Min pinsamma päls-haj!
Usch vad pinsamt! Här har man bedyrat för sin inte iller-älskande kompis att mina illrar minsann är hur snälla som helst.
Och vad händer? Två steg innanför dörren och Grizzly biter henne i foten. Jisses! Kompisen stängde in sig i köket och Grizzly stod utanför och krafsade på dörren. Jag fick slänga in hennes skor innan hon vågade sig ut igen. Alla illrarna var löjligt intresserade av henne. Kan det ha någonting med att hon har en löpande hund hemma?
Får väl se om hon vågar hälsa på mig någon mer gång….
Det brukar vara så att illrar som alla andra djur (speciellt hundar) ska se om dom kan "sätta" sig på nya folk. Min sambo brukar alltid råka ut för detta när vi går till illerkompisar, dom ska ALLTID se om dom kan bita honom i fötterna. Visst, som försöker med mig också, men då jag sätter stopp för detta på en gång genom att ta dom i nackskinnet, ta upp dom och se dom stint i ögonen och säga ett skarpt NEJ följt av väässss, så struntar dom i mig nu. Dom vet var dom har mig. Det tycker jag att du ska säga till din kompis att hon ska göra, hon MÅSTE visa att det är hon som bestämmer över illern. Annars kan hon snart inte komma hem till dig längre. LYCKA TILL!!!

Ja de kan vara riktigt pinsamma våra pälssvansar. ;-)
Jag tycker du fick väldigt bra råd från #1.
Hoppas det löser sig för er.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Man får inte glömma att inte alla illrar går att ta i nackskinnet!!!! VARNING för det hos mig! Tindra blir rent livrädd om man gör det och då biter hon visst tills man släpper henne, hon är nämligen inte uppväxt med nack-tag. Det hände en som va på besök en gång och jag tyckte så synd om stackars Tindra…och om tjejens hand haha. Första gången Tindra bitit riktigt hårt någonsin. Missförstånd juh :(

Hehe, sådär var det för mig igår. Lea har aldrig bitit någon förutom när man har lekt med henne, men då har hon aldrig bitit hårt. Igår kom min kompis hem till mig och det var första gången hon fick träffa en iller. Först tyckte hon att Lea var söt, men sen gick Lea fram mot hennes fötter och bet henne. Då skrek min kompis och sprang upp på soffan. Lea poppade och tyckte att det var jättekul och försökte hoppa upp i soffan. Min kompis fortsatte skrika och drog upp fötterna hela tiden :P
Jag sa åt Lea flera gånger, men det kanske hade varit bäst att låta min kompis också göra det så Lea hade fått lite respekt för henne också. Men jag måste erkänna att min kompis är sådär extremt tjejig och mesig, så hon hade nog inte vågat ändå :P
#3# Helt rätt, men då får man iställt ta på rygg och hålla ner dom, Dvs att man ska dominera dom, lite svårt att beskriva. Men man lägger dom på rygg och håller ner dom med högerhanden så att illerns ben kommer mellan pekfinger och tummen, och lång och ringfinger, huvudet kommer då mellan anting pek och långfinger eller lång och ringfinger tillsammans med den ena tassen. Håll den andra handen över mage/bakben, håll nere illern i ca 30 sek eller till den ligger still, då släpper du henne/honom igen. Detta är ett knep jag har lärt mig av en kompis, och det funkar på mina om och när jag behöver göra det på mina, men för det mesta räcker det att man säger NEJ till dom.

Haha, ja så kan man ju göra. Men jag har alltig gjort så att jag håller fast henne och stirrar henne i ögonen när jag säger fyyyy. Släpper inte förens hon slaoonar av. Det har funkat guld här hemma :o)