Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 841 ggr
strumpanskompis
0

Fila ner tänderna på en iller

Jag har ett bekymmer då jag och min flickvän ska resa iväg ett par veckor och har svårt att ordna illervakt. Alla vi känner är tveksamma till att ta hand om henne eftersom hon är ganska bitsk mot främmande människor. Någon kläckte påståendet att man brukar fila ner tänderna på jaktillrar och att vi borde göra det på vår iller.

Jag är väldigt skeptisk men undrar om det är någon som har erfarenhet av detta, jag vill ju inte sänka Strumpans livskvalité.

Jag är tacksam för all information jag kan få.

Robinsnel
0

NEJ ABSOLUT INTE FILA NER TÄNDERNA PÅ EN ILLER!

Försök få tag på en mer erfaren illerägare till illervakt.

var bor ni?

[Falo]
0

Tycker jag ABSOLUT inte ni ska göra, antar att det är ett skämt men kolla gärna runt på forumett annars och se om någon här inne kan ta hand om henne

sarae
0

ja att fila ner en fullt frisk illers tänder anser jag inte är att rekomendera…illern har fått sånna tänder för en anldening, precis som katter och hundar….och faktum är att även om man filar ner tänderna så gör det fortfarande ont att bli biten. Har en kompis som är tvungen att fila tänderna på sin iller, då han har tappat de två översta tänderna, och nu skaver de två underat hål på läppen….hon har fåt tipset at fila ner 1mm varannan vecka….och det är en hemsk upplevelse det vill jag lova!! Men i detta fall en nödvändighet.  Var bor ni någonstans? Kanske det finns någon här som kan tänka sig att ta hand om er lilla päls medan ni är borta…

LeeLoo
0

#2 det är ju inte ett skämt, det har förekommit…

Men gör det inte! Håller med sarae, kanske finns det någon här som kan vara illervakt som bor i närheten!?

Faxlin
0

Kan bara säga som de tidigare. Inte fila ner tänderna.
Berätta var d bor och se om inte någon här inne kan ställa upp som illervakt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nea
0

Det stämmer att de som jagar/jagade med iller gjorde det tidigare, detta för att illern skulle ha svårt för att ha ihjäl bytet. Konsekvenserna av detta blev att tänderna dog och i värsta fall så svåra infektioner att de gick in käkbenen och orsakade benröta.

[Falo]
0

#6: läskigt att höra. Har inte hört om något liknande tidigare, mycket skrämmande!Ledsen

Madde
0

Var bor du Strumpanskompis??

Eftersom det finns rätt många som har illrar runt i sverige så borde det inte vara helt omöjligt och hitta en illervakt.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

[Falo]
0

Jag finns i Stockholm och hjälper gärna till, lite beroende på när det är ni reser då jag kommer att vara illervakt åt andra också.

strumpanskompis
0

Hej,

Jag var redan innan extremt skeptisk till det här med att fila ner tänderna och ville bara höra om någon hade lite kunskap. Det kommer självklart inte att ske, skulle aldrig göra någonting som kan skada min ögonsten.

Vi bor i Växjö och åker i väg 3 veckor den 6 Dec. Vi har annonserat om semesterhem här på sidan men tyvärr inte fått något napp.

bnoffan
0

Vilka människor det finns. Hur kan man få för sig att börja med en sån grej? Fast iofs. Människor gör ju ibland sånt själva också. Har för mig att det var på hawaii som de slipade tänderna så de skulle bli helt raka.

Faxlin
0

Ni åker inte förbi några fler städer på er väg på semester då? Det kanske finns någon utefter resrutten liksom. Bara en tanke.

Audiatur et altera pars

Nea
0

#10 Bor i Växjö men tyvärr så har jag ingen möjlighet att vara semesterhem då jag själv skall åka iväg över jul och nyår. Däremot så skulle det vara trevligt att träffas någon gång.

Robinsnel
0

putt

Sinja
0

Jag bor i Landskrona men det är ju lite längre ner, men som sagt om ni kör förbi så…

[Luna]
0

Jag bor i emmaboda. och kan säkerligen hjälpa er.

skriv mig ett privat mess så får ni mitt nummer och så kan vi pratas vid.
hennes tänder e inga problem för mig del :D

Faxlin
0

Ohh, vad bra. Skönt om det kan ordna sig.

Audiatur et altera pars

[Luna]
0

Ja de e juh ganska nära mig. 6 mil bara.
Eller ja man tycker de e bara nu för tiden :D hehe.

de är juh en iller man passar då får man räkna med tänder. hehehe. vore juh konstigt annars :P

strumpanskompis
0

Tack för alla svar!

Jag kan informera om att efter mycket om och men har allt löst sig och vi har funnit en person med illervana som ska passa Strumpan under semestern.

[QueenTizzan]
0

Va skönt att de löste sig :)

Madde
0

#19: Jätteskönt att det löser sig för er. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.