Iller iFokus

Iller

Etiketter: sjukdomarhälsa
Läst 812 ggr
Ceciliaolucifer
0

Theo har en fraktur :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag hände det som inte fick hända, jag råkade klämma Theodore i dörren. Riktigt illa. Han skrek till, poppade och hade burrigsvans och ville inte stödja på benet. Men efter att ha pratat med djurkliniken så fick jag rådet att avvakta ett tag, vilket jag gjorde. Men kände sen att det var ngt som inte stämde.

När jag kände på hans tass så fanns det ett ställe som jag tyckte kändes annorlunda. Om det var ngt, så satt problemet där. Vilket jag i slutändan hade rätt :(
Ett mellanben i tassen var av och jag känner mig så jävla rutten… riktigt jävla rutten..

Precis efter att jag råkade klämma honom så lekte han med Blight, sprang omkring som en tok, gick och badade, och åt, sprang i röret…

Så nu är det stillsamhet, boxvila i 6 veckor. Jag känner på något sätt att jag verkligen inte värd honom. Jag har varit illerägare i många många år nu och jag visste samtidigt som jag slängde igen ytterdörren att det här är inte bra. Och vad hände? Theo kom emellan :(

4000kr kostade det, men jag hade betalat det dubbla för att han skulle få vara frisk.

Älskade älskade Theo förlåt :(

PatrikF
0

Stackars liten! Men en olycka händer så lätt!

Faxlin
0

Förstår att det känns jävligt. Det är självklart att det gör det när man skadar någon man älskar. Men det är en olycka ändå. Och olyckor händer. Det var ju inte så att du gjorde det med vett och vilje.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bogey
0

I en perfekt värld gör ingen några misstag. Tyvärr är världen inte perfekt.

Krya på dig hälsning till Theo från oss i Falun

FerretCrow
0

Som det redans sagt så var det ju en olycka och det händer så lätt men själv skulle jag nog kännt detsamma, men om 6 veckor är det nog full fart på honom igen =)

Zandra---83
0

Jag tycker verkligen synd om er båda två, men jag tror säkert att han inte vill ha någon annan ägare än dej. Som andra sagt så händer olyckor, du gjorde det ju inte med flit så jag tror inte han klandrar dej för det som hände, vem vet han kanske ångrar att han sprang just där och då. Jag vet ju ej hur djur tänker m.m., men kanske har hans också skuldkänslor för att råkade göra så att du fått det.

Fruttisen
0

Han tycker om matte ändå ska du se! :) Djur lever för dagen, bara människor som klamrar sig fast vid "gamla" minnen…!

Goseiller
0

Ush vad hemskt det måste kännas för dig, men det var en olycka och olyckor händer, defentitivt har jag hört när man har iller.

Nu blev det ju en tass som blev skadad, men det kunde ju ha gått mycket värre än så.

Krya på er båda två.

Sara
0

Usch! Förstår att du känner dig hemsk, man gör det, men olyckor händer även vana illerägare. Det är därför de kallas olyckor.

Huvudsaken är att han mår bra och fick vård. Mer kan du inte göra.

Sara

sotlynx
0

Håller med alla andra! Inte ditt fel! Han älskar sin matte lika mycket ändå, det lovar jag! Förresten är det säkert mycket få illrar som har det så bra som dina!

Ha en trevlig helg!

Sarah
0

Usch vad jobbigt :( Hoppas han blir bra snart.

sofie
0

Vi skickar kramar och hoppas att han blir bra snart!

JossanH
0

ajaj då. Jag hade också mått pestigt.. Hoppas han læker ihop sig fort!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

Som jag sa igår, en olycka händer så lätt och du tog honom till veterinären och fick reda på vad som hänt med tassen.

Inte alla bryr sig så mycket om sina illrar så de åker in. Så en stor eloge för att du åkte för Theos skull.

Vi tänker på er båda här hemma och hoppas att det ska läka snabbt så han slipper burvilan.

Många kramar från Madde & Mullermaffian. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aviendha
0

Stackare! Det är förståeligt att det känns för jäkligt rent ut sagt, men det var en ren olycka, och sådana händer tyvärr oss alla förr eller senare. Håller tummar och tassar för att hon läker ihp bra och fort.

bond-bina
0

Håller med #8#. En olycka är en olycka. De små är snabba som blixten och det är ett under att inte fler olyckor inträffar. Jag var hos veterinären idag och hon sa just att "illrar är ett så otroligt tåligt djur som inte visar smärta och som utsätter sig för så enormt farliga situationer att det är konstigt att inte fler olyckor händer".

Om jag hade råkat klämma min iller när jag stängde dörren så skulle jag vara tacksam för att det "bara" var tassen som råkade illa ut. Du är fantastisk med dina illrar och all din kunskap om illrar så tänk bara "det var en olycka. Olyckor händer tyvärr".

LinaN
0

Olyckor kommer alltid hända i mindre eller större utsträckning. Jag hade en kattunge som bröt lårbenet, vi åkte o röntgade men vetrinären sa att det var inget att göra mer än TLC (tender love and care) tills han börja stödja på benet själv igen. 6 veckor senare levde han rövare igen med alla tassar i marken.

En annan kattunge vi hade när jag vart liten blev trampad av min styvfar över ryggen, så han dog ju omedelbart. Styvfar stod i soffan o hängde upp en tavla. tittade sig noga om innan han klev ner men likväl hann kattungen in under foten på honom.

Det är sånt som händer oavsett djurslag. tyvärr. likväl som att jag i somras klämde hundens ena klo i dörren så det spruta blod överallt, jag kände mig så genomdum. Men han förlät mig för det och nu aktar han sig för dörrar som stängs.

Så vi kan ju hoppas han lärt sig något iaf ^^ krya på er bägge två, du med ditt dåliga samvete, o han med sin tass!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

werner
0

Theo kommer inte klandra dig utan det kommer vara dörren som vart elak på honom, men förstår att du mår dåligt men som sagt du åkte in med honom det är viktigast.

skrollan
0

Förstår att du känner dig hemskt, men det var en olycka Cilla!
Jag gjorde samma sak, men turen med oss gick det bra. Efter de har vi satt upp ett plank vid ytterdörren så vi inte kan klämma några djur längre. Och man hinner desutom stänga ytterdören innan groggie ska hoppa över planket ;)

Ceciliaolucifer
0

Tack till alla som har skrivit!

Det är väldigt frustrerande att se honom instängd men det har gått mkt bättre än jag trodde. Theo fick åka med till norge och sitta i bur hela tiden, hade jag lämnat honom ensammen hemma så hade han varit orolig och rört på sig hela tiden. Den långa bilvägen och utställningen innebar mkt bursittande och jag tror att det är en av anledningarna till att han faktiskt inte haltar på samma sätt som innan. Han har haft tillgång till en sovpuff och inte ngn hängmatta att hoppa ner och upp i.

Nu har det iofs in ens gått en vecka, men jag hoppas verkligen att det går åt rätt håll nu. På något sätt så känns det som att han förstår? att han vilar fast han egentligen skulle vilja busa.  Han har sin vattenbalja och det gör ont att se att han inte simmar i den på samma sätt som förrut, men det kommer väl antar jag. Kanske kylan i vattnet som gör att han inte vill doppa tassen?

Blåmärkerna är helt borta nu iallfall Skrattande

Aviendha
0

Lilla gubben.. Låter ju bra att han tar det lugnt iaf. Håler tummar och tassar för att det fortsätter gå bra hela vägen till en hel tass =)

werner
0

Åh gud vad söt han är på bebis bilden, knappt sätt angororna från kullen som valpar :)

Ceciliaolucifer
0

#20 Det här ska bli bra :)

#21 Oj oj oj, då har du missat mkt :) underbart söta bilder finns det på Theo och dom andra valparna.  Theo såg mer ut som en hamster, hehe..

sarae
0

Jisses theo lurv!!! Vilken utveckling: hamster till Berguv! Men han var faktiskt gudomligt söt å go som valpis, precis som han är nu

Ceciliaolucifer
0

#23 Det tror jag nog att valparna var och är nu också :)

werner
0

Måste nog snoka lite vappis dagbok på saras hemsida när den är igång igen :P

freddan94
0

synd med tassen hoppas han "kryar" på sig.

LinaN
0

Hur går det med honom? blir han något kryare?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ceciliaolucifer
0

Jotack! Idag har det gått 2 veckor och han stödjer på tassen och har börjat få komma ut på kortare lekturer. Men ikväll så ökar vi utrymmet rejält så att han ska kunna röra på sig ordentligt. Han har samlat på sig en massa överskottsenergi som han behöver bli av med.

Tassen är inte längre svullen eller blå, men tyvärr tjock. Jag kan tänka mig att det har bildats överben. Men det tar vi med veterinären om någon vecka eller två.

Theo och blight in action! Skrattande