Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 681 ggr
skrollan
0

Skrollan vill döda Sid

Vi var och hämtade en kattunge igår, tänkte att det skulle bli e bra kompis till schess eftersom hon "kräver" så mycket uppmärksamhet och ska spöa skiten ur illrarna när han har tråkigt.
Men skrollan hatar honom! Han jagar honom och ska hugga honom. Sid är smart och hoppar upp i sängen, men även Skrollan är smart och jag lovar att den illern kan flyga!

Jag är slut på ideér hur vi ska lösa denna fait. Det var samma sak när schess hade kattbäbisar för ca ett år sedan. Skrollan hatade dem också!
När hon jagar Sid så stäger jag in henne i transportburen tills hon ger sig eller somnar. Men direkt när jag öppnar spriger hon runt hela lägenheten med diskborstesvans och skunkar och är rasande!!

Behöver verkligen hjälp och råd! :'(

Sara
0

Lämna tillbaka kattungen?

Sara

Aviendha
0

Ni har bara haft kattungen en dag, så det kan vara så att det går över med tiden. Det är ju inte säkert att det händer dock, och kattstackarn kommer vara väldigt stressad av att alltid hålla sig undan och hoppas på att hans plågoande sover när han är hungrig.

Ett annat alternativ är ju att lämna tillbaka katten som sara sade.

UlrikaD
0

Om Skrollan inte gillade kattbebisarna ni hade hemma och inte gillar denna heller så kanske det är just kattungar som inte funkar. Kanske skulle prova en vuxen katt istället?

skrollan
0

#1 Hade det vart ett så enkelt alternativ så hade jag inte bett om hjälp här inne!

#2 Ja, tänker också att det bara gått en dag. Han är lite katigare idag mot illrarna, slog groggie ett par gånger. Valde just honom för att han var så kaxig mot hundarna som han bodde hos innan.

#3 Tror du? Ja, det kan vara så. Men med schess kattungar trodde vi att skrollan var svartsjuk eftersom att skrollan och schess står varandra så nära. En vuxen katt var vi inne på att ta genom akutgruppen eller katthem, men trodde mindre att en vuxen katt skulle gå ihop med illrarna.

Vill verkligen att det här ska fungera! Tillbaka till tidigare ägre vill jag inte, eftersom katten åt hundmat där.

UlrikaD
0

Kan vara så att Skrollan ser Schess som en kompis/katt. Och klassar kanske inte kattungar i samma kategori. De kanske är enbart läskiga. Dessutom låter, luktar och beter sig kattungar helt annorlunda än vuxna katter. Tror inte att Skrollan var svartsjuk någon gång på kattungarna faktiskt. Det var nog mer att de var inkräktare, konstiga och skulle bort helt enkelt.

skrollan
0

Ja, det kan helt klart vara så också. Skulle vara väldigt tråkigt om det är så även med Sid såna fall. Vet inte hur länge man ska försöka att kämpa med dem? Inte ens schess är glad att fått en kompis ju =(

Faxlin
0

De brukar inte bli överlyckliga för att få in en kattunge faktiskt. Det tar tid för dem att vänja sig med en ny katt. Och är katten dessutom en obstinat kattunge tar det lite längre tid.
När det gäller Schess så ärdet något som säkerligen ger sig mer och mer för varje dag. Dessto äldre kattungen blir dessto bättre blir det.
När det gäller Skorpan så är det lite annorlunda. En iller kan göra stor skada på en liten kattunge. Det är väl det som oroar mest. Och även en liten kattunge kan skada en iller om den drar fram klorna och slår över ögonen.
Där är det bara du som är uppi det som kan avgöra hur du ska göra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skrollan
0

Ja, det vi inte är hemma så är illrarna insrängde i vardagsrummet, medans katterna har resten av lägenheten att ägna tillsammans och förmdoligen bli sams. Schess och Sid är jag inte roliga över, tycker schess är löjlig som fräser åt en liten bäbis.
JObbiga är att veta att illrarna och Sid kan skada varandra väldigt rejält =/

skrollan
0

Ett framsteg är att Schess och Sid kommer ganska bra överrens nu. Skrollan fick tag i Sid och bet honom, och så sprang schess fram och hjälpte Sid och tvättade honom.
Jag vet inte hur länge man ska försöka? För djurens skull. På nätterna eller när vi inte är hemma så sitter det ett plank in till vardagsrummet där illrarna får vara. Och när vi är hemma försöker vi få dem att hålla ihop.
Pappa tyckte vi skulle vänta typ en vecka till om skrollan kanske kan vänja sig vid Sid lukt, någon som tror på det?

skrollan
0

Schess och Sid går fortfarande bra ihop. Schess tvättar honom och dem leker. Men skrollan ger inte med sig, så fort hon kommer ut ur timeout buren så ger hon sig på Sid. på nätterna eller när vi inte är hemma så har vi avssärrningar i lägenheten.
Hur länge skulle ni försöka?

Skrollan är ju såuppspelt och kan absolut inte må bra utav detta. Och sid kan ju inte ha lugn någonstans, utan när vi spärrar av.
Pratade med pappa idag, jag hoppas han kan ta Sid. Så han kommer i närheten av oss, får kattvänner osv. Han skulle fundera, annars får han agera akuthem.
Eller finns det hopp att Sid kan bo hos pappa tills han blir lite äldre, tänkte på det att skrollan ser honom som en vän om han kommer tillbaka färdigväxt?

Usch detta är det värsta jag gjort! :(

skrollan
0

Nu finns Sid hos pappa. Han trivs jätte bra och vill redan gå ut och leka med dem andra katterna. Om ett tag ska vi testa om han kan komma hit igen, när han växt på sig och kan ta för sig mera. Klappa till skrollan och groggie när han inte vill ha dem i närheten som Schess gör.