Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 664 ggr
MissMee
0

en fråga angående avel...

Biter honorna ihjäl varandras ungar? eller går dom fortfarande att ha tillsammans efter att dom har fött?

Faxlin
0

Det beror på individerna.
Det finns tillfällen när honan som fått valpar bitit ihjäl sina egna valpar bara för att skydda dem om de känner sig stressade. Men jag hittade vid ett tillfälle tre honor ihop med 9 valpar då honan som var dräktig fick en vecka för tidigt. Och där var det ingen som var ute efter att skada de små. Dock så vart det problem med att de andra två honorna stal valpar som sina egna. Så de försökte mata dem och pyssla om dem vilket inte gick så bra då de inte hade mjölk.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

MissMee
0

ok :) för mina 2honor väntar valpar. Miley har haft en kull innan men hon skulle aldrig skada några valpar men den andra honan Caramel, detta är hennes första kull och jag vet inte riktigt hur hon kommer bete sig. så jag funderar på om jag ska separera dom ifrån varran. Men jag vet inte riktigt.

Satmaran
0

Jag håller mina isär tills valparna börjar äta själv, sen är det upp till mamman om hon tillåter sällskap eller om hon fördrar att vara ensam med de små ;)

Maya fick vara med Ida och hjälpa till med de små, efter de första 3 veckorna, men det var bara en gång. Nästa gång funkade det inte alls!

ferretgirl
0

Håller med #1# där att det är hur individerna är. Vet att jag satte över ett par av Linas valpar till Tilly då dom hade valpar det skillde bara ca 1 vecka på. Linas mjölk började att sina lite när hennes valpar bara var ca 3-4 veckor gammla, och Tilly hade hur mycket di som helst och bara 3 valpar. Så jag satte över 3 av Linas valpar till Tilly och detta fungerade jätte bra, och alla 9 valpar växte som dom skulle och blev stora och friska.

MissMee
0

Jag blev tvungen att dela på honorna, miley blev agresiv mot den andra honan.

Caramel har fått sina valpar, 10st födda 22/4 :D jätte söta har precis börjat få lite päls, men man kan inte se villka färger dom kommer få än.

Miley kommer få sin kull inom 1vecka tror jag. :D:D spännade…

MimmieM
0

Det är väl lika bra att ta det säkra före det osäkra och separera dem. Illrar är ju inte flockdjur naturligt så varför chansa.

Carpe Diem

Norrskenets
0

Jag särade på mina honor, dock var det bara ena honan som hade valpar. Saffi är kastrerad men vågade ändå inte riskera något. När valparna blev 3veckor testade jag att släppa in Saffi och det gick bra direkt.

Så denna gång ska jag försöka med det igen då Saga var väldigt tacksam över att ha Saffi hos sig då hon blev som en extra mamma men höll valparna i boet. Skulle man leka med en valp så kom hon snabbt och drog in den i boet hehe.

Rasmus kommer också att få vara tillsammans med valparna men det återstår att se när jag kommer släppa in honom. Allt beror på mamman Saga. Det är hon som bestämmer.