Iller iFokus

Iller

Etikett: berättelser
Läst 1539 ggr
HannaM
0

Herr Härsken och Tant Trilsk

Dagens ungdom vs. dagens pensionärer

En härlig dag i stockholm, solen skiner, termometern visar närmare 15 grader och himlen är blå. Vi bestämde oss för att göra en liten utflykt så vi packade ihop en termos med te, Elliott och lite torrfoder till honom. Vandrade iväg i vårvärmen och tyckte att livet är nog inte så illa trots allt. Vi satt och hade det rätt bra på en klippa i solen, vi drack te och åt bulle, Elliott smaskade på torrfoder och grävde under stenar.

När det så var dags för hemfärd ville Elliott hemst gärna gå så vi vandrade i snigeltempo längs vattnet. Eftersom Elliott sackade efter vände jag mig om för att kolla och såg då en lös hund av modell mindre terrier. Hundens matte (modell 65+) föreslog för hundens husse att hunden skulle kopplas men han tyckte att nejdå, jag har koll på min hund. Jaha vad bra tänkte jag som stod med Elliott i famnen. Dom passerade oss och jag släppte ner Elliott (hunden fem meter framför, husse tio med ryggen mot hunden). Självklart vänder hunden på en femöring och sätter efter Elliott som halas upp i min famn omgående och jag påpekar för herr husse att du har inte koll på hunden. Någonstans där slog hans hjärna slint och han tyckte att hag hade inte koll på min iller. Va? Jag hade honom ju kopplad? Tanten fyller i med att man borde faktiskt inte få gå runt med kopplade illrar, nehe? Men hundar som attackerar andra djur är helt ok att ha lösa? Jag tyckte dom skulle koppla hunden eftersom dom uppenbart inte hade kontroll på den och gubben blev bara mer och mer irriterad och otrevlig. Jag blev kallad barnunge, löjlig och han tyckte minsann att jag inte fått någon uppfostran. Jag påpekade att hans hund verkade sakna det också och han tände till ännu mer. Han tvärvände och gick mot mig samtidigt som han väste mellan tänderna att jag skulle försvinna ur hans åsyn. Detsamma hälsade jag och det fick man tydligen inte säga till äldre, men yngre? Han avslutade det hela med att be mig sälja "den där" till en kaninjägare för jag hade ju uppenbarligen ingen kontroll alls på den…

Hmm.. jag hade min iller kopplad och under full kontroll. Hans hund däremot sprang runt lös och var uppenbarligen inte särskilt mycket under kontroll.

Arg Hanna! Nej jag var inte speciellt trevlig när han väl hade dragit igång men han var värre. Varför är det så svårt att acceptera att man inte hade den kontrollen man trodde över hunden när det luktar iller? Koppla och be om ursäkt? Hur svårt är det? Han klagade över min brst på respekt för äldre, hur tror han att han ska få respekt när han själv visar sån total brist på respekt för andra människor och deras husdjur? Suck säger jag bara. Jag hade haft en riktigt trevlig eftermiddag och för en gångs skull kändes livet rätt trevligt, han förstörde stämningen ordentligt för det är obehagligt att få en 90 kgs karl med ursinne i blicken upp i ansiktet när man själv är två decimeter kortare och många kg lättare.

ferretgirl
0

Ser du något mer av den sorten, så upplys dom att enligt svensk jaktvårdslag ska hundar vara kopplade mellan den 1/3 fram till den 31/8 varje år. Detta för att sådan typer som han du träffade på har noll koll på sina hundar vad gäller allt djurliv i skog och mark. Hur många hundar har inte dödat fågelungar (där fåglarna är markhäckande) och diverse däggdjur som råddjurskid, grävlingvalpar och rävvalpar när mamman och pappan är ute och jagar för brödfödan till sina ungar. Så att så ligger det till, så upplys du folk som har lösa hundar om detta, det är något jag gör. Dom får bli hur förbenade dom vill, jag bryr mig inte ett jota om det, speciellt som det är lag på det.

HannaM
0

#1 Jo kom inte att tänka på det förrän efteråt, var så upptagen med att vara upprörd över att han var otrevlig.

Sara
0

Otrevliga typer finns alltid och vissa lär sig aldrig. Synd att du råkade ut för en.

Sara

ferretgirl
0

Jo, det är klart att i hettan kanske man inte tänker, men nu vet du iallafall hur det ligger till :-)

HannaM
0

#4 Jo tack, vet om det egentligen men tänkte inte en tanke åt det hållet då.

ferretgirl
0

Det är inte så lätt, speciellt som man förbaskad också. Då hoppar allt ut från skallen som man trodde man viste, så är det för mig iallafall.

LinaN
0

ja jösses….. *Sucka*

det finns folk…. det enda jag stött på änsålänge var en buggarbetare som jobbar i grannlägenheterna som kom ut och gick leendes och stor-gloendes på illrarna som vi hade ute medan husse smiskade vardagsrumsmattan. Men inte mer än så.

men jösses sicken rälig gubbe…. ska lägga det på minnet om jaktdatumena :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

werner
0

Suck jag hade nog hoppat på plats av ilska och fantiserat på att slå in pannbenet på honom..

Dock har jag koll på dessa datum så där hade jag haft en poäng + att jag skulle nog inte spara på harangerna och vart så otrevlig som jag bara kunde..

Att inte ha respekt för äldre? Ja det ska ju vara ömsesidigt, har man inte respekt för lagar eller för andra folks välmånde (illern eller personen kunde ha blivigt skadade) så ska man nog hålla sig med vad man spyr ut.

Till skillnad från hundar kan man disciplinera dom på ett annat sätt än iller men har man vilket eller i koppel har man mer kontroll än annat..

JAG VILL INFÖRA "KÖRKORT" PÅ DJUR!

sotlynx
0

Jag har sagt det innan och jag säger det igen: Folk och deras jävla hundar! ( 90% av dom i alla fall..)

Varför ska dom alltid ha förtur?! Hos veterinären en lördagnatt är det omöjligt att få tid akut till katten, illern eller kaninen eftersom det alltid finns någon hund som är viktigare ( dyrare…).

I parker och på alla allmäningar måste alla andra akta sig eftersom hundar är viktigare än allt annat.

VARJE dag skiter en jävla hund på min garageinfart även om det är en stor jävla äng på andra sidan gatan! Det finns 15 hushåll i byn, och gubbfan skäms inte ens och tar upp efter sig fast jag sagt till flera gånger!

Jag exploderar snart! Och jäg är inte rädd för en gubbe på 90kg! Jag är nästan lika lång och tung jag! Nu ska jag och Irma gå på promenad och se om vi hittar någon pensionär med hund vi kan attackera! AAArrrrghh!!!

ferretgirl
0

#9# gör som jag gjorde. Detta hände förvisso för si så där 25-30 år sedan, men jag skulle även ha gjort det idag. Det var så att jag vid detta tillfälle hade en dotter som var ca 1 år gammal och precis hade börjat vilja gå ut och gå, och en 5 årig son som älskade att spela fotboll ute på gräset. En dag var vi ute och gick, var tänkt att vi skulle gå ner till stora lekplatsen där det fanns en stuga där ungarna kunde snickra och fixa saker. Hade kommit halvvägs dit när min dotter trillade rak i en hundbajs, så det var ju bara att gå hem igen. Men på vägen hem mötte vi en av grannarna på gården med sin schäfferhund, och han lät honom både kissa och bajsa på den lilla gräsplätten vi hade inne mellan husen på gården. Så till honom att plocka upp, för det är liksom inte meningen att ungarna här ska behöva trampa i det eller trilla i det när dom leker. Han vägrade att ta upp det och sa att hans hund fick minsann sätta sig där han hade lust för han var så gammal så han kunde inte gå så långt. När jag kom in så ringde jag först upp vår hyresvärd och sa vem det rörde sig om som hade låtit sin hund sätta sig på gården. Så dom skulle skicka ut brev till honom, men det väntade jag inte på. Utan jag tog min egen hund Minka som var en ChowChow och gick ut med henne. När vi sedan gick hem igen så gick på den sidan av gården där hans hund bajsade. Tog upp det i en av Minkas bajspåsar och gick i trappan där han bodde och tippade av bajset genom brevlådan. Kan väl säga att gubben tittade snett på mig efter det. Och jag smög inte med det, för jag sa till honom att det var jag. Och jag sa också att ser jag en gång till att hans hund sätter sig inne på gåden eller i gångarna som leder in på gården, så kommer samma sak att hände igen. Då tyckte han att jag skulle pöocka upp efter min egen hund, upplyste då honom att det hade jag gjort sedan jag fick hem henne när hon var bara 7 veckor gammal. Sa till honom att han kunde följa efter hur mycket och hur länge han ville, men alla bajs Minka gjorde plockades upp så vida hon inte var 3-4 m in en buske när hon gjorde ifrån sig. Han följde efter mig i ca 1 månads tid, men när han såg att vi plockade upp efter både Minkan, och hennes 2 bröder Seico och Simba så kunde han inte säga så mycket mer sen. Men jag fick mitt skratt iallafall hahahahaha

sotlynx
0

#10: Tack! Det ska jag nog göra hädanefter. Det kanske är dags för deras gräsklippare att få en riktig skitrunda..Skrattande

Faxlin
0

#0: Usch vilken otrevlig händelse. Förstår att du vart förbannad. Hade nog vilken illerägare som helst blivit.
Och i det här fallet var det så klart att han hade fel och du har rätt. Det gör det dock nte mindre otrevligt att råka ut för. Synd att han fick förstöra en annars bra dag. Men tack och lov för att du var snabb och fick upp Elliott, vem vet vad som hade hänt med honom annars.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars