Inga illrar i norrland :(
Hej! jag har länge nu velat ha en iller, haft en för många år sedan och nu känner jag att jag verkligen är redo att skaffa en igen, då jag är mkt ledig och har just köpt mig ett hus så det finns mkt yta att busa på! men det finns ju inga illrar att få tag i här uppe i västerbotten/norrbotten.. Verkar helt omöjligt.. Tror aldrig jag kommer få ha en underbar liten iller igen :/
Finns det verkligen inga uppfödare i norr?.. Eller omplaceringsillrar?..
Mvh Thony
Tja..tyvärr e det ju så att man ofta måste vara beredd på att åka långt för att få hem sin iller…många ar rest över hela landet( och även utomlands). För det finns ju inga garantier för att det dyker upp en omplacerings iller i närheten av där du bor…och även om det kanske finns uppfödare i närheten så är det ju inte säkert att det känns rätt med just den uppfödaren…..Vilken ort bor du i?

Jag bor i skellefteå, och visst, jag är beredd att åka en bit, men kändes lite väl långt att fara till södra sverigen, då precis som du säger så vet man ju inte ens om det känns rätt med uppfödaren.
nej..det är väl då man får inleda med telefon kontakt…valpsäsongen är ju dessvärre över nu, men det kan ju vara bra att redan nu börja ringa runt till uppfödare…och sålla fram de som känns "bra" om det nu är valp du vill ha….jag åkte till gävle från gbg å hämtade en iller…då hade jag inte träffat uppfödaren, men det klickade direkt på telefon…och det är det bästa jag gjort! underbar iller! ;)
tror det kan finnas en uppfödare i sundsvall (men jag kan ha fel!) å sen finns det flera lite längre ner i gävle, uppsala, sthlm…
Annars får du sätta upp dig på omplacerings lista hos de olika föreningarna å hoppas på att det dyker upp någon liten päls i din närhet ;)
Jag har skrivit under "kontakta" till dig! är det det som kallas för att pm:a?

Okej, Sundsvall är "lagomt" långt iaf! Så vore bra om det fanns nån seriös uppfödare där, Vart finns såna listor? ja, jag skulle nog vilja ha en valp eller en som inte är så väldigt gammal iaf!
Yup! det är att pm:a ;)
Nja…änså länge tror jag inte att det finns någon komplett uppfödar lista…men gå in här under kategorin iller uppfödare å se om det kanske finns något..annars få du efterlysa en ;) Då jag inte vet vem det är! någon anna kanske kan hjälpa till?

Jag tänkte på listor för omplacering! :)
Det finns massvis med illrar i norrland, jag trodde inte heller det fanns det först, men genom kontakter från den här sidan fick jag komma hem till ett par i Umeå och träffa deras iller!
ja…listor för omplacering finns hos Stif, skaraborgsillern och iller vänner….
Jag är omplacerings koordinator för skaraborgsillern, Johannah är det för stif johannahrissanen@hotmail.com och Cannaydia är det för svenska illervänner

Du kan besöka wwww.illervanner.se och hitta info om illrar och om omplaceringar. Det finns även bilder på träffar som Svenska Illervänner har anordnat i Norrland.
Malin (Cannaydia) som är omplaceringsansvarig når du på omplacering@illervanner.se
Lycka till!

Hon som kanske kommer ta en kull i Sundsvall nästa år heter Ronja här inne. Bara ett litet tips. Men inget är bestämt som jag vet än i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hej hej NosFeratu :) Tänkte bara kika in och säga att vi bor i skellefteå och har nyligen fått oss en liten illertjej, som är född i juli.. det är underbart :) Hoppas du får tag i en iller! Ska hålla ögon och öron öppna åt dig..!

Oh, vart fick ni tag i den? skaffade ni den söderöver?
Tack för det! :)

Jo, hon är född på Gotland hos Ammi, uppfödningen heter Guteillern.. Jag vet tyvärr inte av någon uppfödare här i trakterna :/

Okej, det var ju en liten bit ja!

Jo, det är ju det.. men vi hade sån tur att hon skulle på semester upp över landet, så det löste sig :)

Ah, okej! Ja ibland ska man ha tur också! :)
Känner ni fler i skeå som har illrar?

Jo, precis, haha :D
Näe, vi vet inte ens om det finns någon fler iller här.. Har aldrig hört om någon, och inte sett någon heller! Vet du om det finns någon?
#19 Men ViktorMarina, jag gav ju dig mailaddress till en uppfödare i Skellefte
Minns du inte det? 

Näe, bara fått tipset där av Aelsklinn.. Men borde ju finnas några stycken tycker jag..

#20, Jo, just det ja, jag glömde att jag fick mailadressen! Haha, typiskt mig… sorry Aesklinn :P
#21, Ja, kanske.. man får hålla utkik :)

NosFeratu, har du fått uppfödarens mailadress av Aelsklinn alltså?
Haha, jag är så efteeeer :P

Nä, Hon skulle maila henne och höra om det var okej att ge ut adressen tror jag!

Okej, jamen då är jag med :) Sorry att jag inte tänkte på det, det flög totalt ur mitt minne när du frågade!

Lugnt! jag tänkte på andra än den hursomhellst :)

Okej, verkar turligt nog som jag hade fel, det finns illrar även här uppe i norr, lite sämre om dom, men dom finns! :)
Så jag kanske får mig en liten sötnos en dag! :)
Verkar som jag tom kan få tag i en före jul, fast då är bara problemet att lösa det finansiella, alla vet vi hur mkt julmånaden kostar.. Vore skittrist om det skulle falla på det, men det är en faktor man inte kan påverka :/
Många räkningar och många julklappar.. usch vilken månad!
Hoppas verkligen jag hittar nått sätt att lösa det på!

oj vad kul! hoppas verkligen det löser sig för dig! det vore kul med en till liten iller här i trakterna! :D

Ja, en iller blir det! det är bara en tidsfråga, jag hoppas på snarast möjligt! men vi får se, får se till att dra in lite pengar på poker den här månaden ;)

Haha, ja det vore ju perfekt.. om man då kunde planera att vinna också, haha! Jag blir så less på poker att jag bettar hela tiden bara för att få vara med och slippa ha tråkigt, och då vinner man inte så ofta.. hahaha :D
Var det uppfödaren i skellefteå som hade någon parvel åt dig, eller fick du napp nån annanstans? Du behöver iofs inte berätta om det är en hemlis :)
/Marina

Haha, ja då går det inte så bra!
Jag vinner oftast, spelade upp mig från 100kr till 5600 förra månaden och från 100 till 2500 andra dan, men innan jag var klar så hade jag lyckats förlora allt igen.. jag är bra på att vinna pengar, men dålig på fatta att jag ska ge mig när jag ligger på topp!
Nä, det var ingen i skeå, var ganska precis samma sak som för er! i detalj! :)

Oj jäklar.. ja, då är det nog värt att spela! Du får bara lära dig det där sista, så ska det nog lösa sig;)
Jahaa, men vad härligt! :D Spela på, så att du får hem illern! :)
Ja att spela är kanske lätt men och säga att nu räcker det är riktigt svårt.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.