Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 536 ggr
[Pernilla09]
0

Råd till ny illerägare

Hämtade vår sötnos i måndagskväll och har lite frågor.

Gällande bitandet; ska vi fya honom på allt han biter eller bara våra fötter och händer? Jag kan ju förstå att han biter oss i fötterna då han får leka med tubsockor också…råd till mig, tack!

fridaas
0

Jag rekomenderar att du läser KT Bitträning den hittar du här, finns mkt bra tips i den.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Aviendha
0

Du sätter dina egna gränser. Är det okej att han nafsar löst vid lek? Är det okej att han nafsar i vaderna/mildjan/armarna? Alla illrar och deras illerägare har nog olika gränser för vad de tolererar. Det som känns ok för er är ok för er, varken mer eller mindre.

Mina får nafsa vid lek, men det ska inte göra ont på mig, det är min linje. Den ena fyas inte när hon nafsar i fötterna, den andra får det absolut inte, och detta är för att de gör det av olika anledningar. Det är mer komplext än man tror ;)

Läs KT bitträning som #1 tipsade om, där får du se hur andra uppfostrar sina. Du får själv välja vilken väg som fungerar för er.

Loveferrets
0

Inlägg 2 tyckte jag sa allt, du avgör själv gränserna vad du anser är acceptabelt. Simon här hemma får varken naffsa eller bitas, det gäller att vara envisare än illern. Han förstår mycket väl att han inte får men han testar ändå men då gäller det att säga ifrån.

[Pernilla09]
0

Nu har jag läst igenom KT bitträning och vi börjar med att vara konsekventa med att låta högt när han biter till.

Jag tycker att det är helt ok att han nafsar vid lek men gränsen kan vara hårfin. Tack för tipsen.