Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 529 ggr
Zabbio
0

Söker illervalp i NV Skåne :)

Hej igen :P

Nu har jag sökt fakta, hälsat på lite illrar och illerfolk, fått kontakter och funderat.. fram och tillbaka på det ena och det andra, hur går det med jobb, häst m.m. Orkar jag lådträna ett djur i 5-10 år? ;) Klarar jag av att vara konsekvent etc.?

Och har kommit fram till att jo. Det bör jag klara av med så stor säkerhet man kan ha innan man provat.

Så nu söker jag valp :)

En ung omplacering kan också fungera men eftersom det verkar som att man inte helt kan lita på hur bitfria och lådsäkra de är från föregående ägare så känns det bäst med någon som fortfarande är i ''träningsbar'' ålder och inte hunnit befästa sämre vanor alltför mycket. :) Dessutiom vill man ju vara med från början..

Jag är beredd på att bli testad som sören av den lille illern, men varför försvåra ännu mer? ;)

Vilket fall som helst.. jag har tänkt igenom det och läst på.. så finns det någon iller som kan passa?

• Jag bor i Helsingborgs trakten, så det är bra om den är hyfsat nära så att jag kan träffa den och lite så först utan att känna att jag borde köpa nu när jag kört så långt.. :)
  • Sen får den inte ha röda ögon, ledsen men jag tycker att det är lite obehagligt, och ett husdjur som det känns obehagligt att titta på är väl inte en bra ide?
  • Vill helst ha en hane. Och en ung valp då, om den är 8 eller 12 eller 14 veckor gör väl mindre skillnad men relativt ung iaf. Kanske någon som bara insett att iller är nog inte rätt husdjur för dem?

Det är väl det enda jag kan komma på nu.. Skriv i tråden eller PMa så är ni snälla :)

Jag skriver så klart ut om jag hittar någon! :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mandariiin
0

kontakta annica och ta över Göran. han behöver komma från det där hemmet ganska akut.

Zabbio
0

Jo, har funderat på det.. han är inte borta än då?

ferretgirl
0

Annika svensson i Tommelilla söker en som kan ta om sin illerhane Göran, hennes tele nr är 070-6777259, eller så PM:a henne via hennes annons "illervalp med bur säljes"

ferretgirl
0

OK!! Det blev vist dubbelt ser jag, där var inga svar på ditt inlägg när jag skulle svara dig. Men nu vet du dubbelt upp hahaha

Loveferrets
0

Lycka till att finna någon, som sagts ovan, illern Göran behöver ett hem snarast, o glöm inte att spamma med bilder när du väl fått tag på en goding hehe.

Zabbio
0

Har PMat Görans ägare :)

#5 Bilder? Du får väl komma o titta själv :P

Loveferrets
0

#6, hahahahaha vill ju se här oxåååååååååååååååååå hahahaha…

Hoppas då hon svarar dig fortare än man kan blinka hehe.

MiniSku-
0

Ja Göran! Det är ju perfekt och han är läskigt söt! Dina krav stämmer in på hoom nästan helt tror jag tillome =P

Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.

Zabbio
0

Ja, men det blir nog lilla Göran :P

Loveferrets
0

#9, Nog ????????????????? hehehe…

ferretgirl
0

Jag bor i HBG, kanske kan vi har någon träff här. Det finns en hel del bra ställen att åka till, bl.a Pålsjöskog vid krematoriet. Sen kan man gå en strandpromenad också från Råå småbåts hamn antingen norrut eller söderut. Kan kanske få ihop några peroner som kan med, också tar vi med fika, låter väl bra.

Loveferrets
0

#11, inflikar att det låter bra. Eller så kan man ha nån träff här i Ängelholm med..Så tar du med Göran Sabina haha

UlrikaD
0

Jag måste bara få inflika en sak när det gäller omplaceringar. Då om någon gång är det extra viktigt att man vet vad man ger sig in i. Man är ju illerns andra, tredje, fjärde eller kanske tom femte hem. Tar man en omplacering så bör man vara riktigt säker på att den ska få stanna.

Och en iller i Görans ålder borde naturligtvis inte omplaceras alls utan få leva livets glada dagar hos sin husse/matte. Och han bör ju definitivt inte flytta runt mer.

Det är så många illrar som byter hem hela tiden. Och medans de blir omkringskuffade så begär vi också att de ska vara snälla, trevliga, inte bitiga, lådtränade osv, osv. Vi kräver helt enkelt att de ska anpassa sig, och gärna fort också.

Jag vete fasen, om jag hade varit iller, så hade jag nog bitit någon för länge sen.

Bara mina tankar om omplaceringar…..

Zabbio
0

#13 Jag brukar fullfölja det jag ger mig in i, även om det visar sig motigare än jag trott :)

Det handlar ju om ett liv.

Loveferrets
0

Om Göran kommer till Sabina så lär han få stanna där, naturligtvis kan man inte sia om framtiden men om så är fallet att han omplaceras igen så är det åtminstone en rimlig orsak ..hon vet vad hon ger sig in i. Ville bara förtydliga det…

Loveferrets
0

där sa du de själv hahaha..

Zabbio
0

#15 Tack :)

mandariiin
0

tänk om alla insåg att djur är ett liv man tar sej an……. Glad

Loveferrets
0

#18, instämmer Flört,

UlrikaD
0

Det är naturligtvis jättebra. Men jag tror att de flesta som skaffar iller gör det med all avsikt att behålla illern. Tror ingen skaffar ett djur och tänker: ja, ja, den kan jag omplacera lite senare när jag tröttnat. (iallafall inte så många, hoppas jag) Så det enda jag ville med mitt inlägg var verkligen, tänk efter före.

Bara lite mer än vad alla andra som omplacerat denna säsong har gjort.

Zabbio
0

#20 Om jag inte redan tänkt efter tillräckligt, tror du att jag tänker efter ännu mer nu? Eller kan det vara så att när man har funderat till och från, hälsat på hos olk och sökt en massa fakta, så har man tänkt efter så mycket man bara kan?

OM jag har fel och det visar sig att det inte alls går, så är det i alla fall inte för att jag inte tänkt efter. Men som sagt brukar jag inte ge upp så lätt och jag har stor respekt för andra levande varelsers välbefinnande.

mandariiin
0

tror många skaffar djur, oavsett vilket djur, har det i baktanken; dom kan sälja/omplacera om det inte känns rätt eller dom inte orkar mer. tyvärr så komem rofta ursäkten att dom är allergiska eller liknande.

jaghar omplacerat två djur i hela mitt liv. en sköldpadda, som jag hade när jag var 16-17 år. henne var jag tvungen att omplacera, då jag själv var tvungen att flytta (på socialens begäran åkte jag ur mitt fosterhem)

min andra omplacering var illern Lillie, som jag omplacerade för hennes skull, då hon visade att hon inte trivdes här.

alla andra djur har alltid fått stanna hos mej tills dom lämnar oss. "tyvärr" så är det väl lite utav den anledningen som det är ett zoo här hemma, för jag gör mej inte av med djur som jag har tagit hit.

nu har jag inte räknat med akutplaceringar som jag har fått hem hit, då de kommer hit i syfte med att flytta vidare till ett permanent hem. (kanin, marsvin och ev. en hamster som kom hit för en vecka sen)

UlrikaD
0

#21 Inte meningen att få dig att försvara dig på något sätt. Men efter att ha varit med i "illersvängen" åtskilliga år, hjälpt till att omplacera åtskilliga illrar, varit akuthem åt polisen som fått in dumpade/utslängda illrar i olika stadier av eländighet så känner jag att jag vill ha sagt det iallafall.

Det gäller naturligtvis inte enbart dig utan alla som planerar att skaffa ett djur de inte haft förut. Vilket djur det än gäller.

"Eller kan det vara så att när man har funderat till och från, hälsat på hos folk och sökt en massa fakta, så har man tänkt efter så mycket man bara kan?"

Jag fick intrycket att du inte hade hälsat på någon med iller innan men jag har missat det tydligen.

Loveferrets
0

#22 ett zoo hahahaha, tar du alla möjliga djur ? (bara undrar) Glad

Zabbio
0

#23 Första meningen i #0 : "Nu har jag sökt fakta, hälsat på lite illrar och illerfolk, fått kontakter och funderat.."

Jag kan tycka att ditt första inlägg gjorde det ganska klart, nästa inlägg började kännas anklagande och därför känner jag att jag behöver försvara mig/säga ifrån.

UlrikaD
0

#25 Om jag skriver så här i mitt inlägg:

"Det gäller naturligtvis inte enbart dig utan alla som planerar att skaffa ett djur de inte haft förut. Vilket djur det än gäller."

Då anser jag att jag har garderat mig för att bli beskylld för att anklaga någon. Däremot ville jag med mitt inlägg förtydliga att folk (oftast) inte köper iller med tanka på att omplacera.

Jag tror tex inte Görans matte hade det i tankarna när hon skaffade honom för några veckor sedan heller. Och förhoppningsvis inte de flesta andra som omplacerat heller

Så ÄNNU en gång. Det är inget anklagande mot dig och vill du fortsätta att läsa vad jag skriver så kommer du att tycka att väldigt mycket är anklagande på forumet framöver. Både i dina trådar och i andras.

Saga85
0

#13 "Och en iller i Görans ålder borde naturligtvis inte omplaceras alls utan få leva livets glada dagar hos sin husse/matte. Och han bör ju definitivt inte flytta runt mer." - Göran är väl inte mer än 3 månader? Eller menar du att han är för ung för att omplaceras?

Önskar TS lycka till i illersökandet.

Loveferrets
0

#27, Göran ska vara lite drygt 2 månader enligt hennes nuvarande matte. Troligtvis kommer Ts få hem honom snart.

UlrikaD
0

#27 Ja, jag menade att jag tycker det är extra hemskt när valpar flyttas runt som ganska nyss flyttat från mamman.

Har ju en omplacering som jag fick som bara 6v gammal. Först tagen alldeles för tidigt från mamman och sen hamnat hos någon som inte kunde ta hand om henne. Och sedan till mig. Allt vid så ung ålder.

Allting som händer i ett djurs liv präglar ju dem för framtiden. En stadig, stabil uppväxt är guld värd.

Saga85
0

#29 Då hänger jag med.

UlrikaD
0

#30Skrattande