Iller iFokus

Iller

Etiketter: skötselbeteendeuppfostran
Läst 290 ggr
MartinaHn
0

Okej att träffa annan iller innan vacc?

hej,

Jag har en iller tjej på snart 10veckor som inte blivit vaccinerad mot valpsjuka än.

Borde man avvakta att låta henne träffa en annan iller tills hon är det? Eller är det okej att de får hälsa på varandra??

Vad brukar ni göra?

Tacksam för svar,

Mvh

Martina

UlrikaD
0

Valpsjuka är väldigt ovanligt men jag skulle inte chansa. Finns väldigt många uppfödare nu som säljer sina valpar ovaccinerade. Och väldigt många köpare som struntar i att vaccinera valparna när de väl kommit hem.

Vilket i sin tur gör att valpsjukan har en stor chans att komma tillbaka igen. I många fall har valparna ett visst skydd från mamman till en viss ålder, men många har ju inte mamman vaccinerad heller så då finns det ju inget skydd alls.

Jag skulle personligen aldrig våga chansa med tanke på så otroligt många ovaccinerade illrar det finns nuförtiden.

Men om din tjej är 10v nu så kan du ju vaccinera henne nu.

MartinaHn
0

tackar! Hon ska vaccineras nästa vecka faktiskt.

Kan äldre illarar ha valpsjukevirus utan symtom?
den äldre är 4,5år och är frisk.

UlrikaD
0

Jag tror man kan bära på viruset utan att det syns, men jag kan inte svära på det. Vet lite för lite om det faktiskt.

Däremot kan ju inte du svära på att din valp är frisk om hon inte är vaccinerad.

Nu är hon ju säkert det, men rent teoretiskt alltså så kan ju din valp smitta någon annan lika väl som att hon kan bli smittad själv.

Bättre att vara helt säker tycker jag, hon klarar sig nog bra med ditt sällskap en stund till.