Iller iFokus

Iller

Etikett: off-topic
Läst 1992 ggr
[QueenTizzan]
0

Kanin tillsammans med Iller.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man får illra att acceptera en kanin?

Jag har fått reda på att de finns 5 små kaniner som behöver hem annars avlivas dom på måndag.
Dom blev till på en bygglek och de är personalen som vill avliva.
Min svägerska tog på sig att hitta hem till dom och hon hoppas hon verkligen gör de.

Så nu vill så klart Therese ha en kanin.
Men jag vill att den ska slippa buren så myckt som möjligt.
Men man vill inte att den blir illermat.

Vad tror ni?

den yttersta <----- ditåt är den som ögat föll för.
Han kallas fluff. heheh. Ahh så söt.

trollet85
0

ja skulle INTE rekomendera att ha kaniner o illrar nära varran. jag har haft iller o kanin i samma rum (kaninerna bodde 1 meter över golvet) o i efterhand e de inget ja skulle göra igen. kaninen blir ganska stressad av illerdoften o för att inte tala om OM dom skulle komma i samma höjd!

en kanin kan stressas ihjäl av bara doften av iller (men ja vet inte om de e helt sant) men ja kan lova att kaninen blir stressad om den ser illern! o illern kommer jaga utanför buren!

sarae
0

ja du ..kaniner å illrar är ingen toppen kombination..även den snällaste ilerns jakt instinkter kan bli triggad om den kommer i närheten av ett djur som naturligt är deras byte. Och om inte den ger sig på kaninen för att döda så kommer den leka med kaninen, som antingen dör av skador eller hjärt attack. Kaniner kan bli ihjälstressade av att bara känna lukten av en iller eller annat rovdjur. Därför blir alltid illrarn placerad så långt som möjlig från kaninerna på mässor etc. Så nej, du kan inte förvänta dig att ha dem ihop, eller ens i samma rum även om kaninen sitter i bur…tyvärr…..

lägg ut en annons på kanin iFokus, kanske finns det någon sär som kan hjälpa till?

[QueenTizzan]
0

Ahh så de finns en sån sida. då ska jag göra de och se om dom kan hjälpa till.
Väljer så klart ILLER framför nin :D

JossanH
0

Nä, kanin o iller är ingen lyckad kombination! Som sagt, även om illern skulle vara snäll så kan instinkten ta över om kaninen rör sig för snabbt och det är verkligen inte rättvist mot kaninen att försöka få dom att gå ihop! Den kommer känner sig stressad som sagt!

lycka till på kanin i fokus!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Theres
0

Jag säger då det… först kunde jag inte ha råtta och mus tillsammans, men det funkade, sen skulle inte illern gå ihop med råttorna, men det funkade… har jag knäppa djur? :P
Här skulle en kanin säkert funka… eller inte… de har ingen lång svans, så där föll den idén :P

golf.ifokus.se

JossanH
0

Jag personligen skulle aldrig någonsin riskera något djur på det viset. Sen hoppas jag bara att inte melwin får smak på sina instinkter och att råttorna inte stressar ihjäl sig med en iller så nära inpå.. Bara för att det funkar behöver det inte betyda att djuren mår bra av det. Som trollet85 skrivit, hon hade kanin o iller i samma rum, det funkade, men hur kaninen mådde med att ständigt vara medveten om att ett rovdjur levde så tätt inpå kan vi bara gissa. och min gissning är- inte speciellt bra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mimsan_1
0

Jag har hört att det har förekommit att gnagare (kaniner, hamstrar, marsvin mm) har dött av stress bara utav den starka illerlukten..

Athleticas
0

Ildere blir brukt til kaninjakt, så det er vel igrunnen en veldig dårlig kombinasjon, ja ;)

Noen gnagere sliter også med forferdelig stress når de kjenner rovdyrslukten som #7 skriver.
Om det er noen som har dødd av det vet jeg ikke, men med tanke på at stress er en stor påkjenning for kroppen, så er det godt mulig at det kan resultere i at en gnager rett og slett stresser seg ihjel.

Theres
0

melwin och råttorna är ju inte tillsammans hela tiden, de får liksom nosa på varann ibland bara

golf.ifokus.se

[tiiia]
0

Jag har aldrig haft iller och kanin samtidigt, däremot har vi råttor och iller, men råttorna är i ett rum där illern inte får komma in, och de verkar inte bry sig nämnvärt om att det finns en iller/råttor utanför/innanför dörren. Men som sagt, råttor och iller vistas aldrig i samma rum så vida inte plutten ligger sovandes i famnen hos oss framför den stationära datorn, och då bryr sig råttorna inte i alla fall. :)

[tiiia]
0

förresten, kaniner kan väl bo utomhus? jag menar i utebur och så om de har så att de kan gå in i ett varmt litet hus med massa hö/halm i ? Vi hade så till våra kaniner när vi var små och de klarade sig utmärkt, iofs så fick vi dem ju på sommaren och de var ute hela tiden så att de fick vinterpäls. Sen hade vi som en liten rastgård eller vad man ska kalla det där vi kunde ta ut kaninerna utan sele så de fick gå lösa när vi var med. :)

Lotta_A
0

Ett alternativ är ju att ha kaninen utomhus?

[QueenTizzan]
0

Ja de kan man juh iofs ha.
Ah jag får se hur jag gör.
Men tack flr era svar.

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft kaniner samtidigt med iller. Men kaninerna var i ett eget rum dit illrarna inte kunde gå. Det gick hur bra som helst. I ett år ungefär. Sen lyckade Grizzly smita in när jag öppnade dörren och satte sig i nacken på min han-kanin. Som tur var var han en vädur och ganska så tjock så det blev ingenting men jag trodde aldrig att jag skulle få loss Grizzly ur nacken på honom. Han blev helt blockerad. Har aldrig vare sig tidigare eller senare sett honom sådan. Jag fick bända upp käkarna på honom med inte så lite våld innan han släppte. Kaninen mådde som tur var bra efteråt.

Även nu har jag smådjur, chinchillor. Men nu har jag gjort så att det inte bara är en stängd dörr till det rummet, det är också en ganska hög plywood-skiva för så även om man öppnar dörren så går det inte att smita in. Så det krävs lite ommöblering och man bör vara beredd på att ha stängda dörrar i lägenheten. Och aldrig, aldrig någonsin slarva vilket ju kan vara lite svårt om man är flera i familjen och även barn.

JossanH
0

#9 för min del spelar det ingen roll.. Råttorna blir ju stressade av att bara träffa honom "nos mot nos" en gång pervecka, en gång per månad eller en gång per år! Det stressar dom ju varje gång det sker.

#14 Precis! Det som hände mellan din iller och kanin är sådant jag tror kan hända. Illern kan visa ett ointresse tills det att instinkten helt tar över och då är det gnagaren som får ta stryket och i värsta fall dö!

Skulle därför aldrig kunna sätta ihop iller och bytesdjur "med flit"!

Sajtvärd på Iller.ifokus