fick jag höra att hon var två år, därav stod det i första annonsen. Senare fick jag veta mer exakt att hon var ett år. I dag är Tigra 1,5 år! Hon är född på våren -08.

Jag tog mig an Tigra och då hade hon kraftiga viktproblem. Jag bytte foder och motionerade henne och hon gick ner otroligt mycket! Jag kastrerade även henne.

Hon är riktigt gosig när hon vill. Sover mer än gärna i famnen. Men för folk hon inte känner eller är osäker på tvekar hon inte att bita. Hon gjorde ENORMA framsteg på kort tid. Därför tror jag att hon kan bli en underbar iller till den som öppnar sitt hjärta.

Jag vet inte direkt mycket om Tigras bakgrund. Angelika "Goseiller" har henne nu så fråga henne om ni kommer på något, om hon inte vet svaret så hör med mig så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Jag har bilder på tösen!!

Ska jag lägga in??? ;)

UlrikaD
0

"Det är bara till att fråga i stället för att spekulera!"

Det står ju redan i inlägg #10 att Goseillern skulle försöka få tag i dig och få den exakta åldern. Det är väl ingen spekulation?

mandariiin
0

#26 klart du ska lägga in bilder! Flört

Loveferrets
0

#26, ja bilder vill man alltid se hehe,,

Goseiller
0

#26 Tack vännen för hjälpen. Jag förstår dig verkligen att du inte har tid och klandrar dig inte. Är bara så ledsen och besviken att jag inte får behålla henne för jag tror att med tiden så hade det blivit riktigt bra.

Lycka till nu med studier så hoppas jag att vi snart kan träffas och ta en fika och gosa med våra älsklingar

Kram

Illernastet
0

# 30 Klart vi ska! Fika är alltid mysigt, dessutom vill säkert illrarna leka av sig. Hoppas någon i närheten vill ha Tigra så att hon kan vara med.

Lägger in några bilder strax.

Illernastet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De första bilderna är här från när Tigra bott hos mig bara ett litet tag, då hon var rejält överviktig.

Bild 1

Illernastet
0

bild 2

Illernastet
0

bild 3

Illernastet
0

bild 4

Som ni ser är hon rätt ljus i pälsen. Efter viktnedgången och kastreringen fick hon nog en hormonförändring. Hon tappade all päls och blev rätt så mörk! haha…

Illernastet
0

Tigra, för två månader sedan, precis innan hon flyttade.

bild 1

Illernastet
0

Bild 2

Loveferrets
0

Så fiiiiiina bilder hehe

Goseiller
0

Ja hon är verkligen bedårande söt denna lilla tös, så jag hoppas verkligen att någon kan ta hand om henne.

Goseiller
0

Efter mycket tänkande och funderande så har jag kommit fram till att jag vill låta Tigra få stanna. Jag ska försöka med alla medel jag kan att hitta en annan lägenhet.

Känner att hon ska inte behöva flytta mer och behöva börja om från början igen med att lära känna nya människor med allt vad det hör till. Hoppas att du becka89 inte blir allt för besviken.

Om ni vet en hyresvärd i sverige som inte bryr sig om att man har hyresskulder sen några år tillbaka eller illrar som husdjur så säg till. Skulle till och med kunna tänka mig att flytta till värmland om det skulle vara så. Allt för att jag ska få behålla mina älsklingar.

JossanH
0

#40 illern borde inte vara några problem.. Däremot kan det vara svårt med hyresskulder..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Kontakta socialen där du bor och be dem ställa en hyresgaranti.

Sara

Loveferrets
0

#40, Det gör du rätt i att behålla Tigra,

om du har en borgensman så kanske dom går med på det fast du har hyresskulder? Eller sök på privata fastighetsbolag, vissa av dom brukar inte vara så hårda. Bara ring runt överrallt o fråga, lycka till.

Goseiller
0

Socialen har vägrat hittills att hjälpa mig, och tyvärr så har jag ingen borgesman. Men ska fortsätta ringa runt till olika privata hyresvärdar och hoppas att det ordnar sig.

mandariiin
0

jätte kul att hon får stanna hos dej!

lycka till med boende! :)

becka89
0

#40 nä blir inte besviken, Är glad att hon får stanna kvar hos dig istället för att behöva flytta runt och byta hem, Men finns här om du måste omplacera henne