Vaccination - Myt eller sanning?
Idag fick jag bekräftat om illrars tuffhet, var och vaccinera bestarna och när veterinären skulle ge dom vaccinet så tog han ett stadigt tag i skinnet och tryckte hårt in sprutan, varav skinnet knappt gav med. Boston bara gäspade och Monty gjorde inte en enda min.
Shit pommes frittes… det var det tuffaste skinn jag har sett, det var som att försöka dra en syl genom en tjock läderbit, inte konstigt att man måste lära dom att vi är känsligare och ömtåligare än dom och att man inte får bitas så hårt ;)
Japp, de har seg hud!
Vet inte huuuur många gånger jag stått där med en veterinär som knappt kan skilja huvud från svans och envisas med att försöka trycka in sprutan fastän jag ber dem ta en mindre nål, det går inte annars, och illrarna sprattlar och kommer därifrån blodiga i nacken.
Senast när Phoenix skulle in. Fel på nålen vilket jag påpekade att det måste vara, men nejdå, jag kan ju inget för hon visste ju att det var en iller. Mycket riktigt var nålen defekt och med ny gick den lätt in. Man blir så less.
Det är när man står där och bevittnat deras ringbrynja till hud man inser varför de ser så förvånade ut för att ha "kysst" en tå ;)
Paulina

Undrar varför dom har så seg hud egentligen? Det är ju galet, man inser ju hur hårt dom "leker" med varandra när dom kan vara helt såriga i nacken.
Kanske för att de ska hålla bättre vid slagsmål och brunst? ;) Och inte repa sig på allt ris och sly de springer i kanske?
Paulina

Jag blev lite rädd när mina skulle vaccineras…var jag som fick hålla i nacken å baken på illern, medan vetten tog sprutan- satans vad ont ifall illern skulle sprattla till å vetten missa…hua, sprutor är inte min grejj. *byta karriär?*
#4 Vetten missade när hon skule ta blodprov på Chade och stack den sköterska som var med så hennes blod sprutade 
Paulina

ojoj då skulle ni varit med när mina småttingar blev chippade. Gav dom olja samtidigt för jag var rädd det skulle bli svårt. Dom ryckte inte ens till & den "sprutan" var ju inte precis liten heller.
Som ni säger, inte konstigt dom inte förstår att det gör ont på matte när dom leker & bits hehe
Oj, spännande. Själv "fick" jag inte vara med vare sig vid vaccination eller de tre blodproven, utan har snällt fått sitta och vänta i undersökningsrummet medans veterinär och sköterska dragit iväg med Maja.
_No way! Yes way!
#5 HAHAHAHAHAHA!

Mina har rätt tunt nackskinn i jämförelse. Inga problem med vaccinationerna här inte. Nu senast ställde jag fram vetegroddsoljan och höll och sen stack veterinräen och det var över, dom reagerade knappt.
Jag har varit med om att nålarna har böjts vid vaccinationer. Ofta när det är nya och lite osäkra veterinärer.
Fast jag kan intyga att det behövs en speciell knyck för att få in nålen snabbt och smidigt.
Jag sprutade en av mina honor (Labolina) med B-vitamin en gång i veckan för en del år sedan. Veterinären lärde mig hur jag skulle göra för att jag skulle slippa åka dit en gång i veckan.
Först skulle jag rekomendera att sätta nålen inte i nacken utan ovan skulderbladen ungefär, där är huden inte lika seg.
Håll nackskinnet upp med tumme och pekfinger (någon annan håller illern) och nålen med tumme och pekfinger som gör en snabb knyck med handen och nålen går oftast in.
Sara
Kaniner låter ingenting, katterna låter popp och Irma lät knaaak! Skitläbbigt! Vetten fick ta i ordentligt. Irma var mer intresserad av hur hon skulle få tag på dom roliga fingrarna som höll henne… Tugg tugg.
Ja, det är underbart när/om veterinärerna har gummihandskar på sig. Det kan trigga vilken iller som helst men Norpan (min gummiätare) blev helt tossig.
Sara

Det var rätt trevligt på Djursjukhuset i alla fall, folk var så nyfikna på illrarna, personalen var trevlig och verkade vara vana att hantera dessa bestar.
Allt har gått jättebra med Irma där också! Toppensnälla!

#10 Vaccinationen nu senast satte dom faktiskt nästan nedanför skulderbladen på mina, kanske därför det gick så smidigt.
Har aldrig haft problem med vaccination på mina heller. Dom brukar inte sæga något och det går fort o smidigt.. Dæremot chippet… Att få en "skinksticka" genom nacken var inget grabbarna gillade øver huvud taget!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vet inte om jag vågar chippa Irma. Hon är så himla liten! Vad tycker ni?

#17 Varför skulle du inte våga chippa henne? Men hon är liten o söt och väldigt duktig att gå i koppel, i alla fall om man jämför med mina slöfockar.
# 18- Tack! Vi vet!! 
Men nej… jag är bekymrad över att det ska göra svinigt ont på henne. Hon är ganska känslig i nackskinnet. Hon piper ju så fort man rör henne. Och sist hon blev biten i nacken svimmade hon/ tuppade av i nästan 10min. Typ psykisk shock. Jag fick nästan en hjärtattack.

Ok, ja… då förstår jag din oro! Konstigt att hon är så känslig?
Ja. Men jag har ju ingen aning om vad hon varit med om som liten. Innan mina elever hittade henne. Hon kan ju blivit väldigt misshandlad…

Ja hon är ju väldigt "mammig" och söker trygghet hos dig när det är läskigt, så något har hon ju varit med om.
# 15 Ja antagligen. Kanske ett tips att ge ovana illerveterinärer.
Sara

Ja dom satte inte sprutan i nacken på mina heller utan som ni sa vid skulderbladen.