Min sötis Bambi nyopererad
Igår opererades Bambi, han blev äntligen av med sin knöl eller sår eller vad i himelen det nu var på hans hals. Vi var oroliga för att det var cancer eller en tumör eller något annat. Han hade haft den i flera månader så i veckan bestämde vi oss för att ta bort den. Vetten hade inte kollat vad det var för något, DUMT!! Men men. Den är borta nu och hade det varit cancer så skulle vetten sett det, enligt honom själv. Men men. Nu är det bara för lilla Bambi att krya på sig. HAn har sex stygn som ska bort om nio dagar och så får han medicin två gånger om dagen.
lilla bambi gubben då! :) får komma över å leka när han mår bra igen! kramis till er allihop!
#1 hihi det får du göra. :) Han älskar att sova… mer än vanligt nu. :P
Bra att dom tog bort den.

Vad skönt att operationen gick bra i alla fall. Hoppas allt läker som det ska nu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Märklig veterinär som inte skickar på analys. Så vitt jag vet ser man inte med blotta ögat om dom är godartade eller ej. Hur som helst, skönt att allt gått bra.
Inte helt säker men det var väll den du skickade bild på till mig och tjatade på vetrinären om flera ggr?
#3 ja. Men jag vill fortfarande veta vad det var… :S skum vett.
#4 det ser jätte fint ut. och han älskar sin medicin som han får. och det är ju super skönt. :) Alting kommer säkert gå bra. :)
#5 hm… aa du jag vet inte. han sa att han bara slängde "den".. men men jag orkar inte bry mig om det nu. det viktigaste är att han blir frisk och kry efter operationen nu. Han är lite piggare men sover fortfarande otroligt mycket.
#6 ja det var det… eller hur menade du tjatade på vetten? Jag pratade ju om det när jag var hos honom två gånger innan jag kom dit. och han glömde ju bort hela tiden vart den satt och vad det var och allting… :S skit skum vett… Och Bambis "sår" efter operationen är typ 5-6 cm långt och den där tumören eller vad det nu var var kanske 1 cm i diameter… brukar vetten göra så stora sår utav det då? :S
#7 jo det var det jag menade att du låtigt vetrinär kolla många ggr utan att något gjordes.
när jag såg de såg de mer ut som ett sår som inte ville läka, men jag e ju ingen expert :)
Jag såg det iofs bara på kort.
"8 hade varit där 2 ggr innan men då var det med skabben som skulle bort och då hade jag inte råd att ta bort den där heller. och han är välllllldigt vimsig av sig så… :S men men pratade med honom igår och så om "den" och han sa att om de inte var någon cancer som spridit sig i alla flal. för det skulle man se. sen sa han att han kunde skickat in den på analys men att han inte gjorde det, för det skulle blivit en 1000 lapp dyrare och han tänkte på pengafrågan osv. va han nu babblade om. :P men han sa att det såg skit bra ut under "den" och att den inte satt fast, det var inga knölar under eller någonting. så det var nog ingen fara. bara jag som överreagerat. men nu är den ialla fall borta och det är ju underbart skönt. :) men han trodde inte att det var någonting alls som jag fattade det. :P nu på måndag halv tio ska jjag och bambi åka och ta bort de 6 stygnen. skööönt :) men hur är det med djur och stygn? har de ont efter de tagit bort stygnen? sövs de innan stygnen tas bort? Jag har INGEN aning… :S
#9 du hade nog rätt, det var nog bara ett sår som inte ville läka… men på flera månader? hmm…
#10 ja och det kortet var verkligen pissdåkigt. haha. suddigt som tusan osv.. men men
# 11 En del tumörer ser ut som sår som inte läker.
Sara
Sätt råttor som haft sår som inte läker som är tumörer.
skönt att operationen gick bra =). alltid läskigt med sådant där. men hoppas allt blir bra framåt också :)
#12 okej. om man opererar bort en tumör… försvinner den helt? Är det farligt? Kan de dö av det trots en operation?
#13 okej… undra om det kanske var det som de var då?
#14 tack det hoppas jag med. :) Han har börjat leka rätt mycket nu igen. Och på måndag ska ju stygnen bort. :) Och idag var sista gången han fick sin medicin. :)
ÄR DET NÅGON SOM VET HUR VETERINÄREN GÖR VID BORTTAGNING AV STYGN??? SÖVS DE ELLER VAD HÄNDER?

När man tar bort stygn på människor tar man helt enkelt bara och klipper bort stygnen, ingen sövning ingenting. Det gör inte ont, jag gör det på mig själv då och då.
#16 okej.. men hur är det med just illrar? Jag menar… Bambi lär ju inte ligga stilla… :S gör du det på dig själv då och då? :S Varför? Vad råkar du ut för hela tiden? *skratt*
# 15 Om hela tumören är borttagen och cancern inte hunnit sprida sig så är chansen stor att illern inte dör av det.
Sara

#17 det går verkligen jättefort att ta ett stygn. Ett klipp med saxen.
#17 Jag plockade själv stygnen på Avis öga, eller ja, ögonlocken som var ihopsydda. Vetten sade att jag skulle ta det lugnt och göra det själv och komma in om det inte gick. Ett klipp som Hanna säger och så drar man ut tråden. Hålla hårt och stadigt och vara säker på handen. Gick på ett naffs.
Paulina
#18 phu. :D JAg tror att allt är borta. Det känns i hjärtat :) JAg tror verkligen att han klarar sig.
#19 okej.. aja i annat fall får man ju se på måndag. :)
"20 men ligger illern stilla då? Och vad använder man för sax? En bra ide om jag kunde göra det själv så jag slipper ta ledigt från skolan ytterligare en dag för att gå till vetten, sen tillbaka hem o sen tillbaka åt vettens håll till skolan (eller helt enkelt vara hemma för att se att allt är som det ska med honom.) Vågar jag testa på att ta bort stygnen själv? Jag tror det skulle gå bra… man har ju godis och vetegroddsolja hemma. *Skratt*
#20 hade Avis "ståltråd" eller vanlig tråd? Vet inte om vanlig tråd används till sånt. Bambi har i alla fall någon slags ståltråd som sticker ut ca. 1 cm från skinnet ifall han skulle klia sig eller rambo skulle gå på det..

#22 Nu har mina illrar bara varit sydda med självupplösande stygn men annars använder man väl nylon?
#22 Stilla är hon aldrig, därför jag skrev "fast, stadigt tag" ;) Men det gick bra. Börjar de sprattla så är det bara att lugna sig. Det gjorde inte ont åt henne eller så om det var det du menade.
Aviendha hade blå tråd, fiskelinaaktig så det kanske är nylon som Hanna sade. Bilden är kanske inte den bästa, men så såg hennes trådar ut. Det är samma dag som operationen, därför det ser lite geggit ut och svullet.
Annars kan du ju ringa vetten och fråga när du ska ta dem och om det är ok om du gör det själv.
Paulina
#23 va konstigt… :S bambi har ståltrådsliknande……
#24 hm va konstigt att min har ståltråd och inte era… :S hm… jo jag kan ju iof. fråga honom om jag kan ta bort dem själv… men funderar på om jm,an ska ha en avbitar tång då? :S skumt
#24 vad hade din tös gjort på ögat egentligen? jag ska lägga on bilder här på bambi med. men de har inte blivit av än. kan iof göra det nu. ska bara byra dator. hehe
Oj, jag reagerar på hur stort såret är efter att "en liten" tumör har tagits bort. Känns även väldigt gammaldags att sy med ståltråd.
Att vara snål och inte analysera tumören kan bli dyrt. En del cancersorter sprider sig vilket betyder att modertumören sitter någon annanstanns. Tog veterinären några blodprover? Vad för slags tumör sa han att det var?
Jag skulle bli förbannad om min veterinär inte kunde ge mig svar på tal och vara överens med mig om vad som ska göras.
Var kommer Bambi ifrån?
Lycka till med honom!
#29 jag tror inte vetten sagt att de va en tumör?
#30 En tumör är en onormal vävnadsbildning
Många föväxlar det ofta med cancer vilket det inte är, men kan bli beroende på om den sprider sig eller har elaka cancerceller.
Men det ser ut som dom sytt och användt stålklämmor även :S
#29 jo jag håller med. såret är stort… för en "tumör", om de nu var det de var, som var ca 1 cm i diameter. nej han tog inge blodprover eller något. men snål vill jag verkligen inte påstå att jag är bnär det handlar om mina älsklingar. men jag hade inte ett enda öra kvar efter att jag varit dit med honom. sen var det iallafall skit samma pga. att han redan slängt den o då går de ju inte att skicka den. och jag ville VERKLINGEN veta vad det var. men de går inte nu… :(
bambi kommer oifrån en tjej i skåne, hässleholm tror jag de var, som hette tina. både allex o jag tyckte de var missskötta båda två när vi fick dem… men men. vadådå?
#30 nej. vetten sa ingenting. han visste inte.. men kan du ringa mig? försökt få tag i dig jätte länge.
#32 tror inte de är några klämmor.. på de där bilderna, iaf en ser man väl(?) knutarna på tråden? jag har inte uppmärksammat några klämmor… :S bara två dagar kvar innan tråden i alla fall ska bort.
Huvudsaken är att han mår bra nu :)
Vad fin i pälsen han ser ut nu mot när ni fick hem honom :)
#36 ja verkligen. :D hehe. ene helt annan iller. tihi. :P men rambo har förändrats messt.. han är VERKLIGEN en HELT annan iller… :O
Bambi har läkt jättttttee fint, men det blev världens ärr. MEn tur för honom att han har päls :P Han kommer klara sig bra. :)
Låter jätt bra :D
Stål är inte gammaldags, det är vanligt att man använder stål. Det är ett väldigt snällt material att använda då det inte är vävnadsretande. Vad veterinären väljer att sy med avgörs av placering av operationssåret, vilket djur det är (hund, katt eller iller t.ex.) och vad just den veterinären tycker funkar bra. Vissa kliniker använder t.ex. intracutana stygn, dvs. stygn som sys "under" huden så djuret inte kommer åt dem. Dessa absorberas av kroppen. Det finns även hudlim som vissa använder, det är dock väldigt dyrt. Stål finns både på rulle och som "klips" som kan användas både i kroppen och för att fästa ihop såret (ungefär som häftklamrar). I kroppen lämnas stålklipsen kvar, kroppen kapslar då in stålet. Sen kan man tänka på att de stygn vi ser är inte de enda stygn som sys, alla vävnader under själva hudöppningen sys också ihop. Vid en buköppning sys också muskellager och bukhinnan ihop innan huden sys ihop.
Det är inte konstigt med ett så stort operationsärr. Vid en nybildning (tumör) vill veterinären ta bort ett stort område för att säkert få med all "dålig" vävnad.
En anledning till att vävnaden inte skickades på analys kan vara att veterinären inte tyckte det var viktigt (man skickar inte alla nybildningar på analys) och därför bara var en väldigt dyr och onödig utgift. Givetvis borde h*n diskutera det med ägarna först..
Vilken klinik var Bambi till?
#39 tack för ditt svar. Fick ganska mycket spännande där. :) Men vi var inte säkra, eller han, om det var en tumör eller inte..
Bambi var till Göran Lundmark, han är ensam vad jag vet och jag har för mig att kliniken heter Veterinärskliniken. Men jag är inte hundra nu. Den ligger i Norrköping, mitt emot folkparken, vid kyrkan.