har några frågor om illrar...
Min sambo har 3 illrar, som han skaffade innan vi träffades.
Jag har lite frågor, visst skulle jag kunna fråga honom.. Men väljer att fråga här..
Vi ska flytta in i en gemensam lägenhet, och hans illrar är inte rumsrena. Bajs å kiss överallt.. Det har lagt märken in i golvet, är det inget man får betala för? Är det okej att ha illrar i en hyresrätt i Stockholm??
Vi har pratat om hur vi ska ha illrarna när ni flyttar till en större lägenhet, med ett barn på 5 år. Han vill ha dom fritt i hela lägenheten, men för mig känns det absolut inte okej då barnet är 5 år, har leksaker, jaa allt en 5 åring nu har och gör..
Och plus att ingen av dom är rumsrena, så bajs över hela lägenheten? Det är faktiskt inte så lockande… Jag har kommit med förslag att bygga en stor bur till dom…
Då menar jag en stor bur!! Men två våningar kanske..
Hur löser man en sån här konflikt så att vi båda kan bli nöjda?
Idag har han illrarna inne på en rätt så stor toalett, där dom äter, sover och gör sina behov.. För mig är det som en "stor bur" för dom.. Så vad är egentligen skillnaden?
Hjälp snälla, jag är inte alls en iller expert, hade aldrig sett en iller försen för 1 år sedan då jag träffade min sambo…
enligt min mening ska en iller leva och bo som en katt eller hund. att sätta dem i bur, eller stänga in dem i ett rum permanent är inte ok. De är sociala djur, som behöver mänskilig kontakt. Vd gäller rumsrenheten så får man jobba på den helt enkelt, samt skaffa många lådor. Det finns många som har barn och iller ihop. antingen på samma yta, eller så delar man av. Gör tex barnets rum med alla leksaker till förjudet område. lternativt har illrarna i ett eget rum, men låter dem komma ut några timmar om dagen under uppsikt, om det finns saker de kan skada sig på eller äta upp.
En bur ska enligt lag vara minst 5 kvm stor. Ni har inte möjlighet att ha ett illerrum? Eller att t.ex. sätta en grind till exempelvis köket (om det är stort nog).
Det låter lite som om din sambo får ta och toaträna lite. Oftast väljer de ju hörn, så att sätta ut flera toalådor där illrarna helst gör ifrån sig är ju ett tips. Och att så fort man märker att de måste gå lyfta upp och sätta dem på lådan. Det är dessutom viktigt att tvätta rent noga när de väl bajsat utanför så att det inte luktar "toa". De flesta illrar kan väl bli så gott som toatränade.
Och det där med barn och illrar har jag ingen erfarenhet av. Men leksaker får man nog passa sig lite med så att det inte är småsaker eller gummisaker som illrarna kan frestas att tugga i sig (det kan ju sluta illa med ett akut veterinärsbesök).
_No way! Yes way!
Tack för ett snabbt svar =)
Jo jag kan hålla med dig. Jag har lärt mig att man ska "barnsäkra" för en iller.
Jag känner bara så här, jag har säkert fått en helt fel uppfattning av en iller.. Det är väl pga min sambo.. han lägger ingen tid eller energi i dom. Och jag har sagt det till han, att det är synd om dom! Dom borde få vara hos någon som har och vill ge dom tid.
Enda anledningen till att dom inte är rumsrena är ju för att han inte har lärt dom..
Ni har alla så bra svar. =)
Jag har också funderat på, vi kommer att ha ett jätte stort "förråd" i våran nya lägenhet, där jag fundera på att ta bort dörren, och sen fixa någon sorts grind och sätta fast..
Och det är verkligen större än 5 kvm.
Och sen när man är hemma så kan man ha dom "lösa" i lägenheten..
Har det löst sig ?? Be honom annars gå in här o läsa på lite ang lådträning och att man måste aktivera dem, de ska även ha mycket kärlek varje dag, illrar trivs bland människor och kan/vill han ej acceptera detta så ska han inte ha iller alls.
undrar också hur det går för er?