Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 956 ggr
Thyne
1

Har du någon fobi?

Jag tycker att fobier är rätt intressant, men även det hemskaste som finns. Att man är så rädd för någonting, som i många fall inte har en chans att göra någon större skada till en själv.

Så, vad har du för fobi/er? (Om du nu har oturen att ha någon).

Jag har araknofobi, dvs. fobi för spindlar. Jag kan t.o.m få panikattack av att se en på bild, och när jag ser en i verkligheten börjar jag oftast skrika och tårarna rinner av panik. Detta ska jag söka hjälp för, då jag ser det som ett handikapp. Tex. ifall det kommer en spindel (kan knappt skriva ordet, får rysningar av bara det) när jag är ute och kör bil. Jag skulle helt ärligt köra av vägen. Jag skulle inte kunna kontrollera det. Sådan fobi har jag.

Thyne
0

Aerofobi

flygning

Aikmofobi

skarpa föremål, knivar

Ailurofobi

katter

Akarofobi

insekter

Akrofobi

höjder

Algofobi

smärta

Anthropofobi

människor

Araknofobi

spindlar

Astrafobi

blixtar

Autofobi

ensamhet

Automysofobi

vara smutsig

Bakteriofobi

bakterier, mikroorganismer

Batrachofobi

kräldjur

Belonofobi

vassa föremål

Bibliofobi

böcker

Brontofobi

åska

Cancerofobi / Carcinomatofobi

cancer

Cynofobi / Kynofobi

hundar

Demofobi

folksamlingar

Dementofobi

sinnessjukdom

Emetofobi

kräkas

Entomofobi

insekter

Equinofobi

hästar

Ergasiofobi

arbete

Erotofobi

fysisk kärlek

Erytrofobi

röd färg, rodna

Fobofobi

rädsla, utveckla fobier

Fonofobi

ljud eller högt tal

Fotofobi

ljus

Grafofobi

skriva, skrivning

Gymnofobi

nakenhet

Gynofobi

kvinnor

Harpaxofobi

rånare

Hedonofobi

nöje

Hematofobi

blod, blöda

Hodofobi

resor

Hydrofobi

vatten

Hypnofobi

sömn

Iktyfobi

fiskar

Kakorrafiafobi

misslyckande

Kardiofobi

hjärtsjukdom

Kenofobi

tomhet, öppna ytor (kallas vanligtvis torgskräck)

Keraunofobi

åska

Kinesofobi

rörelse

Klaustrofobi

små, stängda utrymmen (kallas vanligtvis cellskräck)

Koprofobi

avföring

Kynofobi / Cynofobi

hundar

Linonofobi

snören

Logofobi

ord

Lyssofobi

sinnessjukdom

Mekanofobi

maskiner

Mysofobi

smuts, orenhet, smitta

Nekrofobi

döda kroppar, döden

Neofobi

nyheter

Nosofobi

sjukdom

Nyctofobi

mörker

Ochlofobi

folksamlingar

Ornitofobi

fåglar

Osfresiofobi

kroppslukt

Patofobi

sjukdom

Peniafobi

fattigdom

Pnigofobi

kvävning

Poinefobi

bestraffning

Pyrofobi

eld

Scholionofobi

skolan

Sitofobi

mat

Skopofobi

att stirras på, bli iakttagen

Social fobi

dra på sig uppmärksamhet, bli granskad/bedömd

Spermofobi

spermier

Talofobi

bli levande begravd

Thallassofobi

sjö

Thanatofobi

döden, att dö

Traumatofobi

skada, skadas

Xenofobi

främlingar

Zoofobi

djur

Abstinens
0

Jag är livrädd för ormar, de slingrar sig så äckligt. Det värsta är att min pojk tycker de är underbara och vill skaffa en. Men det kan han ju glömma.

Thyne
0

Jag har inget emot ormar, men förstår de som har det. Jag hoppas att du får din pojkvän på andra tankar ;)

Ferret.YinniZ
0

fy ja! spindlar går faktiskt bra för min del..har väl sett för många i mina dar:p men det som jag verkligen får panik av att ens se på bild är kackerlackor! FY! har inte sett så många i mina dagar men fy så det kryper på kroppen! det versta är att jag vill resa till länder där dessa typer finns:/ så jag vet inte hur jag ska lösa det:S hoppas att det går  över någon gång:P

Jag har även något som jag kallar "pappersfobi" jag hatar papper:p alltså då toa-papper och hushållspapper:P särskillt nr det är blött:S..fy fy:p hehe

Abstinens
0

Haha, jodå, har lyckats övertala honom att vi bör skaffa en iller till istället :)

Kom på en till sak jag har fobi för. Operationsbilder, inälver,blod och organ är något av det vidrigaste jag vet. Mår verkligen illa utav det.

emoflickan
0

Nålar. jag tål inte ens ett blodprov i fingret. funkar inte. Jag tog stelkrampsspruta när jag var 20 heh. inte tagit den innan. jag har inte tagit t.ex den mot röda hund o mässling. så jag har väl mkt att se fram emot :P

Ferret.YinniZ
0

#1 Skit bra dr! i så fall har jag  Talofobi ox´å! snckar jämt om den hämska händelsen! händer att jag drömmer om att bli levande begravid tillsammans MED kackerlackor:(

Thyne
0

Du och min syster borde kanske bilda klubb, ni verkar vara ganska lika ;)
Nej, kackerlackor är inte det mysigaste som finns. Jag har själv inget större smot dem, men snuskiga, det är de!

Jaså? Är det känslan av blött papper? En bekant till mej har nästan samma sak, faktiskt. Han kan inte ens säga "blött papprör" utan att göra en konstig min. Han avskyr blöt papp!

Ferret.YinniZ
0

#8 ja! fy ja!:P paper öerhuvudtaget kan få mig att tappa matlusten! men blir det blött är det så att jag blir illamåede ibland:O men det beror ju på i vilket samanhang ox´å…som tur är så gård et fint på toan;) men om det till exempel ligger papper på bordet! Brr:P

ViktorMarina
0

På tal om papper har jag en kompis som har samma fobi! Men det är mest för "ritpapper", liksom vanligt skrivpapper.. hon klarar inte av det :P

Och sen har jag en kompis som ryser och får gåshud direkt någon nämner en tandborste, hon hatar tandborstar och ljudet de gör, särskilt om man drar med borsten mot huden.. haha.. Hon lider varje gång hon borstar tänderna! Förstår att det måste vara jobbigt, men man måste nästan skratta lite ibland :P

Faxlin
0

Taxar. de ger mig rysningar.,

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Thyne
0

#9 Oj! En sådan fobi har jag aldrig hört talas om. Tur att du inte spelar gitarr (?), då hade du inte orkat med noter ;)

Ferret.YinniZ
0

#10 ursch vad jobigt det måste vara med fobi för tandborstar:O

någon som vet vad fobi för nålar kallas? min pojkvän har nämligen tokfobi! han har inte tagit stelkramp:O vilket oroar mig när valpen komer hem sen…:O kanske ska starta en tråd och fråga lite omd eT:p

Thyne
0

#10 Tandborstar? Vad lustigt. Vad är det med dem hon inte tål?

Thyne
0

#11 Just ja, det har du nämnt… Vad är det med dem du inte klarar av?

ViktorMarina
0

#14, ljudet antar jag.. liksom hur själva stråna låter och känns, hon tycker det är jätteobehagligt! haha, så hemskt egentligen.. :P

blue
0

Thyne..=) Ja e lika dan..=) Har en otrolig fobi för dessa små saker..Jag & en vän drev en bar nere på cypern..Satt i ett möte med öl & spritleverantörerna..då ja såg nått i ögonvrån som trilla från en balkong från övervåningen i baren..hamna på min axel! Jag skrek grät & slet av mig alla kläder! Så där stog ja i bara trosor & alla kararna bara skratta! & sa att d va juh bara en LITEN sån! (den va ca 7,8cm lång 4,5cm bred..i KROPPEN utan BEN!! ) Såg hur den kröp ur min tröja & gick i väg..Måste nog va den värsta dagen i mitt liv…Uffa….

Ferret.YinniZ
0

#17 ååh…fy farao!:O hur gick affärerna då?:P

blue
0

Asg!!! #18# JoDå dom gick bra..=) Men ja kan ärligt sejja att varje dag man va där gick man omkring & såg påtänd ut! Stirrig & misstänksam,…=)

Ferret.YinniZ
0

#12 haha..har spelat fiol i 12 år:p MASSA noteR:p men sådant papper går bra=) detr bara toa och hushålls papper:p

cat-malou
0

Frågan är väl egentligen var gränsen går mellan jätteobehagligt och verklig fobi?! Jag t ex tycker att det är jätteobehagligt att gå upp på en pall för att då inte snacka om att gå upp på en stege! Men jag klarar av det om jag absolut måste. Speciellt då om det handlar om att göra något som har samband med djur… Så jag säger visserligen att jag lider av höjdskräck men är det en fobi?

Spindlar och konstiga insekter tycker jag också är obehagligt men jag springer inte iväg, gråter inte eller skriker. Jag t o m klarar av att ha en fågelspindel på handen även om det inte är något som jag direkt njuter av. Så är det en fobi?

Ormar däremot älskar jag så de är verkligen inget problem…

Förresten så kom jag på en sak som nog ligger bra nära en fobi… Frigolit!!!!!!!!! AVSKYR att packa upp saker som ligger i frigolit!

Ferret.YinniZ
0

#21 ja det är sant! vart går gränsen?

någon som vet vad det kallas om man inte vill bli ihålen? jag får panik om niclas håller i mig i armen och jag int ekommer loss eller om jag fastnar någonstans! jag kan skrika och halft gråta:O….häämslkit:P har väl en del med att bi levande begravd att göra…tanken att inte kunna röra mig fritt:O

Thyne
0

#17 OMG. Jag hade nog svimmat. Hur mådde du efter det? Härom veckan trillade en liten liten spindel ner på mitt huvud i bilen (som tur var körde jag inte) och jag skrek och grät och fick en riktig panikattack!

Hemskt att det skulle behöva hända! Det händer nästan alltid de som faktiskt är rädda. (Men det är nog bara för att de andra inte gör någon grej av det)

Thyne
0

#20 Okej, då var det inget då :) Härligt att det går bra då!

Thyne
0

Gränsen går där man känner en panikkänsla, tror jag. Man kan nog inte dra en generell linje för vart gränsen mellan skräck och fobi går, det vet endast du själv.

Fobi för mej är när någonting verkligen skrämmer slag på en. Inte något som bara är obehagligt, utan som du verkligen känner ångest inför och verkligen inte vågar göra. Att du skulle kunna hugga av alla armar och ben för att slippa (teoretiskt, inte bokstavligen talat).

Det är hur jag definierar en fobi.

ronja
0

Jag har fobi för getingar! Får ångest bara ser dem på bild.. verkligen ett handikapp på sommaren, då jag gärna inte sitter utomhus på sommaren och fikar.. Det verkar även som att getingarna märker att jag är livrädd, för det är alltid till mig de kommer!Skrikandes Usch! Får rysningar nu när jag tänker på de äckliga djuren!!

Har även "fobi" för glasspinnar och smörknivar.. klarar inte av det skrovliga träet.. får rysningar när jag tänker på det.. ska jag äta glass, får jag linda in glasspinnen i papperet innan jag kan äta.. sedan kan jag bara äta, tills den nästan är slut, kan inte nudda pinnen! Sedan smörknivar, får jag tvinga mig att använda eftersom de flesta envisas med att ha de i trä.. själv har jag plast! Räcka ut tungan

Ferret.YinniZ
0

#25 mmm..det håller jag nog med om!

hannis
0

Jag har svårt för tejp och klister på naglarna. Bara tanken på att det fastnar på naglarna ger mig verkligen rysningar. När jag slår in paket eller själv öppnar måste jag alltid vara noga så att jag håller i tejpen med fingrarna så det inte kommer på naglarna. Ju starkare tejp eller klister desto värre är det.

Likaså om en nagel går sönder och man fastnar i saker.. tillexempel tyg. Det är hemskt.

Thyne
0

#26 Det förstår jag, jag är också livrädd för getingar. Vet inte om jag skulle kalla det fobi, men jag är livrädd för dem iaf. Har du blivit stucken av en någon gång?

Oj, det har jag aldrig hört nån annan ha. Haha, man får införa glasspinnar i plast åt dej också ;)

Thyne
0

#27 Ja. Det är när det inte är en rädsla längre, utan det har gått över till ett annat plan som inte går att beskriva.

cat-malou
0

Det är just därför som jag inte själv vill säga att jag lider av nån fobi, håller helt med #25 om att det måste innebära mer än bara obehag. Tror tyvärr att det är många som säger att de lider av en fobi när det egentligen "bara" är obehag. Och om man inte själv lider av nån fobi så kan man bara FÖRSÖKA förstå den som verkligen gör det! Men gränsen är hårfin så även om t ex jag egentligen inte lider av akrofobi idag utan bara som sagt tycker att det är jätteobehagligt så kan något hända som gör att jag kanske imorgon verkligen har utvecklat en fobi mot höjder.

Sara
0

Avskyr ljudet av när man tar i papper och känslan när man tar i papper!!! Ex när man läser en dagstidning. Veckotidningar som har lite glattare papper går bra men inte det sträva. Hu! Kan dock kontrollera mig men blir illamående. Tyvärr så är ju inte glatt papper så trevligt att torka sig i ändan med så jag kommer ju inte undan.Skrattande

KACKERLACKOR!!!!! Har dock aldrig sett en i det fria så att säga men jag undviker att ex resa då det kan finnas kackerlackor där.

Sara

Thyne
0

#31 Exakt. Rädslor och fobier blandas allt för ofta ihop. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag har en riktig fobi för dessa åttbenta varelser. Det är en rädsla som inte går att beskriva med ord. Det är mer än en rädsla, det är en ofantligt jobbig känsla när jag ser en spindel, ens på bild.

Thyne
0

#32 Det vet jag många som är, fast jag tycker nästan bara att det låter trevligt. Hihi, hua mej kommer du tänka nu ;)

Kackerlackor, ja. Brr. Ingen fobi här, men jag gillar dem inte!

ronja
0

#29 Har aldrig blivit stucken.. men är verkligen livrädd för dem..  jag tror inte att det är så mkt för själva sticket.. utan jag är mer rädd för själva getingen.. de är så opålitliga och ska ju absolut flyga efter en! Jag fattar inte att man inte kan få vara ifred.. och som alla säger att man ska sitta still för de gör ändå inget.. tror inte ett dugg på det! minns en gång när jag var liten och satt blickstilla, när det kom en och satte sig på min läpp och den bet/nöp mig!! utan att jag rört en fena! gissa om jag sprang.. kommer aldrig låta dem komma så nära igen.. tacka vet jag en fredlig humla! De följer ju iaf inte efter en!

Så min "getingfobi" vill jag nog kalla just fobi.. då det är ett handikapp.. på sommaren när vi tex sitter ute på jobbet och fikar.. då sitter jag ofta kvar inne.. annars kan jag inte fika, utan att känna ångest över att det rätt som det ska komma en geting och flyga på mig..

men "glasspinnefobin" är väl kanske ingen riktig fobi.. vet inte om det bara är tvångstankar tillsammans med starkt obehag som gör att det blir så.. läskiga är de iaf de rackarna!Fundersam

Velsan
0

Tsunami fobi har jag, när jag var liten satt jag i en liten gummibåt och såg en (för mig) jätte våg komma mot mig och sköljde mig av båten, kommer bara ihåg att jag virvlade runt undervatten, såg bubblor, grönt å solljus. Jag drömde faktiskt om en tsunami varje dag i en hel vecka innan den i thailand. Det är det värsta jag kan tänka mig, för man komme rinte undan, hatar att se sånt på film.

Faxlin
0

Jag tycker många saker är riktigt otäcka. Höjder, spindlar, ormar, kryp över huvudtaget, pissmyror, ödlor.

Men fobi har jag bara för en sak. Och det är taxar. Jag blir kallsvettig och livrädd. Beroende på hur nära taxen är mig så blir reaktionerna olika. Kan jag backa undan från dem så gör jag det. Om de inte dyker upp direkt vid ett hörn så den kommer för nära inpå direkt. Då kan jag inte backa, inte göra något. Jag bara fryser fast i backen. Och jag slutar att andas. Ja, faktiskt slutar att andas. Det är direkt farligt faktiskt. Och oerhört skrämmande.

Audiatur et altera pars

Thyne
0

#35 Där håller jag verkligen med. De är totalt oförutsägbara. Jag höll på att svälja en geting en gång, när den satte sej på kanten av mitt saftglas. Som tur var hann jag se den innan jag fick in den i mun, men den nuddade min läpp. Vad läskigt att den bet dej. Men tur att den inte stack dej!

Humlor är trevliga, ja. De ser även fredliga ut, inte som en geting som faktiskt ser ond ut! Det gör de!

Ja, det kan man nog kalla mer tvångstankar faktiskt. Det har jag också en del av, orkar inte räkna upp dem nu. =)

Thyne
0

#36 Vad otäckt! När det kommer till sådana saker, att ens liv mer eller mindre står på spel, då är det riktigt hemskt.

Skrämmande att du drömde om tsunamin en vecka innan den inträffade.

floppy
0

Jag har världens fobi för SPINDLAR… Känner så igen mig i vad många skriver om spindlar… Jag skulle ha dött om det hänt samma sak för mig som för BLUE, huga…

Ormar tyckte jag tidigare var riktigt hemska, men efter att ha flyttat ihop me en som har ormar, så kan jag nu acceptera o "klappa" en orm, men vågar fortfarande inte hålla en…

Thyne
0

#37 Det låter hemskt, som en riktig fobi. Har du någon aning om hur denna fobi uppstått? Vissa fobier/rädslor går för den delen inte att förklara, heller. De bara finns. Jag har aldrig hört talas om taxfobi tidigare, faktiskt.

Jag hoppas att vi alla härinne kan ta tag i oss själva och bli kvitt våra fobier och rädslor i framtiden. Vad säger ni, vi kanske kan starta en terapitråd där vi botar varandra!Skrattande

Thyne
0

#40 Det verkar vara många som delar araknofobin här. Det är nog en av de vanligaste.

Vad skönt att du lyckats slåss mot din ormfobi! Starkt gjort verkligen!

pyronella
0

jag har fått för mig att fobi definieras av irrationell räsla som handikappar en i ens dagliga liv. det var så en psykolog förklarade för mi iaf.

jag har klaustrofobi, tycker inte bara det är obehagligt, utan får panik, "får ingen luft" och får dödsångest tex om någon håller mig hårt i händerna\ handlederna  så att jag inte kommer loss. för inte tala om hissar, bussar och "reor" där det är mkt folk. får välja bort sådana situationer, vilket gör att jag inte kan gå på stan när jag vill tex. alltså, något som handikappar mig i mitt dagliga liv, som jag egentligen borde klara av utan problem.

(annars är jag väldigt snäll och inget psyko!!=)

[HannahoHenrik]
0

Ingen som har fisk fobi? jag är livrädd för fiskar speciellt döda, någon som delar dennna underliga fobi?P

domiino
0

jag tycker dem är äckliga men jag skulle inte kalla det för en fobi dock =P

Theres
0

jag har Emetofobi, tycker om att kräkas själv, det är ju inte farligt, det är bara skönt efteråt, men om någon spyr i min närhet så flyger jag i taket och… ja, herregud…

var på läger och en spydde i bussen, blev helt knäpp å åkte hem från lägret, sen åkte jag tillbaka, sen på hemvägen vägrade jag att åka buss, sen spydde jag själv…det var skitkul, det smakade cocacola =)

åkte karusell å en kompis spydde, sen åkte han hem i VÅR bil, satt inte på den platsen mer…

var i skolan och en spydde nere vid toaletterna…gick inte till skolan på en månad

skulle till inlängan, min syrra spydde hemma i sängen och på båten, jag fick panik…

pappa spydde på mattan i deras sovrum, dit gick jag inte in på 2 år eller nåt

min lillebror spydde på insparken, sen satt han i vår soffa med otvättat hår (han hade bara sköljt det med vatten) jag sitter inte i soffan längre (detta var förra året)

jag har fobi för folk som spyr och jag råkar ALLTID ut för det… så nu för tiden har jag fobi för att åka buss, för folk spyr på bussar =/

fast åker buss i nödfall, men helst kör jag själv…

har fobi för att festa åxå, gör det iofs ibland, men om nån dricker för mkt hittar jag på en ursäkt för att gå eller för att få hem den personen…

och jag vill inte bli av med min fobi, för jag vill inte lära mig att gilla spy =/

golf.ifokus.se

Theres
0

#5 då vet jag en sida du inte ska kolla på :P men ni som inte har något emot operationsbilder kan kolla på ziges fot :P (mitt ex, han blev överkörd av en truck på 16 ton)

http://Tyree.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTE4NjM4NTk1JnQ9MTE2NDMyMjgwMSZjdXJyaW1nPTA=

golf.ifokus.se

Faxlin
0

#41: Nej inte den blekaste aning var den kommer ifrån faktiskt. Mer än att jag känner mig så maktlös när jag blir biten av dem då jag inte når ner och få bort dem liksom.
Och nej, det beror nog inte på att jag blivit biten. Har jobbat på hunddagis och fått bett från avsevärt större hundar. Visst det gör ont, men jag är inte hundrädd för det. Bara taxrädd.

Audiatur et altera pars

UlrikaG
0

jag har araknafobi

kan inte ens säga det andra ordet, skall jag eddela någon att detkommer en säger jag alltid äckeldjur

desstom klarar jag inte ens att se på tv;n, läsa en artiel, se en bild på dem

skulle jag mot all förmodan vända ett blad och få se en flyger tidningen eller vad det nu är iväg och sedan börjar jag läsa från andra hållet med andan i halsen och vågar knappt ta i bladen

skitjobbigt är det!!

fast jag ser det inte som ett handikapp, bara som något oerhört jobbigt, kommer inte söka hjälp för det

ser jag någon fryser jag och får frossa och börjar skaka

många skrattar och retar en för det men de förstår inte hur jobbigt det är

det är inte bara en rädsla, det är en obefogad irrationell rädsla, man reagerar instinktivt

[QueenTizzan]
0

Jag är vansinnigt höjdrädd.
Kan spy bara jag ser en höjd på tv.
Skit jobbigt.

Va LIVrädd för spmdlar förr.
Mår fortfarande illa men jag kan titta på dom ändå. men inte när dom rör sig. Vill veta vart jag har dom :D

[QueenTizzan]
0

Oj vad de finns fobier.
Jag har juh "torgskräck" social fobi.
Jag är jävligt konflikt rädd, är de en fobi :P
De kanske märks ibland här på forumet. Inget jag kan hjälpa. Jobbar på de.

Sen e de väll kräkas och DÖDEN!
Kom på grejer medans jag läste er andras inlägg.
Men mest är de juh höjdrädslan.

har bla varit sjukskriven för min sociala fobi, men jobbar på den.
döden rädslan är också bättre nu när jag äter medecin :)

Man får utmana sina hjärnspöken om man vill bli av med sitt skit.
Vet att de INTE är lätt, men de går :)

JerryLee
0

Spindlar… Det är det äkligaste och mest onödiga kryp som skapats. Får fullständig panik och skriker…. bläääää….

Malena
0

Jag är jätte mörkrädd, har varit det sen liten men det blir bara värre och värre…

Missy
0

Jag har fobi mot höjder men jag är inte flygrädd så det är bara höjder som inte är för höga..Sen har jag fobi mot riktigt fulla människor.

[QueenTizzan]
0

Vad är en riktigt ful människa?

bnoffan
0

Full. Som i jag har druckit en sjuttis

Thaijna
0

oj, jag har nog alla möjliga sorters fobier :P
Jag har emetofobi, får panik så fort jag får ont i magen eller mår illa för att jag jämt tror att jag ska spy ;/
när jag var liten så spydde jag en gång och efter det slutade jag äta och dricka, så jag låg inlagd på sjukhuset pga att jag var så undernärd och uttorkad ;S
Spindlar hatar jag också, skriker och gråter när jag ser dem :P
Hydrofobi har jag också.
Sen har jag väl bacillskräck också, mest pga att jag lider av emetofobi, så då tvättar jag händerna hela tiden för att jag är rädd för att bli magsjuk.
social fobi led jag av förut, me nu är det bättre. Fast ibland kommer det tillbaka lite.

Thyne
0

Det är riktigt intressant att läsa allt vad ni skriver, kommer tyvärr skriva ihjäl mej om jag ska svara på alla :)

Jag hoppas att var och en kan komma på något sätt att bekämpa sin/a fobi/er. Det kan vi alla klara om vi bara vill!

Ferret.YinniZ
0

#56 ja, fulla människor hag jag med ofta svårrt för då det grundar på sen jag var liten. men det går!

KajsaM
0

Hår i maten, fy då tapper jag matlusten ; /

Sara
0

# 51  Jag har oxå varit super konflikträdd och till och med gått i kognitiv beetende terapi för bl a det. Men jag har så gott som kommit ur det nu.

En annan fobi eller mkt stark rädsla jag har är rädslan för döden. Jag går INTE på begravningar! Tänker jag på döden så blir jag totalt hispig/hysterisk och svimmar till slut. Förr så kunde jag bli hindrad i vardagen av det för jag fegade ut på mycket.

Sara

Aelsklinn
0

Jag tycker nog att lite allt möjligt är obehagligt fast det mesta kan jag klara. Men de värsta är:

Djupt vatten (det kan ju komma en haj eller nåt! Skitlarvigt men jag har en vansinnig hajskräck!)

Ormar (det enda djuret jag tycker är riktigt obehagligt… och hajar då, men det har jag ju aldrig råkat ut för någon… Som tur är!)

Skrapljudet av kartong (speciellt om man har någon kartong i frysen som skrapas mot isen, jag döööör! Antar att det är samma känsla som de som är känsliga för bestickgnissel får).

Det var intessant att läsa om de som hade fobi mot typ blött pappaer! Jag känner nog ingen som har direkt någon jätteovanlig fobi. Känner ni fler sånna?

Velsan
0

jag vet en som har fobi för när folk pillar sig i naveln :P

ViktorMarina
0

#63, haha, min bästa vän har precis samma fobi! det är helt sjukt :P Hon har en slags procedur hon måste genomföra med naveln om någon pillar henne i den (vilket har hänt att folk gör för att jäklas, stackars henne :P), hon liksom trycker runt om den och så.. hahaha, det är så roligt att se, men förstår ju att det såklart är jättejobbigt för henne :P Min pojkvän pillade i min navel för nån dag sen (hahaha, fråga inte varför?!:P), och då blev hon galen och gjorde samma procedur på mig.. haha, ja det är inte lätt :D

bnoffan
0

Kanske dags för några att ta ett besök hos farbro hjärnskrynklare? Flört Flera av mina fobier förvsann när man kom ur depressionsträsket i alla fall!

Det jag fasar idag är bomull och levande spindlar.

mandymoo
0

#37 håller med där… det finns många saker som jag tycker är otroligt obehagliga… men har en fobi och där hålle rjag med

#6… nålar - sprutor… har svårt att till o med skriva om det… jag blir ste i hela kroppen o får så obt i fingara o tår. Fingrarna går knappt att skriva med… bara av att tänka på det… O det är helt klart en sån sak som jag skulle kunna göra vad som helst för att slippa…. som när jag födde barn har jag inte tagit en bedövning… gör allt för att slippa ta sprutor osv..

#25 håller med om gränsen. För som sagt det finns många saker jag tycker är obehagliga o vill slippa… men man blir inte stel o får ont, hjärtklappning o ångest över… eller svimmar…  eller som du skriver man kan hellre hugga av sig en arm eller ben för att slippa….

Missy
0

quentizzan, ifall du syftade på mitt inlägg så har jag alltså inte forbi mot fula människor utan fulla människor=berusade. Tack bnoffan för du uppmärksammade detta, har inte sett det förens nu och det är ju tråkigt när folk missförstår en eller läsere fel..

cat-malou
0

Förvånad Fick precis en fobi!!! Min dotter kom till mig alldeles nyss: "Mamma, kan du dra ut min tand?" Nej, hjälp, aldrig!!!!!!!! Fick rysningar bara av tanken och förstår helt det där med att hellre hugga av min egen arm eller nåt! Undrar just vad den fobin heter?Fundersam Det här var inte min vanliga obehagskänslan mot nånting utan jag blev bara helt knäpp vid tanken!Generad

sarae
0

yup…har själv fobi för allt som har med tänder att göra….inga problem med vare sig blod, inälvor eller hemska sår etc….men tänder??? gahhhhhhhhh! får tvärpanik!

JossanH
0

shit, här inne kan man ju läsa för att känna sig lite "normal"!!!

Jag har väl igentligen inga direkta fobier men jag har på känn att jag faktiskt håller på att utväckla någon form av bacillskräck då vissa saker helt håller på att spåra ur..

Det första jag hade problem med var när jag gick på mellan/högstadiet. våran diskmaskin var lite sådär på att diska rent så jag fick för mig att alla bestick typ var skitiga. jag var tvungen att kolla dom noga och de flesta skedar fick ju en liten kalkfläck där vattnet torkat så då kunde jag inte äta med dom. jag åt med plastsked väldigt länge hemma.

Sen upptäckte jag en sak när jag gick på gymnasiet.. Jag dricker inte gärna på samma ställe på ett glas 2 ggr. hade inte tänkt på själv att jag kollar och vrider glaset så att jag inte dricker där det blivit märken. Detta har blivit ett ganska jobbigt tvång och nu har jag börjat få kväljningar av så töntiga saker. jag har svårt för att äta på samma saker som min pojkvän har tagit en tugga på eller bestick ska vi inte tala om! Och att ens tänka tanken på att äta klart en måltid med sås o grejer och SEN lägga grönsaker eller sallad på den tallriken och ta ett glas mjölk i SAMMA glas som man druckigt i till maten går inte här hemma!! NEJ;NEJ! Men sen finns det flera undantag.. Och jag ser det inte som en fobi än så länge, bara som ett jobbigt äcklande..

När jag ska resa får jag ibland någon form av dödsångest för mina djur… hade det jobbigt innan Viking Ildern då jag skulle "slita med mig" illrarna ut på en så lång resa.. Om vi krockat! hade dom överlevt!!?? Skräck!!!

Förr hade jag små tvångsidéer att dra ur alla kontakter jag kom åt för jag trodde att jag skulle brinna inne och när jag var liten så kunde jag packa mina roligaste leksaker i en kasse och ha bredvid sängen för att få med mig det om det började brinna. Ett tag kunde inte mina föräldrar ha ljus tänt för då var jag tvungen att ha en hink vatten bredvid. hade mycket svårt för att sova över hos folk med vedeldning…

Sen har jag lite överdriven rädsla för vatten och djup. Jag kan inte bada på många ställen längre… I våran sommarstuga finns en jättefin badplats med fin botten men jag vet att det går en kant där det blir jättedjupt en bit ut och jag är livrädd för att komma i närheten av den så jag håller mig på tryggt avstånd när jag badar där! har väldigt svårt för att åka i små båtar som kan välta och jag litar inte på folk i vatten. Tror att alla typ ska dra ut mig till dom äckliga partierna. Jag har provat att hoppa i vatten från stenar men det har alltid slutat med att jag sitter som ett plåster på stenen och försöker ta mig upp och har panik!… Där kanske vi har en riktig fobi…Glad

Sajtvärd på Iller.ifokus

cat-malou
0

#69 Vet inte egentligen vad det var som fick mig att reagera så häftigt, har ju inga problem med att röra vid tänder som sådant men just den tanken att ta tag i tanden och dra……Fundersam Vet inte riktigt hur jag skulle reagera mot hemska sår på andra men har haft själv som t o m personalen på vårdcentralen undrade över om inte det gjorde ont och då brydde jag mig inte nämnvärt.

#70 Eller så är man hypokondriker och läser här och får maaaaasssor av nya fobierFlört Men faktiskt så kommer i alla fall jag på grejer nu när jag läser här som jag aldrig själv har reagerat på om det är "normalt" eller inte… Dricker inte gärna ur ett glas som någon annan precis har druckit ur, undantag min dotter det går bra men t ex pojkvänner, föräldrar osv. Och ett tag så hade jag för mig att motorn på min bil skulle börja brinna när jag var ute och körde så jag var ju i princip alltid nervös. Fast det har som tur är gått över med åren så nuförtiden tänker jag aldrig på det när jag är ute och kör.

Litar inte heller på folk om jag badar men det handlar om att jag får panik om någon försöker "doppa" mig eller stänker väldigt mycket vatten på mig.

Velsan
0

kom på att jag har fobi för att bryta nacken också, vilket innebär att kullerbyttor, stå på händerna, plintar, skidor å allt går bort :P

ang3lica
0

#72 Men hoppa fallskärm, det vågar du?! Flört

Velsan
0

hahaha jaa.. men de e inte samma sak :D så länge skärmen löser ut sig så är det lugnt ;) om inte så dör jag snabbt iaf, 200 km/h liksom. bättre än att bryta nacken å bli förlamad. men gillar inte känslan av att stå på ett par skidor :P går så fort å de e träd å grejer. kullerbyttor, å plintar, skidor å sånt då har jag bara min egen kropp och förmåga att förlita mig på, å den litar jag inte på alls :P är jag på en maskin är det lugnt tex.

ang3lica
0

"så länge skärmen löser ut sig så är det lugnt ;)" Nähä, det menar du inte. Hahaha! Räcka ut tungan

[Falo]
0

Jag har haft social fobi så länge jag kan minnas men det blev bättre i år då jag fick veta vad som var fel. Medecinen gör underverk. Glad