Upphittad iller i Knivsta
En kompis ringde till mig och sa "vi har hittat ett konstigt djur soom ser ut som dina, vad kan de va?" Och så skickade hon en bild på den och det ser ut att vara en vuxen iller. Jag frågade om den va skygg men det var den absolut inte. Den verkade mer ty sig till dem hon var med och va rädd att gå ifrån dem. Dem var lika stor som min Rufus sa hon, alltså måste den vara vuxen. Hon skulle kolla ifall hennes pojkvän kunde köra hit den till mig så kunde jag hjälpa till att ta hand om den men jag reser ju bort på söndag så jag kan ju inte ha den länge alls. Vi behöver akut hjälp med den lille kraken.
Hon hade också ringt polisen och frågat vad dom skulle göra, dom sa "inte vet väl vi? gör som ni känner", fruktansvärt otrevligt om jag får säga mitt!
Men som sagt så behöver vi hjälp snarast!
Inget mörker är så långt att det inte följs av gryning.
Oj , den har nog rymt om den är så tillgiven. sätt upp lappar o be din kompis knacka på hos grannar, kanske nån som saknar sin älskling. Håller med att det var väldigt otrevligt av polis att uttrycka sig på de viset. undrar om han sagt samma sak om de gällt ett barn
, får hoppas att hans ägare hör av sig annars så hoppas jag att de finns nån här som kan ta honom/henne.
Ta annars en bild på illern sen MiniSku så folket kan se om det tillhör nån här eller om dom kanske känner igen den.
det första ni bör göra är att anmäla den till polisen (ring igen och hoppas på trevligare bemötande), sedan kan det vara en bra ide att kolla hs veterinären om den är chippad. Långt ifrån alla illrar är det, men ibland har man tur. Sedan är det bara att anonsera. Gärna i dagstidningar. och hålla koll efter annonser om bortsprungna illrar.

Det är i det här läget det är guld värt att ha sin iller chippad. Är den det och veterinären kollar så är den strax på väg tillbaka till sina oroliga ägare.
Annars är det polisanmälan först, läsa annonser, lappar, sätta upp egna lappar, sätta ut annons i tidningen osv. Men lägg då inte upp bild på illern utan "återfås mot beskrivning"
Finns tyvärr mycket oärligt folk.
#3, tänkte inte på "oärligt folk", så det var dumt av mig att säga att hon skulle sätta in en bild,, sorry, men då hade väl iofs ägaren redan hört av sig här…,hoppas den kommer hem snart igen i alla fall….

#4 Tyvärr lär man sig sånt den "hårda" vägen. Har ju haft upphittade illrar här hemma som folk mailat och sagt varit deras och ljugit. Försökt luska om färgen. Jag har haft en viltfärgad här och de har sagt att de tappat bort en pastell och sen när jag sagt att illern var viltfärgad då hade de helt plötsligt sagt fel!! För viltfärgad menade de ju naturligtvis.
Eller när man haft en hona och de frågat efter en hane, men det var ju inte säkert, de kunde ju tagit fel på könet….helt säkra var de ju inte.
Den var nästan bäst.
#5,men om ens iller rymmer så VET man väl allt de där annars e de ju mycke märkligt kan jag tycka. "tagit fel på könet" men hallå !!!
men du har rätt , finns folk till allt… bara jag som tror så gott om alla 
#5, fick hem en hitiller en gång o under de närmaste 2 veckorna vart jag så jäkla nervös att nån skulle ringa o fråga efter henne (Vanja), var ju så förälskad redan första minuten hon kom hem till mig men ingen hörde av sig så hon stannade hos oss, (hade Helmer då oxå)
Hon är här nu. Det är en valp, hon kan nog va ungefär 9-10 veckor. Hon är en silvertomte (tror jag att det heter). Riktigt mysig tjej men kan nog ha varit ute en stund, hon är jätte jätte trött. Hon äter inget men har druckit lite vatten, hon fick i sig en bit gurka iofs men jag tycker inte att det räknas som mat riktigt… När Maya eller Rufu kommer nära så trycker hon sig emot mig och skakar lite, det borde tyda på att hon känner sig trygg med en människa. Jag vill inte släppa ihop henne med mina så hon får bo i transport buren inatt. Ställer den nog nära sängen så hon ser mig. Hon har en filt där inne och lite mat och en flaska vatten hängandes på gallret.
Jag har aldrig haft en valp förut så jag vet inte när dom börjar äta torrfoder? Äter hon inte det för att det är för hårt? Borde jag blöta upp det åt henne?
Jag ska se om jag kan få till en vettig bild på henne också.
Tack för alla tips, har läst allt men inte riktigt tagit in det, jag är nästan panikslagen, mina ska ju iväg imorn och jag tror inte jag vill lämna henne med dom som ska ta hand om mina, dom är nog inte tillräckligt illervana för att ta hand om en ensam lite hitte iller.
Behöver någon som kan ta hand om henne under den veckan jag är borta, sen när jag kommer hem så vill jag ta hem henne till mig sammtidigt som jag försöker hitta hennes riktiga hem. Hon har varit här i nån timme men jag känner redan att jag inte vill lämna bort hela ansvaret till någon som inte är hennes "mamma".
Men om någon skulle kunna ta hand om henne i en vecka vore det helt underbart, hoppas ni förstår hur desperat jag är, vill inte lämna henne heller. Lilla snuttisen.
Var ligger Knivsta ?
Så himla söt, alltså om hon är 9-10 veckor så borde hon ju redan fått torrfoder att äta, prova annars lös upp de o se om hon blir piggare på att äta då.
Förstår att du inte vill lämna henne men måste ni resa ? Går de inte att skjuta upp ?
Knivsta ligger mellan uppsala och stockholm, fast lite närmre uppsala…
Ja vi måste ju resa, det är hela min sambos släkt som ska iväg så jag tror inte att någon vill skjuta upp det, tågbiljetter är bokade och allt. Om jag skulle backa ur skulle alla bli så besvikna på mig att jag inte skulle kunna se dem i ögonen också. Lilla snuttan vaknar knappt av nånting, hon måste ha varit jätte trött.
#12, så synd att det ligger så långt bort annars kunde jag kanske tagit henne ett par dar, känner du ingen där du bor som du kan ringa o fråga ?
Klart hon e trött tösen, ingen som vet hur länge hon varit ute o om de var längesen hon fick mat. var fann din kompis henne ?
Konstigt ingen hört nått om en försvunnen iller men iofs så e de natt nu men jag hade bombaderat hela bostadsområdet även om de varit sent.
Nej jag har ingen kompis som kan illrar, tjejen som ska ta hand om mina litar jag på riktigt bra men jag är osäker på om hon verkligen kan ta hand om en liten valp. Jag kan ju det för att jag känner djuret.
Hon blev hittat i knivsta centrum, vid en stor högstadieskola. Hon sprang fram och hoppade på en killes ben och ville bli upp buren. När dom satte sig i bilen för att köra henne till mig så somnade hon på en gång. Det finns inga lappar eller nånting om en bortsprungen iller. Väldigt tragiskt. Men som sagt, jag vill att hon har ett hem nu under tiden jag är borta och sen när jag kommer hem så tar jag tag i att hitta hennes ägare, om jag inte gör det så kan det hända att hon får stanna här med oss.
Nu kom jag på …. Bayliz bodde väl utanför uppsala ? O Betiz bor i österbybruk men hon e uppvuven i uppsala om jag inte har helt fel för mig. vet dock inte om de ligger långt ifrån men värt ett försök o kolla upp., så de var 2 måste finnas fler ju. Nu letar jag bara halmstrå här för att hjälpa dig så nån kan ta henne så länge medans du e iväg en vecka…
#14, okej har du frågat om hon kan ta hand om en valp då ? Kanske har hon passat nån liten förrut ?
Vem var den här killen då som illern hoppade upp på ? Ja den måste ju tillhöra någons iller eftersom den verkar så himla tam o gosig …
o inga lappar nånstans,, nähä.. hmhmhm
Fan att jag bor långt ifrån…
Ja jag vet, dom bor nära. Hoppas bara att dom hinner se tråden innan imorn kväll. Tack så jätte mycket för hjälpen! Det betyder mycket!
Ja eller skicka pm till dom, vet iofs inte om jag har Betiz tel nummer men vill samtidigt inte ge ut de innan jag hört med henne om de går bra. Jag önskar dig lycka till o ska hålla alla tassar här hemma att allt ordnar sig.
Kom på en annan grej, kanske ska du starta en tråd att du behöver passning för en vecka ???
Hjälper gärna till i den mån jag kan,,,

På bilden tycker jag att hon ser äldre ut än en valp. Du kan inte lämna bort henne till någon en vecka och sedan när du kommer hem börja leta efter en ägare. Har du riktig otur då kan ägaren anmäla dig för stöld. Hittar man ett djur så måste man direkt börja leta efter ägare, eller lämna djuret vidare till någon som söker. Det är nu man måste fixa det. Så lämnar du den till någon nu så måste den personen ta tag i allting sådant. Gå till polisen, kolla chip, annonsera, osv. Det är ett måste!
Bara för att en polisstation säger att de inte fått in någon anmälning så kanske någon annan station fått. Det är tyvärr inte alltid som de har den kontakten med varandra. Någon kanske just nu är ute och letar och sätter upp lappar. En iller kan gå långt…om den vill.
Någon måste gå ut och leta efter lappar, titta i tidningen efter annonser. Någon måste annars sätta upp lappar själv om en upphittad iller, annons i lokaltidninge osv. Och denna någon måste göra det nu.
Hon kan ha varit ute länge och lappar har kommit bort. Eller hon kan ha varit borta bara några timmar och ägaren har inte hunnit sätta upp lappar ännu. Eller hon kan ha ramlat ut från en balkong/öppet fönster under kvällen och ägaren kanske inte ens vet att hon är borta.
Sen bör hon komma till en veterinär, gärna så snart som imorgon för att se ifall hon är chipmärkt eller inte. För isåfall löser sig ju problemet ganska snabbt förhoppningsvis. Även en del polisstationer har chip-läsare, man får ringa runt och höra helt enkelt och fråga om man får komma dit. Tänk då också på att ett chip kan vandra i kroppen och att man scannar över hela illern och inte bara där chipet borde sitta.
De flesta upphittade illrar har ju faktiskt en panikslagen och orolig ägare någonstans.
När är det du åker? jag är ju ifrån knivsta och är i de trakterna rätt mycket, jag kan hjälpa dig i så fall ?
du jag kommer vara i Uppsala idag kl 14 ( vet inte hur länge) men ett par timmar iaf. jag kan möta er där, ring mig! 0760729632, sen när ni kommer hem igen så kan jag möta er i Knivsta. jag har ju valpar.
vart är det ni ska åka? tänkte om det var på vägen hem till mig kanske?
ring mig iaf så kan vi prata mer! men jag tar henne gärna under tiden du är borta.
0760729632
kan hjälpa dig med letandet också. I knivsta känner man stort sätt alla. Kan ordna med lappar osv, sätte ut annons och så, medan du är borta. har du börjat med något sådant än? jag har en svag aning om vem det kan vara som äger henne, ska snacka med min bror. för hans kompis ska ha en iller. i fall den är borta.
Har pmat dig!

men oj vad lik hon va min Saffi
, skulle inte förvåna mig om dom är släkt.
Håller med ovan och hon ser inte ut att vara valp. Jag hoppas hon bara är trött så det inte är något annat. Skulle nog behövt kollat chipp på engång och samtidigt be vetten kolla henne så ni får veta om hon bara är trött eller om det är något som är fel.
Hoppas ni eller någon annan tar tag i det här på engång så hennes oroliga familj får tillbaka sin älskling. Det här är inget som kan vänta en vecka, då är det grymt mot hennes ägare som är utom sig av oro.
Håller tummarna stenhårt att hon hittar hem snart!
tycker även jag att hon ser äldre ut… och enormt lik Ludde, Molly, szaffi… ja hela härryda släkten :)
Håller med Norrskenets. Det finns en stor chans att hon har ägare som är utom sig utav oro. Och då är en vecka väldigt lång tid att behöva vänta. Bättre att placera tösen i ett aktivt akuthem uunder tiden.

#25 Visst gör hon, det är näst intill omöjligt att ta miste att hon härstammar från härryda släkten.
Fast hon är även rätt så lik CeciliaLucifers Bernard :P
Hej igen
har ringt runt lite grann och fått nyss om vems iller hon kan vara.
ska tyvärr i väg till stan nu, men ska försöka ringa till den familjen och se om jag får tag på dem.
men ring mig, jag kan hjälpa till så länge annars. om du inte kan möta mig i stan nu idag eller så, så bor pappa centralt i knivsta.
kram
Hoppas hon hittar hem.
Sara

Ja absolut likheter med härrydaillrar och jag gissar också på en vuxen iller.

Hej det är min lilla Maya som rymde i går,hon är jätte tam,vad vi har letat. Var kan jag hämta henne.

Mitt nummer är 070-7268553 eller 018-380286
Lottie

Hon är liten men hon(tomte) blir 2 år i augusti. Kastrerad försäkrad men tyvärr inte chippad men det ska jag göra nu.Hon är säkert väldigt hungrig,oo vad glad jag blev när en tjej ringde angående Maya,men nu vill jag bara hämta henne
Vad skönt att hon kom till någon som har iller som kunde gå in och skriva här så att rätta ägaren kan hittas. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jamen nu väntar jag bara på att hon ska ringa mig!
jag längtar sååå…

Vad underbart att hon hittat hem!! Är hon från Härryda? Hon har exakt samma profil som min Nalle här hemma. Tyckte väl att hon inte såg ut att vara valp.
Är hon född i augusti, och från härryda, så är hon ju helsyster med min Ludde, och ulrikas Molly :)

Ja det är hon,vad kul. Mamman heter Lina och pappan Nemo
uppfödaren heter Jan .Karlsson i Härryda,och hon är född 4 aug.
Vad kul att hon hittat sina syskon
Hon vill gärna inte vara med andra illrar har försökt med em han iller.men hon ville bara slåss!!

Det är min Mollys och Sarae:s Luddes helsyster. Vi har även två halvsyskon till henne. Jag har Nolita och Sarae har Dweia. De var jätteknepiga att sätta ihop med andra illrar. De pratade verkligen inte illerspråk alls. Men nu bor de med ett stort antal andra illrar så skam den som ger sig liksom.
Det finns förutom dessa massor utav halvsyskon härinne. Uppfödaren har fått mängder av kullar.

Åhh va skönt att hon hittat hem=)
hehe jag som skulle säga att hon såg lika gammal ut som min Saffi också är dom lika gamla=) Saffi och Rasmus är en släktig till Maja förresten=D
Nu kan man äntligen slappna av nu när man vet att hon hittat hem igen=)
#38 hej det är med mig du har pratat med =) har hon inte ringt ännu? hoppas hon gör det snart, så du kan få åka och hämta tösen! bra att man känner folk i knivsta, fick numret till Natta av Robin Limont, Jennie-Lee storasyrran till honom är en av mina bästa kompisar =) fast det var min bror som trodde att det var eran.
Ingen som har ett nummer till Minisku? så att Lottie50 här kan ringa och prata med henne?
#41, vilken tur att du finns Betiz hehe. Älskar lyckliga slut.. som Norrskenet sa , nu kan man slappna av igen. har varit skitorolig hela dan.
#43 jo det är jätte bra, dessvärre har ingen av oss fått tag på Minisku..så att de kan få sin tös åter. men hos er väl snart alla meddelanden =)
#44, vad konstigt att ni inte får tag på henne o så jobbigt för ägaren, dom vill ju ha sin älskling, Men skulle inte Minisku resa ikväll ???

Hon skulle ju åka bort…hon kan väl inte ha åkt innan det löst sig för illern, eller?
fel av mig , står ju i ts att det var söndag de skulle resa iväg…men konstigt att hon inte e anträffbar, Jag hade haft mobilen i fickan med högsta volym 
"46, vad jag förstod så skulle dom de ändå, om inte ägaren hade hört av sig så ville hon ha att någon annan kunde ta hand om illern en vecka.

Man åker inte bort och lämnar en iller hos någon annan som har en ägare som vill ha hem den. Ägaren har ju hört av sig och vill ha hem sin iller nu. Självklart får hon åka bort på sin semester men man får ju lösa det andra först.
#48 vad jag förstod är det i morgon hon ska åka, så jag tycker det är konstigt att hon inte hört av sig, för det var på kvällen på söndag de skulle åka, om jag inte förstod fel.
#48, Men jag frågade henne om hon inte kunde skjuta upp resan men de gick inte. väntar bara på att få läsa "illern e hemma"
Kanske hon har glömt sin mobil hemma och är någon annanstans?
Hade jag varit i samma situation så hade jag oxå åkt på min semester, den som har illern den veckan kan väl lika gärna leta efter ägaren alt lämna tillbaka den?!
Vem skulle ersätta henne för semestern om hon skulle ställa in den?
Sara
Men skulle väl åka i morgon kväll eller har jag fel? även om det var ikväll så har jag vetat hela dagen vem illern tillhört, men har inte fått någon kontakt med henne =(. men huvudsaken är att illern mår bra och hemmet hittat, även om det kanske tar några exktra dagar tills de får ses igen, även om det är tråkigt
Hon kan ju ha annat för sig än att sitta framför datorn. Nu vet jag inte om det är så men jag tror inte hon drar ut på tiden med vilje. Hon kommer säkert att kolla in i morgon om inte annat.
Huvudsaken är ju att ägaren vet att illern är hittat och mår bra.
Sara

Det är väl ingen som sagt att hon ska ställa in sin semester. Men ägaren har ju gett sig till känna tidigare idag och de har haft hela dagen på sig. Hade min iller varit upphittad någonstans och jag inte fick hem den utan var tvungen att vänta några dagar så hade jag gått sönder tror jag.
#55 jo jag vet att hon skrev så och självklart ska hon ju kunna resa bort, men hon ville ju hitta någon som kunde ta illern innan söndag för att hon skulle bort, det står i början.
självklart att alla kanske inte har tid att sitta framför datan hela dagen, men eftersom hon sökte så förväntade jag väl ändå att hon skulle logga in någon gång.
det gör inte mig något, men tycker det är lite tråkigt.
# 56 Fast det är väl bara om ägaren inte var funnen eller inte kunde hämta innan hon åkte. Det stod iof inte så men det står att hon hoppas ägaren hittades innan i morgon kväll.
Sara
det e jag som är "skyldig", jag frågade om hon inte kunde skjuta upp resan, jag hade som Ulrika gått sönder om Simon blivit funnen o jag hade varit tvungen att vänta hem han/hon.
Väl förståeligt att hon inte sitter vid datorn hela dagarna men eftersom hon var så hejjed att finna ägaren eller nån som kunde ta hand om illern innan hon åkte så tycker jag det är märkligt att man inte loggar in snabbt o kollar läget, o "glömt mobilen hemma" när man vet om situationen, nä tror jag inte på.
# 58
Det har antytts på fler ställen att hon måste ordna upp det här med illern innan hon kan åka på semester.
Sara

#59 Ja, men det är ju sant. Du kan väl inte mena att det varit ok att lämna bort den och sen ta itu med det om en vecka?
Med ordnat upp innan menar iallafall jag isåfall lämna över till någon som vidarebefodrar den till den rätta ägaren snarast. Ingenting annat. Det tycker jag verkligen att man bör "ordna upp" innan man åker.
# 60 Så du tycker att man ska ställa in semestern en dag innan även om man inte kan få pengarna tillbaka? Vem ska ersätta henne för biljettpriset om inte ägaren vill, kan eller blir funnen?
Personen som tar hand om illern den veckan kan ju lika gärna söka efter ägaren. Det behövs ju inte att just TS söker efter ägaren. Hittas inte ägaren den veckan kan hon ju fortsätta att söka när hon kommer hem.
Sara

#61 Men snälla, läs vad jag skriver. Jag har iallafall inte begärt att hon ska ställa in någon semester!! Inte någonstans. Jag säger IGEN att jag anser att man lämnar över till någon som FORTSÄTTER söka inte till någon som PASSAR illern tills man kommer tillbaka efter en vecka.
Detta är tredje gången jag skriver exakt samma sak. Var är det jag missförstås någonstans????
#59, okej hehe.
men nu ska ni inte skälla på Ulrika, för det var JAG som undrade om hon inte kunde ställa in resan,,, o pengarna man hade mist hade inte JAG brytt mig om i detta läget för illern e viktagre än pengar enligt mig,
vart det ju en här som kunde ta hand om illern så länge men nu är ägaren funnen men ingen får tag på Minisku.
#62 jag har förstått det där varje gång du skrivit. att det var så du menade =) :P
Eh… Alla som säger att jag gjort fel kan slänga sig i väggen.
Jag hittade en ilelr som jag tog hand om trots att jag inte har tid, jag letade efter en bra människa som kunde ta hand om den så den får det bra medans jag är borta. Ni fattar väl själv att jag inte kan ställa in en resa bara sådär? Då är det väl SJÄLVKLART jag ber någon som också kan ta hand om den att göra det, det är inte mitt ansvar att ta hand om den, däremot så tog jag på mig det och tog på mig paniken att hitta ett hem åt den medans jag är borta, och någon som kan hjälpa den att hitta hem igen.
Fruktansvärt tråkigt att läsa denna tråd.
Jag ringer ägaren nu, jag fattar väl också att hon vill ha tillbaka sin sötnos men jag har varit och lämnat iväg mina egna sötnosar idag så jag har inte haft tid att sitta vid datorn. Jag har inte ens haft tillgång till en dator.
Och NEJ jag har inte glömt telefonen hemma, ingen har haft mitt nummer så jag har inte fått något samtal.
#65 skönt att du såg allt nu med telefon nummer och allt innan du ska åka bort! bra att allt ordnat sig till slut =)
#65, så skönt att illern kommer hem nu, de var snällt av dig att ställa upp men eftersom vi inte hade hört nått så undrade man, det viktigaste är nu att illern kommer tillrätta.
Ha en trevlig resa..

Jag tycker du är helt fantastisk som tog hand om en främmande iller mitt i din semesterbrådska. -Såg att det var en tam iller som någon måste sakna. -Ringde polis, -la ut en tråd här som gjorde att den orolige ägaren kunde hitta sin lilla rymling.
Res på din semesterresa med MYCKET gott samvete. Blir nästan lite tårögd över att det finns människor som du och hoppas att om någon av mina rymmer en människa som du letar rätt på mig.
Eh förresten Ullrika, jag vill bara be dig att läsa det jag har skrivit igen och be dig tänka om. Anledningen att jag skapade tråden och skrev att jag var i panik var för att jag skulle ordna upp det innan jag åkte, vilket du klagade på att jag inte gjorde.
Lite synd faktist att få skit för detta, väldigt tragiskt.
#68 Tack så mycket! Dina ord värmer! Hon blir hämtad imorn en halvtimme innan jag åker. Jag kommer gråta eftersom hon inatt är min ersättare för mina små pluttar som redan har åkt iväg 
Så jag ska försöka göra min semester till det bästa, kommer baaara längta hem till mina bebisar och faktist denna lilla Mayan som jag bara har haft i ett dygn nu. Det är läskigt vad fort man fäster sig men, det är bra att hon får komma hem, hon verkar inte allt för glad för att vara här, hon sover hela tiden och vägrar äta annat än gurka- som små bebisar när dom vägrar äta annat än godis när mamma är borta 
Nu ska jag kramas med denna lilla tjej tills hon får komma hem imorrn och drömma om mina små sötnosar som förövrigt tydligen har plockat blåbär och grävt i mossa idag. Råder inga tvivel på att dom kommer stormtrivas där borta.
Men jag tror att det är lite så med alla, det känns som att INGEN annan kan ta hand om ens djur. Bara jag som kan ta hand om mina småttingar, ingen annan (jag är bara larvig, jag vet att det finns många som kan det, men dom är mina!!
)

#69 Seriöst, vad är det för fel på folk och er förmåga att läsa innantill idag??
Inte någonstans har jag klagat på dig, mer än att jag i början när du skrev att du skulle lämna bort illern en vecka och sen leta efter ägare när du kom hem.
Där har jag rätt att säga att det var fel, för det var det!
Att göra som du gjorde nu är ju däremot helt rätt såklart. Ingenting annat har jag någonsin klagat på. Då är det nog du som får läsa vad jag har skrivit en gång till.
Har själv suttit i samma sits flera gånger och sett till att illrar kommit tillbaka till rätta ägare, och i vissa andra fall blivit omplacerade.
Mja men en mening kan ha många betydelser. Det måste inte betyda att hon ska bo gömd ute i en stuga i skogen medans jag är borta. Det kan också betyda att jag tar tillbaka ansvaret när jag kommer hem igen. Så klaga inte på att ingen kan läsa de du skriver, för det har inte du heller gjort helt.
Men skit samma. Jag orkar inte bråka. Jag tycker att jag har gjort rätt och om någon vill påstå något annat så är mitt nummer 0737255989, bara att ringa, jag har den på 24/7, ringer man mellan 04:00-10:00 så kan det hända att jag pratar om rosa troll men det är ingen fara, det är bara för att jag är trött och förvirrad.
Hur är det med att ge banan till illrar? Hon äter gurka och banan, vägrar äta allt annat, har provat med kyckling och allt. Gurka är ju nästan bara vatten så hon borde vara hungrig så är det okej att ge henne banan?
som jag kan se det så klagar inte Ulrika på hur du har gjort nu. Illern har blivit väl omhändertagen, och kommer hem till sin ägare. Kalas!
Det jag däremot själv reagerade på var att medans du var på semester så skulle illern tas om hand av någon annan (helt riktigt!), och att du först skulle börja leta efter ägaren sedan ("Behöver någon som kan ta hand om henne under den veckan jag är borta, sen när jag kommer hem så vill jag ta hem henne till mig sammtidigt som jag försöker hitta hennes riktiga hem".). Jag har själv haft en iller på rymmen, och de var de värsta 48 timmarna i mitt liv. Att inte veta. Om någon hade varit snäll att ta hand om honom hade jag velat veta det nu, genast på en gång. och inte klarat av att gå ovetandes om han levde i en hel vecka, även om han säkert hade haft det bra.
Jag skulle inte ge henne banan. En hel del där som en ilelr inte kan smälta, och ivärsta fall skulle en stor bit kunna orsaka förstoppning. Äter hon inget torrfoder? Även om du blöter upp det?
#71, jag vet inte om de e så bra att ge henne banan iofs men vill hon inte äta annat så e du ju tvungen o ge henne nått. kanske skulle hört med ägaren vad dom ger henne ? Torrfoder åt hon inte alls av eller ?
Jag frågade ägaren vad jag ska ge henne för mat eftersom hon inte äter något, då sa hon torrfoder. Jag blötte upp torrfoder redan igår när hon inte åt något eftersom jag trodde hon var en liten bebis, och det vill hon inte ha alls. Inget torrfoder. Ägaren sa också att hon kan matvägra för att hon är lite deppig och vill hem, det låter logiskt. Det jag får göra är väl att mata gurka och låta det vara så äter hon nog imorrn bitti när hon får komma hem. Hon klarar sig tills dess bara hon får i sig något. Ägaren sa också att banan och gurka är hennes favorit godis, kanske jag ska meddela henne då att banan inte är så bra att ge henne?
Okej, men klart att hon längtar hem,,,hade en annan oxå gjort ju hehe.. att man ger de som godis är nog inte så farligt (tror jag) men hon borde ju ha nått mer i sig än de,,, vettifasen vad man kan ge annars. "tänker"… vi behöver hjäälp…. inget e ju bra att ge för mycke av heller så de här e svårt,,, kanske ska ringa en vett o fråga ? har du provat med laktosfri mjölk ? de viktigaste e ju att hon får i sig vätska,
Hur mår hon annars nu ?

Mina får såna där torkade bananer som godis och det var hon som jobba på djuraffären som tipsa om det eftersom att hon själv hade illrar.
För mycket är såklart inte bra men lite är nog bättre än inget.
Det är inte likadana som finns för oss människor på naturgodisavdelningen utan dessa är osockrade och så och finns på vissa djuraffärer i lösvikt. :) Bla. bromma zoomarknad!
Men godis får dom bara när det blivit förtjänad så dom vet att gottesakerna = belöningar! 
Jo vätska får hon i sig, hon både dricker och äter lite gurka. Nej har inte provat laktosfri mjölk men har inte helelr någon sån och allt är ju stängt nu. Hon borde som sagt klara sig tills imorn, hon dricker ju som sagt bra och hon är hemma imorgon på morgonen. Då äter hon nog tror jag.
Nu mår hon bra men är trött, jag antar att det är för att hon har fått åka runt så mycket igår och idag, stackarn. Jag hade hittat ett ställe där hon kunde vara när jag var borta så hon var där, det var där jag gick in på datorn och såg att ägaren var hittad och ringde då. Så jag tog med henne hem på en gång då. Men där borta så hade hon ett litet lekryck så hon mår nog ganska så bra i övrigt.
#77, okej det låter ju positivt att hon verkar må bra annars o super att hon dricker o äter lite gurka i alla fall, men prova med lite lite banan o se om hon vill ha de ?
synd att de inte finns affärer som har nattöppet hehe. Klart de har varit några långa dagar för henne med o förstår nog inte vad som händer..
Hur dags ska du lämna henne Eller när ska hon hämtas ?
Mjo banan äter hon. Hon blir hämtad 08:30 imorrn bitti. Så det är bra iaf.
okej men då får vi hoppas hon kan klara sig på de du ger så länge,

Jag får önska dig en trevlig resa också, super att ägaren hittades!
Tack så mycket! =)

denna tråd spårade ju ur ganska måttligt….. men men.
tur att tjejen kommer hem strax iaf :) tusen tummar upp åt MiniSku- som har ställt upp!
# 79 Bra jobbat!
Sara

TACK alla engagerade iller ägare.
Jag tycker Minisku har varit fantastisk som tog hand om min lilla Maya. Tusen kramar till dig för all hjälp…hoppas du vinner mycket pengar på lotterna
Tur att du finns
Och tack Betiz för alla hjälp och tur att du kännar folk i Knivsta.
Maya mumsa i sig torrfoder direkt när hon kom in i sin bur (i bilfärden hem) och vatten. Det gick ingen nöd på henne,hon var nog lite deppad bara,men nu är hon mätt och trött!!
Hon äter även blött foder med fläskfärs…mums
kramar till er alla från Lottie & Maya
Underbart att det löste sig så snabbt! Iller.ifokus är bra på många vis 
_No way! Yes way!
#85, men oooooooooooo så glad jag e, blir tårögd av lycka här nu,, så härligt Lottie50 att hon äntligen e hemma,
Håller med, det e Betiz o MiniSku som ska ha en stor bamsekram.

Ja det är jätte skönt att hon är hemma igen.
Och dessa två tjejer har gjort ett fantastiskt jobb,
underbara människor
#88: Slutet gott, allting gott.
Jätteskönt att hon hittade hem. Så stor eloge till alla inblandade. =)
Kul att höra att hon kommit hem igen! och ingen orsak! är glad att jag kunde hjälpa till. Är uppväxt i Knivsta så man känner ju en hel del folk! =).
Nu när den här illern har hittat hem så låser jag den här tråden. Så att vi slipper att folk puttar upp tråden ifall folk inte läser hela tråden.
Mvh Madde // Medarbetare
) utanför