Valp eller ett organ?
Nu är det 4 dagar tills cerezas eventuella valpar ska ploppa ut. hon har ju lagt på sig ganska mycket måste jag säga.
Låg och kände grundligt på hennes mage igår, lyckades bara känna en sak, som en vindruva på ca 1-2 cm nedanför revbenen, mot ryggraden. Först var jag nästan säker på att det kunde vara en valp, men läste sedan någonstans att det kan var deras bukspotskörtel. Någon som har någon aning om vilket det kan vara utan att känna på henne?:P

Ja min erfarenhet och förklaring har du ju redan fått på msn men jag håller tummar på att få bebis bilder om 4 dagar=)
Får jag fråga hur hennes päls ser ut nu? jämfört med för några veckor sedan?

Den håller på att trilla av:) Hurså?
Många uppfödare upplever att en hona som är dräktig får betydligt sämre päls 1-1,5 veckor innan valpning, ungefär som att de fäller stickelstråna och bara har underullen kvar. Skendräktiga honor får istället fantastisk päls vid den tidpunkten, enligt vad som sägs.
Och det är en teori jag hittills märkt har stämt bra. Iaf hos de dräktiga och skendräktiga honor jag har sett.

aha tack för infon

den informationen jag läst och lärt av olika uppfödare hjar jag pratat med johan om idag på msn och jag tror inte hon är skendräktig iaf.

andra tecken på henne är: Grå/blå i ljumskarna, stroa bröstvårtor, Väldigt kelen! Innan har hon aldrig velat mysa, men sedan salami var här så har hon legat på mitt bröst varje kväll:)
Troligen ett foster du har känt, det kan man ibland göra. Du kan också förväta dig att se en slempropp upp till 2-4 dagar innan förlossningen börjar. Jag för min del sätter då alltid tiken i en egen bur där hon kan bädda och få vara ifred när sen förlossningen väl kommer igång på riktigt. Jag håller alltid koll, lyfter på täckena ca 1 gång/timme för att koll vad som händer.Gör detta då jag har haft ett par av mina tikar där valp/ar har fastnat. Har då fått hjälpa till att få ut valpen så att hon inte ska råka bita av svans eller tassar. Detta hände så sent som för förra våren då Agnez ( som då fick valpar för första gången) bet av drygt halva svansen och ett bakben strax ovanför knäleden då denna valpen var först ut och fastnade. Sir Gaylord som han heter bor idag i Norge och mår som en prins, han klarar sig bra med bara 3½ ben. Men sen å andra sidan så vet han inget annat än detta, var på väga att avliva honom, men ringde veterinär och frågade. Dom sa att han mest troligt skulle klara sig bra med bara 3½ tass och en halv svans, och det har han gjort också. Lycka till med valparna, själv väntar jag på att Agnez ska gå i löp, vilket hon brukar göra under mars månad, så förhoppningsvis så gör hon det i år också.
På fotot är det min Lina med sina 6 valpar, valparna är ca 4-5 dagar på fotot.

Ah, så då kan det vara så att det bara är en valp? Jag ska ta och sätta cereza i en valphage bredvid sängen i morgon:)

#9 har slem proppen gått på henne?

tror inte det, hon går lös i lägenheten och jag har inte sett någon "propp":P

#11 okej men det är bara hålla utkik ha henne i hagen på nätterna och när du inte är hemma. skulle hon då få valparna så är det ingen risk att hon gömmer dom för dig på olämpliga ställen =)

Det där med pälsen är inget säkert tecken.
Salsa tappade ju all vinterpäls i slutet av denna skendräktigheten.
Samma sak med Mayas skendräktighet förra året.
Valparna borde kännas väldigt tydligt vid detta laget, så jag misstänker tyvärr att Cereza är skendräktig :(
Det blåa i ljumskarna är ett gott tecken dock, så tappa inte hoppet än! Kommer det, så kommer det ;)
Vi håller alla tummar och tassar så klart :)

#13 ja i och med det blå på magen och att hon ökat så stadigt i vikt är ett gott tecken och så mycket annat oxå som stämmer =) här håller vi oxå tummar och dom enda tassarna som finns här hemma nu tyvärr.

tack för alla bra svar, men åter till frågan, kan man missta en valp i formen av en vindruva på ca 1-2 cm för ett organ? Finns det något organ som har denna form och storlek?
*kutar och klämmer* Nja, på en hona som absolut inte är dräktig/skendräktig känner jag inget som liknar det du beskriver.
Paulina

Tycker 1-2 cm låter litet för att vara en valp bara fyra dagar fårn förlossning men jag vet ju inte, det kanske bara är en del av valpen. Huvudet eller nått.
Njurarna sitter där och har precis en form och storlek som du beskriver och kan palperas. Bukspottkörteln sitter djupt inne i kroppen vid magsäcken och är inte mer än som en tunn del av tarmkäxet och kan inte palperas.

Är det inte med iller som med andra dräktiga djur att man ska vara väldigt försiktig när man känner? Vet att på chinchillor så rekommenderas det inte att man klämmer alls om man inte vet vad man gör för då kan man skada fostret. Illerbebisar är ju inte så stora de heller i magen och borde ju också lätt komma till skada.

Vi får helt enkelt vänta och se:) Och klämma är väll att ta i, låter värre än det är:)
http://books.google.com/books?id=LdFjecaFqOkC&printsec=frontcover&hl=sv&source=gbs_summary_r&cad=0
Scrolla till sidan 18 så har du en fin anatomibild.
#21 sid 8-43 går ej att visa, de är inte del av förhandsvisningsmaterialet tyvärr.
Paulina

Jag kunde kolla på sidan 18:) Misstänker att det är njurarna sim jag stött på…
#23 Aha, då kanske de , för att man inte ska kunna läsa hela boken, slumpar bort sidor eftersom det funkade för dig =)
Paulina
Min första iller som fick valpar var Ronja, jag lät också henne gå runt i lägenheten. Tittade till henne samma dag som valparna kom (hon fick dom 2 dagar förtidigt enligt uträkningen), när jag sedan tittade till henne igen på eftermiddagen så var hennes mage borta. Gissa om jag blev snopen, trodde inte där var några valpar i hennes mage. Men så hörde jag små små ynkliga pip från under nattduksbordets understa låda, tog försiktigt fram första 2 valpar, sen 3 valpar och sen ytterligare 3 valpar. Alltså totalt 8 valpar där ifrån, sen åkte hela gänget in i en stor kaninbur där dom fick vara dom första 2-3 veckorna tills dom inte längre kunde åla sig ut genom hagspjälorna. Valpar blir snabbt avkylda om dom inte får ligga med mamman åtminstone tills deras päls har växt ut vid ca 7-10 dagars ålder. Vid ca 2 veckors ålder (om mamman tycker att det är OK då), så kan hon bära upp dom ovanpå täcket om det blir för varmt där under.
Å så spännande!
Sara
Har det hänt något mer hemma hos dig, nyfiken ju:-)
Aviendha:
Då kan du kanske kolla här istället om du är intresserad, s 51-52:
Det är samma bilder eftersom bilderna egentligen kommer fån Fox bok från början.
#28 Tack för omtanken, men jag letade upp just dessa sidor när jag inte kunde se de sidor du tipsade om i länken, och tänkte vidarebefodra innan jag såg att Johan hade sett sidorna =)
Dock har vi en bok på skolan med massor av anatomi- och röntgenbilder som jag tycker är tydligare men jag kommer för allt i världen inte på vad den heter *klurar*
Paulina
"29 annars har jag boken som blueshift länkar till… välkommen hit och bläddra :)
#30 Inte omöjligt! Jag ska ju fortfarande hämta min nyckel ;)
Paulina

på vänstra sidan direkt under revbenen sitter ju mjälten oxå… den kan ju bli förstorad och kännas.

2 dagar kvar nu enligt vad jag räknat, så vi får väll se om det ploppar ut något eller inte:)

kom ihåg bara att det behöver inte komma valpar på jusst den dagen som du räknat ut då man kan räkna fel. =) håller tummarna det vet du =)

#33: finns dessutom de honor som har gått över en hel vecka. Så det kan komma överraskningar senare :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
När jag räknar ut födelsedag för mina valpar, så räknar jag alltid 6 veckor + 2 dagar (vet att mångra räknar 41 eller 42 dagar + - 2 dagar), men har inget hänt här till tiken har gått 6 veckor + 2 dagar, så ringer jag alltid veterinär och hör vad jag ska göra. Har en kompis vars tik gick för lång tid över, när väl veterinär ringdes så hade alla utom en valp dött inne i livmodern. Den levande valpen klarade hellre inte sig, utan dog efter ett tag.
Det är med för sent födda illervalpar som med för sent födda människobarn att moderkakan blir för gammal och kan sluta att fungera med katastrofala ändresultat. Det är därför som idag mammor blir igångsatta när man har gått max 2 veckor över tiden. När jag föddes ( i början av 50-talet) gjorde man inte detta, utan då fick mamman gå tills hon födde barnet själv.

tack för alla bra svar:)

Hur har det gått Johan- ? Var hon skendräktig?

Är oxå väldigt nyfiken på hur det går för er, om det blir några valpar. Hoppas verligen på det =)

putt..

Än så länge har här inte ploppat ut något=P Men som sagt jag började räkna första gången Salami verkligen var fast i henne, efter det så var han här en hel vecka, så det kan ju gå minst en vecka till =) För övrigt så går hon i valphagen nu. Jag har delat en transportbur och vikt en filt som jag placerat där i. Sen har hon bajslådor, någon leksak och mat och vatten så klart:)
Så får vi se om det händer något.
Kommit nått? 
Sara
putt

Här händer fortfarande inget, misstankarna om skendräktigket ökar:) Om hon skulle vara det, kommer hon att få nån typ an menstraution som hos människor? Eller ?

Nej illrar blöder inte som människor. Hon kommer bara att tappa sin vikt och i många fall tar hon något annat som valp. Det kan vara allt ifrån dig till ett gosedjur. Be för att det blir ett gosedjur, det är inte kul att bli degraderad till illervalp :-)
Audiatur et altera pars

Hon kommer med all säkerhet att gå i ny brunst inom 2 veckor, liksom Salsa.
Salami står här och stampar otåligt, frustrationen lyser ur ögonen och lämnar klistriga spår på golvet =)) Han hälsar att hon ska se till att komma igång… på stubben!!! =))

Han är hjärtligt välkommen tillbaka…jag….saknar honom,,,eller nått:P

Salami har redan packat, tandborste och sexiga tangakalsingar ;)
Bara meddela om Cereza vill att han ska ta med andra roliga tillbehör ;)
#44 Kanske dags att läsa på lite om illrar innan man avlar? ;)
Att veta hur och när en hona löper är väl basic?

Har jag påstått att jag inte vet när en iller löper? Min fråga var om det fick någon typ av "menstraution" efter en skendräktighet? :S
Det är precis sådana här rent ut sagt "spydiga" frågor och kommentarer som gör att man känner sig mindre och mindre manad att använda detta forum!
#50 Ja, och jag tycker att man bör kunna sånt innan man börjar avla. Är det för mycket begärt att få tycka det?
Jag blir stött av den okunskap som ofta finns hos "uppfödare".
På ett forum söker man kunskap, och förhoppningsvis samlar man på sig den innan man sätter valpar till världen.
Jag hade förväntat mig att en person som vill avla vet vad och hur processen kan bli med löp, parning, dräktighet, skendräktighet, havandeskapsförgiftning osv osv osv. Jag tycker inte att det är okej att läsa kapitel för kapitel.
Men jag ber om ursäkt för att jag tycker att det ska finnas en standard kunskap hos uppfödare.
Tänk att nya uppfödare inte kan få fråga viktiga frågor här utan att få en stor grov känga där bak :S

#51: På sätt och vis håller jag med dig Cilla. Jga lnskar också att det fanns mycket kunskap hos de som börjar avla. Men det är i en värld som är perfekt. Och där lever vi inte. Och eftersom det är rätt klart att vi itne gör det så måste man tackla problemen på andra sätt.
att känga till då någon frågar är inte rätt sätt. Det skulle kännas ättre om de som itne kan verkligen törs fråga här och inte känenr att de behöver pma mig eller andra om hjälp. Inte för att jag har något emot att bli pmad eller mailad till. Men tt våga fråga här så de frågorna och svaren kan hjälpa andra är så mycket bättre.
Vi sprider inte kunska genom att tala till någon utan med någon. Det är en stor skillnad där.
Audiatur et altera pars
#52 Det är stor skillnad på viktiga och komplicerade avelsfrågor och basic information. Är det för mycket begärt att våra uppfödare ska sitta med betryggande kunskaper? Dessa människor lägger grunden för våra älskade illrar och då tycker jag att man bör veta en sån sak.
Men alla har vi olika krav!
#54 Jag tycker och kommer alltid tycka att man inte behöver vara spydig när någon vill ha information. Det kommer bara resultera i att folk inte kommer våga fråga någonting i det här forumet.

Kommer i fortsättningen inte att vara särskillt aktiv här, har jag några frågor så tar jag de med Satmaran direkt, är trött på all spydighet, här ställer man en fråga för att man hoppas få hjälp, men som vanligt är det bara spydigheter, så jag tackar faktist för mig här nu. Är trots allt inte första gången vi "nybörjare" får dena typen av spydigheter.

#56: Fast det där var kanske lite orättvist. Du har väl inte bara fått spydigheter? Du har väl fått svar på dina frågor med. Bara för att någon är spydig så är det synd att du drar hela forumet över samma kam.
Audiatur et altera pars

Trist att det alltid måste komma till denna punkt!
Jag förstår dig Johan, det är så hopplöst att ens ställa en fråga härinne. Vad du än frågar om, så kommer du att attackeras :(
Du vet att jag finns här för dig hela tiden!!

förstår dig Johan vi hörs på msn, finns där och stöttar dig =)

Så jäkla dumt!! Johan, du har fått svar på alla dina frågor utav folk här i tråden. Och vid första svar som du inte tycker om så drar du hela forumet över en kam och säger att alla är spydiga. Det är väl otroligt orättvist mot de som försökt hjälpa. Det tror fasen folk inte orkar hjälpa till när det där är tacken!
Som ganska utomstående måste jag komma med en synpunkt. Man känner sig lite som en inkräktare när man är ny här. Jag har också valt att inte ställa alla frågor här eftersom mycket hårda kommentarer/ kritik ofta ges till folk som " inte vet bättre". Som tur är jag en jävel på engelska och kan hitta info om allt bara jag får lite tid på mig. Snälla ha en sak i åtanke innan ni dömmer. Alla har inte möjlighet att " läsa på", alla har inte samma självförtroende, alla är inte vuxna, alla är inte lika kunniga från början om djur, alla förstår inte ens att man behöver lära sig mer och mer hela tiden. Det betyder inte att man inte kan lära sig! Hårda ord och snutiga svar kan man ge till folk som spammar, pratar skit om andra, inte tar hand om sina djur, inte respekterar andra osv osv, ( jag vet, jag är riktigt svinelak ibland..) men inte till folk som visar intresse och VILL veta mer, vill bli bättre. Ett hårt ord kan göra att någon faktiskt ger upp och på så sätt tar sämre hand om sina djur. Och det vill vi väl inte. Eller?
Puss och god natt på er, alla djurälskare!

Men seriöst, ni vet mycket väl att det inte är första gången man får denna typ av kommenterarer? Ja, jag är jättetacksam för alla svar här inne! Absolut. Men jag tor jag får ut mer av att gå till satmaran direkt. sorgligt men sant.

Det lät verkligen som han drog alla över en kam och jag tycker det var ruskigt orättvist för de som tagit sig tid och svarat och försökt hjälpa till. Jag är inte ens en av dem av den enkla anledningen att jag aldrig parat någon iller och alltså inte haft någonting att tillföra. Men jag tycker verkligen att det var som att spotta folk i ansiktet som försökt hjälpa och jag undrar om de ens vill försöka hjälpa nästa person som frågar.

jag skrev ju att det " är sådana spydigheter" sen tror jag att folk själv vet vem som ska ta åt sig? Eller? Och jag tackar verkligen för de bra svar som jag fått från folk som bryr sig! Men som sagt, det är sådana kommentarer som förstör här inne, och det tror jag inte att någon kan säga emot, eller?

#65 du har rätt, men som sagt fortsätter gärna och hjälpa dig så gott jag kan på msn=)
Visst vore det trevligt om alla ströks medhårs, men eftersom så många olika åsikter finns så får man finna sig i att man kan bli ifrågasatt. Detta är inte ett nytt "fenomen" och tål du inte att bli ifrågasatt över huvud taget kan jag ifrågasätta vad du gör i illervärlden ;) Tycker du har fått riktigt bra respons, bättre än många andra hade vågat hoppas på, men sen skiljer sig åsikterna ibland. Trist att du inte kan ta det.
Paulina

Jag kan absolut ta kritik! Har inga som helst problem med det, men man kan ge kritk på ett bra sätt och ett mindre bra sätt, inte sant?
Vad bra, det är en viktig egenskap. Javisst, konstruktiv kritik är det vi lär oss av, men jag vet inte hur man annars skulle framföra kritiken i att du är dåligt påläst på ett annat sätt? Kanske är jag trångsynt/har dålig fantasi..
Paulina

Jag förstår inte vad man tror att man vinner på att påpeka att någon är dåligt påläst. Om vi nu tar det här fallet som exempel.
Så är ju honan redan parad. Och bästa sättet att lära är väl att berätta hur det är och vad som kan hända. Varken illern eller ägaren blir hjälpt av pekpinnar. Och det är ofta så i trådarna. Många som ska börja avla och vill börja avla törs inte fråga om saker i förväg. Varför? För att folk är väldigt spydiga och tycker att sådant ska man redan veta innan man börjar. Och oavsett vad jag tycker om det privat så är det fortfarande så att man lär ut mest genom att vara snäll inte genom pekpinnar.
Mvh Åsa uppfödare
Audiatur et altera pars
#70 Kram till dig!

Tack åsa! Bra skrivet!

Tack åsa! Bra skrivet!

bra skrivet åsaF. som sagt måste man fråga för att lära sig. men sedan finns det ju dom som är mer eller mindre pålästa när dom parar sin hona. men mycket av den andledningen att dom inte vågar fråga här för man får bara skit då tyvärr=( Själv går jag nu bara och frågar uppfödare som i mina ögon är seriösa/kunniga/trevliga. frågar dom genom pm eller msn eller ringer. då slipper man alla olika spydigheter =)

Det mest tragiska är att sajten är min, och jag kan fortfarande inte få fram att man måste kunna lära ut genom att vara snäll. Så det är ett misslyckande härifrån. Men jag hoppas att någon dag så kan alla våga skriva och fråga saker utan att känna sig idiotförklarade.
Ja, ingen mår dåligt av att få drömma. Så där har ni min :-)
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Audiatur et altera pars

#75 håller med dig och kan drömma med dig då kanske det slår in =)
Jag uppfattade det hela som att Johan trodde det skulle bli som ett syptom på spontan abort som hos människor för det kan ju även hända oss vid skendräktighet/skengraviditet.. Inte så konstigt egentligen, hur mycket info finns det här inne om skendräktigher mer än att de återkommer i löp om en viss tid (ganska uppenbart) och de tar något annat som valp (som en hund) och de kan gå ned i vikt (gör alla djur även människan i den situationen) men om en iller kan få en "spontan abort" liknande blödning har jag aldrig hört talas om och därför är det ganska svårt att veta, speciellt för mig men inte så lätt för en förstagångs avlare heller.
Basic ska inte en iller blöda under löp men det är även saker som är svåra att veta för det beskrivs bara om svullna vulvor här. Jag funderade mycket på det och letade på massa engelska sajter och hittade svaret att det är något onormalt om iller blöder just då, inget jag ville fråga här tyvärr, kändes som att utsätta mig själv mer eller mindre. När det vart allvar på riktigt med frågor som är av stor vikt har jag vändt mig till sånna jag kan snacka mer privat med.
Nu kan jag ej påstå att någon i denna tråd hoppat på mig tidigare men det har en del gjort över frågor som är så självklara för en del och för andra inte..

#77 jo jag tror oxå att det var detta johan undrade över. det är synd att så mycket finns på engelska då det gäller fakta på iller då jag har problem med engelskan och kommer jag till extremnt svår engelska då mår jag bara psykiskt dålig över att behöva kolla upp varenda ord och då skiter jag hellre i det=(

Ja tack!Tack för att ni föstod min fråga, och ni lyckades svara UTAN spydigheter! tack återigen!
Har, du besökt vetrinär?

Hurså?
Nja, men man undrar ju vad det är aknske är något farligt ju ääh fråga inte mig jag vet Absolut inget om sånt där:):)
#78 Mycket synd, jag kan dock inte förstå hur det är eftersom jag har ganska lätt för språk men det finns ju hjälpmedel… satan att jag inte minns sidan, hittade en sida för ett tag sedan när jag skulle översätta en tysk text till svensk med att bara klistra in texten och sedan översatte sidan åt mig, fanns för engelska till svenska även.. ska snoka runt och återkommer om jag finner det.
#79 Tyckte du behövde lite upprättelse eftersom vi är fler som inte hajjar hela illervärlden till fullo och det är väll normalt och inget att få konstiga komentarer åt egentligen, bättre fråga än gissa egentligen men oftast känns det senare alternativet mer skonsamt.
#83 Menar du Googles översättningsfunktion så har ni den här
Halvbra, man får se upp med översättningarna bland, de kan bli lite väl skumma. Fördelen är att den hanterar flera språk.
Sen är tyda.se en bra sida för engelska-svenska där man även får uttalshjälp med ljud, men det är mer en ordlista även om vissa fraser finns med.

#83 ja det vore ju kanon om du kunde hitta denna sida=)

att man måste veta i stort sett allt om att avla illrar innan man börjar är som att be oss människor veta allt om graviditet innan vi blir gravida. man går ju "graviditets kurser" och får lära sej hur mans ka bete sej när det är dax att föda, hur man ska hantera värkar m.m.
och det är inget sånt som man vet innan man blir gravid. (oftast) jag skulle nog aldrig gå en sån kurs innan det är dax att bli mamma. så varför ska man veta "allt" om avel på iller innan man provar? illrar löser det där så bar själva ute i naturen, så varför måste de då ha "experter" i form av människor för att föda inomhus?
självklart så måste man väl ha koll på vad som händer, men man måste även kunna fråga om det är något man undrar över.
jag hoppas att du har fått svar på dina frågor johan, och att du ändå håller dej kvar här, även om det finns en del idioter (rent ut sagt) som förstör forumet.

detta inlägg är absolut inte riktat mot någon/några specifika medlemmar. så jag hoppas på att ingen tar åt sej personligen. så, nu kan det inte bli några missuppfattningar när jag har gjort det tydlig. :)
#84 nej en amrikansk sida vare som jag hittade med sånna översättningar ^^
#86 du har en poäng där.
#86 skillnaden mellan en kvinna som blir gravid och en iller som blir dräktig är att kvinnan kan välja själv, antingen om hona ska bli gravid, eller hur hon ska göra sedan. Och kan få hjälp med att sätta sig in i det hela. En illerhona har inte det valet. Är det en planerad dräktighet, så är det matte eller husse som har bestämt att honan ska få en kull. det är VI som har fattat beslutet, inte honan. Och att avla på sin hona innebär en stor risk. Är man villig att ta den risken med sin hona, så anser jag tat man åtminstonne är skyldig henne så mycket som att läsa på i ialla fall en kvart, särskilt när sådan information är lätt att tillgå. Däremot är det svåtrt att få praktisk information iinnan man själv har "provat på det". Den teoretiska biten anser jag att man bör plugga in innan. Resten får man erfarenhet av med tiden, alternativt att man försöker samla på sig information utav dem som varit med om det förr. När Dweia fick sin katastrofkull ,var jag påläst till tusen MEN jag saknade den praktiska erfarenheten, så jag hade kontakt med flera andra uppfödare för att fråga om råd när det krisade sig. Jag lärde mig otroligt mycket under de månaderna vill jag lova, ,men jag kan långt ifrån allt, och hoppas på att jag med tiden kommer att få än mer praktisk erfarenhet.

Kom det några valpar eller var det skendräktighet??

Jag kan svara för Johan, att det inte blev några valpar den gången.
Cereza är omparad, så nu håller vi tummarna för hans lilla tjej :)

Tack Lillan! =) Japp hon är omparad, så nu är det bara till att vänta och se, ca 30 dagar kvar =)

Då håller vi alla tummar och tassar för att det går bättre den här gången =)

Hoppas verkligen på att det blir lite bebisar snart då inom kort 

Det har nu gått två veckor sedan parningen, vilket betyder att det är 28 dagar kvar. När ungefär bör man känna att/om det finns något i magen? =)

Kläm nu inte runt för mycket!!!
Låt fröken vara ifred tills vecka 4. Palpera försiktigt!!! och känn efter om du kan känna ??? Fasta små knölar?? Att det är en ??? knölig massa… brukar vara lättast att känna på vänster sida.
Mayas valpar kunde jag inte känna rörelser ifrån förrrän 5 dagar innan de föddes!!! Så förvänta dig inte att känna några aliens på ett bra tag än ;)
Hav tålamod min vän :)
Kram på dig :)

Håller med satmaran här. Att klämma efter valpar kan skada mer än göra nytta om man inte vet exakt vart man ska klämma och hur hårt. Klämmer man för löst känner man inget oavsett och för hårt så kan man skada valparna eller honan allvarligt. Så lagom ska det vara och på rätt ställe.
Ha tålamod :-) haha, ja jag vet, det är lätt att säga det när man står på sidan om. Jag är nog lika otålig jag med när det är mina honor det gäller :-)
Audiatur et altera pars

Jag klämmer aldrig, snarare masserar:P Men tack för bra svar =)

håller verkligen tummarna stenhårt denna gång johan att det blir valpar hos dig =)

Ja vi får hoppas Salami har gjort bättre ifrån sig denna gången;)

En liten uppdatering.
Känns som att Cereza går upp i vikt för varje dag, hon blir bara tyngre och tyngre =) Hennes bröst har blivit jättestora nu och pälsen har börjat trilla av runtomkring dem.
Och det bästa som finns är ju att ligga och mysa på Husses bröst medans han spelar Playstation 3 =)

Naaaaw hoppas då att det är småbebisar i magen då.
Passa på att mysa ordentligt nu innan valparna kommer

hur många dagar har hon kvar nu?

Salami hälsar att han håller kollen ;)
Cereza ska vara 20 dagar gången idag. Imorgon är det alltså halvtid =))
Låter som det har funkat denna gången :) Gosa på, Johan =))

Såhär mysig är hon nu förtiden =)
Ligga och mysa hos husse är inte helt fel

Ser gött ut =))

Ja, hon verkade verkligen njuta…=)
Och förresten Lillan det är 23 dagar kvar idag =)

#107 ja men då hade ju lillan rätt i att hon gått 20 dagar =)

sant:P t änkte inte på det:P

okej lycka till med valparna=P