Civilekonom eller Veterinär?
Har ett litet, eller tja, kanske stort dilemma….Jag ska börja 3dje året på civilekonomprogrammet….problemet är som så att jag tycker att det är så vaaaaaansinnigt tråkigt…varje sida jag läser av litteraturen är en ren pärs att orka med, för det är så tråkigt. Jag är ingen matte människa, tycker politik etc är tråkigt. Så vad gör jag här, undrar nog många nu….bra fråga…jag vet inte ;) Har väl varit lite vilsen…började med att läsa modedesign..inte min grej…sen gick jag till studievägledaren och hon tyckte att med mina 6 språk var det inget snack om saken: "du ska bli civilekonom med fransk inriktining"….eh jaha sa ja…ok….det är väl först nu det har gått upp för mig vad det innebär att bli ekonom.
Och så till dilemmat…min dröm har alltid varit att bli veterinär, eller på något sätt arbeta med djur. (har gjort det frivilligt i flera år,men som yrke menar jag) Men jag är allergisk, så jag insåg för länge sedan att det aldrig skulle bli av……Men nu har jag funderat mer och mer på det, och jag börjar undra om jag kommer att ångra mig om 15-20 år ifall jag inte följer min dröm….Har planer på att "allergivaccinera" mig (hypsensibilisering)…..så de problemt kan man kanske lösa…men resten då? Jag är färdig utbildad ekonom om ca 2 år….veteinär tar 5,5 år….ska jag kasta bort dryga 2 års ekonomi utbildning och plugga till vet nu? eller först läsa klart och sen börja plugga till vet? Eller skall jag helt enkelt bli ekonom, och pyssla med djur på fritiden? gahhh…..
Så för er som orkar läsa om mitt icke iller relaterade, allmänt trista dilemma, så kan ni väl ta och spela lite rysk roulette med min framtid och rösta
vetja!