Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2114 ggr
emoflickan
0

helvetet tar aldrig slut...

I lördags blev Gimli dålig…kräktes på kvällen men sen lugnade det ner sig och han verkade okej, under gårdagen var han lite hängig men han åt och bajsade okej. Jag lämnade tjabbe och gimli hos min mamma igår för att åka o ha lite föreläsningar idag, vid 11 ringer hon och säger att gimli är jättedålig…han kräks massor och är helt slö..

Jag tar första bästa pendel till linköping o möter joel o så åker vi till tranås o möts av en väldigt dålig gimli. Han totalvägrar att äta men jag får i honom lite vätska, trycker i honom en hel del paraffinolja och efter ett par timmar bajsar han iaf så det är inte helt stopp dock fortfarande ingen matlust han gnisslar även tänder, alltså rejält, aldrig hört ngt liknande, så mkt att det blir typ fradga runt munnen, ringer runt till lite veterinärer men klockan är så mkt att det känns onödigt att åka till sthlm för då hamnar jag väl till slut på bagarmossen, vi bestämde oss för valla djurklinik i linköping.

Kommer dit där dom konstaterar att hans allmäntillstånd inte alls är bra, han har för låg temp och han har nu blivit väldigt röd runt ögonen och är mkt hängig. En röntgen visar inget direkt, eventuellt ngt vid tarmarna men det kunde lika gärna vara avföring. Det kan alltså vara ngn form av delvis stopp eller kanske eventuellt en väldigt kraftig infektion…dom har inte så bra illerkoll där men jag är ändå grymt nöjd med deras insats då dom verkade vara beredda att göra allt för gimli. Beroende på hur han mår imorgon kommer jag antagligen åka med honom till sthlm om han är i skick för det.

Gimli får en kanyl i benet och läggs in, han ska nu ligga inatt med dropp och få antibiotika, samt att han ska kontraströntgas imorgonbitti då dom även ska ta ett blodprov som inte gick att ta nu då han var så uttorkad.

Jag är på gränsen till ett sammanbrott och vet i princip inte vart jag ska ta vägen..sitter här ensam med tjabo i knät som undrar var brorsan är….det är inte ens en vecka sen jag miste Bilbo och nu händer det här…

Sara
0

Å fy! Önskar man kunde göra något.

Kram!

Sara

Musiken
0

Nej vad jobbigt! Hoppas att han svarar pa droppet nu da sa att han piggnar till och ni kan aka till Sthlm!

emoflickan
0

är det något som upplevt det här med tandgnisslandet? jag vet att han har väldigt dåliga tänder, är väl nåt genetiskt fel, han gnisslar en del när han äter o sådär, men nu har han legat o tuggat o tuggat o gnisslat konstant…

sarae
0

tandgnissel och tuggande kan bero på illamående..

stackars grabben… och stackars dig hanna… håller allt jag kan hålla för gimli!

emoflickan
0

tjabo går o letar o letar…o luktar på mig hela tiden..han o gimli är oskiljaktiga…jag klarar ärligt inte av en förlust till, gaah, och bara gå här hemma o vänta…det är olidligt…

cannaydia
0

Vi håller alla tummar och tassar för Gimli här och hoppas han svarar bra på antibiotika och droppet under natten! *stor kramar ifrån oss*

Faxlin
0

Nej men usch, nu har ni haft nog s det räcker redan. Jag kan inte göra något för att hjälpa dig, men vi håller alla tassar och tummar vi har här hemma.

Skickar en kram

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

FerretCrow
0

ursch vad hemskt. håller tummar och tassar här hemma att han blir bra och skickar en massa styrke kramar till dig och tjabo.

Ceciliaolucifer
0

Men Hanna :(
Tigern gnisslade tänder och fick fradgaliknande skum runt munnen när han mådde extremt dåligt.  När han fick sitt koma-insulinomanfall dagen jag tog bort honom så skummade han runt munnen :(.

Jag vet att det känns som att allting kommer på en gång men ofta är det så att ni vi väl kommer ur balans så gör vi saker vi annars inte skulle göra. Man kanske inte är tillräckligt observant med vart man lägger sina "farliga" saker och illrarna festar loss.

Håller tummarna!

emoflickan
0

#9, det värsta är att jag har sådan ångest över att jag mått så dåligt över bilbo att jag kan ha missat att gimli varit hängig. Hans allmäntillstånd har varit väldigt bra och jag har aldrig misstänkt insulinom så jag hoppas verkligen inte att det är något sånt, nu när du skriver att tigern blev sådan. Dock tror jag lite där som Sarae skrev om illamående, med tanke på att han kräkts att han helt enkelt mått jäkligt risigt och därav gnisslandet o tuggandet, det känns dock hemskt att han kanske mått sämre en tid utan att jag märkt?!…..veterinären trodde oxo att gnisslandet beroedde på något slags obehag o kroppen och hon var iaf såpass insatt att hon förberedde mig på diverese sjukdomar (som jag iofs redan visste var möjliga vid såna här fall) men jag var ändå tacksam att hon verkade ha "uppdaterat" sig för vårat besök.

Usch jag sitter nu och är så orolig för min finaste…men jag vet ju att inga samtal är bra nyheter då dom bara skulle ringa om han blev sämre…

alda
0

Livet har en tendens att inte vara rättvist, men jag hoppas verkligen att det går bra med Gimli. Kram.

Ceciliaolucifer
0

#10 Jag känner igen den där ångesten Hanna, jag kände exakt likadant. Lucifer fick sin diagnos i Maj och jag koncentrerade mig på honom eftersom hans sjukdom var så aggressiv, jag hade lite tunnelseende där men kände ändå att jag ville göra en koll på Tigern eftersom han började bli till åren. Vi fick Tigerns diagnos i Nov samma år och jag kämpade ju med båda som du vet. Men jag trodde ändå att Lus skulle gå "först". Jag var så fokuserad på honom och mitt hjärta brast när jag fick ta bort Tigern 3 månader senare bara, efter diagnosen. Jag vet att jag gjorde allt jag kunde, men bara att känna dom skuldkänslorna gör så ont. Speciellt när lucifer levde långt efter Tigern.

Det kan vara så att du inte har märkt ngt med gimli och det är fullt mänskligt,  det är inte meningen att man ska behöva utstå sånt här.  MEN det här kan ha uppkommit senaste dygnet och det är egentligen inte heller så konstigt, om han nu har ätit ngt. Illrar har som alla vet dålig time:ing när det kommer till sjukdomar och skador.

Bara för att Tigern skummade och gnisslade och han hade insulinom så behöver det inte vara det Gimli har. Men oavsett om det beror på sjukdom eller främmande kropp så har du gjort allt du kan. Du tog honom till veterinären så fort du märkte att ngt var fel.

Om du bestämmer dig för att åka till Väsby med honom imorgon så hör av dig. Jag är hemma under hela tisdagen och bor som sagt 5 min därifrån.

Vi håller alla tummar och tass här! Kram

HannaM
0

Nej, usch, inte kul. Hoppas mysgimli blir sig själv så han får komma hem till dig och tjabo fort.

KerstinL
0

Min Zahara brukar gnissla tänder ibland, jag fick då höra att dom kan göra det om dom har typ magkatarr..

Håller tummarna för vackra Gimli!!! *kram*

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

FerretCrow
0

#14 det kan ju stämma. för har du magattar så kan man ju kräkas i massor oxå

emoflickan
0

Nu har jag precis hämtat hem Gimli, han är precis som vanligt igen o ränner runt här o tigger o busar med tjabo. han har fått dropp o antibiotika under natten samt vätskepuckel nu på morgonen, och han har tydligen ätit upp två matskålar inatt :) samt dragit ur kanylen ur benet för den ville han inte alls ha. Tyvärr så visade blodprovet dom tog imorse att han hade väldigt lågt blodsocker och vi vet ju alla vad det kan betyda…dock vägrar jag acceptera insulinom förrens vi tagit en ordentlig koll hos roslagstull i början av nästa vecka. Det kan ju vara så att blocksockret var så lågt iochmed att han inte åt något på hela dagen igår…så ni får hålla tummarna för min lille gris…en tredje iller med insulinom är inte något jag vill behöva gå igenom igen…

Ceciliaolucifer
0

#16 Vi får hoppas på det bästa :) Tyvärr är 4 års åldern inte alltid så trevlig. Ska iväg och göra hälsocheck på Hugo som blir fyra iår och Bernz som är 3 år på Torsdag!

elinn
0

Här håller vi alla tummar och tassar vi har för att Gimli ska vara frisk och slippa besvär med insulinom och/eller andra otrevligheter.

Sara
0

Så skönt att han mår bättre! Skrattande

Sara

Madde
0

Vad skönt att han mår bättre. Håller tummarna att han inte har insulinom.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tusss
0

Livet är inte alltid så lätt. :( Du är otroligt stark som orkar med! Håller tummarna för att allt går bra med gimli

emoflickan
0

alltså jag orkar fan inte med det här..sen jag skrev sist har en del hänt. vi har för det första varit uppe i sthlm o besökt roslagstull, där dom gjorde en undersökning o tog en del blodprov. hans glukosprov låg på 4, vilket jag tycker är lågt?! veterinären sa att skulle t.ex provet visat 3,9 skulle hon börjat tänka på prednisolon, är det verkligen så stor skillnad (ni som har bättre koll).`?. Hur som helst, jag tog hem gimli, han var jättepigg, allt funkade bra, vi åkte till tranås o en kväll blir han dålig igen, spyr o tuggar o gnisslar. Jag blandar en halv kortisontablett i laktosfri grädde som jag får i honom, märker skillnad nästan direkt o då börjar han äta o dricka som han aldrig sett mat förut.

Eftersom jag ändå misstänkte insulinom har jag gett honom 1/4 tablett kortison varannan dag sen dess och han har mått fint, inga fler spyattacker.

Igår åkte jag till Jossan med grabbarna för vi skulle sova över. På morgonen fick gimli tablett o så gick vi ut på promenad med dom på eftermiddagen. Vid typ 23 började han hulka o försöka kräkas, fick i honom tablett o han mådde nästan direkt bättre (man misstänker ju blodsockerfall då?) iaf…dom sov i en hage inatt för våra illrar inte direkt går ihop, och idag när jag skulle ta bussen hem så börjar han kaskadspy i buren, och det är _bara_ massa vitt skum i princip. Vi åker hem till Jossan igen, köper dock honung med oss som vi gnor på tandköttet samt att jag får i honom en halv prednisolontablett.

Han somnar o när jag ska titta till honom efter en stund så ligger han i toalådan o kräks, gnisslar tänder och är så sjukt dålig. Jag o jossan drar iväg till Valla djurklinik i Linköping (d'r han låg över natt sist) och dom lägger in honom igen eftersom han är såpass utmattad.

Nu vet jag inte vad jag ska tro…det känns ju som insulinom..MEN då borde ju tabletten hjälpt idag t.ex. Och det är skumt att han fick ett anfall idag när han inte ens gjort ngt (igår var ju långpromenad o allt så det kan ju orsaka sockerfall). det känns verkligen inte som om något stämmer in.

Men det får ju bli sthlm igen, ultraljuda o se vad det visar. Jag är dock så jävla irriterad på mig själv att jag inte insisterade mer på ultraljud sist men veterinären ville ju avvakta..gaah..

Känner mig så himla maktlös när finaste ligger där nu…

sarae
0

Stackars er hanna. Har tyvärr ingen egen erfarenhet med insulinom… men 4 är inte jätte lågot och han borde nog inte vara så dålig. Har ni verkligen uteslutit främmande föremål helt och hållet? Syptomen liknar molles turer i mångt om mycket.

Håller alla tummar jag kan härifrån at ni kommer till botten med det här!

HannaM
0

Stackars killen, och dig. Jag håller alla tummar och tassar jag kans samla ihop här hemma för att du får ett svar på vad det är.

Loveferrets
0

Usch önskar så jag kunde hjälpa, hoppas allt blir bra till sist, Mira som jag hade förrut hade insulinom men hon spydde dock aldrig.

Tycker oxå tabletten borde ha hjälpt om det nu är det han har. Kanske borde ta ett nytt ultraljud igen för att försäkra så det vekrligen inte finns nått föremål i tarmen.

sanna82
0

Tänker på er och hoppas att allt ska lösa sig. Väntar just nu på diagnos på min illerhona och det är inte roligt. Håller tummarna att vi får många fler vackra dagar med våra pälsbollar.

Styrkekram!

Be a rainbow in someones cloud

emoflickan
0

Sarae, hoppades du skulle läsa o svara! vi tänkte ringa dig förut men jossan hade tydligen fel nummer, nej det kanske inte går att utesluta främmande föremål helt, jag ska ultraljuda o konstraströntga i sthlm o se vad det visar, men jag läste din tråd om molle och det kan ju i princip vara omöjligt att se ngt förrens det blir tokakut? jag kommer definitivt hålla det starkt i minnet o tycker oxo som sagt att insulinom inte känns som en helt okej diagnos (men ändå skumt att det hjälpt med predinisolon närn han mått dåligt?) jag blir verkligen inte vettig på det här..

emoflickan
0

Nu sitter jag uppe i sthlm, gimli har lagts in på roslagstull under kvällen/natten, dom ska röntga, ultaljuda o ta lite prover. Dom misstänkte något med urinblåsan då han verkade vara väldigt spänd över den (veterinären sa dessutom samma sak igår, han verkar inte kunna tömma den ordentligt) då kunde det vara tumörer, gallsten eller något liknande, detta kunde oxo förklara varför han varit dålig. Men ultaljudet bör ju kunna bekräfta eller dementera insulinom iaf, plus att det går o se om det är några andra tumörer. Han känns dock bra i buken när dom klämmer på honom vilket alltid är något.

Nu sitter jag bara och oroar mig…mitt psyke pallar verkligen inte mer av detta nu, jag vill bara att dom ska hitta vad det är för fel..dessutom tror jag att jag nästan maxade försäkringen när jag betalade valla idag…o roslagstullräkningen lär bli saftig, det är tur att man har sparpengar..det värsta är att jag tror att det är nytt försäkringsår typ…i början av juli..aja..bara gimli blir bra så skiter jag i allt annat..

UlrikaD
0

Håller tummar och mängder av tassar här hemma för Gimli!!

Faxlin
0

Även vi här hemma håller alla tummar och tassar för Gimli.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nea
0

Håller tummarna för att han skall bli bättre och att de hittar felet på honom.

När det gäller prednisolon är det inte konstigt att han blir pigg av det. Prednisolon är nämligen ett kortisonpreparat och liknar kroppens egna hormon, kortisol. När Kortison eller hormonet kortisol tillförs i kroppen ökas glukosen i blodet och den som tar preparatet blir piggare. Det är därför det funkar på iller med insulinom, samt att den har en antiinflammatoriskeffekt och har en lätt cytostatikaeffekt (dvs dämpar tillväxt av tumörceller).

De personer som står konstat på kortison, tex för kronisk inflammation, brukar oftast få göra glukostester för att se om läkemedlet grö att personen får högtblodsocker och ev diabetes.

emoflickan
0

Nu ringde veterinären, dom har röntgat och ultraljudat och det enda dom kunde se var att det eventuellt var ngt vid levern, som kanske en cysta? hon sa att det dock var omöjligt att veta vad utan att öppna upp, annars hittade dom inte ett dugg, inget som såg ut som tumörer och inget som tydde på insulinom. Jag ska dit imorgon och diskutera vad vi ska göra men det lutar åt att jag tar hem honom och helt enkelt bokar en tid så får dom öppna upp honom o kolla vad det kan vara för något är det ju definitivt…pratade med agria också och jag får en ny försäkringsperiod den 1a juli så det kan ju vara en idé att boka in något då. Blir så frustrerad att dom inte hittade något konkret, nu mådde gimli jättebra, han hade ätit, bajsat & kissat o röjjde runt i buren för fullt sa hon.

Loveferrets
0

¤32, usch det är trist när man måste öppna dem för att se vad de kan vara, kanske kan vara nått föremål han stoppat i sig oxå behöver inte vara en cysta, om så är fallet så får vi hoppas den är godartad. Skönt att höra att han verkade pigg nu.

Önskar er lycka till.

Aviendha
0

Håller fortfanade tummar för att de ska hitta något konkret, så man vet vad som stör för dörren. Vilken pina!

emoflickan
0

gimli är hemma nu men man märker att han är lite medtagen av allt som hänt, han har iaf inte kräkts mer och går inte ner i vikt så han äter iaf, han sover dock nästan hela tiden. Jag har bestämt mig för att låta öppna upp honom, veterinären ska ringa mig på måndag så ska vi diskutera lite och då även boka en tid. Om han inte blir sämre såska jag försöka få en tid i början av juli (får ny försäkringsperiod då..har ju maxat denna en aning:) såklart får det bli tidigare om han blir sämre..men helst vill jag att han ska återhämta sig nu så att han är i så bra skick som möjligt för operation.

Jag blir helt knäpp och har surfat runt som en galning för att hitta nåt som stämmer in. Jag har även hittat två små hudtumörer på honom (mastcell?) aja vad dom nu heter, dock har han inte kliat på dom något speciellt)  som t.ex kan höra ihop med insulinom..men inget av de proverna vi gjort tyder det minsta på insulinom…allt är bara så himla konstigt…

Nea
0

#35 Nu hoppas jag att jossan rättar mig om jag har fattat det hela fel och att hon inte har något emot att jag skriver dett. Har inte Dexter fått mastcellstumörer utan att ha insulinom? Om jag inte minns fel så mådde han lite halvkass innan de tog bort dem, efter op. så blev han hyfsat mycket piggare.

emoflickan
0

#36, dexter har insulinom. (därför jag skrev att det kunde höra ihop med insulinom då det är infon hon fått).

Nea
0

#37 Han hade väl inte det när de upptäckte "knapparna"? Insulinomet upptäcktes väl något år eller någar år senare. Men som sagt jag kan ju minnas helt fel också.

emoflickan
0

kommer inte ihåg hur processen var, dock vet jag att dom sagt att mastcellstumörer kan höra ihop med insulinom. inte för att det har ngn betydelse i gimlis fall då det inte verkar vara insulinom.

Ceciliaolucifer
0

Man säger ju att mastecellstumörer sällan kommer ensamma. Att det finns någon bakomliggande orsak, men absolut inte alltid.

När jag opererade Hugo när han var 2 ½ år gammal så gjorde vi alla prover för insulinom, binjure och lymfom för att vara säkra. Men att huvudmålet var att utesluta binjure då det var mest relevant till tumörerna just då.

Jag hoppas att killen håller sig "frisk" tills operationen :) och att han inte tappar allt för mkt hull nu inför badsäsongen ;)

Ceciliaolucifer
0

Förlåt om det här känns helt off topic, Men är inte Gimli ganska rund om magen? lite för rund?

Kan det ha ngt med det att göra?

emoflickan
0

han ligger på 1,6-1,7 kg

Ceciliaolucifer
0
JossanH
0

Dexter fick sina tumörer innan han fick insulinomen.
Han hade inga problem med dessa mer än att han ofta kliade sönder som och på så vis fick ganska stora sår på kroppen. Ofta dök dessa små tumörer upp lite hipp som happ på kroppen på honom men efter att jag tog beslutet för ca 1,5 år sedan att ta bort de 2 sista (och de som irriterat mest av alla hudtumörer) så har dom inte kommit tillbaka.. Ett halvår efter operationen fick han diagnosen insulinom.

Gimli har väl alltid haft en liten boll i magen :). Dock ser han smalare ut nu än vad han brukar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

emoflickan
0

idag har jag pratat med vetten, och vi har helt bestämt oss på en öppning, om inte gimli blir sämre så är datum satt till 3/7, det är Gunnel som ska öppna honom så det känns bra för hon är ändå väldigt kunnig inom området. Nu är det bara för mig att se till att att äter o dricker o mår okej fram tills dess…vilket är väldigt påfrestande, vaknar flera ggr per natt o går o kollar att han inte spytt, vågar knappt lämna lägenheten, och kan inte åka till tranås och mamma för att jag är rädd att han ska bli dålig där :/

Ibland undrar jag om det verkligen är värt det? Jag älskar mina illrar över allt annat och smärtan att förlora dom är ju obeskrivlig..först albin, sen älskade bilbo och nu är gimli dålig, jag vet inte om jag kan hantera att något händer honom oxo..hur mkt dom än förgyller mitt liv går det inte att undvika att tänka att det skulle vara lättare om jag aldrig bestämt mig för iller :(

Sara
0

Håller tummarna att allt går bra!

Och visst är det värt att få älska och bli älskad av dessa underbara varelser, även om det gör så ont när de går bort.

Sara

Loveferrets
0

#45, det är hårt, det kan ingen komma ifrån men samtidgt ger dom en så mycket så det jobbiga överväger, man får försöka tänka på alla härliga minnen man haft o får, försök ta tillvara på tiden så mycket som det går, man vet att man tyvärr bara har dem till låns, men jag tror Gimli kommer klara det här , vi håller hoppet uppe.

Ska hålla alla tassar o tummar att allt går bra för Gimli, tusen styrkekramar .

NinaogRaKKerUngene
0

Min Pippi hadde tydelige tegn til insulinom. Fikk "anfall" hvor hun ble apatisk i blikket og svak i bakbeina. Da dette hadde gjentatt seg over 2 dager kontaktet jeg veterinær.

Det ble tatt blodprøver. Blodsukkeret var 4,2 men dyrlegen mente det var for lavt da hun hadde blitt bedøvet før blodprøven. Ilderne blir stresset av bedøvelsen, og da går blodsukkeret opp.

Insulintesten var helt ok. Men vi ga henne prednisolon i påvente av insulintesten, og da var hun helt fin.

Etter vi hadde fått alle svarene reiste vi igjen til dyrlegen. Det ble tatt ultralyd, men alt så helt fint ut. Da vi åpnet henne fant vi 3 cyster. Disse har blitt sendt til biopsi.

Konklusjonen av operasjonen og biopsien er uten tvil insulinom. Vi har nå fjernet cystene og gått ned til 1/4 tablett prednisolon om dagen.

Pippi er nå i storform Glad

Skriver dette for å fortelle deg at det kan være insulinom selv om blodsukkeret er såpass høyt som 4. Dersom ildern er under 6 år, kan man fjerne systene og dermed utsette sykdommen.

Ønsker dere all lykke til.

JossanH
0

#48 det underliga med detta är desvärre att Gimli hade fått prednisolon i "förebyggande" syfte samma dag som han fick sitt värsta anfall… :/

Sajtvärd på Iller.ifokus

Loveferrets
0

#48, enligt min vet så kan man inte ge det i förebyggande syfte för får dom insulinom så får dem det i alla fall.

NinaogRaKKerUngene
0

Nå gikk Pippi på Prednisolon en uke før hun ble stabil. Kunne bli litt slapp og apatisk i blikket. Jeg var ikke fornøyd, men etter en uke var hun helt fin. Så om ildern har fått prednisolon en dag, kan den allikevel få anfall etterpå.

Det eneste som hjelper ved akutt anfall er sukker, helst druesukker.  Prednisolon gis preventivt mot anfall, men jeg er overbevist om at det må gis noen dager før det har effekt.

Mener derfor at ildern din godt kan ha insulinom selv om hun fikk anfall samme dag som hun fikk prednisolon.

Lykke til med utredningen, håper dere finner ut av det.

emoflickan
0

#50 hon skrev "förebyggande" med situationstecken, dvs han har fått kortison eftersom det ändå verkar hjälpa lite mot illamåendet, men nej det förebygger inte insulinom.

emoflickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon är de dags..givetvis mår Gimli bättre än någonsin nu och det känns jävligt att behöva öppna upp honom. Men någonting är det och jag vågar verkligen inte ta chansen och inte öppna nu och så får han en attack igen och blir jättedålig, och att öppna honom då kan ju innebära en stor risk. Nu är han iaf pigg, äter bra och har gått upp i vikt, vaken och alert, äter godis igen när det bjuds :)

Jag misstänker lite att et kan vara binjure som spökar, och dom såg ju också något vid ultraljudet vid levern så vi får se helt enkelt. Jag kommer inte sova en blund inatt…ska upp vid 4 och ta första tåget till sthlm. Gunnel hoppas på att kunna operera innan 10, sen får vi se hur lång tid det tar. Jag ska också be henne skära bort en av hans "hudtumörer" och skicka på analys så inte det är någon skit också…

Så håll tummarna för min lille gris imorgon…uppdaterar när jag vet mer…

Loveferrets
0

Önskar stort lycka till med Gimli, ska hålla tassarna härhemma….Du får uppdatera sen ..

Sara
0

Ska tänka på Gimli och dig i morgon.

Sara

emoflickan
0

sådär ja..denna dagen avslutad, gimli ligger inne tills imorgon på roslagstull och som jag innerst inne misstänkte så var det något i magsäcken, dock inte något utan han ätit utan en jäkla hårboll! den var stenhård och stor och hade antagligen legat där länge…veterinären sa att det var en jäkla tur att den inte kommit ut i tarmen för då hade det blivit tvärstopp. Dom tog även bort nåt litet vid bukspottkörteln som ska skickas på analys samt en av hans yttre "tumörer" som också ska iväg på analys.

Men iaf, sist jag pratade med dom hade gimli ätit och mådde bra efter omständigheterna..och jag är bara…så jävla lättad..att veta att det faktiskt var något fel och att det ÅTGÄRDATS! :)

FerretCrow
0

#56 gud vad skönt att höra att ni hittat problemet och att han mår bra efter aööt som hänt. nu håller vi här hemma tummarna för bara bra dagar resten av hans liv =)

Sara
0

Skrattande Så underbart!

Sara

Loveferrets
0

Så skönt att höra, förstår att du är lättad o att han mår bra trots omständigheterna.

NinaogRaKKerUngene
0

Så utrolig godt å lese at dere har funnet ut av det og at det går bra med Gimli Glad

emoflickan
0

Nu är jag o Gimli hemma hos mamma i tranås! Jag har lånat en julabur av jossan som han får sova i nu, veterinären sa att jag kunde ha honom ute ur den korta stunder nu typ..första 3-4 dygnen men att han kunde vara i den för det mesta så det läkte ordentligt. Han är väldigt pigg för att vara nyopererad, o gillar inte alls att vara instängd :) Operationssåret är sjukt fint! Jag minns bara Albins operationssår med fasa, jag mådde så otroligt dåligt när jag fick se honom efter han opererat bort vänstra binjuren så jag var beredd på det värsta men Gimlis sår är så himla fint, märks knappt och varken svullet eller blått runt omkring! (kan ju såklart bli det lite nu dom närmaste dagarna) men det ser ut som det kommer bli en ganska snabb läkning.

Han fick också stygn på "insidan" dvs, jag ska inte tillbaks till vetten för att ta bort dom utan dom försvinner av sig själv sen och han kan inte bita bort dom vilket känns skönt.

Han ska äta AD-mat nu i iaf 3 dar eftersom det är magsäcken dom öppnat, det är inte så populärt ;) men när jag mosar ner det ordentligt och stoppar det i en stor spruta o håller vid munnen smaskas det hej vilt ;) Så han äter iaf, han ska få många och små portioner per dag, jag har satt in lite uppblött foder till honom inatt o så har jag satt klockan på 6 så då ska jag upp en sväng o se att han fått i sig lite. Sen ska han äta vetremomix (aja hur det stavas) 2 ggr per dag i en vecka, och det gick också ner utan problem.

Jag känner bara så himla stor glädje att det "bara" var den här hårbollen, och är så glad att jag tog beslutet att öppna honom (den syntes ju varken på röntgen eller ultraljud). Men nu får han hålla sig frisk i ett år för jag har nästan maxat nya försäkringsperioden som började för 2 dar sen ;) (allt som allt gick det på 9095, agria ersatte 7000 nånting, jag fick betala 2600 och det kändes verkligen helt okej!). Så än en gång inser man hur bra försäkring kan vara!

Nu ska jag försöka sova lite (inte blivit mycket av den varan sista dygnen…)

Tack för allt alla skrivit!!

sarae
0

Gud så underbart att höra!!! Verkligen härliga nyheter… hoppas nu att grabben snart är på benen igen :)

Ja… det där med försäkringar… underbart att ha dem.. men när de är slut så inser man verkligen vilken hjälp de var… Molle gick ju på 6000 i mars, och ca 24 000 nu i juni.. där agria tog 10.000….

Kan du inte nyteckna en nu? som varar tills nästa år? Visserligen täcker den ju inte det som gjorde att den maxades denna gång. men det är altid en backup!

emoflickan
0

#62, Sara det var precis det jag undrade! Om man kanske kunde teckna en ny? för chansen att han får en hårboll till lär ju inte vara stor (han 2 flaskor paraffin här nu som kommer användas vid minsta hårstrå;) jag ska ringa agria på måndag o höra vad dom säger!

24000, shit så mycket alltså, jag önskar så att det vore som samma med katt o hund, dvs att man kunde få välja vilket tak man vill ha på försäkringen, skulle bra mycket gärna hellre ha 20 000 ån 10!

Gimli har nog beräknat att vara på benen väldigt snart misstänker jag, det är väl matte som kommer sätta käppar i hjulet för honom ;) Men han är mycket mycket piggare än vad Albin var efter sin operation!

sarae
0

#63 yes.. så kan man göra :) fick det erbjudandet för Molle förra året… då han maxade försökringen efter öronpropp 1… fast i hans fall var det ingen mening att teckna en ny.. eftersom det jag visste skulle drabba honom igen skulle vara just en öronrpopp ;)

yes.. skulle ge mycket för högre tak :( Molles maxades ju 2 gånger med exakt ett års mellanrum liksom… suck..

underbart att höra att han är på g :)

Sara
0

Teckna ny försäkring kan man bara göra när hela beloppet är slut. Alltså Agria har ersatt 10 000:-.

Sara

emoflickan
0

Uppdatering av Gimli: Såret är fortfarande så himla fint! inga svullnader eller blått runt omkring. Han äter bra, dock måste jag mata honom för att han ska äta AD-maten, dom få timmarna jag sover får han ha lite uppblött totally ferret hos sig som också smaskas i :) Medicinen går också ner utan problem. Han är lite gnällig över att få sitta i julaburen men idag ska han få komma ut en sväng o gå runt lite i ena rummet. Han sover dock mesta tiden, är nog ändå ganska medtagen av allt. Sitter och väntar på att Gunnel ska ringa nu så ska hon också få uppdatering av hur det går, får se vad hon säger om hur länge han ska få vara i buren.

TottsiGirl
0

Men va skönt att det "bara" var en hårboll!!
Hoppas han fortsätter piggna på sig så han snart kan vara ute och skutta :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Ceciliaolucifer
0

Oj, en hårboll som ställde till det för er :( Men vilken tur att ni fann orsaken!
Lucifer höll på att dö av en hårboll som var stor och vägde 200gram. Men jag förstår inte vad dessa 200gram kom ifrån. Den satt i tunntarmen och den sågs inte på ultraljud eller röntgen. Men tack vare den så upptäckte vi lymfomen så det var tur i oturen.

Hoppas nu att han får slippa allt ont och att han håller sig frisk! :)

emoflickan
0

Och idag fick jag besked om det dom skickade på analys, det yttre dm tog bort var som jag trodde mastcelltumörer, inte elakartat och inte något som vi behöver tänka på att ta bort om han inte kliar sönder dom och störs av det. Och det dom tog bort vid bukspottkörteln var…ja..såklart en insulinomtumör. Tredje illern nu jag haft som fått insulinom…just nu är det bara avvaktan för att om något halvår antagligen börja medinicinera med prednisolon. Han har vart lite dålig i veckan och gnisslat tänder, kräkts och Gunnel trodde att det antagligen hade med insulinomet att göra trots att dom tagit bort det dom hittade.

Det jag ska försöka göra nu är att få honom o äta kött, som ni vet är barf det bästa men jag har ju försökt tidigare och gått på bet… men nu tänker jag envisas..även om jag bara kan få honom på halvbarfning så kanske det gör avsevärt fördröjning med utvecklandet av sjukdomen.

Så antagligen var det hårbollen i kombination med insulinomet som gjorde honom så dålig, men nu är det ju inte hårbollen som spökar längre och han mår fortfarande illa ibland och det är i princip inte mycket jag kan göra åt det…och det känns bara helt hopplöst just nu.

HannaM
0

Men vilken skit.. jag önskar dig lycka till med barf, det går att få över gamla illrar, jag har sett det själv. Även om det kan vara kämpigt så är det oftast möjligt att få dom att smaka till slut.

Loveferrets
0

#69, jag hoppas verkligen att det kan lyckas bättre o ge han barf,