Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 639 ggr
Whippy
0

Illrar som inte går ihop, hur gör man?

Hej!

Jag har för ca 3 veckor sedan skaffat en kompis till min iller Whippy (5 år). Detta har jag funderat länge på men det har inte blivit någon ny kompis sen hennes syster dog, men eftersom jag nu till hösten ska börja jobba och inte kan vara hemma så mycket som jag brukar så tänkte jag skaffa en kompis till henne.

Den nya kompisen är en illerhona på drygt 1 år som är helt underbar! Hon är den snällaste iller jag träffat, hon har inte ens försökt att testnaffsa varken mig eller min kille eller hans son. Helt jättesnäll iller.

Problemet är dock att efter tre veckor så går Whippy och nya illern Lucy inte ihop ännu.. Vi har dem separerade när ingen kan övervaka dem, men försöker ha dem tillsammans så mycket som möjligt. De rusar inte på varandra och slåss så fort de får chansen, utan när de kommer för nära varandra så blir det bråk.. Det är mest Whippy som rusar på Lucy och så bits de lite, släpper varandra och "skäller" på varandra. Efter detta så slåss de en liten stund igen, och sen ligger de och bara tittar på varandra tills en av dem går åt något annat håll..

Min fråga är, finns det någon möjlighet att få dem att bli vänner, eller åtminstone sams, när de inte blivit det på tre veckor? Och i så fall, finns det några tips på hur man ska göra? Lucy är verligen en jättefin iller och skulle gärna vilja behålla henne, men Whippy verkar mest tycka att det är en ny iller som inkräktar på hennes territorie, och hon vill inte ha något med henne att göra..Min tanke var ju att de skulle bli kompisar och hålla varandra sällskap när jag jobbar. Har ni några råd?

ferretgirl
0

Din Whippy är rättså gamal, och har blivit van vid att vara själv. Men jag tror att om du fortsätter som du gör så bör dom gå ihop vad det lider. Min första iller var en omplacering på ca 6½-7 år när jag fick hem honom, men jag hade planerat att ha minst 2 illrar. Så i septemper 00, ca 1 månad efter att jag hade fått hem Dino, så hämtade jag en ca 6½-7 veckors vildiller mix från katthemmet Tassebo här i HBG. När jag satte samman dom 2 första gången, så trodde jag att Dino bet lilla Aslan då han var alldeles blöt vid öronen och nacken, så jag skillde dom åt då jag var osäker. Dagen efter kom en tjej som kunde det där med iller mer än jag som var helt novis på det. Hon sa att det bara var som Dino ville ha med sig Aslan, och efter den dagen var dom som lång och lerhalm. Dom gjorde inget om inte den andra var med, och när sen Dino fick avlivas 9 månader senar i maj 01. Så hämtade jag hem Laban till morsdag 01, och även dom blev tätt sammanknutna och lämnade aldrig varandra och lekte och sov samma. Så forsätt med att föra samman dom under uppsikt, så ska du se att det nog till sist funkar även mellan dom.

mandariiin
0

det kan ta mycket längre än 3 veckor innan dom gillar varandra.

varför tar du isär dom i huvud taget? jag låter mina bråka bäst dom vill, annars får dom aldrig chansen att sätat varandra på plats. så länge det inte är blodiga bråk så är det ingen fara anser jag. sen självklart så håller man ett litet öga på dom då coh då. och kollar illrarna några gånger, så dom inte har fått extrema sår. för då kan det ha gått för långt.

släppte in Idun (en liten iller tjej som jag har hos mej och mina fyra illrar medan ägaren är i USA) till mina förar veckan. första dagarna fick hon bo i en kanin bur i samma rum som mina, bara för att vänja sej med att andra illrar är runt omkring. igår släppte jag ut henne ur buren, så nu springer hon runt med dom andra. det är väldigt mycket tjaffs, skrik och skunk, men dom dödar inte varandra. och sen ger jag det ca 3 veckor, så borde det funka.

har testat tidigare att göra som du gör, men då blir det mest som att illrarna "börjar om" vid varje tillfälle dom sätts ihop igen. så det blev bara värre och värre istället.

NinaogRaKKerUngene
0

Sett dem sammen og la dem holde på så lenge ingen tisser, bajser, skunkar eller blør. Gjør de det, skill dem og gi dem en pause.

Jeg har brukt 5 måneder på å få en 1 år gammel ilder inn i flokken. Hun bodde sammen med de andre fra dag 3, men det var mye bråk.

Brukte 6 månder på å få inn en 9 uker gammel valp. Hun bodde alene med Nunchaku i 5 måndeder.

Du kan som flokkleder gå inn å skille dem når de holder på som værst. Jeg har delt de, og holdt de opp med hodene mot hverandre. Om de har prøvd å bite hverandre har jeg sagt strengt Nei. Om de kun har omgått hverandre har jeg satt dem sammen i et lite bur. Dette for at de skal bli ferdig en gang for alle. Dette må kun gjøres under nøye oppsikt.

Tror nok du får disse til å gå fint sammen i løpet av relativt kort tid. Når jeg har brukt så lang tid på noen, har det vært full krig uten pause.

Lykke til.

Whippy
0

Hej, och tack så mycket för tipsen!

Det verkar som att det tar tid och vi kanske har gjort fel som har haft dem separerade för mycket.. Min kille har fått ta dem nu i veckan för han är hemma på dagarna, medan jag har börjat jobba igen. Så då får han vara med dem å stänga in dem på något mer avgränsat område så de får umgås mer.

Vi tog isär dem mest i början, sen har vi låtit dem slagits när vi upptäckte att de inte biter ihjäl varandra vilket jag var rädd för.. dock blir det lite små sår i nackskinnet och på svansen och i bland blir båda rädda och bajsar på sig. Men inget livshotande i alla fall.

En annan fråga, är det dum att vi sitter ner med dem när de träffas? De kommer båda två fram och försöker "gömma sig" vid, på och bakom oss, och det kanske inte är bra alls eller? Har inte någon erfarenhet av att Introducera Illrar för varandra, så vi kanske gör totalfel??

Tack igen för svaren i alla fall!

NinaogRaKKerUngene
0

Når de gjemmer seg bak dere, løft dem opp og hold dem forsiktig snute mot snute. Om de virker redde, trøst dem og fortell at det ikke er farlig. Om de virker stressa, snakk beroligende til dem, og om de prøver å bite hverandre si nei eller fy.

Gi dem gjerne litt olje på en tallerk, slik at de spiser det ved siden av hverandre. Da er de kun opptatt av oljen, men erfarer samtidig at de kan være sammen uten at det er skummelt.

Dette er mine erfaringer, er sikkert mange med andre erfaringer som gjerne deler dem.

mandariiin
0

jag har testat med att sitta med och lämnat dom ifred. när jag har setat med så slutar det bara med att den ana klättrar på mej och vill gömam sej. och den andra springer runt en. så man själv är mest i mitten. och då lär sej inte den "fega" att tjaffsa emot. så jag har totalt skippat det. jag släpper ihop dom och lämnar dom själva. sen så självklart så lyssnar man lite så att det inte är dödliga skrik från rummet dom är i.

mandariiin
0

jag har testat med att sitta med och lämnat dom ifred. när jag har setat med så slutar det bara med att den ana klättrar på mej och vill gömam sej. och den andra springer runt en. så man själv är mest i mitten. och då lär sej inte den "fega" att tjaffsa emot. så jag har totalt skippat det. jag släpper ihop dom och lämnar dom själva. sen så självklart så lyssnar man lite så att det inte är dödliga skrik från rummet dom är i.