Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 4086 ggr
JossanH
0

Vilka illrar hamnar i bur??

Vilka illrar är det som folk väljer att stänga in? Jag har läst flera ggr på illerforum och sett med egna ögon att många har en eller flera illrar instängda på små ytor på ett eller annat vis. Kanske i en bur, kanske i en liten avspärrad ruta i ett rum..
Vilka illrar är det då som hamnar i dessa fängelser?
Jo det är dom "jobbiga" illrarna. Det är illrarna som bits, som klättrar, som revirarkerar, det är illrarna som kräver EXTRA omtanke, motion, aktivering och kärlek. Det är dom brunstiga illrarna som behöver komma ut och få utlopp av sin energi och frustration. Det är illrarna som allra minst behöver hållas instängda.

Tänk på det alla ni där ute som har valt att stänga in era "jobbiga" illrar. Kanske skulle de inte alls vara så jobbiga om ni bara gav dom det de egentligen behöver….

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

word!

Loveferrets
0

Men det är väl inte nån som gör de ?

Aviendha
0

Så sant som det var skrivet. Du är en vis kvinna Jossan!

sarae
0

visst är det många som gör så. Finns ju flera här inne som gör det. Läste senast om vilmixar som satt i bur. så visst händer det.

Hålelr helt med dig jossan!

Har själv en utav mina brunstiga hanar, som framtills nyligen har fått bo själv, då han inte kan vara med de andra. om kompensation får han aktivering i form utav promenader, samt får vara med i löplina när jag är i trädgården, ändå har jag kronisk ångets över honom, och för att han är själv. Men nu bor han ihop med valparna och deras mamma, och har hur kul som helst om dagarna. Så äntligen är han en glad skit igen .)

JossanH
0

#2 Kanske inte mycket som det talas öppet om, men visst händer det.. Betydligt oftare än man tror..

Sajtvärd på Iller.ifokus

UlrikaD
0

Några av mina omplaceringar har bott i bur. En av dem bodde 6 mån i en kaninbur utan någon särskild större mänsklig kontakt.

En var instängd i ett pyttelitet kök utan några som helst leksaker, sovplatser, gömställen eller nåt. Allt som fanns var en transportbur (utan filt) och en överfylld, genomskitig bajslåda. Där hade han suttit i 3 mån och de bara ställde in käket innanför dörren. (kattmat från ica)

Sen är ju två upphittade också och vilka läskiga förhållanden de kommer ifrån vågar man ju knappt spekulera i.

Och ännu en gång, det finns fler här på forumet som stänger in sina illrar i bur. De flesta går väl bara inte ut och säger det offentligt.

Jag äger inte ens en bur så det blir svårt att stänga in dem. Om jag inte stoppade in dem i en chinchilla-bur förstås, men där är det faktiskt redan upptaget!

Gilla
0

Jag vet en iller som hamnar i bur.
Wille kl 4 på morgonen ;o)

Skämt å sido kan inte begripa varför man ska ha illrar i bur.
Jag har haft det som time-out när de (Wilmer, Didrik o Chaos) var brunstiga men kan inte förstå poängen med det hela annars.
Handlar om kortare stunder för att bryta ett upprört beteende.

O ja…Wilmer har hamnat i transportburen i morse då jag trött o härlig ville sova tills klockan slog 05.30 o husse skulle upp o han som vanligt busade upp alla andra o skulle leka vid denna okristliga timme.(Härligt med sommartid då solen går upp tidigt ;o)
I morse bara …blev jag så trött…

Loveferrets
0

#6, men herregud, ursäkta men jag blir paff, o hur fan kan man ha samvete till de ?

iofs var Mira oxå en omplacering o bodde i sin lilla bur men just därför hämtade jag henne för hon liksom alla andra illrar ska ha de bättre än bäst.

Men på fullt allvar trodde jag inte de fanns folk här inne som har de så….

ferretgirl
0

Jag har haft Ellie instängd i bur (modell större, typ 120 - 130 cm hög, 1 m bred och nästan lika djup med massor av leksaker och hängmattor) under tiden dom andra 7 har varit ute, detta då hon inte går ihop med andra illrar än sin bror Jazz. Alla andra skulle hon kunnat bita ihjäl om hon kom åt att få göra det. Hon var ute tillsamnas med Jazz när mina andra 6 illrar var i sina nattburar, hon var då ute ca 2 - 3 timmar på förmidagen och lika länge på kvällen sedan dom andra har lagt sig runt kl 23:00 tiden. Resten av tiden var dom andra 6 ute och har då hela lägenheten att springa i samma som Jazz och Ellie hade. Men nu finns inte Ellie mer då hon avlivades idag pga att hon dels biter inte bar andra illrar utan även mig. Och det var inte nätt hon tog precis när hon bet, det var alltid med blodvite som följd. Sist var för ca 2 - 3 månader sedan då hon bet mig vid nagelbandet, detta har nu gjort så att jag har tappat naglen på den fingern. Och sen bara ca 1 månad innan des bet hon mig mellan tummen och pekfingret på höger handen, detta inbar att jag fick upp och ta en stelkrampsspruta och få såren rengjorda med saltlösning och sprit för alla ev bakterier som kunde finns där. Detta fick göras då  jag är njurtransplanterad och har inget eget imunförsvar att tala om, allt från bakterier och virusar flyger på mig rättså kvickt. Det räcker att jag gå på en buss eller går på bio, om någon är sjuk där, då blir jag även sjuk några dagar senare. Detta är dels andledning till att jag fick avliva henne idag.

fridaas
0

Banditen får vara instängd i en stor transportbur de gånger jag dammsuger och tvättar golv, detta för att jag inte orkar ha en iller hängades i moppen eller ha en iller som helst vill in i munstycket på dammsugarn..

då är det bättre för oss båda att han får vara instängd i en timme ungefär, oftast så sover han då ändå..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

HannaM
0
Madde
0

Enda gången mina illrar hamnar i bur är när det skall ut och resas då blir det reseburen eller om jag inte har ork att brottas med 6 illrar om moppen och hinken.

Eller om det kommer någon som är extremt rädd för illrarna. Men jag har planer på att flytta större så jag kan ha de i ett eget rum under tiden någon kommer som är rädd.

Annars tycker jag att illrarna ska vara så lösa som det går och då utesluter jag toaletten och sovrummet.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

mandariiin
0

mina har hamnat i bur ibland när jag har städat, eller haft besök utav iller rädda personer.

i början när jag hade fått hem Ganya så fick hon och Lyssa turas om med att bo i buren första veckan, när vi försökte få ihop dom. för dom fick bara träffas korta stunder i början då Lyssa spårade ur lite annars. det funkade jätte bra. och dom gick ihop sen.

även i slutet när jag hade Lillie så fick Lyssa och Lillie turas om med att bo i bur mitt i vardagsrummet, då dom inte alls funkade ihop. det var ständigt blodiga bråk mellan dom, så tyvärr blev det en sån lösning tills Lillie fick ett nytt bra hem. (som tur är så gick det ganska fort att hitta det åt henne)

för övrigt så har jag plockat undan buren jag har och ställt in i garaget. och igår fyllde jag den med bildelar. haha. så det komme rnog inte plockas hem på ett bra tag framöver.

leo-
0

Ricky sover nästan alltid i sin transportbur, ibland t o m med stängd dörr

Men det är hans eget val han drar igen dörren emellanåt ,

Den står så att han kan bevaka när jag går ut i köket och andra aktiviteter som kan innebära ett smakprov Skrattande

Skulle aldrig få för mig att sätta honom i bur.

Är t o m irriterad för att han inte kan gå fritt i trädgården pga halvvilda katter varav en gjorde en halvhjärtad attack över gräsmattan mot honom

Den kattens dagar är räknade om den fortsätter

JossanH
0

När jag säger att folk har dom i bur då menar jag inte instängda när man städar, reser eller liknande.. Då är buren en sällsynt händelse i illerns liv till skillnad för illrarna vars liv mest består av att vara instängda.

Känns dock skönt att så många verkar hålla med mig!

#9 Jag vet ju att Ellie var hybridiller 50%, och av den anledningen tycker jag rakt av att själva burhållandet är ännu mer orättfärdigat. Hur mycket vilt som slår igenom på en hybrid varierar från individ till individ, precis på samma sätt som att färger och temperament slår igenom olika på tamillerkullar så varierar alltså temperamentet och hur mycket vilt som slår igenom i hybridkullar.
En tamiller är inte samma sak som en hybrid och man kan inte rakt av förvänta sig att den ska kunna uppfostras och "sättas på plats" på samma sätt som en tamiller. Allt beror på hur mycket av det vilda som slagit igenom.
Hur social illern blir har i största del med hanteringen att göra. Jag vet de som har hybrider som är betydligt mer än 50%, som har haft stor genomslagskraft av vildiller, men ändå har en god kontakt med illrarna just genom massor av social träning och en respekt dem emellan som inte innebär att "jag bestämmer och du lyder". Dessa illrar har inte bott ensamma i bur under större delen av dygnet, dessa har varit en del av familjen och fått en massa aktivering för att de ska fungera som de gör!
Varför har du iller för om du inte tål att bli biten? Även den snällaste illern kan bitas vid lek eller om den blir skrämd..

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#11 glömde visst- jag älskar dig med Hanna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaN
0

Mina tjejer bor i bur mellan 5-12 timmar per dygn och det är nattetid, tiden varierar kraftigt eftersom mina sovtimmar också för detta. För OM det händer en olycka, brand, eller vad som helst så ska jag veta EXAKT var de är någonstans.

Jag har vaknat av att brandlarmet gått när det var lägenhetsbrand i den lägenhet som jag bodde i vid tillfället som inneboende. Det hade börjat brinna i köket pga en frityrgryta som fattat eld, när spisen stängdes av så snäppte den över från nollan till 6an utan att någon märkte detta. På den tiden hade jag varken katt, hund eller iller, men hade tamråttor i bur. Men även om jag visste exakt var buren fanns så den paniken man hade var inte nådig. Vi fick ut djuren men tyvärr dog min ena råtta pga rökskador och vid pobd visade det sig att han redan hade metastaser i hela buken. Så rökskadorna kom före en långsam cancer-död, för de satt till så att man inte skulle ha hunnit märka något på honom innan han dog.

Så därför är Alma och Alea instängda om nätterna. För att man ska kunna rädda livet på dem. Likadant om vi åker iväg och ska vara borta mer än nån timme eller två, då åker de in i buren. Vi har en skylt på dörren som säger "rädda oss vid fara" 2 illrar, 1 katt och 1 hund så de vet hurmånga djur som det ska letas efter.

Men att låsa in ett djur för att det inte är rumsrent, aggressivt eller associalt på ett eller annat sätt det är inte försvarsbart, det är de som oftast behöver mer än de andra. Det vet man ju bara med hästarna. Vi har en kuse i stallet som inte gick att röra, men efter att hon kom till sin nuvarande ägare som bostavligt talat slagits med hästen så har hon äntligen blivit en snäll o go häst som vemsomhelst kan hantera. Hon var missförstådd, aggressiv och farlig, men med tålamod, kärlek och tydliga regler så blev hon hur go som helst.

så är det med alla djur. hundar, katter, fåglar, hästar, illrar, sköldpaddor osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Splach]
0

Jag planerar att ha mina framtida illrar i bur ungefär 50-70% av dygnet.

På natten, och då vi inte är hemma! Sedan ibörjan för att vänja dom med hundarna och katterna, när dörren ut är öppen mm.

Därför har jag tänkt steget längre hoppas jag iallafall och har planerat att bygga en bur som jag räknat ut kommer ligga runt 8m2 med takhöjd, så det blir mycket att inreda, men vad gör man inte Flört

Jag har även planerat att ha två illrar, så dom har varandra att leka med som jag förstått det är det bra om en iller har någon att leka jämnlikt med ifall det funkar.

Går det bra med vovvarna, kommer det troligen även bli dagliga långpromenader tillsammans med dom Glad

finns säkert folk som har invändnigar mot min planering med..

ferretgirl
0

#15# Nä nu blir jag förbannad på riktigit, jag tål vist att bli rbiten av illrar, det har jag blivit ofta inte bara av Ellie. Men Ellie tuggade , tuggade och hängde sig fast till skillnad mot vad dom andra illrarna som jag har blivit biten av gjorde. Dom har bitit och sen släppt taget, detta gjorde inte Ellie oavsett vad jag gjorde med henne. Så kom inte och säg att jag inte tål att bli biten av iller, för det har jag blivit massor av gånger under dom snart 10 år jag har haft mina illrar. Och Ellie har blivit minst lika mycket sysselsatt och handterad som någon av mina andra illrar trots att hon då ofta bet mig. Så jag tycket du ska hålla din stora trut om något du inte alls vet något om.

LinaN
0

NU TAGGAR VI NER!

TÄNK PÅ VAD NI SÄGER TILL VARANDRA! FÖRSTA OCH SISTA VARNINGEN!!!

Loveferrets
0

"20, men det var inte snällt av 15 att skriva så om Ellie, ferretgirl har hanterat henne precis som dom andra men det hjälpte inte för det !!

Tycker det e bra att ferretgirl säger ifrån.

HannaM
0

Fast brand tycker jag inte är en bra anledning. Nog för att man kan få panik och inte hitta dom men hellre att odm haft ett bra liv fram tills dess. Mina små är aktiva och glada på natten. Dessutom, OM det börjar brinna där buren står har illrarna ingen möjlighet att fly som kommer brännas levande inne i buren. Det är hemskt. Djuren känner av ev brand långt innan både vi och förmodligen brandlarmet känner av det och kommer inte direkt såt i eldhavet frivilligt. Så som sagt, hellre ett bra liv än att sätta dom i bur för att det kanske eventuellt någon gång börjar brinna. Det blir inte mer lagligt att ha illrarna i bur (under 5kvm) för att man själv tycker att anledningen är bra.

En iller är inte ett burdjur och det finns en lag som berättar att illern inte ska hållas på en yta under fem kvadrat. Det är alltså ett lagbrott att hålla dom på mindre yta. Klarar man inte av att ha djuret på åtminstone minimiytan enligt lagen så får man nog leta efter något annat där man kan upfylla kraven för hållningen av djurarten.

Loveferrets
0

"22, håller med dig där.

Aviendha
0

#18 50-70% av tiden är en bra uppskattning! Många tycker att "det blir ju inte så mycket" men ändå så är det för mycket av tiden. Varför planera att skaffa ett djur som inte lämpar sig att ha i bur om man inte kan ha det löst? Kanske kan du stänga av sängen på natten? Eller ha dem i ett illerrum då? Eller varför inte sätta hunden och katten i bur? En katt rör sig kanske tom mindre inomhus än en iller ;)

UlrikaD
0

Mina illrar busar järnet medan jag sover. Det vet jag för att jag vaknar emellanåt av att de springer över ansiktet på mig.Flört

Och att då stänga in dem för att jag ska sova just då tycker jag vore väldigt elakt. Och som sagt, djuren känner av brand långt tidigare än människor och hur många historier har man inte läst om djur som räddat sina ägare. Tänk vilken panik de skulle få, instängda i en bur om det började brinna och deras ägare inte vaknar när de varnar.Rynkar på näsan

Och att ha dem i bur för att man ska veta var de är tycker jag inte håller riktigt heller. Då borde man stänga in katterna och hundarna i bur också. För får en katt panik då är de verkligen inte lätta att vare sig hitta eller få fram från var de nu gömmer sig.

Och ännu en gång så tycker jag det är märkligt att det fortfarande är olagligt att ha illrar i bur men folk säger men jag har dem ju där för att……

Blir det mindre olagligt då?

Måste man stänga in sina illrar någon gång av någon anledning låt dem iallafall ha ett eget rum.

Det kan ju tydligen inte sägas tillräckligt många gånger: En iller är INTE ett burdjur!

JossanH
0

#19 Det var DU som skrev att du inte kunde ha kvar henne pga risken att bli biten och för att du då blir sjuk= du tål inte illerbetten. Det var ju inget jag hittade på, för det använde du själv som en stor anledning till avlivningen i inlägget innan.

Jag har svårt att förstå hur man kan hantera en iller som sitter största delen av dygnet i bur lika mycket som de man har omkring sig hela dagen. Hade jag haft mina illrar i ett illerrum hela dagen kan jag lova att jag inte skulle hantera dom så mycket som jag gör nu, när dom är med mig hela tiden… Men säger du att du har hanterat henne lika mycket som dina andra så visst. Då får jag väl lita på det. Men jag tänker stå stenhårt fast vid att jag tycker det är helt oförsvarbart att hålla en iller, o då framförallt en hybrid, i bur så länge buren är olaglig dvs under 5 kvm stor.

Jag håller helt med HannaM. Ev brandrisk är inte heller det en försvarbar anledning till bur. Har läst alldeles för många artiklar där djur har brunnut inne just pga att de har hållits i bur. Hade de varit lösa hade de haft en chans att överleva… Sedan är också risken för brand så pass liten att jag hellre har lösspringande illrar än har dom i bur pga det…

#21 ja men vad bra att du varit hos ferretgirl de senaste 3 åren:)
Det jag har skrivit i tråden är ren och skär information om hur de som jag känner som har eller har haft hybrider har fått göra för att få dom att fungera socialt i ett hem. Har knappt skrivit något om Ellie mer än att hon var 50% hybrid och att dessa ibland kräver en helt annan uppfostran än tamillrar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#26, o de har du ? Det du skrev är hon säkert själv medveten om och inget du behövde blanda in Ellie i.

Men tänker inte argumentera med dig, tyckte det var rätt att hon sa ifrån i alla fall.

NinaogRaKKerUngene
0

Her i huset bor ilderne i et eget bur/rom. Gulvet er på ca 2 x 1,5 meter og det er masse hyller i det. Dermed er arealet langt mer enn 5 kvadrat. De har 2 sovehus, kattestativ, 9 hengekøyer, 1 kube, 1 tunnel, 1 sovehule, 2 senger og masse rør i dette bur/rommet.

En ilder sover ca 18 timer i døgnet. Hvorfor må den da være løs ? Mine ildere går til kjøkkendøra, og vil ned i buret når dem blir slitne. De løper fritt 1 - 2 timer i stua hver dag. På den tiden får de all oppmerksomheten min. Jeg leker med dem og steller med dem.

Ikke alle som har ilderne løs hele tiden gir dem like mye oppmerksomhet/stimulans som det jeg gjør på den korte tiden de er sammen med meg.

Hvorfor går ilderne til kjøkkendøra og vil ned i buret om de har det bedre oppe i stua ? Har de ikke mer utfoldelsesmuligheter i et eget bur/rom med masse leker, kun beregnet for dem, enn i en stue med vanlig interiør ? Regner ikke med at man har like mye utstyr til ilderne i vanlige hverdagsrom. Hvilken rolle spiller det om de sover i et eget bur/rom eller under sofaen i stua ?

Jeg mener bestemt at så lenge man har flere, og sørger for adspredelse og stimuli, så er de ikke avhengige av å være sammen med oss mennesker hele tiden. De har hverandre og de føler seg trygge i sitt "eget hjem."

I naturen har de kun små ganger og huler hvor de befinner seg mesteparten av tiden. De går kun ut for å finne mat og andre nødvendige ting.

Jeg tror ikke det viktigste er arealet de kan bevege seg på (så lenge det er mer enn 5 kvm) men hvor stimulerende miljøet er. Hva ville du valgt: Et stort rom med sofa, bord og TV, eller et mindre rom med masse spennende leker ?

NinaogRaKKerUngene
0

Må bare legge til at flere av mine ildere har vært jobbige når jeg har fått dem. Har jo noen omplasseringsildere med ulik bakgrunn. Men alle ilderne jeg har, og har hatt, har blitt glade fornøyde og livlige små krabater.

Om de hadde hatt det så forferdelig her tror jeg neppe de hadde utviklet seg fra å være bitete, redde, små monstere til å bli noen fantastiske kjæledyr, trygge, glade og tillitsfulle.

LinaN
0

Fast, nu slog det mig, VAD ÄR EN LITEN BUR?

Har vi ens definerat detta? Vad är för litet? Lagen säger 5 kvadrat som minimum. Men vad är det för burar vi stänger inne dem i isf?

Burar som är anpassade för möss, hamstrar, undulater och andra småfåglar, klart det är förlitet! Men ferret nations-buren? uppfyller den de svenska kraven? jag kan ärligt säga att jag inte tänkt på det förut. Mina tjejer sover i sin ferret nation. Och som sagt, det varierar kraftigt antalet timmar de är instängda. Brandrisken för mig är anledning nog att stänga in dem.

Men till skillnad från andra illerägare så är jag hemma 75% av tiden under en vecka. Jag går till affären och tillbaka, eller till posten, är i stallet några timmar, men då är sambon hemma. Vi åker iväg torsdagar mellan 15-22 allt som oftast. och det är längsta tiden de är ensamma, inte ens alltid så kommer vi ihåg att låsa in dem, speciellt inte om de ligger bakom soffan och sover. I övrigt så studerar både jag och sambon på distans och är alltid hemma.

Så det varierar ju så otroligt hur folk har sina illrar! Jag låser oftast in också pga att katten o hunden samt illrarna ska få litet lugn o ro när vi inte är hemma, så det är många anledningar som gör att de blir inlåsta och likaväl när de inte blir inlåsta.

Men hade jag och sambon jobbat säg 8.30-17.00 sen vart i stallet våra 1-3 timmar om dagen sen komit hem och släppt ut illrarna de få timmarna fram tills vi skulle lägga oss så hade jag deifintivt inte valt iller som husdjur. Men nu är vi hemma hela dagarna i stort sett… Vad är då problemet att de vissa dagar är inlåsta 5 timmar och andra 12 och vissa dygn är de inte ens inlåsta en enda gång?

Jag sover dessutom väldigt lätt, och vaknar när någon av flickorna går ner från sovplatsen till toalettlådan i buren. Jag vaknar när de ska gå och äta/dricka på natten, men oftast så sover de hela natten igenom. Jag vaknar också när katten går på lådan eller hunden flyttar på sig i sin korg o den knarrar till. Men jag vägrar använda öronproppar som riskerar att komma bort och bli uppätna. Men iom att jag är sån lättsovare så innebär det också att jag har hyfsad koll på att tjejerna faktiskt sover hela natten eller går på sparlåga.

FerretCrow
0

#19 jag förstår dig iaf. hon var ju även en fara för dom som inte kunde hantera henne som dom andra illrarna eller besökarna.

JossanH
0

#28 Mina illrar sover mycket- men aldrig 18 timmar i sträck. De sover, de är med ut på verendan, de sover, de är med o undersöker garderoben, de sover, de får följa med på promenad, de sover, de undersöker de nya skorna i hallen, de sover. Därav tycker jag att det är bättre att ha mina illrar löst. Och ja, mina älskar att sova i transporten om jag har den framme, men dom hatar om jag stänger dörren. Dom har sina favoritsovställen i hela lägenheten dit dom alltid går o sover.
Jag har också haft ett illerrum under en period där dom var så fort ingen var hemma eller under natten. Det var bombaderat med burar med hängmattor, rör mm, men dom valde ändå att alltid busa i lägenheten, inte i illerrumet- där bara sov dom.
Jag har inte massor med illerprylar i hela lägenheten, men den är på 2 plan, dom har möbler dom klättrar på och en soffa som dom kan krypa in i plus en veranda med en stor grävlåda, vattenlåda och rör på. Vill dom ut krafsar dom på dörren och samma sak om dom vill in. Men denna tråden handlar egentligen inte om illerrummets vara eller icke vara. Jag har själv inte dåliga erfarenheter av det illerrummet jag hade, denna tråden handlar om illrar som behöver extra uppmärksamhet eller som har större behov som sitter inspärrade i mindre burar som är långt under 5kvm…

I det vilda bor de i små hålor men har extramt stora revir som dom patrulerar och letar mat i vilket är stora delar av illerns vakna tid!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
0

#30 Fast anledningen till att de sover ar ju for att det inte finns nagot annat att gora. Mina sover ocksa om de blir instangda i en bur - oavsett tiden pa dygnet.

Jag tanker inte ge mig in i debatten om nar det blir "mindre olagligt" att ha illrar i bur da mina faktiskt far sitta i bur 1 natt/vecka. Men precis som sagts innan; sitter illern i bur sa kan man ju lika garna stoppa in katten ocksa.

LinaN
0

#33 fast det beror ju på, har man inrett buren eller skiter man i det? hängmattor, rör, leksaker mm finns i vår bur och dessa byts och omarrangeras ofta, de går ofta in o lägger sig i den även på dagarna. om de inte slappar bak soffan. De går oftast på lådan i buren trots det finns flera lådor utanför i olika rum.

Fast att stoppa illrarna och katten i samma bur skulle vara djurplågeri. För illrarna trakasserar honom något fruktansvärt.

Det finns så otroligt många varianter mellan de som håller sina illrar i en avdankad hamsterbur till de som låter dem ränna i hela lägenheten.

Men rätt vanligt verkar det ju vara att illrar inte får ha tillträde till vissa rum, varför är det så? varför får vissa inte vara i sovrummet eller badrummet? mina får vara i alla rum, till o med i garderoberna. Enda skåpen som de inte får vara i är städskåpet pga kemikalier och i skåpet under vasken i köket pga soporna där. Om katten eller hunden får vara i alla rum varför ska inte illrarna få vara det?

FerretCrow
0

#34 mina illrar fick inte vara i mitt gamla vardagsrum om jag inte var där. det var pågrund av att vi hade en öppenspis vi eldade i och jag vill ju inte ha sotig iller och sot överallt och inte heller en grillad iller. men var jag där och hade koll fick dom springa där hur mycket dom ville ;)

Saga85
0

#34 Nu tror jag dock inte Musiken menade att man skulle släppa in dem i samma bur, utan bur i allmänhet.

Orsaker till varför man inte låter illrar gå i flera/alla rum kan ju bero på flera saker. Här hemma beror det mycket på att vi har ca 150 kvm delat på tre våningar. Inga dörrar mellan våningarna heller. Och en massa bråte på vissa ställen. Att illersäkra hela huset skulle vara nästintill omöjligt.

När det gäller bur så vill jag bara inflika en sak. Med 5 kvm menas det väl att bottenytan ska vara minst 5 kvm? Då spelar det ju ingen roll om man har hyllplan, eller hur hög buren är.

JossanH
0

#34 jag har inte mina illrar i detta badrum (de hade tillgång till alla hörn av min förra lägenhet) då dom tar sig under badkaret o river upp avloppet, och när jag hade katt var inte den inne där heller.. Nu får de inte vara i sovrummet heller men det är för att vi har gjort om en större garderob till sovrum så sängen går från vägg till vägg och försök städa upp en "olycka" där under ;) Min avspärrning dit in så dålig att vill dom verkligen in så klarar dom det, men det intresserar dom faktiskt inte..
Jag kunde inreda ihjäl mina burar i mitt illerrum, de var inte speciellt lyckligare för det- däremot var det som julafton om en ny kartong stod i hallen eller när matkassarna ställdes på golvet. Det är detta som har gjort att jag helt har slutat med illerrum. Jag har jämfört som jag bodde då med som jag bor nu och föredrar att låta dom "härja" fritt i vårat hem!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sara
0

Det är alltid lätt att uttala sig om hur andra borde göra.

Jag tycker inte att man ska ha illrar i bur om det inte är alldeles nödvändigt men det är väldigt lätt att ha åsikter när man själv inte sitter i samma sits.

Sara

JossanH
0

#38 Det som har lämnatt mig stort fundersam är när jag med egna ögon har sett att lathet har gått före illerns välmående. Tex att sätta en brunstig illerhane med massvis av energi i en bur, utan promenader eller stimulans, istället för att spärra av en annan del av huset när det är fullt möjligt att göra detta!

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaN
0

#37 ja jösses, kartonger och pappkassar… roligare saker finns ju inte…

men jag har inte ett illerrum alls, utan buren, när det kommer iller-rädda folk, när man inte vill ha dem i vägen när man storstädar eller demonterar/monterar möbler eller möblerar runt. Då åker katten in i badrummet med låst dörr. Hunden gör sitt bästa för att inte vara i vägen. Nätterna som sagt, men då JAG har en rätt skruvad dygnsrytm så sover jag ibland bara en 2-3 tim per natt och ibland 12 timmar, Men det är så varierande att säga att exakt såhär många timmar per dygn är krångligt. tänker inte sitta och bokföra deras burtid direkt.

Men avspärrningar driver bara mig till vansinne, iom att jag är så kort så kan inte jag kliva över avspärrningar samt att tjejerna biter o sliter i gallrena så det tjongar o man ser att de får ont i munnen eller så kraffsar de så att de får flisor i tassarna efter ett tag. Samt att hunden han är ändå 9 år gammal o ska inte hoppa 90cm-hinder och då är det lättare att alla djur har tillgång överallt. :)

Det är som jag sa innan, det finns alltid de som är bättre illerägare än mig, men det finns också de som är så mycket värre än mig. Jag har en medelväg, som ska fungera för alla inblandade parter, hundar, katter, illrar o sambosar i detta fallet. ;)

Loveferrets
0

#38, håller med dig fullständigt, jag tycker inte heller dom ska bo i bur, nästintill inte alls, bara när det är jätteviktigt som t.e.x. vid bilfärd.

Numera får Simon springa överrallt, har höjt min säng så jag åtminstone kan sova ifred utan att han ska naffsa en i tärna. Har även illersäkrat toan så han kan springa där med…

NinaogRaKKerUngene
0

Her i huset har vi jakthunder som jeg alldeles ikke har tenkt å prøve ilderne sammen med. Dessuten er det helt umulig å gjøre noe som helst når ildern er løs i stua. Alle skuffer og skap er låst med kroker, ville aldri satt på stekeovnen eller oppvaskmaskinen med ilderne i nærheten. Har hverken røyk, askebeger, glass eller lignende på bordet når ilderne er løs. Kompis har nemlig en stor interesse for å dytte alt ned på gulvet.

Må bare få legge til at det ikke fins noen regel om bur i private hjem i Norge. Kun i noen fylker gjelder regelen om 5 kvm for butikker.

UlrikaD
0

Hur man gör i Norge och Danmark kan ju vi i Sverige naturligtvis inte säga någonting om. Men i Sverige där nu det trots allt finns en lag så borde den ju följas. Den kom väl dit av en anledning. Men ändå skriver folk hela tiden att de bryter mot lagen för att….

Jag förstår inte riktigt varför det är ok bara man anger ett skäl. Det är ungefär som om jag skulle stoppa in mina chinchillor i hamsterburar för att….ja, ni fattar.

Lagar och regler som gäller djur har ju uppkommit för djurens bästa. Och vi som djurägare måste väl vilja djurens bästa också, eller har jag fel?

HannaM
0

LinaN såg inte om någon annan svarat men nej, ferret nation är inte laglig, fem kvadratmeter, minsta sidan en meter och minsta höjden en meter. Ferret nation är edfinitivt för litet.

ferretgirl
0

#26# Jag skrev inte att jag inte kunde ha henne pga att jag blev sjuk av hennes eller andra illrars bett, då skulle jag inte ens kunnat ha dom kvar isåfall. Min sjukdom har inget med iller eller andra djurslags bett överhuvudtaget, däremot så har ev bakterier jag kan få i mig det (LÄS TEXTEN HÄR NEDAN)

"Sist var för ca 2 - 3 månader sedan då hon bet mig vid nagelbandet, detta har nu gjort så att jag har tappat naglen på den fingern. Och sen bara ca 1 månad innan des bet hon mig mellan tummen och pekfingret på höger handen, detta inbar att jag fick upp och ta en stelkrampsspruta och få såren rengjorda med saltlösning och sprit för alla ev bakterier som kunde finns där. Detta fick göras då  jag är njurtransplanterad och har inget eget imunförsvar att tala om, allt från bakterier och virusar flyger på mig rättså kvickt. Det räcker att jag gå på en buss eller går på bio, om någon är sjuk där, då blir jag även sjuk några dagar senare". Detta har alltså inte med det att göra med att jag blir sjuk av att just hon bet mig, jag kan bli sjuk av alla bakterier och virus som flyger runt, alltså inte bara för att hon bet mig. Det har med mitt imunförsvar att göra då det är helt utslaget av dom dagliga medeciner jag tar. Är du så emot att illrar sitter i bur vissa tider på dygnet, så kunnde du ja ha tagit hand om Ellie när jag hade henne ute till försäljning för ca 2½ år sedan när hon var utsatt på annons här inne. Kanske hade du kunnat få rätt på henne, vad vet jag, men nu fick jag inte det och då valde jag att ta bort henne.

JossanH
0

#45 du glömde ha med det sista du skrev i den text du klistrade in- Detta är dels andledning till att jag fick avliva henne idag.
Alltså drog jag slutsatsen att hennes bett kunde göra dig sjuk så därför var du tvungen att avliva henne, för du tålde inte att hon bet dig pga infektioner som kunde uppkomma efter. Och plötsligt känns det som att illrarnas bett har med saken att göra.. Iaf om man läser det du skrivit i första inlägget..

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaN
0

#44 men varför säljs den då som illerbur i sverige? återförsäljarna borde väl ha ett ansvar där att inte ta in burar som inte följer svenska djurskyddslagen? Eller är det möjligheten att tjäna pengar som gör att de få butiker som har Ferret Nation i sitt sortiment tar in dem? Trots djurskyddet?

DET tycker jag är intressant.

När folk är ute på utställningar, så hålls ju illrarna definitivt i bur under långa stunder. Eller lekhage, och lekhagarna är i grundutförande inte i tillräckligt stora för att täcka in 5 kvadratmeter. Varför är då det ok? Att vara på ett meeting som varar 1-2 dagar där illrarna spenderar MAJORITETEN av tiden inlåsta. Vad gör det för skillnad? Det är ju bara under några få dygn per år? För mig är det en såndäringa fråga som balanserar precis på gränsen… Vad skulle hända om djurskydd spatserar in på en utställning?

men visst, det skiljer ju sig också från hemmiljön.

UlrikaD
0

#47 Bara en liten parantes. 90% av chinchillaburar som säljs i zoo-affärer som just chinchilla-burar är olagliga och för små.

En illerbur kan ju säljas som illerbur kanske just för att så många illerägare har en sådan som alltid står öppen. Då är den ju inte olaglig. Då är det ju inte ens olagligt att ha en kaninbur som illerbur.

LinaN
0

#48 det är ju rätt illa ju. man tycker att återförsäljare borde ta in LAGLIGA burar för det aktuella djurslaget…*suck*

Men iom att min bur står öppen större delen av dygnet så får jag väl vara en dålig illerägare som stänger några timmar då och då på dygnet. ;)

Blir bättre i nya lägenheten där det finns vettigare möjligheter för avspärrning så alla djuren kan få lugn o ro ifrån varandra.

FerretCrow
0

#47 oftast så säls ju dessa burar för användning till utställning oxå. men jag håller med dig lite iaf

[Splach]
0

#24..

Jag har valet att antingen göra iordning ett rum i källaren det är på 10 m2 eller göra en stor bur i huset på 8m2, den buren hamnar i "händelsens centrum" därav kommer dom få lite mer livat runt sej.

Jag ser inte så stor skillnad på att ha dom i en så pass stor bur, mot att ha ett avskilt illerrum. Buren blir helt intredd efter hur dom vill ha det, leksaker, grävlådor mm. Det kan jag omöjligen ha i ett vanligt rum, javist några leksaker osv, men deras bur blir smockad med saker.

Det blir inte heller lika bökigt för oss.

Hund får man enligt lag inte hålla i bur, katt vet jag inte hur det alls funkar med.

Tanken är att OM katten, hundarna och illern går tillsammans kommer den få vara lös så mycket som möjligt. Men jag vill ha en bra lösning ifall det inte funkar, därav den stora buren.

I början blir det såklart mer tid, för att dom olika djuren ska lära känna varandra, som kompensation för det kommer det bli en hel del lek och promenader då dom inte är i sin "bur".

Jag tror iallafall att min lösning är bra mycket bättre än vad många andra har, där dom stoppar in sin iller i en bur under natten, där buren knappt ens är en m2. Min bur blir nästan det dubbla mot minimåttet.

sarae
0

#51 Är nyfiken på hur stort du bor.. om du planerar att ha en bur som är nästan 3 x 3 meter i händeslens centrum (v-rum eller kök kanske?)

När mina valpar var små hade jag en hage på 1,20 x 1,20 i köket, och den var inte lätt att navigera runt :)

UlrikaD
0

Jag skulle vilja vrida på frågeställningen lite känner jag.

OM man behöver ha sin iller i bur pga vilken orsak det än är. Varför skaffar man då iller….som inte är något burdjur?

Jag tycker bara det är snäppet bättre att stänga in sin iller i ett rum som i en bur faktiskt. Men det är ju mina egna åsikter såklart.

En iller (enligt mina erfarenheter) vill vara där du är. Gärna under fötterna på dig. Hur ska den kunna vara det när den är instängd? Har man en iller undanstoppad någonstans tar man ju bort allt det underbara, mysiga, charmiga, härliga som följer med att ha iller! Man skaffade väl iller för att få en lurvig liten kompis?

Ännu en gång, så är det inte många människor som köper hund eller katt och stänger in dem i en bur eller låter dem vara ensamma i ett rum. Jo, självklart finns de människorna med, men man räknar dem ju knappast som djurvänner.

Varför är det ok för iller som är ett sånt otroligt kontaktsökande djur?

bigcity
0

Vi bor i en tvåa där vår iller har tillgång till hela lägenheten förutom badrummet. I lägenheten har vi leksaker, grävlåda etc. Det kanske inte är det smidigaste att navigera runt, men det är absolut värt det när Daisy kommer ut från grävlådan täckt av jord och vill gosa i knät Skrattande

HannaM
0

Tja jag vet inte, burarna säljs väl för att folk vill ha dom uppställda och ha möjligheter att hänga upp hängmattor eller ha till utställning. Jag tycker nog det är skillnad på utställning och att ha illern i bur varje natt eller många timmar varje dag. När jag åker på utställning brukar jag försöka se till att hyra en stuga eller något så illrarna kan släppas ut och vara ute under natten och därmed bara är instängda under transporten och utställningsdagen. Under dagen brukar jag se till att alla illrar får komma ut och sträcka på sig också.

Hursom, angående burarna, burar som är fem kvadratmeter säljs inte vad jag sett, det är stort och det är väl upp till djurägaren att ha koll på gällande lagar och regler. Det är alltid människans skyldighet att ha koll på vilka lagar som gäller. Att bryta mot en lag och sen skylla på att man inte visste om den är inte någon som lättar ditt ansvar. Sen förstår jag fortfarande inte riktigt varför man köper iller eller har iller om man tycker att burhållning under halva dygnet eller mer är ok. Det är inte ett djur som mår bra av det. Mina klättrar på väggarna efter en vecka på landet när dom bor i en utebur som är dryga fem kvadrat och får minst en långpromenad var under dagen.

[Splach]
0

#52 vi har två vardagsrum.

Dvs ett förmycket ;)

Då vi har svårt att fylla det vardagsrum som vi använder passar en stor bur bra in.

Den blir runt 4 meter och 2-2,5m ut ungefär. Om jag räknat det hela rätt, det beror lite på hur vi ska göra med ett kontaktuttag. Så buren kommer täcka upp en vägg.

Vi har även ett rum i källaren som är runt 10m2 som är inrett, dvs ej betongväggar mm. Som står tomt, men vi vill heldre ha dom bland oss.

Vi står i funderingar på att flytta, har letat nytt hus i några år nu men inget som passar oss riktigt än. Den dagen vi flyttar, kommer det inte vara till ett mindre hus utan till ett större.

JossanH
0

#56 varför inte bara sätta en avspärrning till stora rummet för så att de faktiskt kan vara med er och inte bara titta på er? Kan säga att mina illrar bara blir frustrerade av att vara utestängd från händelsernas centrum istället för att vara en del av det- tex när man har varit på semester eller så och inte kan ha dem lösa hela tiden.

#49 Eftersom det inte finns några burar på marknaden, anpassade för illrar som håller minsta burmått enligt svensk lag så säljs de utländska burarna här i Sverige. Ofta är dessa burar anpassade för just iller med bra anordnigar för hängmattor etc och enligt mig är det ett bra alternativ att ha stående öppen hemma. Jag äger själv en stor illerbur men har inte haft den uppställd sedan jag hade illerrum att ha den i. Perfekt att ha på utställningar om man nu ägnar sig åt sånt- för där kan du inte ha med en 5kvm stor bur! Jag tycker inte att det är dåligt att de säljs som "illerbur", då de är anpassade för illrar, här i Sverige men försäljaren borde upplysa köparen om att den inte har lagliga mått och illern inte är ett burdjur.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
0

#57 håller med dig i det där jossan. jag har 2 stora burar som står öppen har till och med tagit bort luckan helt och vette tusan inte ens vart dom är ;) men det är enkelt att ha en mys bur då man inte alltid kan lyckas hittar ställen i hemmet där man kan sätta upp hängmattor med mera på ett smart sätt.

NinaogRaKKerUngene
0

Hengmatter passer fint under spisestuestoler og kjøkkenstoler.

Aviendha
0

Djuraffärerna får sälja för små burar eftersom de kan användas som transport eller sjukbur. Man kan knappast sätta en lag på burmåtten. Däremot så borde varje djuraffär följa reglerna som faktiskt finns, att det ska finnas faktablad till varje djur som ska delas ut exempelvis, de flesta har inte ens korrekt fakta om djuret om ens bladet finns. Jag har vart i varenda djuraffär jag kommit över men aldrig stött på en laglig nymfparakitbur. Däremot har jag blivit rekomenderad undulatburar för att det är biulder på nymfparakiter på dem. Personalen vet helt enkelt inte bättre än så.

FerretCrow
0

#60 men då är ju oftast dom burarna intagen från utlandet och där har dom andra regler. det är ju inte deras rättigheter att se till att djurägaren har rätt bur till sina djur så att säga

Aviendha
0

#61 Det är nog intagna, vet inte om några större svenska burtillverkare. Jag ville bara förtydligga lite hur det ser ut eftersom inte alla vet att djuraffärer inte har koll eller ens har lagliga burar i sitt sortiment.

FerretCrow
0

#62 det är nog svårt för dom att kunna alla lagar om varje djur oxå. och det är synd. dom tänker oftast bara på att få saker sålda. men titta på dom som kommer från djurskyddet till folk som har ett djur i bur då kan dom säga att dom inte ens vet något om djuret men det ser ju friskt ut så då är det ingen fara alls.

HannaM
0

#63 svårt och svårt.. det är la bara att använda sin dator och kolla upp det. Eller be olika föreningar för djur att skriva ett infoblad. Åtminstone dom djuren dom säljer. Handlar nog mer om lathet eller okunskap eller möjligtvis ointresse för svårt är det inte direkt. Läsa innantill.

FerretCrow
0

#64 jo men då är frågan? hur många säljer illrar? här uppe i norrland hade dom inget iller relaterat fören jag och norrskenet bad dom att ta hem. dom visste inte ens vad en iller var. och detta var ju inte ens ett djur dom sålde

Aviendha
0

#65 Tror Hanna menar generellt, inte bara iller. Nymfparakiter är förutom undulater våra vanligaste burfåglar; ändå ingen kunskap. Samma med kanin, marsvin, fisk och andra djur, och de måste ju ändå klassas som vanliga?

FerretCrow
0

#66 jo men tyvärr är dom inte av intresse av att lära sig info så dom kan lära ut utan dom vill ju bara sälja så mycket som mäjligt =(

Bayliz
0

hej.

bara allmänt nu, :)

Som vi alla vet så är ju illern ett vilddjur som vi valt göra till ett djur vi kan ha att gosa och träna att göra saker med, illern är ett något otrolit utpräglat kött ätande djur och gillar där av aktiviteter som innebär mycket "röra på sig" eftersom illern har det bigäret från den vilda artfränder.

illern presis som hund, katt, varg ja alla djur som vilt jagar har instingtifv mycket energi i kroppen och har man ett sån djur får man tänka på att den kräver yta och mycket aktivitet, kan man inte ge den det naturilga (som att springa i skogen) så får man hitta på ett sätt att kompenserat detta på. (där får varje ägare hitta sitt sätt som gör just sin individ nöjdast och gladast) om detta nu innebär långa promenader eller fri lek i lägenheten en längre tid spelar ingen roll bara djuret mår bra.

Men en grej bara, ett djur som inte får de aktiviteter och chanser att röra på sig och göra det som faller den naturlig när det gäller lek eller rölighet kommer snart utvekla överslagshandlingar, detta inebär att om nu till ex iller inte får den yta den behöver (så den ej kan springa omkring och nosa över ett större område) så kan den istället börja bita och riva i möbler eller bli överaktiv, den kan börja jaga sin egen svans, klia sig för mycket. ja i stort sätt så väljer dens kropp att göra en handling som ska få ur djuret den energi den har.

hundar som inte får utfärda sitt nöle att gräva kan i vissafall som överslagshandling börja grava på golvet utan anledning.

jag hoppar inte på någon eller nått negativt, vill bara att vi alla ska få erfara det jag får lära mig på djurvårdslinjen då vi läser om beteenden och begär hos djur. alltså att ett aktivft djur som i detta fall iller som vilt jagar i stora revir och som har MASSOR av nyfikenhet och energi ska kunna ha en stor yta att röra sig på, här finns lagen och den måste man följa helst ska illern då ha större än bestämt minimumm.

och dom flesta här är ducktiga på att ha sinna illrar på stor yta, men måste tillläga att de vi tycker är en bra anledning till att stänga burdörren för att det gör oss trygga eller tillfreds är inte det bästa för djuret. Man kan ha en bur som djuret kan ha som "dens platts" där den kan gå om den frivilligt vill vara ifred men dörren tycker jag ska stå öppen.

men sen är det ju helt akseptabelt att man stänger om man ska göra något som kan skada djuret om den kommer ivägen eller om en illerrädd kommer på besök. Då rädsla oftast botas av att denna person får gå sin väg fram och kanske börja med att hälsa genom galret.

Sen till dig som har njurtransplanteras, du ska hålla på det du säger :) du har rätt att försvara dig, för jag tror nog att du vet bäst om och förför du gjort som du gjort. Ingen här så länge den inte också har lämnat eller fått en njure kan ytra sig hur du ska göra. för så vitt jag vet så om man tagit emot ett organ så kan risken vara stor att kroppen stöter bort detta om man får en allvarlig infektion. och då du haft iller i 10 år var det va? så tror jag inte du ger upp så lätt på en iller bara för den bits du har säkert gjort allt för att få ordning på problemet, men ibland tar livet svängar vi inte kan göra någe åt, eller förden delens tycker om. men om din iller ej vart bättre och denns gnagande på dig riskerar att göra dig sjuk så förstår jag varför du gjort som du gjort, för blir du allvarligt sjuk så kan det ju resultera i att du inte kan ta hand om dina andra illrar.

Hoppas ingen har tagit illa upp, detta inläg har inte varit något som helst personligt på hopp utan bara almänt sånt jag vill skriva av mig på.

kram på er :)

werner
0

Här behöver vi inte stänga in dom, de går in i sin bur och lägger sig och sover, äter och leker så man får faktiskt minst 5 ggr om dagen ta dom ut från buren och låsa den så de kan behaga sätta en tass på människobeströvat golv.. vi trodde dom skulle sky att bli instängda där när vi städade men där hade vi fel, vi skulle knappt få se röken av dom istället..

illernettan
0

#47 På min hemsida upplyser jag om att Ferret Nationburen inte håller svenska krav. Jag har också skrivit dom svenska måtten så att kunderna vet vad som gäller.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Aviendha
0

#70 Och det tycker jag är mycket bra gjort utav dig! Många vet som sagt inte, men du har inga krav som försäljare men du tar ett ansvar, och kanske någon hajjar till när de ser det =)

illernettan
0

#71 Det var det jag hoppades på. Tack för berömmet också Glad.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

[Pernilla09]
0

"53 håller helt med dig.

Jag skulle må dåligt av att Baltazar satt i en bur i vardagsrummet, även om buren vore enormt stor. Han vill ju vara där vi är, ligga runt fötterna och hoppa runt och leka. En iller är inget djur som ska vara instängt. Då tycker jag att ett annat djur är bättre att skaffa.

En bur är dock bra att ha, vi har en där hängmattan är, maten, vattnet, lådan, en mysig hörna och lite rör.

Dock har vi fördelen att ha ett rum över som vi gjort till hans rum. Hoprullad matta, illermotorväg och dylikt.

Dörren till rummet stäng när vi får gäster som är alltför stojiga (barn) men inte annars. Allt som ofta går han dock in i rummet och lägger sig i buren när han ska sova men buren stängs aldrig.

HannaM
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, nu tar vi det så alla förstår hur stor en bur på fem kvadrat är. Den här buren är lite drygt fem kvadrat, knappt sex, ja någonstans där i krokarna. Ytan under taket där det står transportburar (till höger i bild) räknas inte eftersom det är för lågt till tak (minst en meter ska det vara). Nu är min bur 2 meter hög ungefär och det räcker (enligt lag) om den är en meter men jag ville kunna gå in i den själv. Så, får ni in en sån hemma är det helt lagligt att stänga in illern över natten även om dom förmodligen uppskattar at slippa det.

Loveferrets
0

#74, oj, tänk att ha en sån i en lägenhet hehe.

Trodde inte de skulle vara så stort.

Musiken
0

#75 Jo, 5 kvadrat ar valdigt stort. Ett sovrum brukar val ligga pa 10-15.

Loveferrets
0

#76, tydligen,

FerretCrow
0

#14 det är mycket enklare att ha ett rum i denna storlek om dom måste stängas in. folk får iaf inte plats med en sådann bur hemma

HannaM
0

#78 Ja, så är det och det är väl det jag vill få fram=) Men som sagt, får man in en sån bur hemma så är det lagligt att ha dom i bur om man vill.

Loveferrets
0

Hmhm, jag fasar för nästa vecka då han e tvungen att bara vara i vardagsrum + datarum, rätt stor yta egentligen men han e ju van att srpinga fritt i hela lägenheten. dom ska byta rör både i kök o badrum o behöver ha ytterdörren öppen då o de ska pågå i 3 dar.

FerretCrow
0

#79 mycket bra att du visar denna bild. då många inte förstor hur stor bur det verkligen är det behövs.

Loveferrets
0

#81, ja det var de, själv hade jag ingen aning men de e mycke jag inte har nån aning om iofs Förvånad

Sabax_X
0

Min mally var en bitig valp o han o jag brukade både försöka bestämma men jag la aldrig honom i en bur, i värsta fall i mitt sovrumm (fast d var jävligt svårt o veta vart snubben var och fick ropa en långt stund innan älsklingen kom :D saknar honom som f*n :(

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.