Iller iFokus

Iller

Etikett: allmänt-om-iller
Läst 903 ggr
becka89
0

hur kallar du på din iller??

hur kallar du på din iller så den eller dom kommer till dig utan att använda pipleksaker??

Vi klappar med händerna mot knäna eller gör så som man gör när man ropar på en katt haha då kommer hon med en jäkla fart men snabbast hon kommer är om man skakar på godisburken =)

Loveferrets
0

Hahaha Simon kommer när han känner för det oavsett om man kallar eller inte,

HannaM
0

Jag visslar och ropar.. har jag något gott att servera så brukar alla fem komma lunkande men har jag inget att erbjuda så skiter dom i mig=p

Zabbio
0

Jag gör som med alla andra djur.. dvs snattrar med tungan.. xD Återstår att se om det funkar på iller, Simon kom iaf x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Loveferrets
0

#3, hahaha gjorde han verkligen de ? då får du lära mig hur man gör imon hahahaha..

Jennsan
0

Jag gör pussljud med munnen då tävlar dem om att komma först fram till mig! Min ena valp Sebastian lärde sig det på 2 dagar medans Minerva tog det 5 hela veckor innan hon lärde sig det. Först trodde jag att hon var döv vilket dem ju ibland kan vara när dem är albinos. Skönt att så inte var fallet. Glad

UlrikaD
0

Jag kör på namn om jag ska ropa på en av dem. Annars ropar jag bara vad som helst så kommer hela gänget. Förutom Snuffe då, men i och med att han är döv så spelar det nog inte så stor roll vad jag ropar där.Flört

Det är lite lustigt det där för när jag kallar på dem vet alla vad dom heter, men när jag säger till nån som sätter sig utanför lådan och bajsar så har de ingen aaaaning om vem jag pratar med. Då tittar de i taket, visslar och krafsar lite försynt med tassen och skuttar iväg igen.

becka89
0

#6 haha det brukar ju vara så, mercedez kör "jag är osynlig" haha

Loveferrets
0

#6, hahahahaha….just då låtsas dom vara döva hahaha

Saga85
0

Jag brukar köra med ett "pussljud" (eller snarare "snattrande" som Zabbio skrev, antar att det är ungefär samma sak) för att få Maja att reagera/kolla upp, sedan ropar jag hennes namn och kör en massa "ja, kom då/kom då sötnos/mm" med ljus röst.

sarae
0

Här beror det på vilken iller det är. Stitch kommer om man skakar torrfoder (eller nått osm låter som det) eller ropar godis, Buffy lyssnar ALDRIG på något. Mer än en gång har jag fått vända upp och ner på huset för att hitta henne. Rickie lystrar till sitt namn. Ludde lystrar oftast på sitt namn, elelr när man visslar. Dweia kommer ibland när man ropar godis. Daisy lystrar ibland på sitt namn, men oftast struntar hon i en. Adria kommer blixtsnabbt när man ropar hennes namn. Amor kommer på namn, eller "snuttigull språk", och numera "mat mat!" eftersom han bor med valparna. Avanti lyssnar på sitt namn. Lava lyssnar på sitt namn ibland, men lättast är som med resten av valpgänget: ropa "mat mat", alternativt att jag bara visar mig så kommer de kutandes hela högen.

MiniSku-
0

Jag har en hundleksaks korv som jag piper med, då kommer Maya rusandes på en gång, hur djup sömn hon än har, Rufus börjar lära sig det han också men är inte riktigt där än.

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

leo-
0

Ricky lyssnar på sitt namn och nästan vad jag än säger till honom. Men vill jag att han ska komma till hundra procent så finns det 4 saker

Pipdjur:Men då biter han mig i fötterna om han kan

Gå ut i köket : Finns alltid en möjlighet till smakprov

Skramla med selen : Då sitter han vid dörren på två röda och försöker se ynklig och opromenerad ut

Skramla med sked i kaffekopp : Samma anledning som att gå ut i köket

Glömde

Laga kaffe:När kaffekokaren pluddrar dom sista gångerna kommer Ricky och visar det. Han vill smaka på vad jag äter

HMMM

ser ett samband i det härFörvånad

50% handlar om mat Skrattande

Aviendha
0

Visslar helt enkelt. Har de inget bättre för sig just då så kommer de. Namn, vad är det? Avi skulle kunnna ha lärt sig, men det är ju lika ofta vi kallar henne vid namn som vi kallar henne "strumpa" eller "lillmus". Konsekvent tänkande är inte alltid min starkaste sida Flört

Mat skiter de fullkomligt i, torrfoder är inte så spännande, speciellt när det är fri tillgång på det.

HannaM
0

Annars är det ett tvärsäkert sätt att få fram illrarna att öppna kylskåpet… deras mat är ju där=)

Aviendha
0

#14 Det fungerar iaf på min karl, garanterat om man mummlar något om kött eller öl ;) Ännu har jag inte behövt lådträna honom! Duuktig! =)

HannaM
0

#15 haha min väcker man genom att gå i skafferiet och prassla, då misstänekr han godis eller kakor=p

tokage
0

Haha, Cinkajou kommer ofta när jag ropar på honom, fast jag kallar honom Cinka. Fast när han väl kommer och inser att jag har varken leksaker eller godis så vänder han om lika snabbt som han kom :')

JossanH
0

pegasus kommer när jag ropar peeegasus. Vill man vara extra säker på att han ska komma ropar man "Peeeegasus, kom här får du" för då får han nästan alltid godis… Men har man inget godis är det svårt att lura honom. Man får ett lite annorlunda tonfall då..
Annars funkar godisburkskrammel.

Triton ropar jag Skiiit till och då kommer han för det mesta, annars funkar godisburkskrammel (b-vitamin) eller pipisar!

Dexter som är döv kommer om han är vaken och man vevar med en arm eller får hans uppmärksamhet och sedan går in i ett annat rum.. Nyfikenheten tar över :)
Är han gömd någonstans och man vill få ut honom kan man äta choklad och sedan blåsa in i gömstället.

Sajtvärd på Iller.ifokus

NinaogRaKKerUngene
0

Mine kommer når jeg roper navnet dems, bortsett fra noen som løper motsatt vei om det er kloklipp på gang.

Alle kommer når jeg rister på godisboksen eller roper godis. Alle kommer når jeg roper for at vi skal gå ned i bur/rommet. De fleste kommer når jeg smatter på dem.

zickan
0

Ayela kommer när man ropar hennes namn eller öppnar kylskåpet.
Milly är latmask och kommer inte gärna alls, hon sover så gott och rör sig inte gärna därifrån. Ibland kommer hon när man kallar på hennes namn. Pipleksaker fungerar inte.

Alla valparna kommer bara man gör lite puss ljud eller skramlar med en tång i en keramik skål. Det betyder att det kommer kött.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fruttisen
0

Jag ropar deras namn! Hemma kommer dom så fort man ropar deras namn…ute är det typ 1/5 gånger dom reagerar på sitt namn, där funkar visslingar bättre. Vid matservering visslar jag.

fridaas
0

Visslar på honom och ropar diten, han kommer ibland, när han känner för det i princip.. plingar man på dörren och håller inne ringklockan länge, så rusar han mot dörren.

annars är det pipleksakerna som gäller..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Gilla
0

Här har vi några knep.
Endast ropa på någon av dem…funkar sällan.
Ska vara Marwin då som är så smart att han förstår att om man ropar på honom så betyder det alltid något positivt.

Skramla med godisburk…funkar ofta…trots att det bara är Didde som gillar godis.

Ropa "MAT" …eller endast tänka…"kanske skulle gå in i köket o hämta illermat" de kommer rusande.

Sätta på sig ytterkläder eller…typ borsta håret (jo…visst gör jag det till vardags men de har ett sjätte sinne som ser på kroppsspråket att man ska gå ut)
När husse går på mornarna står alla 5 vid ytterdörrsavspärrningen på bakbenen o säger hejdå.

Sista är nog det mest effektiva som funkar på alla utom Didrik som inte gillar att gå ut.
På Dookies gamla sele satt en bjällra som hon ett tag hade kvar tills jag tyckte synd om henne att ha det oljudet vid öronen.
Den har vi tagit lös o bjällrar man med den kommer 4 illrar på stört o vill gå ut :o)

Sen olika pipisar då som har olika effekt .
De kommer men vissa av dem gillar inte vissa utan blir aggressiva (Wilmer o Marwin) en del går utan problem.

werner
0

Zira kommer på pippis ljud, MissTake på att man öppnar skåpet under diskhon och Sara kommer inte alls bara ibland när hon iser att matskålen fylls. Något de lystrar till hälften av gångerna är när jag tar ut laktosfri mjölk ur kylskåpet och skruvar av korken, även om det bara är till mig själv.

Catti
0

Vi kallade på dom som man kallar på katter. Ksss ksss ksss. Det funkade jättebra, men dom lyssnade även när man ropade deras namn.