Ang olika foder- någon som använder detta?
Xtravital eller Xtracare+????
Någon som vet mer om det/använder det? Saknar info om innehåll osv…
Tack!
Har aldrig hört talats om… Är det för iller eller katt?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har för mig att de där fodrerna inte är tillräckliga för iller. För lite protein och fel proteinkällor tror jag det var.
Sara
Det är ju iller mat, läs här:
XtraCare Iller extruderat foder
Illern är en köttätare, Beaphar Care + för illrar är unikt då det innehåller kycklingkrås såväl som kött. Detta för att bättre lika deras naturliga foder och ge korrekt proportion aminosyror.
beaphar
saknar dock fullständig innehållsförteckning
All illermat har inte tillräckligt med näring för iller även om det står illermat på förpackningen.
Vitalin är det illerfoder jag rekomenderar eller Orijen cat.
Sara
Båda de fodren är olämpliga för iller. För lågt animaliskt protein innehåll, för mycket kolhydrater, för lite animaliskt fett.
De foder i sverige som går bra till iller är Vitalin, ANF, totally Ferret och eventuellt ferret complete av James wellbeloved (inte att blanda ihop med det från versele laga med samma namn). allt annat bör man akta sig för.
#3 Alla fodertillverkare vill sälja sitt foder och hur gör man det bäst? Jo, genom att skriva på förpackningen att detta foder är precis vad ditt djur behöver. Aminosyrorna är säkert av korrekt proportion men de skriver ju förstås inte ut det som inte stämmer så bra överrens med illerns behov. Därför behövs en innehållsförteckning för att man ska kunna se om det är ett bra eller dåligt foder. Det finns en hel del skräp på marknaden även för iller… Så välj något av de foder som Sarae nämnt här ovan istället så får din iller i sig vad den behöver :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hm, det var ju alldeles nyligen som just detta foder diskuterades. Sökte med ljus och lykta men innehållsförteckning hittade jag inte någonstans på nätet. Endera finns det inte eller så har jag förlorat sökförmågan. Har dock skumläst innehållsförteckningen på den själv och jag avfärdade den då som "icke-okej".
Välj något beprövat (som de sarae nämner), som är konstaterat okay ist för ett lågbudgetfoder som i princip alla har råd att ta hem. Visst är det kanske billigt, men det är illern som får betala mellanskillnaden flera gånger om i slutändan.
Paulina
Har jag aldrig hört talas om, tycker du ska ge illern de Sarae rekommenderar här ovan..