Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 984 ggr
Vintage
0

Katt som äter illermat, farligt?

Hej!

Vi har en katt här hemma som har fått smak för illerns mat här hemma, han är och knaprar lite ibland men vi försöker hålla honom borta så gott som det går …

Det jag undrar är ju då om det är någon fara i detta?

Illern går och äter ur kattens skål ibland med det har jag aldrig riktigt orat mig för då man hör om illrar som lever helt på kattmat vilktet inte ifs är optimalt.

Vad tror ni?

elinn
0

Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är samma sak som när en iller äter kattmat, alltså inte direkt farligt men de får ju inte i sig rätt mängd med den näring de behöver då illermat är mer anpassat för illerns behov än för kattens.

Som du säger så är ju inte kattmat optimalt för en iller att äta och då blir ju inte illermat optimalt för en katt att äta heller även om det inte är direkt farligt.

Hopps det löser sig för er =)

Zandra---83
0

Det beror lite på vad det är för kattmat illern få leva på, vad jag har hör så finns det bara ett par tre stycken kattmatsorter som är bra för iller, men jag har även hört att det är för mycket av det illern behöver för att må bra i illermaten för att katten ska må bra (kommer inte ihåg vad det är), men visst jag tror inte det är så farligt om det händer i mellan åt att din katt går och äter av illermaten, det finns ju katter som lever på hundmat fast det inte är bra för dom som klarar sej utmärkt. Så om din katt både kommer åt sin mat och sen äter illermat i mellan åt tror jag inte är så farligt.

Vintage
0

Nej det är ungefär som jag trott med, han har ju självklart sitt vanliga torrfoder stående hela dagarna och det är det han äter mest av.

Får väl bara hålla ett öga på det helt enkelt :)

Zandra---83
0

Jag gissar att det första du ser på om katten inte mår bra av maten är avföringen. Så håller du bara lite koll så är jag säker på att det inte är någon fara. :)

LinaN
0

Våra djur härhemma äter av varandra… hund katt o iller…. illrarna kan ta sig in i matskåpet om de engagerar sig (bara barnlås så att hund o katt inte tar sig in) där knaprar de på sådan mat som trillat ur tunna och matpåsar. De tar även torrfoder som tappats på vägen till matskålarna ^^

katten äter illermat, var en period då vi låg riktigt på gränsen till överlevnad (ni vet de där sista dagarna i månaden där man vänder på vartenda krona så man ska överleva precis till löning/studiemedel) då fick katten illermat i 3 dar, för han äter inte hundmaten. Men hunden käkar både illermat och kattmat om han kommer åt.

Men tydligen skulle litet annan mat inte ta död på någondera om det händer då å då eller i små mängder.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bogey
0

Om iller kan leva gott på Orijen kattmat, som även ases av somliga vara utmärkt även för iller, så varför skulle inte en katt kunna leva gott på t.ex. Vitalin?

I det vilda verkar det som katt och iller äter ungefär samma sak, gnagare, grodor och småfåglar. Så om man läser på foderpåsarna så tycker i.a.f. jag generellt att foder för iller verkar vara bätrre mat för katt än vad kattfoder är för iller. Kan ju förståss ha fel.

JossanH
0

Kattmaten man ger till iller ær ofta lite fetare och mer anpassat før kattungar så kan tænka mig att katten kanske lægger på sig lite av att æta illermat. Men inte ær det farligt inte. nær jag hade katt och iller tjuvade dom till sig mat av varandra hela tiden.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

LinaN
0

Sen beror det ju på hur slö katt man har med och hur lätt de lägger på sig.

Jag har en helsyster till min hankatt o bägge är kastrerade och de är lika smala o fina som innan de kastrerades. Min katt han går som innekatt medan systern går ut o in som hon vill. min får 2dl friskies/whiskas om dagen och hans syster får fri tillgång på Royal Canin eller hills… minns inte vilket.

Sedan har vi deras halvsyster som är kastrerad (annan pappa) och hon är smällfet även hon bara får 1 dl orijens om dagen vilket är mindre än vad hon ska ha…

Så det är så olika….

sotlynx
0

Irma får lika delar Orijen, TotallyFerret och ANF som bas. Maffo ( Kisse 10år) äter Orijen och Pixie ( Kisse 11år ) äter allt hon kommer över, inklusive torkad fläskfärs bakom soffan. Alla verkar må bra.

Fruttisen
0

Risken är väl att katten blir överviktig?

LinaN
0

#10 som jag sa tidigare så beror det ju på kattens konstitution… har den lätt för att lägga på sig eller är den svår att hålla i hull?

Eller är den normal i intag/hull…. tror man får se till individen.

sarae
0

hmm varför får katterna friskies och whiskas, är då min stora fråga?

LinaN
0

#12 Han är litet kräsen, illermaten äter han, men han är inte överförtjust i den, har även provat andra grejor som totalratas. Royal canin kattungemat är supergott, men deras för långhårskatter är inte det minsta intresserad av.

Sen har man ju provat runt på en del budgetmärken men de ratas stenhårt, inte ens hunden åt dem så vi slängde skiten. ^^

LinaN
0

missförstå mig rätt, jag matar inte hunden med kattmat, men han bruakr stjäla från katten… och när han inte ens VILL stjäla kattens mat så är det något som inte är bra ^^

sarae
0

mm då är kattmaten verkligen inget bra…vad som helst är nästan bättre än friskies och whiskas..

LinaN
0

Friskies är godare än whiskas säger katten här. Men syrrans orijens vart ok…. han åt den men den var väl sådär…

Funderar dock på att ta hem orijens 10kg's säck för att byta på katten o blir lättare när maten stjäls från alla håll och kanter. ^^

UlrikaD
0

Katter som äter Friskies, Whiskas och liknande löper större risk för njursten bl.a. Det har också gjorts tester angående livslängd men där hittar jag inte länken. Men det var ganska skrämmande läsning. Ingetdera skulle få komma över min tröskel iallafall. Vill att mina katter ska få leva så länge som möjligt. De två äldsta är 11 år nu och beter sig fortfarande som kattungar.

Här hemma delar jag på katt och illermaten. Mest pga att mina gammelkatter blir jättedåliga i magen utav Vitalin och kräks. De klarar inte av det extra fettet. Men de tycker ju naturligtvis det är gott…på vägen ner.

Så mina katter käka Royal Canin Sensible. De flesta sorter från Royal Canin brukar katterna tycka är jättegoda. Man behöver ju inte köpa hem nån jättesäck, brukar ju finnas käcka provpåsar man kan testa.