Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 1397 ggr
JossanH
0

OT kattungar i illerhemmet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Japp, så är det att bo på landet omgiven av katter.. Sedan vi flyttade hem igen till 1juni så har ett stycke stallkatt flyttat in under våran veranda. Hon är världens mysigaste och högdräktik. Tog inte mer än en vecka så hade hon fått bebisar. Fick inte se skymten av dom förrän för en vecka sedan då hn hade lämnat 4 svarta kattungar på verandan åt oss :)
Det var 4 helsvarta med ränder varav en har vit haklapp och vita tassar. Supersöta!
Men jag vill inte ha någon katt ju!!!

Pratade med en kvinna som har häst i stallet där kattmamman bor och hon berättade att dom som äger stallet nekar katterna mat och kattmamman hade själv flyttat dit för 2 år sedan, men de vill egentligen inte ha henne.
Så nu har man lyckats fånga in 4 halvvilda kattungar som bor i TVrummet och deras mysiga mamma går ut och in som hon vill :)

Kattungarna är nu 8 veckor gamla! Någon som skulle kunna tänkas ge någon av bebisarna ett hem nu framöver? Skicka ett PM!
De kräver extra tålamod i början då de inte är vana vid människor, men har redan sett stora framsteg på denna vecka- och då har dom nästan bara bott ute :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

2 sötisar busar

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Katten med vitt

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Man ser inte ränderna så tydligt men dom finns där :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

Men så ljuvliga!! varför ska man vara allergisk samt ha fyrtifjorton kattjagand eillrar?

Loveferrets
0

så söta dom e, hoppas dom finner nån som kan ta dem.

Aviendha
0

Sötnosar! Hoppas du finner ett gott hem till dem och att kattmamman kan steriliseras (vem nu som tar på sig det..)

Avi hälsar att hon gärna hade haft en egen kisse men att den sura griniga tanten som byter lådor och ger mat (yours truly) inte tillåter henne till att hålla katt. Hon kontrar med "Vaddå? Jag ska bara tugga liiite på den, i ett hörn bara.."

JossanH
0

#6 jag ska försöka göra det så fort jag får pengar från den nedrans a-kassan…. Kattmamman ska inte få fler kullar här inte!

Vet någon hur tidigt efter att mamman fått ungar som man kan sterilisera henne?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Men så söta!
Jag har en väninna som precis bestämt sig för att skaffa en kisse. Skall höra med henne om hon kanske vill ta en av de små :-)

HannaM
0

Attans att dom var lite skygga.. känner en som vill ha två bröder men dom är nog ute efter katter som är hanterade från födseln. Får höra efter.

JossanH
0

#8 ja gör det!!! Vore toppen :)

#9 min bror o hans tjej tog hem 2 hemlösa kattungar som varit helt ohanterade tills dom var ca 10 v. Båda katterna blev helt underbara! Den ena var som en hund efter min bror ;)
Dessa gör stora framsteg för varje dag! Dom 2 modigaste svarta är 2 killar. Så jag tror dom kommer bli jättetrevliga katter som bara behöver lite extra tid att vänja sig vid nya miljöer :)
Du kan ju fråga iaf! Dom gör en god gärning!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Just kattungar blir oftast sociala väldigt snabbt bara man hanterar dem. Och som Jossan säger så har hon ju redan börjat att hantera dem. Skulle tippa på att de små är väldigt sociala redan när de är gammla nog att flytta.

Jossan, vet inte om du fått svar än angående steriliseringen. Men det går bra att sterilisera en katthona direkt efter att hon har slutat dia de små. Vilket således är fullt okej nu. Vill du får du gärna starta eninsamling här inne på sidan för att få hjälp för att få honan steriliserad. Tycker du är underbar som tagit dig an dessa katter och att du vill se till att det inte blir fler kattungar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

mandariiin
0

tummen upp till människor som tar sej an "andras" djur!

[Thiah]
0

Va duktig du är som tog dig an dessa små liv.

JossanH
0

Ungarna ligger o snuttar ganska mycket fortfarande är det ändå okej att sterilisera honan?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

Vad jag har hört ska man vänta ett par veckor efter att ungarna har slutat dia.

JossanH
0

Saken är att hon har sin Katt-kille som hänger runt här utanför också, så hon borde steriliseras omgående, emn vet inte om det går att göra redan?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Saga85
0

Du kan inte ge henne p-piller så länge annars?

Saga85
0

F.ö. så är kattungarna bedårande Kyss

[chouwa]
0

Min väninna var intresserad :-)
Vart finns katterna någonstans?

Sara
0

Jag skulle nog ha hållt henne inne tills hon är steriliserad.

Sara

Faxlin
0

Då kattungarna är 8 veckor kan de sluta dia utan problem. de äter vanlig mat nu och diar mest för att det är mysigt. Men vill man låta dem fortsätta att dia så vänta till ungarna är 10 veckor. Så kan du sterilisera henne då.

Du kan ge henne p-piller om du vill så länge så hon inte blir med ungar igen. Behöver du p-piller för katt så bara hojta till så kan jag skicka till dig.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

#21 det vore skitbra om du kan skicka! skickar adressen per PM!

#19 jaaa, vad bra! dom finns hemma hos oss i Alvastra, precis nedanför Omberg i Östergötland.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#19 förrsten- då kan du följa med o hälsa på så får du träffa illrarna om du vill :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

#22-23:
Wohoo :-) Klart att jag vill.
Jag skall ringa henne i morgon eftermiddag när hon slutat jobbet.
Skriver efter det!

JossanH
0

HAr precis fått veta att en av mina vänner letar kattungar! Han är den mest kattkära människa jag känner o förstår inte hur jag missat att fråga honom!? I vilket fall, nu ska nog han ta 2 av pojkarna. Det är 3 pojkar o en tjej :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Sådär ja.
Min väninna och hennes sambo skall försöka få tag på en bil de kan låna. Hon ville jätte gärna titta på katterna innan hon lovade någonting. Nu skulle dom dock iväg över helgen.
Sa till henne att är katterna borta så är dom och hon förstod det.
Hon ringer mig på söndag så hon ville att jag skulle kolal när det gick bra att komma förbi?

JossanH
0

aaaah, men vad kul! Nu berättade han som vill ha 2 av pojkarna att hans tjej ev ville ha en av dom också och så kommer min gamla arbetskollega och ska kolla på dom i morgon, Så när alla dom 3 varit och kollat på dom och bestämt sig om dom vill ha en katt så vet jag om det blir några kvar :)
Jag kommer ju i första hand välja dessa människor då jag vet att jag kommer kunna hälsa på ungarna och så vet jag vad de är för slags människor. hoppas du förstår!

Så i slutet av nästa vecka (fredag, lördag eller söndag kanske) kan dom komma om det inte är så att alla redan är bortlovade :)

Dom är fantastiskt söta och 2 av dom börjar bli riktigt lugna nu när man är i rummet :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Amoz
0

1. Katthonor kastreras.
2. Det går säkert att göra direkt annars riskerar hon att redan vara dräktig

[chouwa]
0

#27: Självklart förstår jag!
Håller koll på tråden!

JossanH
0

#28 var osäker på hur det var nu för tiden, för jag vet en kompis vars ena katthona steriliserades för bara ca 6 år sedan… Men mycket bättre att kastrering har börjat gälla även på katter!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Amoz
0

Har hört att vissa veterinärer med felaktigt (enligt mig) kallar detta sterilisering trotts att de kastrerar (Det är faktiskt två olika saker och bör ju då ha två olika namn) Vet inte när de började med att kastrera honor med som rutin

JossanH
0

#31 nej, men detta var sterilisering och inte kastrering (är noga med att skilja på detta eftersom det är så viktigt att det blir rätt på illerhonorna). Veterinären gjorde endast ett titthål och vad jag mins så brändes äggledarna av genom hålet på sidan av buken.
Detta var som sagt inte så fruktansvärt längesedan.. ca 5-6 år sedan.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Chouwa! Är dina vänner fortfarande intresserade?
De är flyttklara om 2 veckor och har förmodligen en liten svart hona kvar :)

Intresserad av en titt??

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Jag skall ringa dem i morgon när jag är hemma från jobbet!

[chouwa]
0

Hon är inte säker. De har varit och tittat på något katthem och funderade på en katt där.
Känner att hon blir lite "flummig" när jag försöker få fram ett svar.
Hon har väl svårt att bestämma sig. Suck

Är det säkert att det finns en liten kvar?

JossanH
0

#35 ja, det finns en om någon absolut vill ha den, har ett annat hem på G annars men dom hade inte tänkt skaffa katt riktigt än… Men pga en himlans massa omständigheter och så har jag räknat efter ordentligt så borde kattungarna vara tolv veckor nu runt typ måndag. Och eftersom de ska dra in bergvärme i vår lägenhet så vore det lugnast om de kunde flytta runt den tiden…
är hon inte så intresserad så KAN jag ordna hem åt alla ungar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här händer det grejer… :/

Hade beställt tid för kattmamman att kastreras i morgon (fredag) och även göra en sen abort då jag tyckte hon börjat bli tjock. Beställde tid o det var en drygt vecka tills jag skulle in. Veterinären avrådde p-piller eftersom hon ändå skulle in. Och tur var väl det för det visade sig nu ikväll att hon hade väldigt bråttom ut till katthanarna efter denna kullen för ikväll började hon få förvärkar…

Jag hade tagit ett tungt, jobbigt och stort beslut som bestämde mig för abort, trots att det kanske bara var ett par veckor till födseln, men måste ringa och avboka tiden i morgon då detta inträffade…

Jag är inte glad. Tycker så synd om mamman som får klämma ut en till kull så tätt efter den förra. och jag har egentligen varken yta eller ekonomi för en till kull med ungar efter att mina illrar inte går med ungarna och för att min a-kassa har strulat så det räcker..

Så tack vare att de som "äger katten" i stallet bara låter henne gå som hon vill (inte sedan 2 veckor då, då hon räknas till vår nu), utan p-piller, utan kastrering, utan tillsyn så ska hon nu ha ungar igen!
Börjar med p-piller (som åsa skickat) på måndag o sen blir det ny tid för kastrering..

En viktig detalj är att ungarna som redan bor här, efter lite efterräknande, blir 12 veckor nu efter helgen och 2 köpare har mer eller mindre helt dragit sig ur! Jag som trodde jag skulle bli av med dom nu nästa vecka då jag måste ha tvrummet till illrarna för dom håller på att sätta in bergvärme i vår lya…
Så- kaos kaos kaos! Ska göra en ny tjata på folk auktion!

Är någon intresserad- hör av er!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Jag har legat på och tjatat på min väninna.
Det händer inte så mycket och hon säger att de håller på att prata om det och jag känner bara att det blir fel för en bra ägare skall inte vela på det här sättet. Känns inte riktigt som att hon tar det på allvar.
Tyvärr..

Eventuellt skulle vi kunna vara jourhem till en kisse om detta skulle bli aktuellt?

JossanH
0

Inget hände under hela natten. Hon låg på sin favoritfilt, som jag lagt bredvid mig i sängen, hela natten. I morse bestämde jag mig ändå för att ta med mig henne till veterinären för att undersöka och besluta om vad som skulle göras. Kändes som nåt var fel..

Jag hatar att ha rätt :(
Veterinären kände på magen och tyckte den kändes konstig, inte spänd utan degig, men att hon förmodligen hade 2 ungar i magen.
Det beslutades att hon skulle öppna henne ändå och kastrera.

Fick stanna kvar och gosade med henne när hon fick lugnande. Hon spann och "trampade" med framtassarna där hon låg på undersökningsbordet.. :) Världens lugnaste i alla situationer.

Jag hann bara åka i kanske 10 minuter så ringde veterinären. Det var inga ungar. Hela magen var full med blodblandad vätska och det vi uppfattade som små sammandragningar var problem med andningen.
Hon hade FIP och avlivades direkt. Har inte haft henne länge men hon har lämnat ett stort hål här hemma. Ingen annan katt har varit så cool som hon. Har aldrig varit rädd för illrarna utan har lugnt kommit in o lagt sig i fotöljen eller ätit av deras mat.

RIP KattmammanGråter

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Åh, vila i frid lilla kattmamma.

Faxlin
0

Nej vad tragiskt. RIP lilla tösen. Och en stor kram till dig i din saknad Jossan.

Audiatur et altera pars

JossanH
0

här kommer en bild till chouwa på tjejen i gänget.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

och en till

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

och en till på tjejan

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Lillan då :-)

Det skall nog bli bra det här.

Tack för bilderna!

Ceciliaolucifer
0

usch vad hemskt jossan :( min kisse Ozito fick både våt och torr fip.
Jag skulle rekommendera dig att vänta med att vaccinera kattungarna tills dom blir lite äldre än vad dom brukar vara när dom ska vaccineras. Jag har varit med om att fip har brutit ut i samband med vaccinering av kattungar vars föräldrar djur har coronaviruset.

Aviendha
0

Nej, vad tragiskt! Det var en fin kisse :( Hoppas du finner bra hem åt de ljuvliga kattungarna!

LinaN
0

usch, samtidigt så är jag oerhört glad att kattungarna är gamla nog att klara sig utan mamma…

riktigt tråkig historia detta… Gråter

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

JossanH
0

Ja, som jag har mått dåligt dessa dagar men att jag har trott innerst inne att jag gjorde det rätta, och så sker det här och allt som skulle lösa sig till det bästa blev så himla ledsamt.. :(

Saken är att detta var katten jag kunde se bo ihop med mina illrar utan problem. Det var Kattmamman med stort K! Varje gång man öppnar dörren tror man att hon ska sitta på verandaräcket och vänta på att få komma in.. Men hon finns inte där, jag har nog inte riktigt förstått detta än.

#46 då ska jag be de nya ägarna det, har inte tänkt vaccinera själv då dom är så pass försiktiga att de inte gillar när man tar upp dom om man tränger dom så vill att dom ska bli lite mer tillitsfulla till människor först.

Det sista jag sa till henne när hon hade fått lugnande och låg o spann på operationsbordet var att hon aldrig skulle behöva gå igenom det här nån mer gång.. usch vad rätt jag hade.. :(

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alex
0

Men fy vad tragiskt! Rynkar på näsan Är det bara flickan som inte har fått något hem än?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[chouwa]
0

Flickan tar jag antagligen. Hälsar på dem om två veckor  :-)

JossanH
0

#50 det finns antagligen en liten pojke kvar också. En av dom helsvarta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

synd att jag inte såg vilken av kissarna det var, men någon av dom låg och sov på min mage när jag vaknade inatt. Den spann tom lite och låg och provsmakade på hela min arm och mina fingrar men inte hårt :)

Man blir s sugen på att behålla någon av dom när nu Kattmamman var så underbar.. Men jag tror inte det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Men vad fint :-)

Hoppas det var "våran" lilla flicka.

Ser hemskt mycket fram mot den 11e!

JossanH
0

Nu börjar kattungarna äntligen släppa ramarna lite. Igår låg alla 4 bredvid mig i soffan och alla utom den skyggaste hanen är väldigt kontaktsökande och lägger sig gärna bredvid benet på mig i soffan. Alla katterna ligger i sängen från och till under natten.

De är extremt nyfikna och busiga!

Ibland ropar dom lite efter mamma och den med vitt har jag äntligen fått börja klappa och den försöker då tutta.. Så visst saknar dom söta Kattmamman… Men vem gör inte det…

Sajtvärd på Iller.ifokus

[chouwa]
0

Vad härligt att de börjar känna sig lite mer trygga.
Jag längtar till den 11e!

Har alla kissarna funnit sig ett hem/akuthem nu?

JossanH
0

#56 inte skyggisen… Men det kanske händer att den blir kvar :P Tomt utan kisse, men helst vill jag ju inte ha någon.. Han är iaf ganska stor så bara han blir ensam, lite tamare och aningens större så kan han nog handskas med illrarna som efter Kattmammans framfart har lite mer respekt för kissemissar.

Sajtvärd på Iller.ifokus