Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 440 ggr
Jenahbella
0

iller från utlandet.

hur är de att ta hem iller från utlandet?
åker å jobbar i ungern i sommar och fick tanken på att skaffa mig en iller där ifrån.

HannaM
0

Från ungern ska dom väl vara valpsjukevaccinerade och rabies samt chip.. sen måste man hitta ett flygbolag som tillåter iller men annars är det bara att tuta och köra.

UlrikaD
0

De måste även ha en viss ålder, vet dock inte riktigt, men har för mig att du inte kan ta hem en valp direkt. Plus att valpen måste stanna i landet ett visst antal veckor efter att man tagit rabies-sprutan.

Jenahbella
0

tack för infon :)

sarae
0

15 veckor som tidigast får illern komma in i svrige, rabies sprutan måste ha varit tagen minst 3 vckor innan införselsdagen, men tidigast vid 12 veckor. Samt pass, chip, valpsjuka (inte obligatoriskt) och sedan hitta ett flygbolag som tar iller.

Tänk på att ungern är precis som sverige.. alla illrar är inte bra, så det kan vara bra att planera i förväg och ha god kontakt med uppfödaren

Denna kommentar har tagits bort.
ferretgirl
0

Har man fixat allt som illern ska för att komma in i Sverige, dvs alla sprutor och vaccinationer, så är det inget som säger att man inte kan åka tåg med sin iller. Själv skulle jag aldrig flyga med mina illrar efter vad som hände med en kompis kompis illrar. Dom hade också varit utomlands och köpt 2 st illrar och dom flög sen hem. Men väl hemma så visade både tecken på att må dåligt så dom åkte till sin veterinär med dom, då visade sig att bådas trumhinnor var spruckna. Så det blev pencelinkurer får båda och sen ytterligare vet. besök där det sen visade sig att den ena av dom hade kvar varande ärr som satte ner hans hörsel. Så inte för allt smör i Småland skulle jag ta flyg med någon av mina illrar, det får hellre ta ett par dagar att komma hem antingen med tåg eller om man kör egen bil.

HannaM
0

Tja.. dom fyra illrar jag sett flygas in från ungern (tre till sarae och en på besök) har alla mått bra efter flygresan.

Pirjo
0

Jag upplever det här med pratet om hur farligt det skulle vara med flygresor och illrar lite som en skröna. Inom flyget så transporteras ju djur i en speciell del av cargo som är ljudisolerat och tryckutjämnat (och ofta med lysen också) precis som cabin, så den enda skillnaden som jag ser det är att man inte har upsikt över sitt djur.

sarae
0

#8 håller med. Har som ovan nämnts själv flugit med  3 illrar, och fått en hitflugen. Jag gjorde självklart noga efterforskningar innan jag bestämde mig för att flyga. ör mig hade det känts långt värre att sätta illrar på ett tåg i ca 30 timmar under värsta augusti hettan.

Flygrean gick lugnt och smidigt. De hade mat och vatten när de åkte, och det fanns både mat och vatten kvar när d ekom fram, illrarna so´v lugnt. Amor sov till och med illersömn när vi kom fram. De sätts precis som pirjo nämner i en tryckutjämnad kabin, enda "nackdelen" är att det är kallare där. Vilket för mig var bra, då man flög på sommaren. Däremot kanske man kan tänka på det om man flyger på vintern, och ta reda på exakt hur låg temperaturen blir.

Jenahbella
0

riktigt bra info jag får i denna tråd! bra! Glad *glad fnuha*

Pirjo
0

#9 Om jag inte har helt fel så finns det en temperaturgräns som inte får underskridas för det utrymme som djur ska transporteras i och det gränsvärdet måste hållas om man ska ha rätt att transportera djur. Allt inom flyget är ju hårt reglerat, men jag kan inte gå ed på just det här med temperaturen eftersom jag inte längre har tillgång till manualer där jag skulle ha kunnat få det bekräftat.  Men det här med temperaturen är nog inte heller ett problem - kan tänka mig att eftersom det var sommar då du flög så var inte värmen på, hade det varit vinter däremot sdå hade dom nog haft på värmen för fullt.