Dexter till veterinären
På onsdag blir det veterinären för Dexter. Han ska kännas igenom och lyssnas på. Tycker han har blivit sämre och såg en tydlig försämring efter att jag hade varit borta en vecka i början av juli.
Dexter känns sliten, slirig och väldigt risig när man är här inne, men så fort han kommer ut blir han pigg, glad och busig. Men han har också börjat få små "kväljningar" vilket jag är rädd tyder på vätska i lungorna, som inte är helt otroligt då han har lite problem med hjärtat.
Ska göra en liten undersökning på honom men är livrädd för utgången.. För jag tror att både jag och veterinären kommer tycka det är bäst för honom att få somna in.
Dexter blev 6 år i maj och han fick diagnosen insulinom i julas. Hans hjärta hoppar över var 4e slag och han har haft lite dåliga njurvärden. Inget som jag märkt något av förrän nu, då han blivit sämre..
Sajtvärd på Iller.ifokus

Lilla killen, hoppas det går bra på onsdag.
Usch för att ha hjärtat i halsgropen så, men det är bra att du tar tag i det hela för hans skull. Ska hålla en tass för honom!
Paulina

Lycka till hos veterinären, och hoppas att dexter kommer att få må bra eller iaf bättre <3

Hoppas det går bra för dig och Dexter på onsdag, ska tänka på er!
Vet hur det känns, jag har ångest över Funny och hennes lymfom. Jag är livrädd att jag ska vänta för länge med att ta bort henne och att hon lider utan att jag märker det.
Ska tänka på er båda på onsdag.
Sara
Usch, stackars kexet :(
Det är aldrig lätt att ta det beslutet, men jag lovar dig att du kommer att veta när det är rätt. Bara du känner honom så väl och har följt honom under alla hans år.
Det jag märkte på Lucifer i slutet var att han gick upp i vikt vilket jag senare förstod handlade om att han samlade vätska i buken och lungorna. Jag var lycklig då eftersom jag inte förstod bättre, men ngt inom mig sade att det inte stod rätt till.
När en iller blir väldigt sjuk i sin sjukdom och kroppen börjar att ge upp så får man många signaler. Avföringen säger en hel del och dagen jag valde att ta bort Lus så fick han svartaktig avföring vilket var blod.
Om jag var du så skulle jag skämma bort hnm ordentligt :) Jag håller tummarna för er och jag vet att du tar rätt beslut oavsett vad du väljer att göra!
Har inplanerat en mor o son promenad i morgon eftermiddag/kväll och självklart ska hela gänget med ut ikväll som vi brukar :)
Känns helt overkligt att det kanske snart är dags..
Har inte märkt något skillnad på avföring, aptit eller socialt beteende, men hans fysiska konditon börjar bli väldigt risig och trots att han älskar att vara med ut på promenad så känns det som att han börjar trappa av rejält.. OCh jag vill inte vänta tills han tappar lusten helt på livet eller inte vill äta eller gå på lådan…
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men så söt han är, förstår verkligen din oro, så himla jobbigt, men jag hoppas det ska gå bra på onsdag o lova att uppdatera hur de gått, du känner din iller o du vet vad som är bäst för honom. ska tänka på er o skänker dig en styrkekram.
Var precis ute o gick i en mindre storm. 2 bromsklossar och ett energiknippe.. Gissa vem som pockade på att fortsätta gå? Just precis, Dexter.
Han har sovit hela dagen och jag fick dra fram honom ur hans sovplats för att gå (känner mig leka elak varje gång), ute är han som en ny iller och jag skrattade högt när han gjorde sina små skutt och busade och jagade runt i blåsten med dm andra (när de väl kom igång).
Dexter fick välja väg, och den vägen ledde bort, bort bort som vanligt :)
Så fort vi kom innanför dörren var det 2 varv på verandan, 2 varv i lägenheten och sedan in i törnrosasömnen igen..
Visst har alla trappat ned otroligt den senaste tiden, nu när det blir vinter och allt men Dexterkänns så otroligt risig när han är inne och halkar runt på golven med sina vingliga ben..
Är sådan otrolig skillnad på när han är ute och inne- och det hjälper inte bara att vara ute utan han måste gå för att bli glad.
Sajtvärd på Iller.ifokus

åh Jossan, jag hoppas att ni får njuta av varandra länge till.
Nu har vi varit hos veterinären och en Dexter ligger på nedervåningen och sover :)
Veterinären tyckt att han utseendemässigt såg betydligt risigare ut än sist jag var där i januari. Han har ju fortfarande gamla vinterpälsen på sig och det har blivit missfärgningar runt ögonen, och han har åter igen fått en liten hudtumör, men den verkar inte klia på honom iaf. Hon tyckte dock att han kanske kändes aningens smalare att hålla i.
Vikten var den samma som i januari- 0,9 kg och hjärtfrekvensen var den samma. Andningen lät fin och hon kände inga nya knölar eller svullnader i magen, mer än att mjälten kändes lite stor, precis som förra gången.
Rådet blev att höja dosen medicin en aning och återkomma om 2 månader för en ny undersökning om han inte blivit sämre.
Så detta var skönt att höra!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det var goda nyheter =) Hoppas Dexter kommer må bättre med den ökade dosen medicin.

Vad skönt=) Hoppas han svarar bra på medicinökningen!

Sara
Underbart att höra, härligt !!
Ja, det känns väldigt bra! Tur med ett bra besked efter att jag förlorade Kattmamman för knappt en vecka sedan….
Sajtvärd på Iller.ifokus
Våra älsklingar slutar ALDRIG att förvåna oss :)