Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 435 ggr
cannaydia
0

illrar från Gotland

Jag vet att enhel del har illrar från Gotland… Vet egentligen inte var jag vill komma mer än att jag börjar bli orolig att man ska "tappa bort" sina avkommor efter de Gotlandsillrar man avlar på sedan i kaos "råka" avla denne med en släkting…vist finns det olika stammar på Gotland men de flesta har en viss uppfödning i bakrunden oavsett om de är sällskap eller ej…och denne avlar *enligt mej* inte sunt längr, fasten han kunnat ha bra illrar om han fortsatt i "rätt linje"…

LinLin
0

Jag förstår inte vart du vill komma….?

Och dessutom… fick inte du själv döva illrar förut? Det kanske inte stämmer, har bara hört så.

Illercafe
0

Vet du om jägarna på Gotland gör lite som här i Skåne och byter "blod" med varandra för att få in nytt blod att avla på?

Guteillern
0

cannaydia:

Jag tycker det är väldigt osnyggt att hoppa på en person, som inte finns här inne, med namn och allt i en så här allvarlig sak. Dessutom har han inte Internet, vilket jag är rätt säker på att du vet!

"lite "nice 2 know" är att han har fått fram MINST en döv illerflick, kan ju vara bra att veta för de som avlar på hans avkommor…"

Hur många uppfödare har inte fått någon döv valp? Han har hållit på med avel i 30 år. Jag har bara hållit på i 6 år och jag har oxå fått en döv valp.

"tappa bort" sina avkommor efter de Gotlandsillrar man avlar…Det är väl vi som avlar på dom, som ska kolla upp bakgrunden noga på våra avelsdjur och hålla reda på våra valpköpare. Inte det lättaste, men iaf.

Det finns många som föder upp på ön, med betydligt mindre koll…dessutom har han dragit ner väldigt mycket, i år har han t.ex. inte tagit en enda kull och det är inte säkert att han kommer att göra det nästa år heller.

/Ammi

Illercafe
0

Jag kan förstå Malins funderingar, det har varit många som har köpt iller på Gotland och börjat avla på dom även om dom inte är köpta av en och samma uppfödare så är det lätt att man får inavel om dessa Gotländska uppfödare "byter blod". Jägarna har kanske koll, jag vet inte men får valpköparen den isynen i stamtavlan när man köper illern?

Faxlin
0

Man lär ju jämföra namn och nummer på samma sätt oavsett om de kommer från farmar eller från privatpersoner. Detta är beviset på hur viktig en stamtavla är anser jag.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

Jag håller med dig ammi, det känns inte rätt att "hoppa på" en person som inte har möjlighet att försvara sig samtidigt som detta är ett väldigt viktigt ämne.

men det verkar som att många tagit hit illrar från gotland för att tillföra "nytt blod" och om nu alla tänker i samma banor så känns det väldigt uppenbart att snart varannan iller kommer ha släktled bakåt från gotland…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Illercafe
0

Bara av ren nyfikenhet. Hur ser deras stamtavla ut? Jag har inte sett någon. Har någon en stamtalva att lägga ut, spelar ingen roll till vilken iller eller om den är med rätt namn eller nummer, jag är bara nyfiken på hur den ser ut. Skrattande

Tack
Mvh
Liselott

Guteillern
0

#4 Det kan vara lätt att byta blod. Förstod på en tidigare kommentar att detta förekommer i Skåne. Här på ön, är det mer uppdelat mellan norr och söder. Så det har inte blivit så blandat som man skulle kunna tro. Många uppfödare "importerar" nya avelsdjur till ön, isf att blanda blodet som finns här.

/Ammi

Guteillern
0

cannaydia: Jag kan oxå förstå din oro, men om man … "Vet egentligen inte var jag vill komma" … så kanske man ska tänka till en gång extra innan man publicerar inlägget. /Ammi

Guteillern
0

#6 Jag är oxå oroad över den 'okontrollerade' ökningen av Gotländska illrar på fastlandet. Ta inte ' ' bokstavligt…personligen försöker jag i görligaste mån begränsa de linjer jag levererar till fastlandet för avelsändamål.

#7 Jo då, jag ska bara spara om Lucifers kompletta stamtavla. Det gick inte att lägga upp Wordfiler. Kan vara av intresse för en annan tråd oxå. :-)

/Ammi

Edit: Det var inte det lättaste. Lite formatering (linjer) har försvunnit. En kommentar: Det har vid kontroll framkommit att 387 föddes år 2000.

Guteillern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då gör vi ett nytt försök…

Guteillern
0

Ska kanske tillägga att Lucifer och hans syskon har en ovanligt väl dokumenterad stamtavla, för att vara Gotlänningar.

Min Pyret har en för Gotland mer representativ stamtavla, bortsett från att samtliga illrar har nått en minimiålder på lägst 8 år. Hur gamla Pyret och hennes mamma blir får tiden utvisa, damerna är ju 'småttingar' :-)

/Ammi

Pyret, brun kh hona f. 2005-06-27

e. brun hane, f. 1995
u. vit hona, f. 2004

ee. Vit hane, f. 1990
eu. brun hona, f. 1992

ue. vit hane, f. 1996
uu. brun hona, f. 1998

uue. Vängman f. 1992
uuu. Skånska f. 1993

illernettan
0

#3 väldigt bra skrivet, Ammi. 

Jag hävdar att har man frågor eller något annat man funderar över så tar man kontakt med vederbörande direkt, istället för att gå ut via ett forum. Det kan förstöra mer än man tror och ett illasinnat rykte stannar hos folk. Det är tyvärr det man kommer ihåg. ( förstod alla hur jag menade?) Om nu han skulle läsa detta, kan han stämma cannadiya för förtal??

Har själv blivit utsatt för detta och det är inte trevligt. Det är svårt att få en andra chans. Som uppfödare, illerintresserad uppskattar jag om "frågan" ställs till mig som det berör.

Här snackas det om en kille som har 30 års erfarenhet!!! Snacka om veteran!!!

Jag försvarar inte på något sätt avel med döva illrar., däremot tycker jag att det är fel att lägga upp namn och dylikt på ett forum och ännu värre, han kan inte försvara sig.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Faxlin
0

Detta liknar lite tråden om avelsintresserade. Den har också spårat ur med en massa påhopp. Där är det lite samma sak. Frågan är vad man ska göra.

Audiatur et altera pars

holtz
0

Åsa, du kanske kan snacka me nån av dina vänner som är värd för nån annan ifokussajt. Be dom läsa lr så å hör va dom tycker. Ni borde ju kunna ge varandra tips o råd?! En tanke bara..

Faxlin
0

Tackar Holtz, ska göra det.

Audiatur et altera pars

holtz
0

Hoppas du får ut nått gott av det =)

cannaydia
0

Ändrade mitt klabb, förlåt var ej mening att nämna namn som jag gjorde fasten de kunde vara av intresse…vet att denne person är veteran o vart me ett tag men man kan ju ändå ifråga sätta personens kunskaper…

Ber hemskt mkt om ursäkt, men jag har funderat mkt runt alla Gotlands illrar som i år fått avkommor, de står ju inte alltid i stamtavlor vart ifrån sverige/världen illern kommer ifrån så inavel kan vara svårt att undvika i det långa loppet…det är de jag vill komma till, min orolighet och att vi uppfödare som använder Gotländskt blod komunicerar, Guteiller detta var inget påhopp till någon som använnder dennes illrar i avel, jag har själv gjort det! Jag anser att personen haft sundare illrar bara…och det jag tycker är lite synd är att denne uppfödare använder vit på även silverfärgade illrar, hade varit lättare att veta om man skriver silver istället för vit…

mitt desperata inlägg är mest panikartat nu när det gått upp för mej hur många kullar som egentligen tagits på Gotlands härstammningar. Oavsett vem som är Gotlands illern som gått till uppfödning som förttupp den så ringer varningsklockorna. Säg gärna emot mig om jag har fel, kan nämna på rakarm över 10illrar som har gotländskt ursprung som tamillerägare fött upp och placerat ut hos tamillerägare. inget fel i de men tänk vad valpar det är i 10kullar!…*tar en paus*

LeeLoo
0

Hej!!
Jag måste bara få bryta av och säga att jag har ju själv en tös av gotlandsstam som ej är köpt från… Men hennes mor kommer därifrån, för 6 år sedan. Men i hennes kull så fanns det 8 syskon. Undrar vart de har tagit vägen!?

Jag tror att vi alltid kommer att ha olika syn på saker och ting och jag lär mig hela tiden. Hade det inte varit för er så hade jag aldrig haft de tankar och funderingar som nu för tiden rör sig i mitt huvud. Tack för era tankar! Alla!

Och det som är så skönt är att jag kan ta det jag vill ha och lämna resten. Men ni rör om i grytan! Absolut!

Visst ska man våga dela med sig av sina tankar och funderingar? Och ibland så kanske det är dags att tänka om….tänker inte på någon speciell när jag säger så. Bara ett konstaterande och ett självupplevt sådant.

LeeLoo
0

Lees sambo igen.

Jag brukar ju inte sitta här men detta är andra tråden jag tittar i och folk "Flame'ar" varandra här med……
tråkigt!

När det kunde vart lite mer konstruktiva svar på inlägget…

Kanske borde ta in en till moderator som kan vara typ opartiskt ^^ som kunde ta bort och städa upp inlägg som inte är konstruktiva och även tex ta bort namnet som tydligen fanns i OPs (original poster)  tråd så kunde denna tråden kanske blivit vad den var menad till!

Dock har OP bra inställning som inte bara vill lämna över ansvaret på dem som köper hennes illrar att hålla reda på stammen utan också själv vill ta ansvar, en centraliserad databas kanske? varför inte lägga till en funktion på forumet för alla uppfödare? där folk skriver in sina illrar och kan även då länka till andras stammar.

Försöker bara tillföra lite tankar!

cannaydia
0

#20 vettigt svar och bra tips jag hoppas går att ordna med stamtavla öppet på ett forum. Tyvärr tror jag endel "hemlighets håller" endel namn i sinna stammar, det är iaf en känsla jag har…och namn kan ju endast undvika inavel, man måste ju släktforska för att få veta mer om linjen…

Therese-jhfd
0

#20 Skrev: "varför inte lägga till en funktion på forumet för alla uppfödare? där folk skriver in sina illrar och kan även då länka till andras stammar".

Det finns faktiskt en norska som har försökt starta en databas. Problemet är väl att det inte verkar vara så många svenskar som är medvetna om att den finns.

Besök gärna den här sidan.

Illercafe
0

Tack Ammi!
Har du lust att berätta mer om hur deras uppfödning ser ut? Det skulle vara kul att veta. Skrattande

#22 Är det den som andra kan lägga in uppgifter om ens iller? 
En del illrar har ju hamnade på listan utan att ägarna har blivit tillfrågade och det var felaktiga sjukdomar med.
Några av mina illrar ska finnas med men jag är tillfrågad och sagt att det är okej men jag hittar inte mina illrar där just nu.

Therese-jhfd
0

Ja du kan lägga in information om andras illrar än dina egna på sidan.

Jag vet faktiskt inte varför det är så men skulle gissa på att eftersom inte alla illerägare hittat dit/ inte bryr sig så fyller många i de illrar som finns i stamtavlan på sin egen iller…

Dessutom är det så har jag för mig att när man registrerar sig på sidan och ser att någon annan har lagt upp ens iller så kan man "ta över" den, och då fylla i de uppgifter som saknas/är felaktiga.

Jag har inte sett till tjejen som startat sidan här inne på iller.ifokus. Men jag har för mig att hon är ganska så aktiv på illersveriges forum. Har man fler funderingar över databasen är det nog bättre att man kontaktar henne så att man får rätt information.

cannaydia
0

En databas för stammar skulle vara suveränt, men endast ägaren till samtliga illrar ska kunna fylla i annars kan de som #23 säger attt felaktiga uppgifter kryper fram…Och inte bara ett uppfödarnamn ska stå utan även ort. så man kan ha lite bättre koll, för ett namn säger inte alla gånger så mkt…

Therese-jhfd
0

Jag tycker det är synd att folk sitter med armarna i kors och tycker att - Nähä, det där och det där är fel och då tänker jag minsan INTE registrera mina illrar.. (För att klargöra, detta är INTE riktat till någon speciell).

Jag tycker det är kanon att någon faktiskt har tagit tag i detta med en databas över de illrar som finns, istället för att bara snacka en massa.

Är det inte bättre att man registrerar sig, tar över sina illrar (om de nu redan är registrerade) och sen försöker föra en dialog för att kanske förbättra sidan?

Eller skall det bli som med de olika registren för de illrar som är chipmärkta/ registrerade etc? Man startar något nytt, bara för att man inte kan samsas som vuxna människor?

Illercafe
0

Förlåt, jag menade bara att det är synd att andra kan gå in och regga någons iller och skriva felaktigheter. Det var inte alls riktat mot själva ideen som är jättebra om det funkar och om uppgifterna stämmer, det blir betydligt lättare för uppfödare att hitta avelsmaterial.  Skrattande 
Mvh
Liselott

Therese-jhfd
0

Inget att be om ursäkt för… Det jag skrev var inte riktat mot dig, utan mest funderingar i allmänhet eftersom jag vet om mer än en som beter sig som i mitt inlägg ovan.

Jag håller med dig om att det är synd som tusan att vissa fyller i felaktiga uppgifter om ens iller, och hade det hänt mig så hade jag garanterat reagerat. Jag menar bara det att det är ju lätt att bli medlem själv och ta över ens illrar, så kan man fixa det som blivit fel.

Illercafe
0

# 28 Tyvärr är inte alla så hemma på datorer och det här med att regga sig på olika stället, jag är en av dom.

Therese-jhfd
0

Så kan man också se det, och så kan vi vända det igen:

Om nu inte alla är så hej på datorer och har svårt att skaffa sig ett användarnamn på sidan så är det kanske bara bra att andra kan lägga upp illrar som inte är deras egna. För annars så kommer det ju alltid att vara stora hål i databasen… *funderar*

cannaydia
0

jag är helt på en databas för stamtavlor och jag kan väl prata runt o se om jag kan få någon hjälp om hur man går tillväga för själv har ja noll koll på datorer o de här me internet..ja vet hur man surfar, kolla mail o forum sen akn ja klicka o skriva på tagentborde men sen e de nollställt….men ja försöker gärna göra detta med stamtavlor öppet till en möjlighet!…har nån tips får ni gärna tipsa om hur man går tillväga med en databas av illerstamtavlor!

Illercafe
0

# 30. Så sant så och så länge man kan lita på uppgifterna såär det kanon.

Nu tycker jag att vi har spårat ut ganska rejält eller? Var denna tråden inte om Gotlands illrar? *Hehe*

Mvh
Liselott

Therese-jhfd
0

Jag ber om ursäkt Malin att jag spårade ut i din tråd. Generad

Fast det är inte den första tråden som spårar ur. Och jag tycker nog att den här gjorde det på ett ovanligt bra sätt faktiskt, givande diskussion. Flört

Illercafe
0

# 33 Oja det är en givande diskussion som jag kan tycka är värd en egen tråd så andra hittar lättare och vara med i eller vad tror du Therese?  Glad

Nea
0

Kan meddela att STIF har pratat om att göra en sådan databas när de hade ett avelsråd. Det skulle vara liknande den SKK har på sin hemsida. Tyvärr så var verkade det vara en massa krångel med PUL (personuppgiftslagen) och datainspektionen mm. om jag minns rätt.

Therese-jhfd
0

#34 - Jag tror att du har helt rätt. Dock får det vänta tills helgen. Nu skall jag hålla kväll och ladda upp för två hårda arbetspass.

#35 - Jag vet att det snackats om detta inom STIF. Och vad jag tycker om saken kan man nog utläsa av mina sista rader i nr #26.

Faxlin
0

Fast det aveklsråd som då diskuterades var väl menat att verkligen gå över alla föreningsgränser. Men det var väl där det sprack. PUL lagen gjorde detta omöjligt av någon anledning. Trist när äntligen anna föreningar ville jobba för samma sak i samma anda. Så uppfattade jag det. Kanske är det fel, men då kommer säkert någon med mer kännedom att rätta mig.

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

#32 det stämmer, ämnet var gotlands illrar som oroar mig att de avlas lite väl mkt på (fasten alla inte är samma linje, förhoppningsvis).

Men utan tvivlan en givande diskution, databas må ha varit påtänkt tidigare men vad begränsar det att genomföra? Vad är det som sätter stopp? Man kan väl göra en neutraldatabas för att underlätta och undvika onödigt tjafs?---En ny tråd var namnet, har den påbörjats hojta till va den heter*jag läser som sagt inte alla trådar utan o innan*

[Falo]
0

30 års avel och en döv valp tycker inte jag låter så illa faktiskt! Jag blir snarare imponerad…..

-eM-
0

Jag kan säga att jag har en iller från honom, hon är underbar, lärde sig snabbt, är 100% på lådan, älakar barn och har aldrig haft bekymmer. Bättre än mina illrar från ''vanliga'' uppfödare. Däremot är hon en liten kelen tjockis som bara äter och äter :)

Tycker inte man ska tracka ner på en som haft uppfödning i 30år. Den killen om någon vet väl vad han håller på med eller?

Illercafe
0

Vad är det för skillnad på jaktilleruppfödare och jaktilleruppfödare?!?

-eM-
0

#41 Vad menar du?

Illercafe
0

Jag tänkte mest på allt negativ som skrivits om jaktilleruppfödare innan så jag undrar vad som är skillnaden nu….

cannaydia
0

#40 jag säger inte att hans illrar är otrevliga som sällskaps illrar, absolut inte! Min Cannaydia är underbar o ja skulle då inte byta ut henne. illrarna där är trevliga lättlärda illrar med rätt fostran.

Och som det sagts tidgare, oavsett hur länge man hållit på med uppfödning betyder ej att man kan mer/vet mer för de. man kan ju ignorera att lära sig mer om det. ex genetikens diskutioner. och det jag reagerade på när jag var där sist var att han ändrat sin synvinkel på uppfödning, ja de va så jag uppfattade det och me tanke på att hanhade "fancy colors" nu o inte mest bruna o albino som första gången fick mej att haja till -ja.

Min oro är dok att Gotlans illrarna sprider sig o det inte bara i sverige. Det är där jag oroas -man avlar på djur ifrån en liten ö och det kan bli stor risk för inavel om några år eftersom de exporteras bl a både till Finland och Norge enligt uppgift…

[Falo]
0

#43: Antar att det finns bra resp dåliga jaktilleruppfödare liksom det finns bra resp dåliga tamilleruppfödare?

Esko
0

det går ju inte att generalisera åt nåt håll när det gäller iller hit eller dit

Illercafe
0

# 45 Det har varit jaktilleruppfödare överlag. Har själv en jaktiller och det har jag fått höra mycket om

cannaydia
0

#47 de me, jag fick också höra ett o annat när ja skaffade Cannaydia som var jaktiller. O de vet jag fler som fått som tagit jaktillrar, tyvärr görs det skillnad på jakt -o jaktillrar som Falo säger, bra elelr ej de är individuellt va man ha för krav på en som föder upp sina illrar i mindre gallerburar. (ja har då inte träffat en enda jaktiller/farmare som har haft bra skyssta burar till sina illrar och det kan jag säga med gott samvete.

Nea
0

#37 Det stämmer Åsa. Avelsrådet var tänkt att spänna över alla föreningar ocah alla föreningar fick en inbjudan till detta. Tror att mna ävden skulle diskutera frågan om ett gemensamt register.

Förlåt var bara tvungen att svara på Åsas inlägg åter till ämnet.

Illercafe
0

# 48 För mig känns det mer att det beror på vem som köpt iller från vem…..

ferretboy
0

Jag tycker det en bra diskussion Cannaydia startade. att se folk försöka ge sig på henne är bara patetiskt. först blir alla damer här  inne panikslagda när det snackas om dövhet inom avel. men vill inte inse fakta om att illrar med dövhetanlag vare sig de är ljusa eller mörka illrar finns nog överallt och i varenda linje.

har varit inne då och då på detta forum och bara läst. tyvärr kommer jag nog inte tillbaka eftersom det är för mycket påhopp här inne. tror nog att ILLERCAFE är det lugnaste stället just nu…

Faxlin
0

#49: Tack Nea, då vet jag. Lite svårt när man skriver om något man inte är säker på liksom.

Illercafe, håller med dig att det skrivits mycket negativt om jaktillrar.

Men jag tror att det är mest sättet de föds upp på. Här inne vill jag inte tillåta några annonser på valpar som säljs från farmare över huvudtaget. Jag har inget emot jaktillrarna som sådana, vill inte ha illrarna i bur bara. Vill att alla illrar ska få leva inne hos någon och inte behöva sitta i bur. Det är kanske fel det med, men det är den inställning jag har. Och bara för att påpeka att jag inte är emot dessa illrar kan jag berätta att jag själv har gotländska illrar och därmed kastar sten i glashus. Jag har visserligen inte köpt dem från uppfödaren, men de kommer därifrån. Så visst är det snett det med.
Men jag håller fast vid att jag inte tycker om deras burar.

Audiatur et altera pars

Illercafe
0

# 52 Jag tror ingen tycker om deras burar och hållning av iller men det jag tycker är att det kan finnas flera jaktilleruppfödare som har likadant, för likadana stamtavlor och tänker på djuren så görs det ändå skillnad på dom efter vem som köpt iller där ifrån. Tyvärr är det mycket att man accepterar vissa saker beroende på vem som har, eller gjort vad…Tyvärr är det lite så i illervärlden och jag tror att det förvirrar många nya illerägare.
Visst ska man jobba för det man tror på och det gör nog de flesta men man kan inte sätta upp normer som bara gäller vissa och inte andra.

Mvh
Liselott

Ps
Jag vet inte riktigt hur jag har skrivit för där sitter en liten kisse i vägen för skärmen, Sophias lilla Loveme.

Faxlin
0

#53: Låter trist tycker jag om en uppfödare oavsett om det är en privat eller farmare ska bli bedömd på vilka som köpt valpar av dem. Klart valpköpare spelar in såtill vida om man gjort x antal valpköpa missnöjda genom att ljugit och sådant eller brutit sina kontrakt ja då spelar det in. Men annars ska det väl inte spela någon roll.
Jag kan inte säga att jag tycker bättre om någon specifik farmare eller jaktilleruppfödare. Tycker inte extremt illa om någon heller. Men det jag klagar mot är burarna. Och dessa kommer jag fortsätta min protest mot.
Men jag skulle heller inte låta någon av dem annonsera här inne, oavsett vilken av dem det är. Oavsett om det är den som jag har illrar ifrån eller om det är någon som ingen har iller ifrån eller någon som min värsta fiende har iller ifrån. det kvittar liksom i mina ögon. Men jag tycker att det är trist att man ska bli bedömd för vilka man har sålt till.

Audiatur et altera pars

cannaydia
0

Är det bara jag som reagerar på antalet illrar ifrån Gotland som används till avel?..är det bara jag som tycker att de är lite för många?

Ni som använder Gotlandsblodet (oavsätt var på ön d ekommer ifrån) vad står i era valpkontrakt? Är det ok att avla vidare eller är det kastreringstvång?

Faxlin
0

#55: Nej du är inte ensam. Här är en till. När jag plockade mina var det inte många och tanken med nytt blod kändes bra. Nu är det en stor risk bara och man måste tänka ännu mer på även dessa alla gotländska illrar.
Själv kommer jag INTE ta in några flera av gotländskt blod.
Jag har j inte själv köpt dem från Gotland men jag har inte avels förbd på mina.

Audiatur et altera pars

illernettan
0

# Hur många rör det sig om?? Hur många vet du om som med säkerhet har gått till avel och även använts?  Det kanske inte är så många när man börjar räkna efterGlad 

Jag har själv en tös från Gotland men hon kommer att paras med en hane som inte har några som helst kopplingar inom Sverige.Jag har inte heller avelsförbud och dom valpköpare som köper en valp ifrån oss får skriva under ett kontrakt där dom förbinder sig att skicka ett kvitto på när kastrering är gjord. I en kull från oss, får det gå en hane, en hona till avel och det ska jag veta om innan jag säljer valpen/valparna. Eftersom jag har kontakt med flera tilltänkta valpköpare sedan ett ett par år tillbaka så vet jag att när Estrella väl lyckas, så kommer dessa valpar att kastreras då valpköparna endast är intresserade av sällskapsillrar. Så ser det ut i min uppfödningGlad

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

cannaydia
0

Gotländska illrar(som har någon förbindelse med Gotland genom föräldrarna) som fått kullar i år, MINST 10 säkra kullar jag känner till. Och alla de av folk inom sthlm/uppsala…så säkerligen finns det flera..och 10stycken bara från Gotland tycker jag är lite oroväckande för vist låter de inte spec. mkt men tänk att varje kull har igenomsnit 6-8valpar…det är över 60valpar, och endel av de lär gå till avel och de flesta av dessa honor/hanar kommer säkert få göra en kull till nästa år. (Jag säger inte såhär är det, men det är absolut något vi borde tänka mer på!).

#56 Ja, gotlands illrarna va inte så populära för bara 2år tillbaka sedan, då var det nytt blod och kändes friskt o sunt. men efter en o annan vetskap samt se hur populationen utbrett sig, vådar ej gott…Gotlands illrarna håller sig inte heler inom ramen sverige, de finns utanför i våra grannländer också, ex norge o finland.

Jag kommer att ta en kull med en halvgotländsk kille o min Freja (som inte har en gnutte Gotlänning i sig) i nästa år, där efter kommer jag nog försöka undvika att införa illrar av gotländskstam just pga den förhöjda inavelsfaktorn +på de inebär att man heller inte kan använda en med kortare stamtavla utan "källförteckning", man måste bli så mkt nogare och petig de kommande åren.  Dessa valpar kommer jag att lägga avelsförbjud på, fasten jag hittills endast skrivit det som att den avelsintresserade måste få ett ok av mej innan de får brukas inom aveln samt att jag har något att säga till gällande partner. Hitills har ju kastreringen funkat otroligt bra och jag har koll på dem alla *fasten de kanske inte tror de*Flört o de är ju så de ska va…

JossanH
0

#55 det sa jag för ca 1 år sedan då det blev verkligt populärt att ta hem gotländska illrar till fastlandet. Det var många som fundera över huruvida den gotländska stammen var ett sundare alternativ eller inte. Sen verkade diskussionen avta och folk började ta hem gotlandsillrar.

Att vi är där vi är idag förvånar mig inte ett dugg då jag har diskuterat det här med mina kompis en längre tid… Synd att så fort en "ny väg" upptäcks så vill alla gå den.. Och då blir inte den vägen bättre än någon annan..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Luna]
0

Jag har juh 2 farmar illrar och lillen är den mest underbara jag vet.
Ingen gotlands iller dock utan skåne iller :)
Torkel är också helt underbar i tempramentet.

super goa

Guteillern
0

cannaydia:

De "fancy color" du refererar till, dök första gången upp hos honom 2004. Eftersom dessa valpar var de mest eftetraktade, så togs kullar 2005 (det fanns 2 kullar där denna teckning förekom). Med din erfarenhet från ön, så borde du veta att uppfödarna här omnämner sina illrar som, Brun, Vit eller Gul. Om Gul är en genetiskt betingad färg eller orsakad av miljö och kost, törs jag inte uttala mig om. Personligen lutar jag åt det sistnämnda.

Ang. registreringen av dessa valpar, så har du fel. Om du har registrerat några av de valpar du hämtade som Vit, får stå för dig. De valpar, som jag hjälpt till att förmedla och registrera, är inte registrerade som "vit". Ex. på reggad färg: DEW (silversvans)

Jag har mina funderingar på om dessa teckningar ev. kan kopplas till en gen som kallas Ednrb och ibland kan denna gen resultera i "färgade" djur med en stor sammanhängande vit fläck. Dalmatinern är ett exempel på detta, vi ser den som t.ex. Vit med svarta fläckar…genetiskt är den svart med en stor vit fläck!

-----------------

Källa:Coat Color Mutations Genetics Encyclopedia
[Coat Color Mutationa Animals, G S Barsh
Copyright ß 2001 Academic Press
doi: 10.1006/rwgn.2001.0234
Barsh, G S
Department of Pediatrics, University of Stanford,
School of Medicine, Beckman Center, Stanford,
CA 94305-5428, USA]

Urklipp 1: Thus, animals with identical Ednrb mutations have different amounts of spotting, and their spots are located in different regions of the body. In an extreme case, white-spotting mutations cause a completely white coat with preservation of Coat Color Mutations, Animal s 2 pigment in the back of the eye, since retinal pigment epithelial cells are not derived from the neural crest and do not depend on many of the molecular processes used during melanocyte development. This phenotype of ``one big spot'' is easily recognizable in many different animals, e.g., white horses, white cows, or white cats.

-----------------

Urklipp 2: The action of white-spotting mutations is representative of many developmental processes that are stochastic. For example, in animals heterozygous for a loss-of-function mutation at Ednrb, which encodes a receptor on melanoblasts that helps stimulate migration and proliferation, every cell in the animal has reduced gene dosage for Ednrb, which lowers the threshold for additional factors ± environmental, genetic, or random ± that may cause the death of an individual melanoblast. Thus, animals with identical Ednrb mutations have different amounts of spotting, and their spots are located in different regions of the body. In an extreme case, white-spotting mutations cause a completely white coat with preservation of pigment in the back of the eye, since retinal pigment epithelial cells are not derived from the neural crest and do not depend on many of the molecular processes used during melanocyte development. This phenotype of ``one big spot'' is easily recognizable in many different animals, e.g., white horses, white cows, or white cats.

=================

10 kullar… Jag har tagit totalt 5 avelsvalpar (3 olika kombinationer) från ön, varav 4 finns på fastlandet. Ingen av linjerna ska enligt uppgift ha någon sjukhistoria. En av dessa är pappa till en kull där två valpar fötts med skador, OBS, jag säger INTE att mamman skulle vara ensam orsak till skadorna. Då det kan vara kombinationen mellan hennes och hanens gener som är orsaken.

=================

Betr. det du skrev om burar: Jag har sett både farm, uthus med nätade gårdar, utehus för kanin och i bostad, här på ön.

Illercafe: Detta får även bli mitt svar på din fråga, ang djurhållningen på ön. Ett alltför kortfattat svar på din fråga, men det ser ju ut som på fastlandet. :-)

-----------------

Jag har skrivit ut denna tråd och gett till den berörda personen. Pga att jag varit sjuk blev det den redigerade versionen, vilket jag är glad över när jag såg hans reaktion. Huruvida han kommer att ge någon kommentar eller ej, vet jag inte ännu.

/Ammi