Vad reagerar hon på för lukt?
För några veckor sedan reagerade Maja speciellt vid ett träd i ett skogsbryn. Varje gång vi gick förbi det så stannade hon till, nosade som en galning, krafsade, gned sig som en tok (i den grad att hon rullade runt på rygg och fortsatte gnida sig mot stammen), nosade, krafsade, osv. Denna procedur upprepades ett par dagar i rad varje gång trädet passerades.
Nu återvände vi dit, och trädet var inte det minsta intressant. Istället fick en speciell tuva med högt, tjockt gräs några meter bort samma intresse varje gång det passerades.
Kan det vara doft efter något särskilt djur hon reagerar så starkt på? Hund och katt reagerar hon aldrig på, någon som har någon idé vad det kan vara? Möss och andra bytesdjur kan väl inte ge en sån starkt reaktion? Finns en del räv, grävling och igelkottar i området.
_No way! Yes way!
Antagligen är det något djur som satt revir där, det kan nog vara vilket av dem som du räknat upp.
Antar att Maja damen fått ett bad. 
Sara
Räv var det första jag kom och tänka på.
Jo, möss och liknande kan nog ge den reaktionen. Första illern blev sådär när han hittade en ny musgång, som givetvis grävdes ut till illergång ;)
Å andra sidan använde han nosen mycket när han var ute och spårade. Han spårade björn en gång, ska se om jag kan rota fram korten, eller om de bara är i pappersformat =)
Paulina
#1 Nejdå, hon fick sig en "dusch" utav att springa runt bland illerhögt till (människo)knähögt blött gräs därefter. För att sedan komma upp i famnen när vi gick över vägen, och passade på att stryka sig någorlunda torr på mattes tröja. Jag funderar starkt på att skaffa mig gummistövlar, mina skor och strumpor var genomblöta när jag kom hem… 
#3 Ja, fast eftersom det mest blev till att stryka sig mot trädet/tuvan så funderade jag på om det var något annat än bytesdjurdoft. Isf borde hon nog ha grävt och nosat mer.
_No way! Yes way!

Sara
Det kanske var extra bra struktur på det stället för att stryka sig? Phoenix har en favvostubbe som det växer mossa på, där sniffas, grävs och gnuggas det en hel del. Eller så gör han det för att räven kissat där :S
Paulina
Mjo, kanske det. Men det fanns en sisådär 50 meter med många andra identiska tuvor som vi passerade förbi flera gånger, men varje gång var det en och samma tuva som det stannades vid. Fast man vet ju aldrig. Vi människor kanske inte uppskattar de fina små skillnaderna mellan tuva och tuva 
_No way! Yes way!