Öronskabb som inte ger med sig
Så blev det konstaterat hos vet att min iller hade öronskabb :(. Fick Stronghold som jag droppat i nacken efter veterinärens anvisningar. Men ack! det är bara ena örat som blivit rent! Det andra är fortfarande lika brunt och äckligt som det var innan behandlingen…
Är det vanligt att öronskabben inte försvinner direkt? Enligt vet skulle man bara behandla en gång…suck. Nån med erfarenhet av öronskabb som vill dela med sig med lite tips?

Har du kollat upp att det är levande skabb kvar? Det kan vara döda skabb du ser annars och deras avföring.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag hade oxå det problemet med min förra iller o tyvärr fanns det inget mer att göra än att rensa dom då o då enligt vett, vi hade testat olika preperat men ingenting hjälpte, man bör inte rensa dom så ofta men jag fick göra de var 14 dag eller var tredje vecka annars var det helt svart,
Så tyvärr har jag inget bra råd

#1 Nej, men jag har rengjort örat och dagen efter ser det likadant ut igen.
Det kan komma mörkt flera veckor efter, även om skabben är borta. Jag tror det beror på att man inte når att städa ut längst in, vilket man absolut inte ska.
Sara

#3. Som Sara säger i #4, det kan komma efter länge utan att det för den sakens skull är skabb. Kolla upp så att de inte lever bara.
Audiatur et altera pars
Kan det inte även vara Svamp som skapar detta i öronen, har för mig jag hörde om någon iller som dom trodde det var skabb för öronen va så sketna hela tiden men de berodde på svamp i öronen eller kommer jag ihåg helt fel.
Sen tycker jag vissa illrar får väldigt sketna öron fort medans andra är rena även när dom har skabb.
Tycker som dom andra säger att du ska göra en noggrann koll så du verkligen vet om de finns levande skabbdjur eller om det kanske bara är smuts eller svamp eller något annat som spökar.
Sen säger vissa illerägare att dom har fått behandla flera gånger med stronghold för att bli av med skabben. Själv för min del har det alltid bara räckt att behandla en gång.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#5, men hur kollar man de ? De e ju så smått.
#7 Antingen skaffar man sig ett mikroskåp eller så åker man till veterinären så dom får kika och konstatera om de finns några djur. Eller så kan man ibland tom se dom med blotta ögat men detta är ingen tillförlitlig metod.
Jag har köpt ett fickmikroskåp från www.sagitta.se funkar kanon att spåra skabbisar med!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Clas Ohlsson har också ett bra. Lite kraftigare förstoring än Sagitta's men också några tior dyrare.
Hittade skabbisar på Bogey med ett sånt från Classe.

jag hade sån tur… suck. att alla mina 10 valpar i förra årets kull fick öron skabb + mamma´n eris pga. katterna där hemma =(
jag fick då örondroppar utav min vet. som man skulle droppa i öronen på dem 2 ggr. om dagen i 10 dagar..
det var jäääättte jobbigt .. de vill ju inte precis vara stilla hahah
men behandlingen funkade jätte bra och alla blev fria från äckel parasiterna lagon till de att de blev lev. k.
#10 Vad var det för droppar du har fått? Vad hette dom? Har inte hört talas om något medel som ska droppas i öronen nämligen så ja blev lite nyfiken.
#8 och 9 , men fy o se levande djur i örat… Simon har blivit lite svart i sina nu men dock vet jag inte om det är smuts eller vad, han kliar sig lite grann men ska kolla med vett ..

#10: Skoj har du också en Eris hos dig. ;-) Även om det inte var skoj att höra att de fick skabb så tyckte jag det var lite roligt att höra om en till iller med samma namn som min tös.
#12: Ja kolla upp det. Kan vara bra att göra innan träffen med.
Audiatur et altera pars
"13, jepps ska bli hehe. Ska Eris med ?

#14: Klart eris ska med. Hon skulle bryta ihop om hon inte fick vara med matte på semestern. :-)
Audiatur et altera pars
#15, aha det e då du har sem hahaha.
ÄNTLIGEN får jag träffa min prinsessa hehe längtar redan..
Klart hon skulle bli deprimerad då, så det e bara givet att hon ska med….att jag ej tänkte på de hahahhaa
o nu e jag OT igen sorry 

jag ska försöka ta reda på det .. har minne som en höna .. ursäktar det heheh . men de vad effektiva i alla fall =D

Även om det är viktigt att medicinera rätt är det nog lika viktigt att städa hemma och tvätta filtar dagligen för att bli av med skiten! Har haft skabb två gånger här hemma, å med Stronghold, öronrensning, plus lite extra städning och daglig tvättning har det blivit bra redan första veckan! :)