Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 4865 ggr
Betiz
0

Färg/teckning på engelska

Jag undrar vad alla färger/teckningar heter på engelska. Då för kul på facebook har jag börjat prata med illerägare lite här och var i världen för att dela erfarenheter och åsikter mm när det kommer till illrar. vilket är Mycket kul. Men jag är väldigt förvirrad över vilket teckning är vilken när de skriver. Hob har någon kallat sin illerteckning och jag har ingen aning vad det menas. så om någon skulle kunna hjälpa mig skulle det vara jätte snällt. är nyfiken helt enkelt.

UlrikaD
0

Hob betyder ju hane.

Betiz
0

#1 oki har faktiskt aldrig hört talas om det. mer än när jag frågade vilken färg och teckning dennes iller hade och då kallade han den för hob, endast. men då vet jag det :P

du vet inte vad viltfärgad, pastell etc etc heter på engelska?

UlrikaD
0

Viltfärgat kan heta sable, sabel standard eller bara standard. Pastell kan heta både cinnamon och champagne. Silver, dew och albino heter samma. Tomte heter mitt.

Sök på nätet, finns hur många sidor som helst att kika på.

Betiz
0

#3 nu har jag iaf en ide. tack så mycket =)

NinaogRaKKerUngene
0

Pastell kan også hete Sandy, og lys silver blir noen ganger kalt for DEW.

UlrikaD
0

#5 Visste att jag hört ett till namn för pastell, kunde bara inte komma på det. Är skillnad ibland på vad de kallar färgerna för i England och i Usa.

sarae
0

Viltffärgat benäms ibland (särskilt i Engelska kretsar) även som polecat. Vilket dessvärre ställer till lite förvirring då även vildiller heter polecat…..

Pratar man med folk från Usa så blir färgerna än mer komplicerade, då det finns olika "typer" av varje färg (tex colorpoint, solid, roan and so on)

Betiz
0

#5 ok, tack =)

#7 jaha okej, kan tänka mig att det är skillnad mellan de två länderna. Men har en liten ide iaf, så kanske jag inte är helt borta iaf nästa gång jag hör orden hehehe =) tack