OT. Vi er ute etter hund!
Vi vurderer å skaffe oss en hund til. Er ute etter valp eller omplasseringshund…. Sitter å ser på blocket, der legges det jo ut hunder hele tiden.
Er det noen som vet om noen sider på nettet jeg kan finne omplasseringshunder/ valper? Vi har ikke helt bestemt oss for hva slags rase vi er ute etter!
Har du kollat på hundar.ifokus?
Sara

#1 nei… har ikke tenkt på at jeg kan se etter der! 
Takk for tipset!
Ja lite fel forum kanske.. :P

#3 det står ju OT. =)

3#Grunnen til at jeg spør her er for å høre om noen kan like meg videre til rett forum/nettsider. Jeg spør ikke etter hund på et ilderforum… Så dum er jeg virkelig ikke… Jeg har da merket den med OT.
Jeg kunne ikke finne noe på hundar.ifokus…må bare lete videre..
# 5 Har du frågat dem där om de vet någon sida?
Sara
#4 Jo men detta är ju ett iller forum.. :)
# 7 Fast vi här inne har massor av annan kunskap så jag tycker det är jättebra att ta hjälp av varandra även om det faller utanför illerområdet.
Sara
Titta på djurhem ifokus

Kolla också inne på blandrashundar.ifokus de brukar ha en hel del där titt som tätt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

7# du virker virkelig som en peson er villig til å hjelpe folk…
Så lenge det finnes et underforum som heter OT så vil det si at alt kan legges ut under det forumt… så hvis det plager deg at jeg har spurt om dette.. så foreslår jeg at du leser en annen tråd. jeg har virkelig ikke spurt deg etter hjelp….

9# og 10# Tusen takk for gode tips! 
Är du ute efter någon specifik ras så finns även några sådana sajter, ex sheltie (shetland sheepdog) och retriever.
Någon som har koll på kennel.ifokus? Har inte en aning om de bara diskuterar uppfödningen eller om säljes/annonstrådar är tillåtna. Vet att vissa forum har förbjudit annonser.
Annars kan du säkert kontakta någon hundklubbs avelsråd, de brukar ha koll på kullar. Iaf så vet jag att svensk vit älghund har ett avelsråd som slussar intressanter till folk som planerar kull. Lycka till!
Paulina

Om ni är ute efter valp så är det väl bättre att bestämma sig för den ras man vill ha och sen gå in direkt och söka på uppfödare av rasen.

For vår del har rasen lite i si. Vi kommer nok i første omgang se etter en hund som skal omplasseres. Det er altfor mange som trenger nye hjem, så da vil vi hi en liten tass en ny start.

Ok, då förstår jag. Tänkte bara att det är lite skillnad ifall man är ute efter en liten hund eller en stor hund. Den ska väl kunna fungera ihop med illrarna också och då är ju tex jakthund inte så smart val. Men det måste väl finnas massa omplaceringar även i Norge?

hunden vil ikke gå sammen med ilderne.. vi holder dem adskilt… vi høre etter hund overalt… størrelse har heller ingenting å si for vår del…
vi har levd sammen med hunder hele livet. så rase eller størrelse er ikke noe vi tenker så mye over..
vi hører litt overalt eyyer hund. det er mer salg av hund i sverige enn i norge

Här finns omplaceringshundar som behöver hem:
http://www.hundcenter.eu/adoption.asp
Finns båda renrasig o blandras, valpar, unghundar och vuxna.

Här finns omplaceringshundar som behöver hem:
http://www.hundcenter.eu/adoption.asp
Finns båda renrasig o blandras, valpar, unghundar och vuxna.

Tänk på att om du väljar omplaceringshund att den ska tycka om andra hundar, när du jo redan har en hund hemma.
Om du har en liten hund hemma får du tänka på att den kanske tycker att det kan vara jobbigt med en stor hundvalp, men kan fungera att ha ihop.Om du har en stor hund hemma och väljar att köpa en liten hund, får du se till att den stora hund inte lekar för våldsamt med den lilla hunden, då den jo väger mycket mer och då kan skada den lätt med dens vikt, men hunden kan även verka vara lite skrämmande stor för en liten hund.
Välj en hund som passar in på eran vardag, en aktiv hund till en aktiv famij, och en lugn hund till de mindre aktiva som kanske inte tycker om att springa och ta långa promenader. Välj inte en långhårsras om ni inte vill/inte har tid att borsta pälsen varje dag. Stora hundar kostar självklart mer i foder m.m. så d får man jo oxå tänka på. Hundraser har oxå olika personligheter/mentalitet/behov m.m. ex. terrier och collie är hundraser som tycker om att aktiveras mycket. Dobberman, Rottweiler, pittbull, Amstaff m.fl. kan behöva en fastare hand och mer lydnadsträning än andra raser för att inte riskera bli agressiva. Riktig stora hundar kan verka mera lata och lugna, medans små hundar mera ivriga, och kan även skälla en del. Beteende kan variera från individ till individ, men d här är min erfarenhet med hundar, och olika raser.

Vi har såpass erfaring at vi vet hva vi må se etter når det kommer til valg av hund…
takk for tipsene..