Framgång på musfronten?
Jag såg jättesöta musbäbisar för någon dag sedan och som alla normala(?!!) människor så ville jag då ge mina illrar mus - igen.
Tidigare har vi nosar, bitit en gång, sniffat lite till och eventuellt naggat för att komma åt den åtråvärda furotonen som droppades på den. Men sen var det kört, så låg den kvar läänge i fatet med framtänderna i vädret.
Nu tänkte jag att den kanske skulle vara mer aptitlig varm, så vattenbad stod på händelselistan för Herr Mus. Sen sprang jag runt och viftade med den i svansen genom hela lägenheten under killens skeptiska översyn tills Phoenix högg den och lade den bland sina gossedjur under soffan 
Marinerade den lite och Avi nappade. Efter ett tag bär hon iväg den och lyckan är total från min sida - tills jag inser att hon lagt den bland sina samlade pennor…
Karln får en rolig överaskning när han ska duscha misstänker jag 
Skam den som ger sig, den får ligga där i väntan på bättre, men de ska fortsätta få möss, om inte annat så kanske det aktiverar en hjärncell mer på¨dem att jag ger dem. Och det är väl bra, antar jag ;)
Här ser ni en av Avis eminenta samling av pennor. Nu med Herr Mus som övervakare.
Paulina

Ser ut som en brottsplats, jag har nog sett för mycket på CSI
Be a rainbow in someones cloud
Haha, mitt hem är en ständig brottsplats känns det som. STäåndigt någon misstänkt för stöld och skadegörelse, men ännu inga säkra bevis och de åtalade nekar..
Paulina

#2 låter bekant det där, ständiga brott och alla är helt oskyldiga 
Be a rainbow in someones cloud
#4 Sätt Blight vid msn så hämtar jag mina två, så får han prata vett i dem!
Paulina
#5 Tyvärr kan jag inte lägga upp videon där han leker med den i 20 min, och nattar den på mina skolböcker, eller, hmm, det vara bara magen och svansen kvar 
#6 Be honom skriva ett lärohäfte: hur du hanterar en mus. Tror den behövs!
Tog fram den och försökte använda den som leksak. Phoenix såg ut som om jag viftade med radioaktivt avfall. Avi blev däremot sur och återbördade den till sin rätta plats - i pennsamlingen *suck*
Paulina
Hehe. Skrattat till några gånger under denna tråd, trots att den är kort. ;) hihi. vi har också funderat på att ge våra illrar möss. men blir dne inte mer intressant om den lever? :/
#8 Kan vara antar jag, beror på iller. En del vill nog leka med den men kanske inte alla som klarar att bita ihjäl den fort och äter den för det. I mina ögon är det inte riktigt humant om man inte är bensäker på att musen dör fort vid första hugget och inte skräms och stressas innan av jakt.
Paulina
#8 Är det inte olagligt att ge levande föda? 
Men jag tror nog att det kan spela in om den är död eller levande, levande väcker instinkter hos vissa.
#10 Jag vet inte hur det är egentligen, men jag gissar på att det strider mot lagen att låta dem få levande föda pga. att det orsakar "onödigt lidande".
I L22 så kan man ju läsa att möss får avlivas på lite olika sätt (halshuggning, slag, koldioxid, avblodning oav) men att de skall bedövas/vara medvetslösa innan de avlivas. Detta för att minska lidandet så det känns rimligt att det inte ska vara ok att ge levande föda. För orm är det väl vanligt men de kan ju skada ormen så det användandet miskar kanske.. Där är jag inte kunnig ska erkännas.
Bara mina tankar. Ingen direkt fakta ;)
Paulina

Jag är inte helt 100 på hur det är, men jag tror att det är olagligt med leva föda. Men som sagt inte 100 på hur det är.
Levande föda är inte olagligt så vitt jag vet… då skulle vi få problem med alla katter som jagar möss ute i logar och stallar… För min katt så är döda möss inte mycket mer än en leksak som man i bästa fall kan gnaga litet på, men om han får syn på en levande mus så jäklar!
Då blir det full rulle.
Ormar ges levande föda och även pirayor ges i många fall levande föda. ödlor äter levande insekter och likaså många tamgrodor.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag skulle inte ge levande föda (däggdjur) även om det är lagligt. Det ultimata vore nog att döda dem och ge dem direkt så de är varma.
Sara

#13 Det är inte längre många ormägare som ger sina levade föda (det var för x antal månader sen diskution om detta på råttor.ifokus). Sen är det skillnad med vad djur tar ute och at ge dom, som jag har fått veta så får man inte ge levande råttor och möss, men om de fångar de själva ute är en annan sak vad jag förstått det hela. Men som sagt så är jag ej 100 på vad som stämmer eller ej. Kanske är bättre att fråga på råttor eller mus iFokus, de kanske vet det bättre? ;)
Nej, det är inte olagligt att ge levande föda (i sådana fall skulle man ju vara tvungen att svälta ihjäl de undantagsfall av reptiler som vägrar dött). Däremot är det väl inget som direkt rekomenderas att göras (för bägge parters bästa). Man får inte utsätta djur för "onödigt lidande", och att ge en levande gnagare (eller dylikt) till ett djur som utan problem äter annan mat tycker jag är ytterst olämpligt.
_No way! Yes way!
#9 okej. det stämmer nog. får testa med en död mus någon gång. :)
#10 ingen aning men det som står i #11 låter väldigt vettigt.
#11 vi har en orm här hemma som har fått levande ett bra tag nu men vi bestämde oss för någon dag sedan att börja med döda då de som du sa, kan skada ormen och då kan ormen börja matvägra om den blir tillräckligt rädd.
#13 så sant så. men de har rätt i att det är onödigt lidande. och om inte våra illrar kommer gilla döda så är det ju ingen större grej, de gillar ju kyckling. :)
#16 anledningen till att många ormägare ger sina ormar levande är för att de ska ha kvar sin jaktinstinkt… men ärligt så har jag ingen aning om varför den ska finnas kvar?
#17 De seriösa ormägare jag pratat med ger sina ormar dött, av hänsyn till både orm och foderdjur. Vissa ormar är dock lite mer kräsna, men går ofta att trigga igång genom att ge nydödat, punktera hjärnan och/eller dingla lite med musen framför.
Sedan är det ju dessutom en stor skillnad i avlivningseffektivitet - en orm hugger till och kramar/biter snabbt ihjäl sitt byte. Nu har jag aldrig gett min iller levande, men jag har däremot sett när mina katter jagat möss/fåglar. Först en jakt, sedan har de en tendens att leka med sitt offer innan de sätter in dödsstöten.
_No way! Yes way!
#18 jo det är sant. Våran har ju fått levande men vi ska nu… idag faktiskt, börja ge dött. (Det är dessutom lättare att få tag i). MEn absolut med tanke på djuret med. Sist fick våran en gerbil som jag blivit förälskad i. Slutade i att den, trots mina motsägningar, blev mat och jag satt och snyftade i ett hörn. Så på så vis blir det också känslomässigt lättare att ge dött. Våra illrar får inga levande sen jag skrivit i denna tråden. De kommer aldrig få den chansen. hehe.

#18: Kan säga att du dock inte kan jämföra en iller med en katt. Katten leker ihjäl sitt byte som du säger. En iller hugger den på en hundradels sekund.
Jg har tappat ner en mus på golvet en gång och det gick så otroligt fort så var det en död mus.
Hann inte ens blinka. Så jag skulle säga att illern slår alla de djur jag har sett som dödat ett bytesdjur.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#20 åh tusan där ser man. Men jag vet inte om jag vågar testa? :) Men sen är de ju synd om musen också ifall våra illrar inte bryr sig om dem… kanske inte är alla som vill ha möss? Äsch jag vet inte. Men en död ska jag nog testa med snart.. någon gång. Men levande låter jag nog vara. Tycker så synd om dem.

#21: Självklart ska du inte ge dem levande. Jag ville bara förklara att de inte är som katter. Men jag tycker helt klart du ska testa med döda möss till dem. Inte levande. Såg nu att det kunde misstolkas det jag skrev, och det var inte meningen. Jag var inte ute efter att uppmunta att ge mössen levande.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#22 Fast det kanske beror på vad det är för djur? Jag har låtit mina jaga humlor här nu sedan i våras samt köper syrsor till mina tjejer med jämna mellanrum- och då "leks" det minsann! Dom ska in i munnen, spottas ut, bollas mellan tassarna, puttas på…fast å andra sidan kanske dom känner av att dom "måste döda" lite större djur såsom möss, med tanke på att dom faktiskt kan bita tillbaka…lite mer hotfulla, kanske? :)
#20 Där ser man. Jag har som sagt ingen koll, eftersom jag aldrig sett en iller jaga/döda ett djur. Men hur som helst är det onödigt att riskera något, när man har ett djur som är nöjd med att utöva jakt på leksaker/matte/husse och dylikt och äter dött med god aptit 
_No way! Yes way!
#22 det förstår jag med :) Ingen uppmuntran till sådant. :P Tyvärr fick inte vi tag i en död mus idag här i Norrköping så det fick bli den sista levande musen som våran orm fick. Och det 1 juni ska Allex åka och hämta ut de tio mössen som han beställt. Blir säkert då att Bambi och Rambo kan få i alla fall nosa på en av dem sen får vi se hur det blir med det om det är intressant eller inte. :)
#23 syrsor? blää va läskigt. :P Hehe.
#25 Du kan fynda mkt fryst mat på tex repti.net och reptilmässor :)
#26 tack jag får titta lite där. :) MEn nu har vi redan beställt tio möss och de räcker ju några månader kanske. Vet inte rikgtigt.. Nja.. 1½-2 månader kanske. :) Det var reptilmässa här i Norrköping för inte alls länge sen, tråkiga var bara att jag hade en utställning med skolan samma dag som jag var tvungen att vara på annars hade jag gått på den. :( Men jag ska kolla på reptil. :)