Hjälp smeagol har spytt!!
När jag kom hem i lördgas natt, stog smeagol och hulkade. Sedan spyyde han helt plötsligt. Han spydde bara en gång. Och det var bara en vit sörja så man kunde inte se att han spydde upp nå mat eller något annat som han skulle kunna fått i sig. Han verkar må bra nu. Han äter och dricker som vanligt,
Tror ni att det kan vara något farligt?? vet ju att illrar inte brukar spy. Vill ju inte att min lilla plutt ska vara sjuk!!
ibland händer det faktikst att de får i sig nått olämpligt och spyr upp det, sen e det lugnt…men som sagt håll koll på honom nu..illrar döljer symptomer väldigt väl..så minsat beteende förändring kan vara en vink om att nått e fel….hur är bajset? du kan ju alltid testa att ge honom parafin olja….håll koll så att han inte e slö….har något fatsnat i tarmen så brukar de efter ett tag bli slöa…å då e det dax att åka till vet. men som sagt..håll ett öga på honom

precis, håll ett öga på honom, för de ggr frithz fått i sig något så att det blivit tvärstopp har han kräkts och sedan, varit normal, varit normal, varit normal, och pang! blivit tvärkass på en timma. så kass att han nästan lagt av.
kolla om han bajsar öht, och fega inte för att åka till veterinären. hellre en gång för mkt. =/
Denna tid kan det hända att de kräks pga hår, de fäller ju nu och det är lätt att de får i sig lite hår. Det har woodoo kräkts nån gång iaf.

När jag har pratat med veterinärer om kräkningar så har de sagt att illrar är "kräkdjur" precis som exempelvis katter. Det som stör åker alltså snabbt upp igen.. Självklart ska man ändå hålla koll på illern om den har kräks.

är de det!? kräkdjur? det visste inte jag. mig veterligt så har min bara spytt de få ggr "då det varit befogat" så att säga, det har alltid berott på olämpliga saker i tarmen.

# 5 Jag är ingen expert men det är vad jag fått för svar när jag frågat..
Sedan är ju illerkunskaperna hos veterinärerna olika bra. Så är det någon som har hört något annat så berätta gärna!

Min erfarenhet och det jag lärt mig så är illern inte kräkdjur.
Men jag håller med restrerande håll koll.
Det kan vara så enkelt som päls som irriterar men också något allvarligare.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja, jag ska verkligen hålla koll på honom. Känns ju svårt att avgöra om han är slö. jag tycker att han har börjat sova mycket mera nu när det börjar bli vinter. Hm..nu har han gömt sig någon stans. ska nog gå och leta på den lilla busen.=)
Ibland har jag hittat uppspydd halvtuggad mat från någon av illrarna utan att någon har haft något stopp eller varit sjuk. Även skummiga vita uppstötningar har förekommit. Dessutom "rapar" de ofta. Ibland kan man tro att de inte har fått mat på flera dagar så om de vräker i sig maten och de sätter ofta i halsen när de är så åpna.
Jag tror personligen att man inte behöver åka till veterinären direkt om illern spyr om man inte misstänker att den ätit olämpligt. Men om illern är slö(are), inte vill ha godis, det finns annat än mat i spyet eller äter men inte bajsar på några timmar så gäller det att vara snabb in till veterinären.
Sara

När min äldsta hanne spydde vit sörja var det schampo… han var tio veckor och fick magpumpas. Jag har i princip alltid fått problem när de har spytt. Då genom ex schampo eller att de ha ätit något annat som sen fastnat. Men, man märker på dem, som andra har sagt, ganska fort om det sitter fast något olämpligt.