Iller iFokus

Iller

Etikett: uppfödare
Läst 2678 ggr
cannaydia
0

Tjänst erbjudes illerhonor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite off säsong nu men tänkte ändå lägga ut om det finns honor i behov att tas ur löp. Jag har införskaffat en fungerande vasektomerad illerhane, han tar honor ur löp och ger inga valpar efter sig! Tidigare varit efter frågat, och nu finns en i Sverige.

Vi finns på Gotland och tar emot honor som har vaccinations intyg och intyg från veterinär att de är öronskabb fria.

För att komma i kontakt maila: murgronansilleruppfodning@hotmail.com eller ring: 073-6764436 /Malin

FerretCrow
0

vad tar du för att man får låna denna hane?

Aviendha
0

Han är alltså testad? Vad kul att det finns! Det kan ju behövas =)

sarae
0

Suveränt! V-hanar behövs verkligen.

Hur länge sedan blev han Vasektomerad?

ferretgirl
0

Hade tänkt göra det samma med Miller här i Skåne. Han ska vasektomeras nu här i slutet av juli månad, sen när han är läkt och så, så kommer han att lånas ut till tikar som behöver tas ur sina löp.

FerretCrow
0

#4 har du hittat någon hona att para på så att du ser att vasektomeringen funkar? undrar ju även såklart om TS testat sin hane

Loveferrets
0

vad söt han var hehehe

cannaydia
0

#1 honor som kommer till mig kommer jag ta ca 300:- för beroende på hur länge honan stannar, foder osv

#2 han är utländsktestad, lämnar inga valpar efter sig.

#3 hmm, vet inte exakt minst över året *han är 3år*.

#6 han är lika snäll som han är söt! Riktigt go grabb! =)

Illemann
0

Vasektomerad? Hur gör man när man vasektomerar en iller? Är det när iller har genomgått en kastrering eller nått kemisk….ell…???

Aviendha
0

#8 Man knipsar sädesledaren på dem, så de har kvar testiklarna och drifterna men de kan inte befrukta en hona eftersom inga spermier kan komma fram. Som sterilisering på människor.

sarae
0

#8 kortfattat så  klipper man av sädesledaren, vilket gör att hanen går i brunst precis som en okastrerad hane, och kan para sig. men permierna kommer int fram så att säga. Oftast så ligerar man på 2 ställen, och sedan klipper av ett par centimeter på sädesledaren. Dessvärre finnns risken att det kan regenerera, så en testad han ekan helt plötsligt ge valpar efter sig ett par år senare . Min ludde vasektomerades förra året, men veterinären klipte bara av en knapp centimeter visade det sig, vilket gjorde att det genast växte igen, och han gav valpar.

FerretCrow
0

#7 det är ju ett kanon pris. hellst om jag texempel skulle böha åka genom hela sverige om jag skulle vilj låna honom.

[Cute]
0

Typiskt..

LinaN
0

#10 tur det annars hade jag inte ahft de två knasbollarna härhemma ^^ litet tur i oturen vart det ju^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

sarae
0

#13 hahaha så kan man också se det ;)

Bogey
0

Pojken ser stor och fin ut, hur mycket väger han?

cannaydia
0

#3 han vasektomerades mars 2008 och gav inga valpar den säsongen eller i år då han tagit honor ur löp.

#15 Inte vägt honom än då han ännu är en "färsking" här men ska ta o kolla upp de. Han är större än min lilla pastell Titan iaf :-)

cannaydia
0

Han är ingen tungviktare just nu, vågen hamnar på 1.5kg. lite tanig är han och ligger förmodligen vintertid närmre 2kg.

sarae
0

hmm Men den här hanen (Bajnok Zeus) gav ju en kull med valpar den 6 april med Alfafarmi Zara…. alltså har han gett valpar som vasectomerad.(och blivit vasectomerad innan mars)

Hur mycket har han testats efter det? Blev han vasectomerad igen efter det?

FerretCrow
0

#18 aj då det var ju inte alls bra. jag kommer aldrig kunna lita på det där.

Susan
0

#18 Den kullen är född 2008

cannaydia
0

#18 första vasectomeringen misslyckades förra året, därav kull. Hade såklart inte erbjudit hans tjänster till andra honor om han inte var testad innan i år!

sarae
0

#20 yes, 6 april till och med.

Första året efter en Vasectomering brukar de flesta hanar inte ge kullar, däremot är det rätt vanligt att det skiter sig andra året. För övrigt har ungerska veterinärer tydligen rätt dåligt ryckte vad gäller vasekomeringar, väldigt många som ger kullar efter sig, i efter hand. 2008 var det tex en hane som gav 7 kullar efter sig. andra eller 3 djr året som v-hane ;) Även i år var där en hel drös. Så man kasnke ska testa honom själv först, andra året för att vara säker, innan man lånar ut till för många honor menar jag. *från en siom själv haft en v-hane som gav kull, så jag vet hur "kul" det är ;)*

FerretCrow
0

#21 i inlägg 16 skriver du: "han vasektomerades mars 2008 och gav inga valpar den säsongen eller i år då han tagit honor ur löp." Hur kan han sedan ha fått en kull den 6 april 2008?

sarae
0

Hmm tydligen gav han t.om 3 kullar förra året.

FerretCrow
0

#24 oj ja då blir ju min fråga i inlägg #23 ännu viktigare. dumt att ljuga att han inte gett kullar för att få sälja tjänster.

säger absolute inte att TS ljuger utan det kan ju vara från förra ägaren då jag fattat det som du nyss köpt honom TS.

cannaydia
0

Ni gillar vist att leta skit ser jag =)

Min tanke var inte att ta hem honom för att sälja någon tjänst och tro att man skulle tjäna en hacka utan ENDAST till EGET bruk men då efterfrågan funnits varför snåla? Men för att undvika just spekulationer och jobbigheter snålar jag i fortsättningen mer än gärna.

Jag är fullt medveten att han gav kullar första gången, dok hade fnurriga jag inte fått med det i mitt inlägg #16 *Ber om ursäkt!* Han gav kullar 2008 *kan tom varit fler än 3, men jag bryr mig inte om antalet då det var hos förra ägaren så inget för någon av oss att spekulera i anser jag* Han omsteriliserades 2008, men har inte gett kullar 2009.

#25 ja han är ny inflyttad sedan ca 1½månad tillbaka och äntligen fått tid att bekanta mig med honom efter mc olyckan jag var med i och han är helt klart en av de gosigaste mysillrar jag träffat.

Faxlin
0

#26: Trist när det måste letas skit. Men så är det tyvärr. Jag kommer dock spara uppgifter om att du har honom och hoppas det är okej att jag hör av mig om jag behöver någon i framtiden.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

#26 okej men det är ju bra att han inte gett fler efter omstereliseringen. men hur många har han testats på efter den då? kanske förra ägaren testat oh det gett kullar iaf. och vad underbart att han är en mys propp.=)

UlrikaD
0

Här ser jag verkligen inte att någon "har letat skit" om någon. Det står ju i ett tidigare inlägg att han inte gett några valpar efter sin vasektomering.

Någon har gått in och skrivit att det har han ju faktiskt. Vad var skitsnacket där om det var sant?

Hade det däremot varit osant att han gett valpar så hade det ju varit skitsnack. Nu var det ju bara fakta.

Sen om TS inte skrivit ut all info från början fastän hon visste det kan ju inte resten av folket som läser denna tråden veta. Sånt kan man ju inte riktigt gissa sig till.

JossanH
0

Men herre gud! Vill man låna denna hane och har fått veta andra saker än vad som har sagts här inne är det så konstigt om man frågar då?

Tänk om det hade rört sig om info inte du Cannaydia vetat om, hade du blivit lika arg då, trots att hanen kanske gjort en av dina honor dräktig!!?

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

Finns han kvar nästa år och är ännu säker då så kommer vi väldigt gärna på besök med två tjejer om jag inte hittar någon hane till milly nästa år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
0

#29 håller helt med. jag har absolute inte kastat skit. men tyckte det var konstigt bara att TS först skrev att han inte gett några valpar sedan kom det fram att han gett flera kullar… då blev jag fundersam. är ju själv intreserad av denna tjänst så att säga. Men sedan har man vissa bakom ryggen så är det visst skit letning Tungan ute

LiselottLindell
0

Det skulle ju vara bra om Sarae berättade om vart uppgifterna kommer ifrån för Malin så att Malin kan gå till den förra ägarna om dessa nya uppgifter som kommit fram. Om Saraes uppgifter är dom riktiga så är det ju bra om Malin kan gå till den förra ägaren och få en förklaring.

Det är ju kanon om man kan hjälpas åt innan det händer en katastrof, det är ju dock våra illrar och deras linjer det gäller.

UlrikaD
0

#33 Men Malin skriver ju i inlägg #26 att hon redan visste om detta. Så då är det ju inte några nya uppgifter.

Men jag håller med dig, visst är det bra om man kan hjälpas åt. Och inte gå direkt i försvarställning om någon lägger fram någonting man tror den nya ägaren inte vet.

Pirjo
0

*putt*

sarae
0

Jag kan ordna lánkar ikváll om ni vill ha. Hár i ungern ár detta ingen hemlighet att han har fátt kullar som V- hane. Men mycket av det som sker hár, har en tendens att inte lámna landets gránser, nár sjálva illern exporteras. Nu ságer jag inte att det ár sá i det hár fallet… men shit happens… precis som det gor i sverige

Denna kommentar har tagits bort.
Susan
0

Ok första försöket att vasektomera denna hane misslyckades, men 2:a gånge lyckades det. Vi vet nu att han gav 3 kullar efter 1:a vasektomeringen, har själv en avkomma efter honom f.08 som mycket väl kan vara från någon av dom 3 kullarna. Men efter 2:a vasektomeringen har han inte gett några valpar och allt fungerar som det ska. Så vad är problemet? Om man tycker att det verkar osäkert kan man ju låta bli att använda hans tjänst om den efter denna diskution fortfarande är tillgänglig vill säga. Själv skulle jag inte tveka att använda honom om jag har behov av det.

FerretCrow
0

#43 jag hade ju kanske vare intresserad men när det sägs en sak först och sedan kryper det fram att det inte stämmer då har man ju svårt att lita på att det ska varra sant nu oxå. hoppas ni förstår hu jag tänker då. detta är inte illa met mot någon.

sarae
0

# 43 suveránt att det ár sá det ligger till! Bra att det blivit utrett. Ser inget annat problem án att han frán borjan annonserades ut som att han aldrig har gett valpar som v-hane, vilket inte visade sig stámma helt enkelt. Och annonserar man ut en sádan hár tjánst, bor man enligt mig lágga alla korten pá bordet.

Susan
0

#45 Glad att jag kunde hjälpa till.

Xannadu
0

Sååå söt han var.. Du kanske kan skicka honom med posten till mig Oskyldig

Sara
0

Nu tröttnar jag.. Jag kommer att redigera den här tråden och tar även bort alla putt.

Sara, Medarbetare.

Sara

FerretCrow
0

#101 men sara eftersom vissa medlemmar vill ha den överst kan inte ni nåla den då så att man slipper puttningar hela tiden?

Sara
0

Putta seriöst om ni ska putta. Det är ett ganska tråkigt jobb att städa efter er.

# 102 Nej.

Sara

Alex
0

De som vill ha den överst kan enkelt bokmärka tråden. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.