Illrar från Sjöbo
Ni som har illrar från farmen i Sjöbo, hur gamla har illrarna blivit? Eller hur gamla är dom om dom fortfarande lever? Har dom drabbats av sjukdomar eller hållt sig friska? Är intresserad eftersom jag har en tös som kommer därifrån och helt enkelt vill veta så mycket som möjligt om hur hans linjer brukar vara.
Hoppas det är ok att ha en sån här tråd, vet ju att det finns regler angående farmardjur men kunde inte lista ut om det var ok med en sån här tråd eller inte så jag chansar.

Jag har för mig att det finns två farmare där nere, vilken är det du menar? har två illrar från den ena…
Be a rainbow in someones cloud

Ja, eftersom man inte brukar få nämna dom vid namn så blir det svårt men Hörby… han brukar ha annonser på blocket och tar så vitt jag kommer ihåg 700 för sina valpar.

Jag har ju Meja som fyller två någongång här i krokarna, jag har inget exakt födelsedatum efterosm jag fick henne som omplacering. Hon har än så länge hållt sig frisk bortsett från lite öronskabb och två omgångar vaginit i samband med parning med kastrerad hane. I år satte jag in ett suplelorinimplantat på henne så hon är numera kemiskt kastrerad. Lägger in en bild till på henne.

Ok, tror att det är den personen jag köpt två illrar av. Den ena hade hudproblem på svansen när jag köpte henne, antingen blivit biten eller exsem, fick svansen rakad hos veterinären och sen läkt det ut. Hon har ett hetsigt humör men utöver det inga hälsoproblem.
Den andra honan hade nånslags svamp i örat men det försvann efter en kur man droppade i örat ett par dagar. Samma hona har även haft en infektion i örat som påverkade balansnerven, två sprutor om dagen i tio dagar och sedan var det borta.
De blir två år nu till sommaren så jag tycker inte att det är så stora problem under den tiden.
Jag har Nanooq vars pappa Eilert kommer från ******* ******* i Sjöbo (******* har inte sin uppfödning mer pga sjukdom, han säljer bara ut dom illrar han har kvar men föder inte upp fler). Nanooq är idag snart 4 år gammal och hans pappa ska bli 6 och lever och frodas och är helt frisk, han är även fortfarande okastrerad. Har sen 2 tikar som kommer från en jaktiller *** & **** ******* i Eslövstrakten, båda dessa tjejer är snart 6 år gammla. Tilly som är Nanooqs mamma och hennes syster Tiffanie (som Nanooqs moster), är även dom helt friska och har aldrig varit sjuka. Dom ända gångerna vi har varit hos veterinären är när dom ska ha sina årliga vaccinationer och hälso tjeckar.
*redigerat av sajtvärden.

#4 Hade hon svamp när du köpte henne eller fick hon det sen? Misstänker nämligen att min tjej hade skabb med sig därifrån.

#6 kommer inte ihåg exakt när jag upptäckte det men tror att det var i samband med att jag vaccinerade henne och det gjorde jag bara ett par dagar efter att jag hämtat henne så ja det fanns nog när jag köpte henne.
Illrarna där rymmer ju lite tit som tät och kommer tillbaka så det är nog lätt att de får skabb.

#7 Aha på så vis=)
Dina tjejer fyller två va? Vet du vad dom har för föräldrar? Hur ser dom ut? Tog han många kullar det året? Jag vet ingenting om min tös mer än att hon är därifrån och född någon gång på våren elelr eventuellt försommaren 2007.

Vet inte det exakta datumet de föddes, har satt datumet 2007-07-15 för det var där omkring. Vet inte hur många kullar han tog men har för mig att det fanns ca 10 valpar när jag var där så runt den tiden var det väl två kullar skulle jag gissa.
Föräldrarna vet jag inget om, men om du ringer ******* så kan du ju fråga hans nummer finns väl i en annons på blocket om jag inte minns fel.
Ska leta upp lite bilder och lägga in på tjejerna….

Visst kan jag ringa men jag lär ju inte få några föräldrareftersom jag inte har födelsedatum på tösen. Hur som helst så såg du Meja när du var där=) Hon köptes när hon var tio månader ungefär.

Söta tjejer förresten=)
#5 Har du någon bild på Eilert?

#12 Mina var 6-7 månader när jag hämtade dem så de var också i bur på tok för länge. Hur stor är hon? kommer ihåg att det fanns ganska små fullvuxna honor där kvar.

Senaste halvåret har Meja legat mellan 950 och 900 ochjag har för mig att hon låg på ungefär 850 i somras så det är väl inte en liten tjej men heller ingen gigant=)

jag har min hane Dealen från *******. en omplacering på drygt 4 år. (fyller 5 i december 2009) viltfärgad och frisk. har förstorad mjälte. sen inget mer vad jag vet om. men han ska in på grundlig kontroll i sommar.
hade även Ganya, som var född 16/7-07, pastellfärgad hona. men hon dog tyvärr utav binjuretumör några dagar efter sin ett års dag.
sen har jag två andra omplaceringar, Lyssa och Nova, som jag inte har någon som hellst aning om vart dom kommer ifrån. men båda är små friska honor på 3 respektive 1,5 år.
*redigerat av sajtvärden.

#12 hans uppfödning var inte speciellt stor om man jämför med andra farmare och jag tror att han har rätt bra koll på vilka han tog kullar på. När man pratade med honom så var han väldigt engagerad och han ville sina illrar väl.
Ryktet säger att Irmisen blev köpt från mannen i Sjöbo och utslängd ett par månader senare. Frisk och tokvild! Ett år i sommar någon gång.
#16 Om han har förstorad mjälte så är han väl inte frisk?
Förstorad mjälte kan dom ha när det tex rör sig om Lymfom, eller en infektion i kroppen. Jag tycker att det är värt att kolla upp det nu då tex Lymfom är väldigt aggressivt.

han ska kollas i sommar då han ändå ska vaccineras. ska passa på att göra blodprov då oxå. att en iller har förstorad mjälte "gör inte så mycket". om dom inte visar tecken på smärta elle rliknande så kan dom leva i flera år utan att dom påverkas utav det. men självklart så är det alltid bäst att kolla upp det, så dte inte är värre än vad man tror. men då jag bara haft killen i ca 2 månader så har jag inte haft tid/råd för en sån undersökning än. och han visar inga som hellst tecken på smärta. och då har jag redan pratat med andra iller ägare om detta.

putt
jag har en hane från samma uppfödare, ceasar. Han är snart två år och köptes när han var nio månader…
Han hade skabb när jag tog honom men utöver det har det inte varit några problem.

Hur upplever ni att era illrar därifrån har varit mentalt när ni tagit dom?
När jag fick Meja hade hon mellandlandat en månad hos en kille där hon bodde i kaninbur, hon var ca 10-11 månader gammal och så skygg. Hon gömde sig vid höga och plötsliga ljud, ville helt inte bli hanterad och verkade allmänt rädd. När hon blev skendräktig vart hon snäppet värre och siktade in sig på mig på flera meters avstånd kom rusande och hängde sig i armen. Nu är hon en trevlig tjej som kan acceptera att bli lite gosad och mycket stabilare även om hon fortfarande har en del av skyggheten i sig.
Jag hade ju också Wilmer och Didrik i akuthem ett tag. Samma sak där. Dom var mycket skygga och rädda för plötsliga ljud och rörelser.

Min iller Mini var mycket rädd precis efter att hon kommit hem till oss. Väste så fort man kom i närheten, hon tinade upp snabbt dock. Har varit mycket duktig på lådan, gillar bita sidfläsk men är en nyfiken och social iller.
Pärlan verkade lugn och snäll när hon följde med oss hem men blev som en galen huggorm väl hemma. Bet så fort man tog upp henne, bet upprepade gånger i panik. Hon gömde sig mycket under soffan och skunkade väldigt ofta. Efter att ha tränat med henne i ett år så är hon mycket bättre, hon är lugn när man tar upp henne i famnet, kan klippa klor utan större problem, är nyfiken och älskar att man matar henne, då tar hon bitarna väldigt snällt och försiktigt. Gillar dock att bita i fötter då och då.
De långa tider illrarna suttit i bur verkar ha påverkat deras psyke och det har krävts en hel del jobb för att få bort det.

Jag tog hand om två omplaceringar i somras, Asti och Whisky, är inte säker på att de kommer därifrån men den förra ägaren nämnde något om att de kanske kom från Sjöbo. Jag hade de bara här ett par veckor, men de har inte haft några sjukdomar eller mått dåligt vad jag vet. Däremot så var de Väldigt aggresiva mot händer. En bild på Whisky