Kan ni hjälpa mig?
Hej hej.
Min Betty har antingen tappat eller blivit rakad på ovansidan ryggen.
Det jag menar med rakad är för att hon vart kastrerad för snart tre veckor sen, ( tänkte ifall de kanske tar sprutan där på illrar?)
Jag upptäckte detta idag, det ligger liksom annat hår över,men det är ju verkligen en kal fläck. Om det inte är ifrån vetrinären, vad är det då som händer med våran älskling.
Har aldrig någonsin hört om en veterinär som rakat en iller på ryggen för att ta sprutor- som dom oftast tar i nackskinnet eller i låret och rakar inte för en sådan sak! annat är det om dom tar blodprov. Håravfallet kan bero på ett sår, fällning eller i värsta fall binjure problem. Håll koll, och växter det inte ut något så bör du uppsöka veterinär!
Hoppas det löser sig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Joo blir ju rädd nu :(.. Joo tänkte också att det var ett lustigt ställe att sätta en spruta på…
Jag har tittat men ser inga sår, och det är ju inte ett ställe som hon direkt själv kommer åt att "klia" på heller.
Jag har också "dragit" lite i håret runt om för att se om det släpper lätt men det gör det inte.
Men det är ju en skapligt stor "fläck". Och hon är ljus ljus lila typ, i huden?
Det ser ju ut som att det håller på att växa ny päls, men det är ändå svårt att säga…
Har också undersökt henne grundligt nu, och det är det ända stället som det är så på henne…

Om huden är blåaktig så är det förmodligen ny päls som kommer ut. Hela min Malolo är alldeles blå nu under pälsbytet.
men kommer det ny päls så är det nog inget farligt. Håll koll så att det inte blir fler kala fläckar för då måste du uppsöka veterinär, avvakta så länge!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men ska dom verkligen tappa så mycket päls, och på det sättet?..
Har aldrig sätt det på henne tidigare, har i alla fall haft henne i 1,5 år nu…
Blir ju glad om det är så, men är ändå super orolig nu :/

Ska försöka få någon bra bild och lägga upp, så får ni hjälpa mig att granska :).. Går det bra?
Visst, visst! Nä, dom ska inte tappa päls så utan något måste ha hänt. Pegasus fick en liten kal fläck på benet efter att han fått koda där och det kletade ihop sig så pass att han tappade pälsen på just den lilla fläcken.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det där såg inte fint ut. En stor, kal fläck mitt på ryggen!! Jag överlåter det här åt illermänniskor som har mer erfarenhet av såna här grejer!
Sajtvärd på Iller.ifokus

ah :(.. Okej.. Kan ni "illermänniskor" träda fram tack :)..
Nu får jag snart panik!

Jag vill absolut inte skapa panik. Men jag rekomenderar dig att ppsöka en veterinär för att få det ppkollat. Absolut bästa sättet att bli av med sin rädsla. Som sagt var, det finna vissa sjkdommar som gör att de kan tappa pälsen så därför kan det vara bäst att kolla upp detta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag har faktiskt startat en tråd förut som handlar om just den blåa huden. Om du söker på Hjälp! Blå hud så borde du hitta den. Här kommer ivf en bild på Malolos blåa hud i höstas då hon ännu inte börjat få så blå hud som hon har nu..

Ok jag får göra det. Vad är det för sjuk domar det kan vara i så fall?
Jag rekomenderar också att kolla upp! Speciellt då hon ändrat sitt beteende senste tiden också.

Det låter jag någon annan svara på. Vet inte om någon sjukdom ser ut på det där viset.

Ja problem med binjurarna är en sak. men som sagt var. Jag tänker inte skrämma upp dig, för det var inte det som är meningen. Utan bara rekomendera att bästa sättet att få bra och exakta svar är att ta en tur till veterinären.
Jag hoppas du vill berätta för oss hur det går och hur du gör.
Audiatur et altera pars

Borde jag kunna gå till veterinären i min stad? De kunde inte kastrera henne här, utan fick åka en bit?

Joo det är klart att jag berättar vad det är och vad som händer, så fort jag vet själv..
Och ni ska ha tack för all hjälp också!!

Jag sklle nog ha valt att åka till samma som kastrerade. Då det verkar som om de har bättre utrustning och kunskap än den första. Nu vet jag ju inte, men fick för mig att det var så:-)
Audiatur et altera pars

Joo men jag gör så att jag ringer till veterinären imorgon både här i stan och på andra stället.. För jag vill så fort som möjligt få en tid och veta vad det är som händer med Betty… Värst är ju att jag ej har något körkort själv, och det är en bit att ta sig… Men sånt löser sig ju alltid..
Har läst lite nu om binjurarna, och om det nu skulle vara så at det är så illa, hur mycket ligger då en operations kostnad på?

Ja, här får jag nog överlåta till de som varit utsatta för detta. Själv har jag inte den blekaste aning.
Audiatur et altera pars
Pälsavfall beror ofta på hormonella störningar. Eftersom att hon kastrerades för tre veckor sedan så tvivlar jag en del på att det är binjuresjukdom. Det brukar oftast drabba kastrerade djur.
Så det är nog mycket möjligt att det är själva kastrationen som orsakade det, att det blev lite knasigt med hormonnivåerna. Men hur har ni gjort när hon varit i löp? Parat eller gett henne p-spruta?
Ang. prisfrågan så betalade jag dryga 7000 kr för operationen på Roslagstull i Stockholm. Strax under 2000 kr när försäkringen ersatt sin del.

Vad bra Johannah att du hade ett pris att komma med. Nu skiljer sig det mesta på olika ställen, men det är i alla fall en riktlinje att ha att gå på.
Själv har jag haft turen att ha friska illrar. "peppar, peppar ta i trä"
Audiatur et altera pars

Nää hon har ej fått nått när hon var i brumst, ville ju para henne och letade efter någon hane, men fann ej någon, och när det närmade sig 180 dagar (då gick hon ju alltså ibrumst och var det i ett par veckor ca 3. och sen gick hon ur och höll på så 3gg. Men när jag ej kunde hitta någon hane, var det den ända utvägen att kastrera henne.
Eftersom det också kan vara farligt att gå för länge, så jag tänkte också att det kanske kunde vara nått sånt som spökar..

Hej hej…
Jag ville bara tala om för alla att Betty mår bra!
Var i kontakt med veterinärer,också dem sa som ni, att jag skulle av vakta lite, och att det kunde ha att göra med kastrationen osv. Eller att något kunde ha fasnat i pälsen, och sedan att pälsen hade släppt, som också någon hade skrivit att det hade hänt hennes iller…
Men det växer i alla fall hår för fullt, och hon är som vanligt igen… Så nu mår vi fint alla här hemma igen :)
Men tack för er hjälp, och för era snabba svar!
Vad skönt! Hoppas nu att hon inte får problem med pälsen igen. :)

hehe joo gör jag med :)

sa veterinären att hon fastnat i något? för det var precis det jag tänkte när jag såg bilderna, det dåg ut som om någon tagit en näve av pälsen och slitit bort. och med tanke på hurdana klåpare frithz råkade ut för när han kastrerades så skulle det inte förvåna mig om din iller råkat illa ut under den tid hon vistades på kliniken. tex någon ovan skötare som inte var van vid illrar som tar fel grepp eller liknande. om du får tillfälle tycker jag du ska frga veterinären igen, och sen be att få se hennes journal, de är nämligen skyldiga att skriva ber allt i den. synd att vara så misstänksam som jag är, men jag har tyvärr haft all anledning.